Rare bobbels en jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rare bobbels en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:35

Goed, daar de dierenarts en ik er niet uitkomen stel ik de vraag maar hier. Vorig jaar rond juli is mijn toen 2 jarige tinkermerrie opeens beginnen schuren. Mijn eerste idee was dat dit zomerexzeem was. Dit is toen vastgesteld door de dierenarts. Tegelijkertijd viel mij op dat ze kleine bolletjes begon te krijgen op haar nek. In het najaar, toen de ZE periode eigenlijk al voorbij moest zijn schuurde ze nog. Dit is pas overgegaan nadat ze van het gras ging.

Ondertussen zijn we begin mei en schuurt ze nog altijd niet, ondanks dat er genoeg mugjes zijn die ZE veroorzaken en ze een ruime stal heeft waar ze naar hartenlust de jeuk kan wegkrabben :+
Maar nu, vorige week maandag is ze weer voor het eerst op het gras gegaan. En hop, nog geen dag later stond haar nek en deze keer ook haar schouder weer vol met bolletjes. Het zijn er duidelijk meer als vorig jaar en ze zijn ook al groter. Nu zijn er al bij die toch een flinke centimeter doorsnede hebben. Je ziet dat ze er last van heeft, ze gaat haar nek constant overal gaan tegen wrijven. Nu vermoeden we dus dat het schuren van vorig jaar niet door ZE kwam, want het was ook alleen op de plaats van de bolletjes dat ze dit deed, maar door die 'uitslag' komt. Het moment dat dit naar haar manen verder trekt krijgt ze daar wondjes.

Nu, die bolletjes is maar iets heel raar. Het is hard en ligt duidelijk tussen de spier en de vacht. Ze groeien langzaam om dan open te gaan vermoed ik, heb nog nooit een open bolletje gezien maar voel wel dat er opeens een korstje op zit. Eenmaal dat er een korstje op zit droogt het uit en het bolletje is dan ook vrij snel weer weg. Helaas komen er ook snel nieuwe in de plaats.

Ik heb al gedacht aan een soort insect die daar eitjes legt. Nu, ze loopt in een kudde van 5 paarden, waaronder een paard zeker ZE heeft. Geen enkel paard heeft die bolletjes behalve zij. Haal je haar van het gras, dan zijn de bolletjes + jeuk weg. Zet je haar erop, dan komt ze langzaam helemaal vol te staan.

Heb er nog geen foto van, hoop vandaag een deftige foto te maken. Het is namelijk iets dat je vooral voelt en niet direct ziet. Iemand een idee?

N0a

Re: Rare bobbels en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:45

Het klinkt voor mij als een eiwitallergie. Wordt het na verloop van tijd minder? Als er geen jong gras meer is? Krijgt ze het ook van kuil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:20

Van kuil krijgt ze geen bobbels maar heb het idee dat ze wel wat jeuk blijft behouden. Het wordt minder na verloop van tijd maar telkens dat ze op een verse wei gaat of het gras weer een groeischeut heeft wordt het weer erger. Heb net foto's gemaakt.

Laatste foto is een bobbeltje dat al weg is. Korstje valt eraf en ze krijgt een kale plek.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-15 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:46

Allergie voor gras misschien ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:49

Ja denk ik ook. Dierenarts blijft denken aan ZE maar ik heb daar een hard hoofd in. Anders had ze al lang moeten schuren en het komt als ze op het gras staat en het verdwijnt als ze van het gras komt. Zou hier wel flink in balen. Heb 2 hectare weide, juist zodat de paarden in de zomer 24/7 op het gras kunnen. Betaal daar ook flink voor. Nu, als het moet dan gaat ze op hooi in de zomer en voordroog in de winter, dan is het maar zo...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:57

Alleen,bij allergie voor gras, zou je ook een allergie voor hooi/ voordroog verwachten. Of zou dan het stofje waarop je paard reageert verdwenen zijn ? Staan er geen "gekke" kruiden op de wei waarvoor de allergie zou kunnen zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:58

Denk dat het vooral de eiwitten is waar ze op reageert. Die zijn natuurlijk al een stuk lager bij gedroogd gras en zeker bij hooi. Dat is al helemaal niet meer zo rijk als gras.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:59

Volgens mij verdwijnen de eiwitten echt niet uit hooi of voordroog hoor.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:59

En het is geen contactallergie? Door het rollen op bepaalde planten, wat dan weer een reactie geeft op de huid?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:03

Kan het ook iets van insuline resistentie zijn? (weet daar niet veel van hoor, maar is wel vaak ook als reactie op gras te zien geloof ik)

Ik weet wel van paarden van een handelaar hier, die gooit ze zo ineens op het gras dat ze allemaal bulten op hun neus krijgen, die trekken dan wel weer weg.
Dan lijkt het op reactie op eerste gras.
Is er nog verschil als je lang of kort gras laat eten?
Het kan ook met een bepaald stofje in het gras te maken hebben, kom er even niet op hoe dat ook alweer heet. Je kunt het meten in het gras, en ook op internet opzoeken wanneer het hoog is in het gras.

