In laten slapen per direct, laten lopen of opereren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

In laten slapen per direct, laten lopen of opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 21:57

Eigenlijk is dit een vervolg van: [MD] Nier operatief laten verwijderen

In principe nog wel deels een vervolg van, maar wel een andere uitslag nu en echt voor een behoorlijk dilemma sta.

Even in kort feiten op een rij:
- Abces in de linkernier
- Waarschijnlijk abces boven de nier, misschien verder in het lichaam
- Verdikt been, mogelijk vocht? Wil dit been niet gebruiken
- Dikke bult naast kont, ook mogelijk vocht?
- Gebruikt dit been/deze kant al 4 weken bijna niet om te lopen, zie filmpje.
- Blijvende koorts tussen 38 en 39 graden
- Past pus met bloed (mindere mate nu dan eerst)
- Waarschijnlijk zit de ontsteking er al langer dan een jaar, maar sowieso minimaal een half jaar. Heeft overigens dit jaar niet ziek getoond, dit is pas sinds 4 weken. Hiervoor merkte je niks aan haar behalve met rijden (zie andere topic).
- Ze is 7 jaar jong.
- Eet nog steeds heel erg goed en is helder en alert, hinnikt ook altijd als je bij haar komt

En dat laatste maakt het voor mij zo ontzettend moeilijk om een keuze te maken.
De operatie is onzeker, dat is een nier verwijderen + verdere ontsteking eventueel, hoe het ontwikkeld geen idee? Het zit er zo lang? Dierenartsen die ik heb gesproken hebben het ook nog niet eerder mee gemaakt vandaar de onzekerheid.

Of zou het überhaupt eerlijker zijn om haar in te laten slapen? En dan nu al terwijl ze enerzijds inderdaad slecht is ivm het niet willen lopen op die kant, maar anderzijds zo goed eet en alert is?
Het is voor mij zo'n groot dilemma en de ene keer denk ik dat ik er zeker weten uit ben om haar te laten gaan en de andere keer twijfel ik weer enorm. Wellicht dat mensen hier wel iets hebben mee gemaakt wat er op lijkt qua abces oid en iets kunnen vertellen.
Ik vind het gewoon zo enorm moeilijk en ik wil niks voor mezelf doen, ik wil het voor haar doen. Zij knokt door gewoon door te gaan en dat is ook de reden waarom ik blijf twijfelen. Ik weet dat ik een keus zelf moet maken, maar toch hoop ik dat mensen wellicht wat zien wat ik eventueel niet zie of ervaringen hebben.

Bijgevoegd nog een aantal foto's en een filmpje.

Afbeelding

Verdikte been
Afbeelding

Bult op de rug
Afbeelding

Bult zijkant die uit steekt. Ze staat altijd zo op rust nu.
Afbeelding

Zo "loopt" ze, maar als er eten is kan ze opeens wel heel rap.
Laatst bijgewerkt door Faniek op 20-05-15 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Re: In laten slapen per direct, laten lopen of opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:02

Eerlijk? Ik zou haar laten gaan.
Ondanks dat ze blij is om jou te zien en nog goed eet.

Ik denk dat dit haar ontzettend bellemerd in het paard zijn.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:03

Ik las je verhaal en dacht: 'dan laat je haar een zomer lopen en genieten van het mooie weer en voor de winter laten inslapen.'

Maar toen zag ik je filmpje.. ze heeft duidelijk veel pijn. Ik zou haar laten gaan. Je paard kent geen morgen of toekomstplannen, alleen het lijden van vandaag. Ik zie een paard met veel pijn.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:06

Hoe moeilijk het ook is... Ik zou haar laten gaan.
Dit is niets anders dan lijden. Wat te doen als het leven lijden wordt? Verlossen uit het lijden.

Sterkte.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:06

Tyrcanol schreef:
Eerlijk? Ik zou haar laten gaan.
Ondanks dat ze blij is om jou te zien en nog goed eet.

Ik denk dat dit haar ontzettend bellemerd in het paard zijn.

Ik dacht precies hetzelfde! Hoe hard of moeilijk het ook is! Toch qua koppie is ze nog goed alert, alleen vind ik persoonlijk het lijstje met kwalen en de 'grootte' ervan te veel...

Succes en sterkte met het maken van de 'beste' keus.

Je hebt toch het beste met paardlief voor.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:07

oef, voor mij zou de keus zo gemaakt zijn, hoe erg het ook voor je is......

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:07

Laten opereren bij equitom zou ik doen. Die hebben ervaring en kunnen je goed helpen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:09

Pus en bloed plassen klinkt zeer pijnlijk. Paarden tonen pijn niet snel, en een haflinger is dan ook nog een ras die zich meestal extra sterk tonen. Laten lopen is in mijn ogen geen optie, helemaal niet omdat je dat al minimaal een half jaar, misschien zelfs wel een jaar al aan het doen bent en het niet verbeterd.

