Stofallergie onder controle krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Stofallergie onder controle krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:38

Na verschillende maanden chronisch hoesten heeft mijn paard vandaag de diagnose stofallergie gekregen.

Het paard staat 24/7 buiten en heeft toegang tot een inloopstal die niet opgestrooid wordt. We voederen enkel stofvrij verpakt hooi (Hartog of Jopack) en hij staat halve dagen op de wei. Het overschakelen op dit stofvrije hooi had geen enkel effect op zijn ademhalingsproblemen, en daarom hadden we stofallergie al min of meer uitgesloten.

In de kliniek waren ze echter vrij zeker dat de klachten door een ernstige stofallergie veroorzaakt worden.

Nu vraag ik me af, als 2 maanden zoveel mogelijk stofvrij staan echt geen enkele beterschap oplevert, wat kan ik dan nog proberen? Zien we iets over het hoofd? Is er een bron van stof waar we geen rekening mee gehouden hebben?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:41

Zijn er geen andere stallen in de buurt die opgestrooid worden als jouw paard erbij in de buurt is? Of als het erf geveegd wordt?

edit: erf, niet erg

Eline91

Re: Stofallergie onder controle krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:04

Het paard staat thuis Rije, en ze worden allemaal op deze manier gehuisvest. Ik hoef dus nooit stallen op te strooien :o Ook het erf vegen doe ik enkel wanneer de paarden op de wei staan.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:10

ik lees even mee.. de mijne hoest ook nog steeds met de diagnose stofallergie.. Nat hooi geven heeft ook geen effect bij ons... staan ook zonder opstrooisel.

met ventipulmin help je ze ook meestal wel even..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:16

Dan is stof wel zo goed als uit te sluiten ja. Maar is de diagnose dan wel juist? Kan het geen pollenallergie oid zijn? Of iets anders? Gras? Er is zoveel naast stof waarvoor ze allergisch kunnen zijn en dan gaan hoesten.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:33

Ik vraag me ook af of de diagnose wel juist is..als je alles elimineert zou t moeten stoppen. Alhoewel...t kan zo overprikkeld zijn dat nu de stof niet de boosdoener maar een het feit dat de hele luchtweg zo geïrriteerd is dat het hoesten zichzelf in stand houdt.. Heb ik met de mijne ook gehad en die kreeg een flinke stootkuur prednisolon. Stofprotocol aangehouden en niet tot nauwelijks meer hoesten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:38

Staan de paarden tussendoor op beton, of op zand?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:40

En dan is het misschien ook nog van belang wat voor zand, indien geen beton of gras. Compact? Of erg los?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:45

Bedankt om te helpen meedenken!

Ik moet er wel bij zeggen dat er op de longfoto's toch al wat COPD te zien is, dus de kans bestaat dat zijn longfunctie nooit meer helemaal herstelt. Het belangrijkste voor mij is nu dat we hem stabiel krijgen zonder al te veel medicatie :)

De paddock is niet verhard, we hebben de bestaande (leem)grond verstevigd met een soort grasroosters zodat die het hele jaar door bruikbaar blijft. De bodem is vrij compact en stuift eigenlijk niet zo hard.
In de kliniek hebben ze me inderdaad aangeraden om eens een kuur Prednisolone en Ventipulmin te geven, zodat de ontstekingsreactie wat afneemt en de longen de kans krijgen om wat te herstellen.

Pollen en grassen zijn niet erg waarschijnlijk aangezien de klachten midden februari begonnen zijn, , maar ik durf op dit moment niks meer uit te sluiten. Is er eigenlijk een manier om na te gaan waar je paard precies allergisch aan is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:54

Dat stofvrije hooi zegt me eigenlijk niks. Is het stof daar gewoon tussenuit geschud ofzo? Misschien kun je toch eens proberen om normaal hooi twee uur te weken, dat is hier het enige wat echt werkt. En verder regelmatig de wei sproeien met droog weer. En ik heb homeopatische druppels gegeven, luchtwegcompositum van groene os, dat leek ook te helpen. Samen met wat kruidenmuesli (vooral die van subli ruikt heerlijk) heb ik hier goed resultaat.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:58

Ik denk ook aan gewoon hooi natmaken.

Die stofvrije pakken helpen mijn paard ook niet. Gewoon hooi nat (eerste maanden was dat weken, maar nu is nat maken meer dan voldoende) en het probleem is over.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:05

Hoe is de diagnose gesteld? Een allergie kan alleen uit een uitgebreide bloedtest blijken. Zolang dat niet gedaan is kan er niet vastgesteld worden of het daadwerkelijk een stofallergie is, of misschien toch iets anders.