Edit: fructaan

En insuline restistentie denk ik niet, heeft veel andere symptomen als hoefbevangen, dikke manenkam etc.
Denk dat het reactie op iets in het gras is, wat misschien met hele langzame opbouw beter moet kunnen gaan, en anders paard van gras af.
Eigenlijk is het gras zoals we het hier gewend zijn ook echt niet goed voor paarden, veel teveel suikers.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 04-05-15 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:05

Maris schreef:
Volgens mij verdwijnen de eiwitten echt niet uit hooi of voordroog hoor.

Zeg ook niet dat ze verdwijnen maar denk wel dat het opmerkelijk minder is. Van zodra je iets droogt heeft het nooit meer dezelfde voedzame kwaliteit als iets vers, niet?

Focussed: Er staat geen onkruid op de weide, dus ze kan alleen contact maken met gras.

Freya: Dat kan ook, weet eerlijk gezegd zelf niet wat ik ervan moet denken, maar daar ik er niet zomaar even de term ZE wil op plakken zoek ik zelf ook verder :)

Ze heeft het het ergste als ze op een verse weide komt. Naarmate de zomer voorbij gaat wordt het gras minder voedzaam en betert het wel, maar bij elke verweiding krijgt ze weer een opstoot :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:09

ZE heeft hele andere symptomen. Met name jeuk aan manen en staart, maar kan ook buik, hals en kont zijn.
Maar in eerste instantie vaak geen bulten, wel opgezette manenkam kan voorkomen.

Wat je zelf schrijft, is het een reactie op iets in het gras. Waarschijnlijk eiwitten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:10

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:11

Ja inderdaad. Dierenarts zei ZE maar ik wil me daar dus niet bij neerleggen want het klopt niet. Vind overigens dat er veel te snel overal de term ZE wordt opgeplakt. In de trend van: Als het maar een naam heeft...

staart schuurt ze niet. Vorig jaar is ze midden in de zomer aan haar manen begonnen, maar dat was toen de bolletjes tot boven waren doorgetrokken en ook daar begonnen te barsten. Dit is beginnen broeien onder haar manen en hierdoor is ze toen ook beginnen schuren. Heb haar manen toen afgeknipt en toen was het ook klaar.

Heb mijn vraag daar in bovenstaand topic al gesteld enkele weken terug maar heb daar eigenlijk geen tot nauwelijks reactie op gekregen :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:12

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:13

Dit heeft en merrie bij mij op stal ook! We hebben bij haar geen idee waar het door komt en hadden het ook nog niet eerder gezien. Ik volg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:14

Oh wauw, dat ik daar nog niet aan had gedacht om te googlen! Dat is het gewoon helemaal!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:14

Ik zou zeggen, van gras af of heel erg langzaam opbouwen, misschien dat je dat nog kunt proberen. Dan denk ik aan eerst 5 a 10 min. En dat opbouwen.
Maar gras is voor paarden eigenlijk niet geschikt, en de een laat dat beter zien dan de ander.
Heb je mogelijkheid haar van gras af te halen?

Ja dat topic, klopt, misschien te druk topic.

Edit: misschien even overleggen met DA?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:15

Ja ik herken het van een paard van een handelaar hier in de buurt, die heeft het ook bij het nieuwe gras heel erg. En ik heb zelf een aantal eczemers gehad, dat is toch anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:18

Ik heb hier een paddock en 2 hele arme stukken weiland, onbemest en half kaal gelopen, dus ik heb de mogelijkheid ze van het gras af te halen. Moet dan wel even denken over een maatje ofzo er bij voor haar, want ik heb nog enkele oudjes en die hebben dat gras echt wel nodig voor op gewicht te blijven.

Dus die mogelijkheid is er wel zeker :) Ga anders kijken voor mijn shetlander er bij te zetten. Die moet ik dan wel bij voeren want die is ook al flink op leeftijd en kan het gras ook wel gebruiken :)

Dan ga ik kijken voor de mening van een andere dierenarts, want de mijne blijft 100% overtuigd van eczeem :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:21

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:22

Misschien kun je een graasmasker proberen? Zodat ze minder gras kan eten maar toch in de kudde kan staan.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:25

Duidelijk eiwit , voer nog brok bij ? Want dan zou daar ook het teveel aan eiwit in kunnen zitten