Hoe groot is de kans van slagen van de operatie? Hoe snel zou je verbetering na de operatie moeten zien? Is de operatie voor jou het risico, de pijn, stress, verdriet en onzekerheid waard om over het geld nog maar te zwijgen? Als ze het waard is zou ik zeggen dat je er voor moet vechten, maar dan ook liever vandaag dan morgen en voor de volle 100%.

Heeft ze een mooi leven gehad, en ziet de toekomst er niet zo rooskleurig uit dan zou ik zeggen laat haar gaan en wacht niet tot het lichtje in haar ogen dooft voor je de knoop doorhakt. Dan ben je je paard al kwijt aan de pijn die ze heeft, en dat is ze niet waard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-15 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:09

Ik dacht dit ook en zoiets denk ik echt niet snel. :o
Dit is niet meer paardwaardig.

Wat zegt de DA over herstel?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:10

Jee wat een verhaal... Ik begrijp volkomen je twijfel aan de hand van je verhaal, foto 3 zag er al echt niet prettig uit maar het filmpje spreekt boekdelen.
Vergeet niet dat paarden er bij gebaat zijn pijn niet te tonen. Ze zijn dan een zwakke schakel in de kudde en een mogelijk gevaar. Daarnaast ook een makkelijkere prooi voor roofdieren die gespitst zijn op zwakheden. Als een paard dan toch zo erg mankt heeft hij echt heel veel pijn...

Ik zou in ieder geval niet wachten tot de eind van de zomer of uberhaupt nog wachten. Ik denk niet zo zeer dat je je de vraag moet stellen of de operatie gaat werken of niet. Je geeft zelf al aan dat niemand je zekerheid kan bieden. Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of je je paardje wel door een operatie als deze wilt laten gaan maar vooral ook of je de financien er voor hebt en door deze rompslomp wilt gaan...

Ik heb makkelijk praten en kan daardoor ook makkelijker oordelen, voor mij zou de keuze duidelijk zijn, maar dat is dan ook gelijk het minst fijne antwoord op je vraag...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:10

In jouw portemonnee kunnen wij niet kijken natuurlijk.
Maar in het geval dat geld geen bepalende factor is, zou ik haar laten opereren en dan tijdens de operatie door de DA laten inschatten of het al dan niet de moeite gaat zijn om haar nog wakker te laten worden?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:11

Ai, ziet er idd naar uit dat het dier erg veel pijn heeft zodra ze een stap verzet. Dus laten lopen lijkt mij geen optie in dit geval. Ofwel heel dringend kliniek, ofwel inslapen. Sterkte!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:11

Hoe hard het ook klinkt. Ik zou haar laten gaan. Maar de beslissing hoe moeilijk ook is aan jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:12

Luckystory schreef:
In jouw portemonnee kunnen wij niet kijken natuurlijk.
Maar in het geval dat geld geen bepalende factor is, zou ik haar laten opereren en dan tijdens de operatie door de DA laten inschatten of het al dan niet de moeite gaat zijn om haar nog wakker te laten worden?
Dit is wat ik inderdaad zou doen als het om mijn paard ging.
Stel dat het erger is dan gedacht, kun je haar gelijk laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:12

Ik zal afscheid nemen,
Je hebt over verwijderen van de nier wat behoorlijk klap zal geven voor paard, is afwachten hoe ze uit operatie komt, hoe haar andere nier is en daarmee is nog niet het probleem opgelost van haar been?

Ik snap dat moeilijk is vooral omdat ze 7 jaar is. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-15 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:18

Ik vind het trouwens geen slechte tip om eens bij Tom Mariën je licht op te steken.
Waarschijnlijk voor jou wel een heel behoorlijk eind uit de buurt, maar met info in winnen, ben je niks verloren.
Misschien is hij het wel al eens tegen gekomen en als die het ook niet zou zien zitten, ben je wel vrij zeker dat je het niet moet proberen. ;)
En naar mijn ervaring is hij heel vriendelijk en behulpzaam aan de telefoon.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:23

Er bestaat geen' goed moment' voor zo'n keuze.
Ik heb voor mijn oudje deze keuze moeten maken, en dat was het een van de moeilijke momenten uit mijn leven. Achteraf zeg ik wat te laat, maar zo gaat dat. Veel sterkte.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:24

