merrie is niet meer hengstig geweest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

merrie is niet meer hengstig geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:28

Hoi.
11 maart is de merrie Dante bij ons op de wei gekomen. Eind maart was ze hengstig, en dat was echt serieus hengstig:
Roepen naar de ruinen, om mij heen draaien als ik haar uit de wei mee nam, het roepen is meer gillen en ook veel plassen vooral wanneer Harley in de buurt van haar wei was. Harley is uiteindelijk gecastreerd ergens tussen 27 en 29 maart.

Maar inmiddels zijn we al 13 MEI en heb ik haar nog steeds niet hengstig gezien.
Sinds 26 april staat ze samen met de haflinger, fjord en Harley.
Zou Harley haar 1 maand na de castratie alsnog gedekt kunnen hebben ondanks het feit hij zich helemaal niet als hengst gedraagt bij de merrie?

Zelf merk ik geen vreemde veranderingen bij de merrie alleen dus dat ze sinds eind maart niet meer hengstig is geweest.
Of kan het zijn dat haar hengstigheid nu plots minder opvallend is omdat ze tussen de ruinen staat?

Jolien87

Re: merrie is niet meer hengstig geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:30

Kan ze niet gedekt zijn tussen 11 en 27 maart?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:35

Neen omdat ze toen volledig apart stond. Ze stond in een weide die niet aan de weide van de ruinen en toen nog harley als hengst grensde. Er liep een zandpad naar de spoorweg tussen die weides in.
En ik heb haar ook niet bij Harley gezet. Tenzij iemand achter mijn rug dat wel gedaan heeft. Dat weet ik dus niet, maar de vorige eigenaar heeft duidelijk gezegd om niet met de merrie te fokken. En dat zou ik ook totaal niet willen omdat ze overbouwd is en een weke rug heeft.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:36

En een nachtelijk avontuurtje is ook uitgesloten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:37

Zover ik weet heeft harley nog nooit over de omheining gesprongen. Lijkt me ook onmogelijk omdat het pad tussen beide weides maar 2 of 2 en halve meter breed is.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:38

Meestal zijn ruinen niet meer vruchtbaar 3-4 weken na de castratie.
Maar ik ken ook een ruin die na 6 weken nog even snel een veulen heeft gemaakt. Ik zou voor zekerheid even de DA bellen.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:40

Het is absoluut mogelijk om 3-6 weken (en bij oudere dieren zelfs 12 weken) na de castratie een merrie te dekken met drachtig zijn van de merrie tot gevolg.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:41

Misschien is ze schijnzwanger? Dan worden ze ook niet meer hengstig.
Wij hebben 3 fokmerrie's waarvan er dit voorjaar 2 lege merrie's ook maar niet hengstig willen worden, weekje tussen de hengsten en het werkt weer allemaal.
Kan ook gewoon door het weer komen ongeveer de helft van onze merrie's zijn dit jaar nog niet hengstig geweest en 100% zeker niet drachtig

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:43

Harley heeft eigenlijk sinds 3 weken na de castratie nooit meer hengstengedrag getoond naar merries toe. Voorheen ging hij echt liggen showen als hij bij een merrie in de buurt kwam.
Ik hou Dante sowieso in de gaten. En ik vraag de verzorger om heel eerlijk te zijn of Harley echt niet bij de merrie gestaan heeft voor de castratie.

Ja harley was 20 maanden bij de castratie, dus denk sowieso vruchtbaar, heb een verhaal gelezen van iemand hier op bokt ook waarvan haar ruin ook al een veulen heeft rondlopen. Die had de merrie gedekt als jaarling.

Edit: is schijndracht schadelijk, en hoelang kan dit aanhouden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:45

1e hengstigheid van het jaar kan heftig zijn/zeer duidelijk tonen. Kan ook zijn dat ze op de aanwezigheid van een hengst + nieuwe plek gereageerd heeft. Nu ze wat gewend is en de hengst gecastreerd kan het best dat ze niet meer toont. Hoe duidelijk toonde ze op haar vorige adres hengstig?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:46

ik zou haar toh even laten scannen of opvoelen hoor!
Je weet nooit, en beter het nu te weten (nu kan er eventueel nog geaborteerd worden als de eigenaar dit echt wilt)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:52

Goh hoe haar hengstigheid bij de vorige eigenaar was weet ik helaas niet. Heb ook geen gegevens van die persoon om het na te vragen.
Of de eigenaar een veulen wil weet ik niet. Maar lijkt mij niet slim omdat de merrie overbouwd is en een weke rug heeft.
Sowieso is ze wel iets te dik. Je kan haar ribben niet meer voelen. Aan de uiers en kling iets kunnen zien is ook te vroeg.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 09:42

Mijn vriendin zei me net dat haar merrie maar 2x per jaar hengstig wordt. Misschien is dat ook zo bij Dante?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:45

MaricoGraphy schreef:
Hoi.
11 maart is de merrie Dante bij ons op de wei gekomen. Eind maart was ze hengstig, en dat was echt serieus hengstig:
Roepen naar de ruinen, om mij heen draaien als ik haar uit de wei mee nam, het roepen is meer gillen en ook veel plassen vooral wanneer Harley in de buurt van haar wei was. Harley is uiteindelijk gecastreerd ergens tussen 27 en 29 maart.

