ppid en bevangen, inslapen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

ppid en bevangen, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 19:10

Ik vraag me af hoe bokt tegen de volgende situatie aan kijkt.

Sorry als het hier verkeerd staat trouwens.

Het betreft een pony die al zeker 4 jaar bevangen is en wellicht al langer maar dat weten ze niet.
Ze is insuline resistent en staat daarom op de paddock met enkel hooi en smiddags zemelen met wat agrobs.

Sinds twee jaar krijgt ze prascend voor de ppid.
Dit gaat eigenlijk heel goed. waardes waren enorm gezakt.
Ze blijft nukkig, maar zo kent men haar.

Rijden is altijd een probleem geweest. Veel stress en pijn heeft ze mee gemaakt.
Rijden begon dus altijd met paniek.
Enfin de da heeft geconstateerd dat ze niet meer bereden kan worden vanwege de hoefbevangenheid.

Hoe wel ze chronisch bevangen is, is het hoefbeen gelukkig niet gekanteld !

Echter heeft ze regelmatig warme hoeven. Ze laat absoluut niets van pijn zien, maar toch is er pulsatie.
Momenteel staat ze al 8 dagen op de metacam (gemiddeld 2 a 3x per jaar).
Deze keer is de hb van alleen voor, naar alle vier de voeten gegaan.

Nu het moeilijke punt. Er is nagedacht over euthanasie, daar ze al 4 jaar echt sukkelt en nu dus ook lichamelijk niks meer mag.
Overdag staat ze dus enkel op het zand, wel met hooi natuurlijk maar niet onbeperkt. Dit vanwege de insuline resistentie (hooi wordt overigens wel nauwkeurig uitgezocht).

Goed, rijden is voor de eigenaar geen probleem. Alleen de pony.. die is 16, jong in haar hoofd, Heet gebakend en wil vooruit. Maar mag dit niet .....

En hoe zit het met de pijn? Pony laat absoluut niks zien, niet kreupel niks.
Maar toch is er regelmatig zeer duidelijke pulsatie en warmte.

Volgens de da kan ze prima nog ff mee op haar "oude" dag. Maar zal het tegen de 20 echt wel op zijn.

Hoe kijkt bokt hier tegen aan?

Zouden jullie haar laten gaan? Ondanks dat je niks aan haar merkt of ziet qua pijn?
Of zouden jullie doorvechten omdat jullie denken dat de pijn wel mee zal vallen ?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 03-05-15 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

Anoniem

Re: ppid en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:24

Paarden zijn vluchtdieren, sommige laten idd geen pijn zien maar als ik dit verhaal lees vraag ik me af wat het de pony nog oplevert om te blijven leven.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:31

Maar is de eigenaar van plan om het paard nog 4jaar in een padock te laten staan en af en toen te borstelen, kroelen? Mag vrijheidsdressuur ook niet? Of mennen? Anders zou ik haar laten gaan.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 19:38

Dat vraag ik me dus ook af.
Natuurlijk wordt er met de pony gekroelt en getut.
Mennen mag niet.
Vrijheids dressuur is lastig daar ze niet beloond kan worden met eten.

Eigenaar had eigenlijk de beslissing al genomen om er mee te stoppen en haar te laten gaan.
Echter krijgt die veel tegengas door bekenden en familie omdat ze er niet "ziek" uit ziet.
Men merkt niks aan haar, waren zelfs verbaasd dat de eigenaar de da gebeld had .....

Maliboe

Re: ppid en bevangen, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:40

mijn pony is ook heet gebakend en wil vooruit en zou diep triest worden van niks meer mogen doen, als zij dit kreeg Was mijn keuze snel gemaakt, ik zou hem laten gaan.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:45

Zou het niet diervriendelijk vinden om te laten staan.
Zeker een pony die blijkbaar niet gelukkig is.
Dan is het humaner om het te eindigen, dit zou dan ook op basis van deze gegevens mijn advies zijn

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:48

Ben het met mn voorgangers eens. Een pony die dolgraag wil werken, maar niet mag? Nee, die gaat geleidelijk aan steeds ongelukkiger worden. Mijn keuze zou, gezien het verhaal, ook gaan voor laten gaan.
Dat ze niks laat zien, zegt niet zoveel helaas. Het instinct vertelt het dier sowieso dat die niks mag laten merken, want anders springt toch echt die woeste poema uit de struiken om hem/haar te verslinden. Even simplistisch gezegd uiteraard.
En sommigen zijn zo kei en keihard voor zichzelf; die laten pas wat zien als ze letterlijk echt niks meer kunnen. En zo wat ik opmaak uit je verhaal is dit er zo een.