Mijn haflinger is allergisch voor huisstofmijt, hooimijt en voedermijten en het is slecht omder controle te houden. Ook heb ik het idee dat het opbouwt. Hij schudt met zijn hoofd en sinds vorig jaar heeft hij een droog kuchje.
Het enige dat bij hem enigszins helpt is antihistamine. Ik geef hem op advies van de dierenarts humane medicijnen: 5 pilletjes desloratadine per dag (1 pil per 100kg lichaamsgewicht). Deze zijn zonder recept bij de apotheek te verkrijgen.

Verder staat hij ook 24/7 buiten, krijgt nat hooi, heeft zand als stalbodem en heeft zomers een neusnetje op omdat UV en warmte (boven 15 graden) nog eens extra triggert. En zelfs met dit heeft hij de afgelopen winter gehoest. Niet veel, maar met rijden zo de eerste paar rondjes. Soms ook zelfs gewoon met poetsen. Paar oppervlakkige kuchjes. De longen waren schoon, het was irritatie boven in de luchtpijp volgens de veearts.
Dingen die ik ook geprobeerd heb: ventipulmin (helpt maar even), neusspray Nostrilvet en desensibilisatiekuur van 2 jaar. Geen effect.

Via de natuurgeneeskunde heb ik van de winter een hooispray met dennengeur gehad. Dat spray je als het ware over het natte hooi zodat hij goed inhaleert. Ik had wel het idee dat het enige verlichting gaf.
Maar het enige dat tot nu toe echt lijkt te werken is de antihistamine.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:08

Pollennetje filtert ook eeb hoop stof en zand voor ze,

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:45

8nnemiek, dat stofvrij hooi is het stof eruit gezeefd of geschud, hoe je het maar wil noemen. Daarna wordt het volledig luchtdicht verpakt zodat er geen schimmels in het hooi kunnen komen. Het is ***duur, dus als gewoon hooi nat maken even goed werkt kan ik net zo goed dat doen :p

Amanda, waar heb jij die bloedstalen laten onderzoeken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:10

Als je hooi nat maakt, zorg dan dat je hooi gebruikt dat al een paar uur van tevoren is uitgeschud. Dan is het ergste stof ook al gezakt.

Ik heb de test gewoon via mijn dierenarts laten doen. Het waren 2 testen. De eerste test met globale allergenen om te testen of hij ergens op reageerde. Dat deed hij en toen is er een specifieke test gedaan. Daar kwamen mijten uit (huisstofmijt, voedermijt, hooimijt en nog 1 maar die ben ik even kwijt) en peniciline.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:24

Hier werkt ook alleen nat hooi, half uur onderdompelen, alleen nat maken werkt hier niet. Voordroog gaat trouwens wel.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:43

Eline91, Hoe is die diagnose gesteld? Bloedonderzoek, scopie, spoeling?

Mijn paard is ook in februari begonnen met hoesten en had het benauwd ondanks dat ze de hele winter buiten in de paddock stond. In eerste instantie behandeld als verkoudheid en toen als fikse verkoudheid en uiteindelijk toch maar naar de kliniek. Hier hebben ze een bronchoscopie gedaan (dus echt met camera in de longen gekeken) en een longspoeling. De vloeistof van de longspoeling is naar Utrecht getuurd voor analyse. Hier kwam duidelijk een stof allergie uit de resultaten. Dit hadden we nooit aan de hand van het bloedbeeld of uitwendig onderzoek kunnen achterhalen.

Nat hooi heeft zeker al een eerste stap in de goede richting gezet. Ik deed hele plakken ongeveer een half uur tot uur onderdompelen en dan in losse stukken eruit halen en in manden met gaten laten uitlekken om de volgende dag te voeren. Uitschudden van te voren heb ik niet gedaan maar dus met uit het water te halen door het nog eens extra door het water te halen. Inmiddels staat ze 24/7 op de wei.
Verder moest ik ventipulmin, prednisolon en Sputolysin geven. Dit laatste is een slijmoplosser zodat de longen weer vrij komen van het overtollige slijm want dat kan ook flink triggeren. Ik mag sinds deze week stoppen met de ventipulmin en als dat goed blijft gaan mag over een week de prednisolon in kleine stapjes afgebouwd worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:50

Heftig Milord.

Milord schreef:
Dit hadden we nooit aan de hand van het bloedbeeld of uitwendig onderzoek kunnen achterhalen.