Maar inmiddels zijn we al 13 MEI en heb ik haar nog steeds niet hengstig gezien.
Sinds 26 april staat ze samen met de haflinger, fjord en Harley.
Zou Harley haar 1 maand na de castratie alsnog gedekt kunnen hebben ondanks het feit hij zich helemaal niet als hengst gedraagt bij de merrie?

Zelf merk ik geen vreemde veranderingen bij de merrie alleen dus dat ze sinds eind maart niet meer hengstig is geweest.
Of kan het zijn dat haar hengstigheid nu plots minder opvallend is omdat ze tussen de ruinen staat?

Ja, dat kan. Een hengst is nog ongeveer 6 weken vruchtbaar nadat hij gecastreerd is.
Maar het kan ook zijn dat ze gewoon haar hengstigheid niet zo duidelijk laat zien. Heb er zelf ook zo eentje gehad. Die liet niet zien dat ze hengstig was. Maar ze was het wel.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:02

Ik zou ze laten scannen.
Gezwellen op de eierstokken kunnen dit namelijk ook veroorzaken. En die kunnen heel snel groeien

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 18:29

OK. Vandaag was ze wel erg dominant bezig naar de ruinen. Zo uit jet niets vliegt ze de haflinger aan en verjaagt ze ook mijn new forest

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 11:48

OK drachtig is ze niet. Ze is nu namelijk weer hard hengstig. Maar er is een probleem. De fjord die al 30jaar of langer ruin is dekt haar. Hij penetreert haar daarbij ook echt en er komt zelfs iets uit de penis. Van alle ruinen (3) is hij de enige die echt dekt met de merrie.
Nu ben ik bang dat er iets goed mis is gegaan bij zijn castratie vroeger. Maar bij hun vorige merrie deed deze ruin dat echter nooit.

Sowieso hebben we de merrie apart gezet samen met mijn jonge ruin die zelf heel rustig is. Maar ben alsnog bang voor een eventuele dracht omdat de fjord echt penetreert en ook iets spuit.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:51

Ik heb hier een shetlander ruin lopen van 21, die dekt ook elke merrie die hengstig is.
Haflinger, mini shetlander, enz.

Maar kan geen kwaad hoor, maakt niets meer klaar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:56

vrouwke schreef:
Ik heb hier een shetlander ruin lopen van 21, die dekt ook elke merrie die hengstig is.

Dit zou ik niet zo hard roepen. Een merrie kan hier goed ziek van worden als een ruin dekt en de penis onder de bacteriën zit.

@ TS Zou je merrie of de ruin even uit de groep halen, zolang ze hengstig is.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:58

FriesWytske schreef:
vrouwke schreef:

Dit zou ik niet zo hard roepen. Een merrie kan hier goed ziek van worden als een ruin dekt en de penis onder de bacteriën zit.

@ TS Zou je merrie of de ruin even uit de groep halen, zolang ze hengstig is.

:D 2x? De zelfde post.
Bij de haflinger kon hij niet echt bij.
En me mini is drachtig van Loverboy, dus daar doet hij het ook niet meer mee.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 25-05-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:59

Sommige ruinen dekken nog. Maar het vocht bevat geen spermacellen meer. Ik zou zelf dus niet bang zijn voor een drachtigheid. Wel kan de merrie er een vuile baarmoeder van krijgen, dacht ik, en is bij een weke rug het gewicht van de ruin bovenop haar niet prettig wellicht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 12:05

Ze staat al apart inmiddels. Ook omdat de fjord ijzers heeft en daarmee de merrie zou kunne verwonden. Ze staat nu samen met mijn jonge ruin Harley (bijna twenter).
Vind het alleen vreemd dat de fjord van 35+ jaar oud de enige is die dit gedrag toont. We gaan de veearts sowieso laten testen of hij veel testosteron aanmaakt. Maar het is niet door die veearts gecastreerd geweest. Door een andere en we weten ook helemaal niet of die wel alles had weggehaald. Is veel te lang geleden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:54

Oei jeetje zeg. de ouwe vrijsok.
Is het ook zeker dat ze nu niet drachtig is van die Fjord, of is ze hengstig geworden nádat hij haar heeft gedekt?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 16:01

Ze was gisteren al hengstig maar toen deed de fjord dit nog niet zo veel als vandaag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:04

Jolien87 schreef:
Oei jeetje zeg. de ouwe vrijsok.
Is het ook zeker dat ze nu niet drachtig is van die Fjord, of is ze hengstig geworden nádat hij haar heeft gedekt?

Als hij er al zo lang bij staat lijkt me dat erg sterk, ook zijn oudere hengsten bij voorbaat al minder vruchtbaar al kunnen die nog best raak schieten.

Dekken is vrij natuurlijk gedrag bij ruinen helaas, drachtig zal ze niet worden maar dat sluit ander letsel niet uit.