Dus ja, ik zou kiezen voor laten gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:49

Het is dus al 4 jaar bekend dat ze HB is met af en aan duidelijke(re) klachten en ze is al net zo lang nukkig. Door de pijn waarschijnlijk? Dan komt het er goed uit zien enkel van een 5 sterren verzorging en niet door gezond zijn. Ik zou ook sterk overwegen om in te laten slapen, alleen al door het nukkige dat voor mij dan toch aangeeft dat pony permanent last heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:32

Geen zicht op serieuze verbetering, pony die graag in actie is en dan niet mogen? Ik zou inderdaad heel serieus euthanasie overwegen. Het moet wel voor de pony iets te bieden hebben en uit je beschrijving zie ik dat niet echt.
Wat omstanders beweren is niet relevant als de eigenaar wel ziet wanneer de pony pijn heeft (en dus de DA laat komen). Klinkt als een goede eigenaar, laat die vooral doen wat hij/zij goed dunkt voor de pony.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:39

Dus het leven wordt dan alleen in een paddockje staan, niet te veel mogen eten, niet kunnen rennen en bewegen? is ze kreupel van de bevangenheid? kan ze rennen en in een kudde meekomen?

Dit waren voor het laten inslapen van mijn eigen pony de belangrijkste criteria. Ik vind een leven waarin een paard geen paardwaardig bestaan heeft (rennen, spelen met soortgenoten/kudde zonder pijn en zonder kreupel zijn) geen leven is.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 15:46

Bedankt allemaal voor de reacties.
Zelfde mening als de eigenaar dus.

Ze staat niet kreupel en heeft voor nu zelfs koude hoeven.
Op druk met de tang op de hoeven reageert ze niet.

Pony is nu geschoren vanwege de cushing en ziet er van buiten eigen super goed uit.
Ze staat bij familie, die zelf al meer dan 30 jaar paarden hebben. (Oudste daar wordt deze maand 36).
Dat zij er anders over denken maakt het voor de eigenaar van deze pony toch wel heel moeilijk.

Voor nu heeft de eigenaar besloten dat ze nog even mag blijven. Tot aan de volgende "uitbraak" dan is het genoeg geweest.
(De da heeft ook gezegd dat het inslapen kan, maar absoluut geen haast heeft ....)

Edit ze staat in een ruime paddock met stallen. Samen met haar beste maatje. Met als directe "buren" nog 3 ponys.
Ze kan dus gerust rennen en spelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:13

Als het moment daar is dan zal de eigenaar voelen dat dit het juiste moment is. Zolang er getwijfeld wordt is het moment nog niet daar.
Sterkte :(:)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:17

Lastig dit soort situaties.. staat de pony wel met een soortgenoot op de paddock? Ik vind het ook wel sneu als de drang om te lopen/werken er wel is maar het niet kan.. En waarom "4" jaar rekken.. Lastige keuze, zou beide keuzes begrijpen. Ga wel mee met bovenstaande reactie.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:25

Bedankt.

Ja zeker ze staat met haar beste vriendje op de paddock.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:35

Nogal raar verhaal, pony is bevangen maar heeft geen pijn en hoefbeen zit nog goed, waarom mag deze pony dan in hemelsnaam niet bewegen? Voor insuline-resistente paarden is bewegen juist een must! En dat hoeft geen rijden te zijn, als dat stress oplevert door een verleden, maar waarom niet fietsen/grondwerk/mennen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:36

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, al staat mijne niet hoefbevangen nu (wel meerdere keren geweest, door de cushing). Ook een hete pony die graag werkt, maar nu eigenlijk niet veel meer mag doen. Staat ook voornamelijk op de paddock met max 2 uur gras per dag. Dit gaat goed, maar als ik merk dat hij echt ongelukkig wordt of weer bevangen raakt, heb ik besloten om hem niet weer op te lappen maar te laten gaan .

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:47

Bij ons op stal stond vroeger een pony, 26 jaar en ruim 10 jaar chronisch bevangen. Had ook Cushing, maar eigenaresse pompte er alleen elke dag bute in, kreeg dus geen prascend. Beestje kon soms de stal niet eens meer uitkomen, omdat ze niet wist welk been ze eerst naar voren moest toen. Ik opperde vaak of het misschien niet verstandig was om haar in te laten slapen, maar daar was de eigenaresse nog niet aan toe. Maar paardje was er overduidelijk wel aan toe. Echt een heel triest geval. Uiteindelijk is ze bij ons weggegaan en heeft de pony nog ruim een half jaar op de andere stal moeten overleven, voordat ze haar eindelijk liet inslapen.

