Cursus mestonderzoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Cursus mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:27

Zitten er hier bokkers die een cursus mestonderzoek doen gevolgd hebben of gaan volgen?

Na het bestuderen van alle voors en tegens en een terugblik op het blind ontwormen wat op mijn stalling gebruikelijk was, heb ik mezelf nu ingeschreven voor de cursus. Vorige week heb ik mest van mijn twenter laten onderzoeken en het was meteen raak, wat voor mij de voordelen ervan onderstreept.

Nu ben ik wel erg benieuwd of er bokkers zijn die zo'n cursus ook hebben gevolgd en hoeveel je er in de praktijk aan hebt en mee doet!

KingYasFenn

Re: Cursus mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:28

ik heb de cursus niet gedaan, maar zou graag willen weten waar je de cursus gaat volgen,
benieuwd ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:34

In Emmerich via mesttest.com. Is voor mij het dichtst bij!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:37

Ik heb hem gedaan, zeer tevreden over de informatie die ik gekregen heb.
Voordeel is dat als je het zelf kan doen, je verse mest kan bekijken. Indien je het laat doen en mest via de post opstuurt, is het eigenlijk al niet meer betrouwbaar omdat de mest niet meer vers is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:39

Dat is voor mij ook een van de redenen om zelf de cursus te volgen lovelance. Plus dat ik dan rustig maandelijks onderzoek kan doen zonder oplopende kosten en het heen en weer rijden naar de dierenarts...

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:43

Sonja89 schreef:
Dat is voor mij ook een van de redenen om zelf de cursus te volgen lovelance. Plus dat ik dan rustig maandelijks onderzoek kan doen zonder oplopende kosten en het heen en weer rijden naar de dierenarts...

Vanwege de kosten heb ik het ook willen doen. Ik heb 5 paarden staan, heb al snel mijn geld terug verdiend zo. :D
Ik heb een microscoop met LCD scherm gekocht, gelijk tijdens de cursus. Kon ze op internet niet veel goedkoper vinden.
Voordeel is dat er een SD kaartje in zit, dus ik kan foto's maken en bij twijfel laten controleren door bijvoorbeeld de DA.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:45

Dat is de standaard microscoop die ze aanbieden? Ik heb er namelijk ook een nodig!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:49

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:55

Poehh wat een geld! Maar het is een eenmalige aanschaf natuurlijk. Wel fijn dat je ze kunt uitproberen, ben benieuwd!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:07

Toch het topic weer even omhoog halen.
Zijn er ondertussen al meer mensen die deze cursus gedaan hebben?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:30

ik vraag me eigenlijk af wat je leert in de cursus. leer je echt worm eieren herkennen? en wat doet een dierenarts als jij zegt ik heb 10 eitjes gevonden? krijg je dan meteen de juiste ontworming, of zegt die dan je moet eerst een mestonderzoek doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:07

Dit staat op de website van mesttest.com
Citaat:
De cursus duurt een dag (10-17 uur) waarbij theorie en praktijk van mestonderzoek wordt behandeld. De theorie is hoofdzakelijk gericht op paarden en de praktijk is voor ALLE dieren.
In het ochtenddeel behandelen we de theorie over wormen, levenscyclus, worminfecties, type uitscheiders, wormresistentie, mestonderzoekplan, weidemanagement en preventieve maatregelen. De theorie is gericht op paarden en deels toepasbaar voor andere grazers, schapen, geiten etc.
De praktijk van mestonderzoek volgens de McMaster flotatiemehthode wordt in de middag gegeven. We leren je het mest/ontlastingmonster voor te bereiden, het herkennen van wormeitjes onder de microscoop en het onderscheiden van wormeitjes van ander organisch materiaal. De praktijk is toepasbaar voor alle diersoorten zoals bijvoorbeeld hond, kat, geit, schaap, alpaca. De uitgebreide theorie, vergelijkbaar als voor paarden, is voor hond en kat tijdens of na de cursus te koop voor 39 euro.
Bij interesse voor mestonderzoek bij andere dieren dan paard, hond of kat ontvang je een gratis overzicht van wormen en wormeitjes voor 1 ander dier.
Je kunt mest of ontlasting van dieren (paard, hond, kat, schaap etc.) meenemen om te onderzoeken. Zorg er wel voor dat de mest maximaal 1 dag oud is, goed gekoeld (0-2 °C) en met zo min mogelijk lucht in het monsterzakje.
Als je een microscoop hebt, mag je deze meenemen maar is niet noodzakelijk. Voordeel is dan we de microscoop dan gelijk goed instellen en testen.
Kosten voor de cursus: € 85 inclusief cursusboek voor paarden, lunch, koffie en thee.
De cursus begint om 10 uur en duurt tot 16-17 uur.

