Mijn IJslander is altijd bekapt door een traditionele smid. Toen het steeds lastiger werd om een afspraak te maken, ben ik verder gaan zoeken. Achteraf liep mijn paardje nooit helemaal lekker, er zaten vaak scheurtjes in de hoeven en hij sleepte met zijn achterhoeven.
Nu laat ik sinds kort een hoefverzorger komen en ben ik me aan het verdiepen in cursussen. Inmiddels heb ik er een tweede IJslander bij en mijn doel is ze zelf te kunnen bekappen met ca. 4 keer per jaar controle door een prof.
Echter, inmiddels heb ik ontdekt dat mijn hoefverzorger geen "echte" NB'er is en dus ook niet echt NB bekapt (mijn paardje loopt wel tig keer beter), dat de cursussen onderling inhoudelijk verschillen en zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat is nu een echte natuurlijke bekapping, wie kan mijn paardjes in Arnhem een keer écht NB bekappen en waar kan ik mijn cursus het beste volgen? En wat is de gangbare frequentie als je je paard NB laat bekappen? Mijn hoefverzorger wil nu elke 4-6 weken komen, maar dan wel tegen het standaardtarief. Is dat gebruikelijk bij NB?
Ik hoop dat mensen hier me op weg kunnen helpen in mijn zoektocht!
) bekappen. Er is goed bekappen en slecht bekappen.
)
dus of u nog even belangeloos drie weken extra geduld wil hebben. Neeeeeeeeee ik wil beginnen!!!!!! 
Maar wat je ook zou kunnen doen is snappen dat de hoeven van een paard groeien op zo'n manier dat ze passen bij zijn lichaam, zodat hij dat lichaam zo optimaal mogelijk kan gebruiken. Ook als wij, die gewend zijn aan de perfect in model gevijlde hoefjes die de smeden ons eeuwenlang hebben laten zien, dat lelijk of raar vinden. Als je paard recht en gezond is krijgt hij rechte en gezonde hoeven. Is hij dat niet dan zou je kunnen overwegen om wat aan de oorzaak te doen. Maar waarom zou je de symptomen willen maskeren? Ik ben nog geen smid tegengekomen die me dat uit kan leggen, anders dan met als argument dat het er mooier uitziet.