Ik heb zelf 2 pony's met cushing (staan beide op prascend) en heb mezelf al voorgehouden, dat ik deze situatie niet zou willen en m'n paardje dan toch echt de rust zou gunnen en in zou laten slapen.

Bedenk wat het beestje nog voor leven heeft: Bevangen (pijn??), niet op de wei kunnen, Cushing. Als de nadelen groter zijn van de voordelen...

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:29

Zolang het niet meer Paard waardig is vind ik dat je een paard moet laten gaan en niet laten lijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:36

Ik vraag me ook af waarom ze niet mag bewegen? wij hebben een ppid die wel een lichte hoefbeenverkanteling heeft en die mag gewoon bewegen. Nu is die niet chronisch bevangen, maar als hij echt chronisch bevangen zou worden dan gaat hij wel hemelen. Want hoefbevangenheid is voor een paard gewoon een hele nare, pijnlijke aandoening.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 18:39

Ze mag wel bewegen. Maar natuurlijk niet tijdens de aanvallen.

Rijden mag ze niet meer van de da. Evenals longeren. Zij vinden dat te belastend...

Ik denk dat zodra de volgende aanval komt dat het afgelopen is...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:58

En mee als handpaard op buitenrit bijvoorbeeld? En vrijheidsdressuur met een clicker? Paarden die graag werken hebben geen snoepjes nodig om kunstjes te doen :)
En als het hoefbeen niet gekanteld is en het paard geen pijn heeft dan vind ik het wel apart dat er niet gereden mag worden. Heeft de DA daar nog uitleg bij gegeven? Misschien is een second opinion nog een idee..

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:08

Ik vraag me af of de dosering van de prascent wel voldoende is als ze nog steeds geschoren moet worden. Aangezien, volgens de site van dit middel en eigenlijk ook mijn eigen ervaring zou ze toch wel zelf moeten gaan verharen.
Als de dosering te laag is, verklaard dat ook waarom het paard hoefbevangen is en waarom dit steeds terug komt. De stofwisseling van dit dier lijkt me nog behoorlijk verstoort.
Ik zou een nieuw bloedonderzoek laten doen en opnieuw kijken naar de dosering van de prascent. Inslapen kan altijd nog.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 19:12

Ze is gefixeerd op eten. En de clicker is geprobeerd. Hier word ze heel boos van.

Wandelen is een optie dat werd voorheen heel veel gedaan.
Ook Word ze gewoon uit de paddock gehaald om te poetsen ed natuurlijk. Al lijkt ze dr niet heel blij mee te zijn. (Boos kijken, met het hoofd schudden)
Mee als handpaard niet dat is te gevaarlijk.

Pony heeft wel stress tijdens/in het begin van het rijden ...

Maar de vraag is. Wie zegt dat er geen pijn is?
Er zijn nu 3 dierenartsen bij geweest. Alledrie zeggen zij hetzelfde.
Ze heeft zeker 3x per jaar een ontsteking in de hoeven... Dit blijft terug komen. En gaat volgens de da steeds vaker terug komen.

Bloedonderzoek is verleden jaar nog gedaan. Waardes waren enorm gezakt.
Scheren is puur voor de jeuk gedaan.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:42

En is ze verder onderzocht op der nek, schouder, rug en heupen? Ik bedoel dat er misschien nog iets anders aan de hand is, of is ze misschien scheef en dat uit zich in boos kijken hoofd schudden bij confrontatie? Ik kan me er iets bij voorstellen dat ze door bevangenheid anders gaat staan om der hoeven te ontlasten en daardoor toch scheef word? Is der gebit ook nagekeken?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 20:00

Haar gebit wordt regelmatig nagekeken.
Wel is ze wat vast in haar rug door het schudden en het moeilijk staan. Schudden doet ze als ze boos is. Niet omdat haar rug vast zit. Deze is vorige week los gemaakt en ze schudt nog net zo hard.
Dit wordt standaard 2 X per jaar los gemaakt door de fysio.
En als de da er toch weer eens is kijkt deze ook en zet het zo nodig recht.
Ook moet ze dagelijks oefeningen doen. 2x rechts en 2x links buigen met haar hals.

Ze is werkelijk door de hele malle molen heen geweest ....

Maar ze blijft boos en ze blijft regelmatig hete hoeven hebben.
Hooi wordt speciaal voor haar uitgezocht.

Wat kunnen ze nog meer voor dr doen ?
En geloof me, de eigenaar heeft het er echt niet gemakkelijk mee...