Heftig TS!
Ik zie een paard met veel pijn, voor mij zou het geen optie zijn om ze zo te laten lopen.
Ik weet natuurlijk niet hoe je qua financiën zit, maar ik zou denk ik voor een operatie gaan en aan de hand daarvan beslissen om haar te laten opknappen of te laten gaan.
Dit is persoonlijk he, maar ik zou er voor mijn gevoel alles aan gedaan willen hebben. Juist omdat je zegt dat ze nog zo alert is en goed eet. Aan de andere kant is de waslijst met 'problemen' heel lang en heeft ze duidelijk veel pijn. Wacht daarom niet te lang met besluiten.
Veel sterkte met deze moeilijke beslissing!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 22:24

Heel erg bedankt voor jullie eerlijke reacties.
Ik heb nog bijgevoegd dat het de laatste 4 weken is dat ze er ziek van is, daarvoor niet, behalve onder het zadel bokken. Ik laat haar niet zo lang zichtbaar ziek lopen :)

Ik heb nog eenmaal gemaild naar Tom, daar had ik al eerder heen gemaild ivm gezwel verwijderen en heb nu alle feiten gemaild en zijn eerlijke reactie gevraagd of het zin heeft. Als de kansen klein zijn ga ik haar de reis niet aan doen.
Ik heb helaas ook geen dik gevulde portemonnee, maar als ze goede kans en heeft geef ik die graag. Is die kans al klein wil ik haar eigenlijk niet weer op de trailer zetten, weer wachten bij de dierenarts, weer die rare dingen allemaal niet aan doen, maar laat ik haar liever fijn thuis in slapen bij haar zoon.
Nogmaals ik wil het niet voor mij doen, maar voor haar, omdat ze zelf zo hard vecht en het bijltje maar niet neer gooit. Het belangrijkste vind ik dat ik voor haar de beste keus maak.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:27

Weet je dierenarts zeker dat het een infectie is en is ze daar ook al voor behandeld? Of zou het ook nog iets anders kunnen zijn (bijv kwaadaardig?)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 22:30

Dat is zeker, er is pus afgenomen en dit is opgestuurd voor welke antibiotica er nodig was, omdat de antibiotica die ze al twee weken kreeg niet hielp. Inmiddels heeft ze bijna twee weken Baytril gehad en volgt er geen verbetering. De bacterie zou gevoelig zijn voor Enroflaxin, vandaar Baytril. Echter zoals een andere kliniek ook zegt in zo'n vergevorderd stadium waarbij de nier op de echo er ook heel slecht uit ziet gaat een antibiotica het niet meer redden, mede ook omdat het al zolang speelt (niet al die tijd bij mij geweest). Ik ken deze ervaring ook vanuit andere dieren dat een abces eigenlijk open moet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:39

Probleem met abcessen is dat de antibiotica er vaak niet voldoende komen en dat je idd moet draineren (dus open maken). Maar de vraag is wel waarom dit probleem ontstaan is: er zijn bacterien die berucht zijn om abcesvorming, maar soms heeft het ook met afwijkende structuur te maken van een orgaan (aanlegstoornis, kwaadaardige ziekte, etc). Geen idee of daar naar gekeken is door je dierenarts en hoe vaak zoiets bij paarden voorkomt, maar dat kun je beter bij je eigen dierenarts neerleggen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:41

Ik ben bang dat als de ontsteking er al zolang zit, dat er meer dingen aangetast zijn dan alleen de nier. Ik ben bang dat je van het ene in de andere probleem valt. Tel daar de kreupelheid bij op, en het niet hebben van een onuitputtelijke bankrekening bovenop dan kom ik tot de conclusie dat ik haar zou laten inslapen als het mijn paard was. Je hebt ook nog de verantwoordelijkheid voor je andere dieren. Als al je spaargeld opgaat aan dit ene paard, mi met de kans dat je haar alsnog verliest, dan doe je mi de andere paarden tekort als die een blessure krijgen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:42

Ach wat sneu ;( . Bedenk wel dat paarden prooidieren zijn en daarom zal een paard niet snel zijn tekortkomingen laten zien. Immers wordt ie dan 'opgegeten'. Ga er maar vanuit dat dit echt niet prettig is voor het diertje, ondanks dat ze vrolijk naar je hinnikt (en dat maakt het nog extra moeilijk). Helaas spreek ik uit ervaring.

Dieren leven in het nu en beseffen niet dat ze over een week misschien minder pijn hebben (als ze dit hier bijv. van toepassing van zijn)

Dit is zo'n moeilijke keuze en welke keuze je ook maakt, het is de juiste. Je maakt hem immers vanuit je hart en met de bedoeling om het goede te doen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:42

Pfoeh, herkenbaar met dat helder en alert zijn. Mijn pony was dat ook (was iets heel anders mee maar toch) tot de laatste snik. Wel graatmager (echt als uit een filmpje van dierenverwaarlozing) ondanks de bakken voer die ze at, maar altijd blij, hinniken etc.

Achteraf had ik haar veel eerder moeten laten gaan.