Dikke bobbel boven kogel achterbeen, iemand een idee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nienkefelice

Dikke bobbel boven kogel achterbeen, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 15:26

Hallo bokkers!

Ik heb een vraag, mijn merrie die ik sinds 2,5 maand heb heeft sinds afgelopen weekend een dikke bobbel boven haar kogel achter.
Deze had ze eerst absoluut niet. Nu vraag ik toch om raad. Ze heeft nog geen pas kreupel gelopen maar toch zakt het niet af en blijft het dik.

Heb haar rust gegeven in de hoop dat het af zakt maar dit is ook niet zo. Ik heb aan gal gedacht maar ze was juist erg droog op de benen.

Iemand van de bokkers enig idee wat het zou kunnen zijn?
Gezien ze niet kreupel is en er geen last van lijkt te hebben.
Uiteraard als er niets veranderd komt er een dierenarts bij, en laat ik het onderzoeken!

Iemand die me uit de brand kan helpen?

Afbeelding
Afbeelding

De laatste is paar dagen later

Elco

Re: Dikke bobbel boven kogel achterbeen, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:05

Is gewoon een galbult, kan je gewoon mee rijden. Gaat er niet kreupel oplopen. Waarschijnlijk heb je hem iets te zwaar laten werken, na het rijden even 10 min.afspuiten.

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 16:10

Vond het ook al op een galbult lijken. Is het normaal dat die nog groter worden dan? Gezien het wel groter word. Ze doet alleen nog vrij weinig gezien ze nog jong is en wat schraal. Dus overbelasting is dan wel raar.
Daarnaast is er sinds ze dit heeft een nieuwe in de groep waar ze nog niet mee op kan schieten.
Vandaar mijn twijfel

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:13

Kan een onschuldige gal zijn maar als dit ineens komt opzetten kan het ook een peesschede overvulling zijn die voortgekomen is doordat je paard bijvoorbeeld de kogel verdraaid/verstapt heeft oid. Heb een paard die precies hetzelfde had, ook niet kreupel toch ineens een verdikking en inderdaad een (lichte) irritatie. Mijn advies zou dus zijn, laat toch even een scan maken, als je er zo vroeg bij bent is de kans groot dat je voorkomt dat het 'echt' een blessure wordt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:16

Vind hem wel wat hoog zitten voor een galbult. Heb je een foto van iets verderaf? Dat we wat meer van het been kunnen zien?

Is de bult zacht? Is ie warm? Mag je erin knijpen?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:18

Ik had hetzelfde als aronenloutje. Ik zou het wel laten checken. Mijn paard is ook nooit kreupel geweest ook niet bij de buigproef maar toch een irritatie en overvulde peesschede.
Ook niet warm, kan erin knijpen enz.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:23

Ik zou het toch even laten scannen door een DA of het een Gal is of misschien een peesblessure. Paard hoeft geen pas verkeerd te lopen met een lichte peesblessure totdat het trainen echt schade aanricht. Dan kan je revalidatie zo meer dan een jaar kostten. dus liever het zekere voor het onzekere.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:03

Mijn paard heeft helaas ook zo'n bult, dan aan de binnenkant van de kogel. Zit er al een paar jaar het gaat helaas niet meer weg. Ineens zat het er. Dierenarts heeft al gekeken. Ik rij altijd met kogel beschermers maar alleen als ik de ring in ga moeten ze helaas af

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 17:52

Ik heb geprobeerd een foto van verder af te maken net maar is lastig te zien dan.

Afbeelding

Afbeelding

Moet eerlijk bekennen dat ik iets in de stress schiet van jullie berichtjes... Morgen toch maar da bellen

Edit: het is niet warm/gevoelig als je erin drukt. Geeft geen kik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:04

Weidebloem schreef:
Ik zou het toch even laten scannen door een DA of het een Gal is of misschien een peesblessure. Paard hoeft geen pas verkeerd te lopen met een lichte peesblessure totdat het trainen echt schade aanricht. Dan kan je revalidatie zo meer dan een jaar kostten. dus liever het zekere voor het onzekere.

Ik had geschreven +1 maar daar ben ik voor op de vingers getikt want je mag geen oneliners plaatsen.
Erg sneue reactie van de mod en van het boktbeleid. -O-
Dus bij deze zeg ik dat ik hetmet bovenstaande reactie eens ben. Dat mag ik hopelijk wel schrijven. :+ :D

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:34

Denk dat het irritatie van het ringbandje is, is niet erg , spuiten ze meestal in om weer normaal te worden zeg maar, na korte periode kan je dan gewoon weer je ding doen en heeft geen effect op de lange termijn als dat het is ,

Succes

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:23

Ik bel in ieder geval even met de dierenarts morgen. Hoop dat ze morgen nog langs kunnen komen. Wil nu wel graag weten wat het is na alle verhalen

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:35

Ja dat zou ik inderdaad ook doen, wat BravoT zegt kan het inderdaad wel zijn dat was bij mijn paard ook het geval, is ingespoten en met een aantal weken stappen en controle mochten we weer rustig aan de slag. Hoop dat het allemaal meevalt, veel beterschap gewenst!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:43

Plek van de zwelling zit precies op de sesambeentjes- overvulling van deze peesschede geeft bij mij altijd een alarmbelletje...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:47

Ik zou het toch wel even goed in de gaten houden of voor de zekerheid een scan laten maken. Mijn paard had het ook, maar was 15 dus ik dacht dat het " gewoon een gal " was, helaas werd dat een peesschede ontsteking en daar zit je echt niet op te wachten... Wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij jouw paard ook het geval is.

Beterschap!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:51

Absoluut niet om je bang te maken, maar zoek maar eens op sesamoidose- daar zie je wat er allemaal in dit gebiedje zit.
Het hoeft niets te zijn, kan idd een gal zijn, maar als het in ene opgekomen is en maar op een been zit raad ik je aan het goed in de gaten te houden of een scan te laten maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:52

Ik zou zeker even bellen! Een peesblessure of peesschede ontsteking hoeven ze geen pas kreupel van te lopen en dit is wel echt een typische plek.

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 07:58

Ik kan zo om 8 uur dierenarts bellen.

@knollentuin, ik heb even gegoogled maar lees over het maken van foto's van de sesambeentjes. Dit lijkt me wel sterk omdat ze 2maanden geleden rontgen volledig is goedgekeurd bij aankoping. Ben bang dat het eerder wat is met de pees. Het is namelijk ook absoluut niet gevoelig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:59

Rongen keuring is een moment opname dat kan er een week later al anders uit zien...

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 08:11

Dierenarts komt vandaag langs hoop dat ik vanmiddag meer duidelijkheid heb..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:20

Succes vanmiddag! Nemen ze een mobiel echo apparaat mee?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:27

Rontgen is om de toestand van de botten/ gewrichten te beoordelen, het gaat meestal om de weke delen, scan zal dus meest goede beeld geven , succes!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:46

Over dat ringbandje.. mijn paard heeft dat ook. Helaas is dat na inspuiten en stappen tijdelijk weg. Ik moet haar regelmatig laten inspuiten. Het is chronisch. Bandje is te nauw. Omdat het bij mij op het spronggewricht zit is het bandje doorhalen geen optie. Eventueel peesschede operatief schoonmaken kan alleen risico op terug komen weefsel is groot.

Ben je al wat wijzer :)

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 19:50

De dierenarts is geweest vanmiddag en het bleek toch een galbult te zijn 'gelukkig'. Op haar andere been bleek zo ook een kleine te hebben.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:34

Fijn bericht!!!! Beter dat dan iets anders