Verder ben ik ook benieuwd hoe dierenartsen reageren. Krijg je op basis van jouw bevindingen indien nodig een kuur mee of willen ze alsnog zelf testen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:22

aa oke zover had ik nog niet gekeken. ik heb zelf namelijk les in mest onderzoek gehad, maar om dit nou in 1 dag allemaal te leren, en te herkennen. met een microscoop werken doe je namelijk ook niet zomaar. vandaar eigenlijk mijn vraag

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 05:46

Ik zou graag dit topic nieuw leven inblazen...
Zit er zelf ook over te denken om zoiets te gaan doen. Heb zelf vier paarden aan huis die 24 uur per dag in de wei staan. Paarden worden via het Woud onderzocht op wormen en dan wel of niet ontwormd, ongeveer drie keer per jaar. Nu is er laatst een paardje van een vriendin overleden aan lintworm. Dat zette me toch weer aan het denken. Voordeel van thuis testen is dat je het natuurlijk veel vaker kunt doen, en met vier of vijf paarden heb je dat geld er zo uit.
Komt bij dat ik doktersassistente ben geweest en veel laboratoriumonderzoek heb gedaan vroeger op mijn werk. Denk dat ik na zo'n cursusdag dat best aan zou kunnen, en bij twijfel kun je natuurlijk altijd overleg met de dierenarts plegen (zag dat er microscopen zijn waarbij je meteen een foto kunt maken ).
Graag hoor ik jullie ervaringen wat betreft de verschillende cursussen, zie er verschillende op internet staan.
Zag ik dat je op eigen locatie zo'n cursus kunt doen, dat lijkt mij ook wel wat...minimaal 8 personen... dus wat dat betreft... ik woon tussen Heerenveen en Drachten.....(locatie kan ik zo regelen)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 07:07

Ik ga het april ervaren. Dan komen ze hier van mesttest.com.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:54

Vorig jaar http://wormtest.nl workshop gedaan. Super interessant. Wormeieren leren tellen via mcmaster telmethode. Ik doe sinds die tijd maandelijks in het seizoen de controle van alle paarden en schapen. Ik ben nu ook aan het leren om de divere eieren van wormen bij honden, katten, kippen te herkennen en tellen.
Als ik iets vind, maak ik een foto van de getelde eieren en overleg met de veearts.

Om zeker te weten dat ik het goed had begrepen heb ik de eerste maand dubbel gedaan... mest verzameld en helft aan veearts gebracht voor telling en helft zelf getest. De uitslag kwam precies overeen.
Ook meteen bewijs voor de veearts dat ik het snap haha

Nu doe ik het zelf, en dat scheelt een hoop geld en ik vind het interessant om te volgen.
(

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:14

Ik ben benieuwd, zou leuk zijn om het hier in de buurt te kunnen doen. Buiten dat het regelmatig checken mij alleen maar goed lijkt lijkt het me ook reuze interessant. En inderdaad, we hebben hier nog wat dieren rondlopen.....
Overigens die dubbelcheck, de eerste tijd, is een goed idee.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:55

Ook interesse, maar heb het idee dat alles ver van Breda af is helaas.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:24

15 April is er van mesttest.com eentje in Wieringerwerf (kop van NH) dat is ook zo'n anderhalf uur rijden voor je Jobamara

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:30

Had ik gezien ja maar met de paardjes thuis vind ik dat altijd lastig een lange dag weg. Dus hoop dat er een keer iets meer in de buurt is :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:12

In overleg met mesttest kan je het ook op eigen locatie laten doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:39

jobamara schreef:
Had ik gezien ja maar met de paardjes thuis vind ik dat altijd lastig een lange dag weg. Dus hoop dat er een keer iets meer in de buurt is :o

Verzamel een aantal vrienden met dezelfde interesse, maak de keukentafel leeg en organiseer de workshop samen met wormtest.nl bij je thuis. Hoef je niet ver te reizen en voor jou is de cursus goedkoper als organisator :D en nog gezellig ook.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:01

Hoe gaat het dan verder? Koop je daarna de wormenkuur bij je dierenarts na overleg wat je hebt gevonden?
Of kan je dan zelf wormenkuren kopen bij bv een groothandel ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:46

Nee, je hebt een recept nodig van de veearts als je een wormenkuur nodig heb. Ik heb vorig jaar niet meer dan 2 eitjes per paard per keer gevonden en dat is een lichte besmetting en ontworming is niet nodig dan. Dus geen verdere kosten.
Als de besmetting wel hoger zou zijn, dan bel ik de veearts.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:16

Maar dan hoeft het onderzoek niet opnieuw door de dierenarts gedaan?