Als je specifiek een allergietest aanvraagt is het wel uit het bloedbeeld te halen. Dat is een andere test dan een algemene bloedtest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:57

Niet alles gelezen,maar mij pony met stofallergie kan niet tegen schimmels in hooi.
nat hooi bleef hij op hoesten
die schimmels schijnen niet in voordroogkuil te zitten ?? (Geen idee hoe dat zit) dus krijgt hij dat.
alle paarden bij ons trouwens, en ze doen het er bij ons super op.
Kijk toch es of je dat kunt voeren, en voordroogkuil hoeft echt niet hoog in voedingswaarde te zitten hoor.
verder zorgen voor een optimale toevoer van alle mineralen en vitamines,dat helpt ook enorm :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 21-05-15 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:15

Ja Amanda maar dan moet je dus al weten dat je op zoek bent naar een allergie. En dat wisten we dus niet. Dat is pas naar voren gekomen uit de uitslag van de longspoeling. Wij waren eerder aan een bronchitis of COPD aan het denken.

Ellepel, heb jij het over voordroogKUIL of voordroogHOOI. Voor de voedingswaarde van wezenlijk belang ivm fermentatieproces.
Dus bij jouw paardje is specifiek schimmel naar voor gekomen? Bij mij was het echt specifiek stof. Grappig dat dat een hele andere aanpak nodig kan hebben.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:27

Hoii! Mijn pony had (heeft soms) et ook last van! Da erbij gehaald en hij heeft gezegt dat zij chronische bronchitis had. Ze heeft toen medicijnen gekregn en het ging wel beter! Ik adviseer om ook goed te vegen maar niet waar de paarden bij zijn. Mijn pony hoeste niet meer maar laatst had ze er last van. Ik zag dat er veel zand in de paddock op de stenen lag en ookal stuift het niet, ze kunnen er erg last van hebben. Ik ben begonnen met elke dag vegen en ze hoest helemaal niet meer! Veder zou je het hooi nat kunnen maken. Ze hebben vooral veel frisse lucht nodig. Ik hoop dat je de oorzaak kan vinden want het is idd wel erg vervelend! Succes!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:30

Zijn er kippen of ander gevogelte in de buurt? Onze paarden waren ook erg gevoelig voor stof, maar dat bleek nog te verergeren doordat de buren, die een kippenmesterij hadden, de mest buiten opsloegen of over hun velden strooiden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:36

Milord schreef:
Ja Amanda maar dan moet je dus al weten dat je op zoek bent naar een allergie. En dat wisten we dus niet. Dat is pas naar voren gekomen uit de uitslag van de longspoeling. Wij waren eerder aan een bronchitis of COPD aan het denken.

Ellepel, heb jij het over voordroogKUIL of voordroogHOOI. Voor de voedingswaarde van wezenlijk belang ivm fermentatieproces.
Dus bij jouw paardje is specifiek schimmel naar voor gekomen? Bij mij was het echt specifiek stof. Grappig dat dat een hele andere aanpak nodig kan hebben.

Ik bedoel kuil ja.
ik heb toen alles geprobeerd,moet wel er bij zeggen dat mijn pony ook hooikoorts heeft en op pollen reageerd.
appie is welsh groeit van lucht,maar op de kuil die wij nu voeren blijft hij slank.(hij staat in een groep koudbloeden)
ligt dan toch echt aan tijdstip van maaien, bemesting etc....

en ik heb een tijd een middel gebruikt, ik weet niet meer hoe het heet.
zal het voor je opzoeken,en dat is echt super voor de longen.
momentje!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 21-05-15 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:38

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 12:25

Milord schreef:
Eline91, Hoe is die diagnose gesteld? Bloedonderzoek, scopie, spoeling?

Mijn paard is ook in februari begonnen met hoesten en had het benauwd ondanks dat ze de hele winter buiten in de paddock stond. In eerste instantie behandeld als verkoudheid en toen als fikse verkoudheid en uiteindelijk toch maar naar de kliniek. Hier hebben ze een bronchoscopie gedaan (dus echt met camera in de longen gekeken) en een longspoeling. De vloeistof van de longspoeling is naar Utrecht getuurd voor analyse. Hier kwam duidelijk een stof allergie uit de resultaten. Dit hadden we nooit aan de hand van het bloedbeeld of uitwendig onderzoek kunnen achterhalen.

Bij de mijne is het op dezelfde manier gediagnosticeerd, er is een bronchoscopie + BAL-spoeling gedaan. Tijdens de scopie was veel slijm en irritatie te zien, maar dat was eerlijk gezegd niks nieuws. Uit de cytologie leidden de artsen af dat het om een stofallergie gaat. Er werd ook een longfoto genomen voor de zekerheid, en daarop was toch al wat COPD te zien helaas.

Wat fijn dat je zulk goed voordroog hebt ellepel, maar dat heb ik helaas nog niet gevonden :=