Op het moment zit ik met mijn handen in het haar en weet ik even niet wat ik doen moet .. Afgelopen zaterdag is er Gaskoliek geconstateerd bij mijn merrie .ze is gecontroleerd , spuiten gehad en volgende dag mocht ze weer paar uurtjes op de wei !
Echter heeft ze zondags totaal niet gepoept At ze amper , steeds Naar buik kijken schrapen met haar been , niet aan lichaam mogen zitten. Toch nogmaals veearts gebelt Weer langs gekomen , zelfde ritueel als zaterdags alleen nu snachts kijken of ze nog verschijnselen had want dat mocht niet meer ...(krampen) Echter vannacht nog steeds zelfde symptomen en vannOchtend ook nog ... Weer veearts geweest en weer zelfde ritueel alleen nu moest ze goed gelongeerd worden zodat de gassen vrij zouden komen en ze zou gaan mesten (want dat deed /doet ze niet )
Echter heeft ze dus niet gemest , komen er geen gassen vrij en blijft ze de zelfde symptomen houden als de afgelopen dagen ...
Word straks nog gebelt door de veearts en tot die tijd moet ik het aan kijken
Echter maak ik me steeds meer zorgen Ze lijkt zo opgewekt maar nog steeds zit het niet lekker ...
Mensen enige ervaring hier mee ?! Meningen of ideeën ?
Klinkt meer als een verstopping dan gaskoliek, aangezien ze niet mest.
Toevallig had mijn pony laatst ook een verstopping, uiteindelijk via de sonde 5 liter paraffine en een emmer water in de maag gebracht. Het duurde toen nog ruim 24 uur voordat ze helemaal opgeknapt was. Paarden hebben hele lange darmen dus het kan best even duren voor de verstopping er uit is.
Ik zou in ieder geval niet voeren zo lang ze niet gemest heeft en opnieuw de dierenarts (of een andere?) bellen.
Zou mij te lang duren ondertussen. Mijn advies: bel met een goede kliniek, overleg, laat evt overleg plaatsvinden tussen kliniek en je eigen veearts, en indien nodig (wat ik vermoed): opladen en rijden. Ga niet wachten tot in de avondspits...
PowerReiner
Geplaatst: 18-05-15 14:13
Vreemde DA in mijn ogen. De spuiten zouden het sowiezo moeten verminderen voor die 5 of 6 uur dat ze werken. Als het daarna weer opspeelt zou mijn DA paraffine toebrengen middels een sonde door de neus. Vind het gek dat jou DA dit nog niet heeft gedaan. Ik zou meteen een andere DA bellen nu en even je huidige DA laten voor wat het is. Die kun je later altijd nog bellen wanneer het achter de rug is om het hier eens over te hebben.
voor mij voelt het heel raar, beetje leeg, ondanks dat ik weet dat ze in hele goede handen is !
Ze is de nacht rustig doorgekomen, Bloedwaardes waren geminimaliseerd, dus al een stuk beter! Echter heeft het ''laxeren'' door de sonde nog niks opgeleverd en zit het ergens nog wel goed vast...
ze is vanochtend nog opgevoeld, en heeft hij nog steeds niks kunnen vinden, dus ze denken dat het ergens in de maag niet goed zit.
Daan_O
Geplaatst: 19-05-15 12:29
Vervelend om je paardje ergens achter te moeten laten maar nu wordt ze in ieder geval goed in de gaten gehouden.
Ze heeft paraffine via de sonde gekregen begrijp ik, wanneer? Zoals gezegd duurde het bij mijn pony daarna ook nog ruim 24 uur voor ze echt opknapte.
Waarom denken ze nu dat er iets in de maag niet goed is? Met opvoelen kunnen ze maar een zeer beperkt stukje darmen checken, het totale darmstelsel van een paard is bijna 40 meter lang.
Ze hebben gisteren en vandaag opgevoeld en ze hebben gisteren gelijk een echo gemaakt om te kijken ! Daar konden ze nog niet veel op zien ! Vandaar idd dat ze denken dat het rond de maagd moet zitten !
Idd me paraffine ja !
Bedankt voor je reactie ! Zal meteen eens even gaan lezen !
Nee ! Tot nu toe nog niet.... Weet uiteraard niet wat ze vandaag gedaan hebben ! Morgen krijg ik daar verder bericht over ! En laat dat het liefste zo . Anders maak ik het mezelf alleen maar moeilijker!