Voer om de darmflora te onderteunen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odette_

Voer om de darmflora te onderteunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 07:38

Hallo bokkers :)

Ik zit al een tijd lang met het probleem dat ik het ideale voer niet voor mijn merrie kan vinden. Ze is erg moeilijk op gewicht te houden, en we hebben nu ontdekt dat dit zéér waarschijnlijk te maken heeft met haar niet al te beste darmflora (we hebben vorig jaar flink moeten dokteren en nu heeft ze ook weer symptomen, maar we zijn er nu optijd bij dus ik verwacht dat dit wel goed komt).
De dierenarts raadde mij aan op zoek te gaan naar voer die de darmflora ondersteunen, denk hierbij aan bijvoorbeeld probiotica dat in het voer zit.

Ik had voer van equifirst gevonden dat mij heel erg aansprak, maar dit is alleen maar in België te verkrijgen en ik heb nog geen zaak kunnen ontdekken die het voer eventueel wilt verzenden.
Hierna liep ik tegen het voer aan van lannoo-martens, maar weer hetzelfde probleem, alleen in België verkrijgbaar..

Misschien kijk ik eroverheen, maar weten jullie toevallig of merken zoals pavo, den hartog, cavalor, etc. voer hebben dat de darmflora extra ondersteunt, of misschien een ander merk dat wel in Nederland verkrijgbaar is?

Purkii

Re: Voer om de darmflora te onderteunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:43

mijn shetlander had /heeft bij het geven van bijv. muesli gelijk of diarree of van die straaltjes water bij het mesten, sinds zij speedy beet krijgt en helemaal geen muesli oid meer is het over.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:49

Bietenpulp inderdaad.
Staat ze op het land? Wat krijgt ze nog meer te eten?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:55

Bietenpulp is een mooie aanvulling goed voor de darmflora. Een muesli met een prebiotica is Marstall Faser light maar er is vast meer op de markt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:00

Heeft je merrie ook last van minder stevige mest?
Onze ruin houd ik heel mooi op gewicht met Subli seniores priores. Ruwe spelt is ook een mooi voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:03

Je zou inderdaad seniores priores kunnen geven met misschien het supplement pink power van NAF.
dat is voor de darmflora :j

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 08:05

Helaas is ze net de pony die bietenpulp weigert te eten, hoe lekker ik het ook probeer te maken met andere producten erdoorheen :n
Ik zoek dus eigenlijk iets in brok/muesli vorm.

Ze staat (nog niet) op het land, zal binnenkort langzaam worden opgebouwd. Ze staan nu op de paddock en krijgen 4x per dag (8u, 13u, 18u, 23u) een flinke portie hooi waar ze wel even zoet mee zijn :)

Haar mest is prima, gewoon mooi stevig.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:06

Of de prebioticum van soulmate nutricion, werkt echt heeeel goed, is in poedervorm trouwens.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:11

Mijtenvoer is erg goed en senique colon (alleen via de DA) werkt erg goed!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:13

Hoe is geconstateerd dat de darmflora niet optimaal is, of roep je maar wat?

Alltech heeft een product ontwikkeld dat je als supplement kunt geven om de darmgezondheid te optimaliseren: Life Force. Wat info vind je als je deze link aanklikt: http://www.balaiko.nl/lifeforce
Verder zijn er diverse pro-biotica producten te koop ( bv Yea-Sacc van Dodson&Horell) die de darmflora kunnen ondersteunen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:26

Als ze mooie mest heeft, wat is dan de indicatie van de verstoorde darmflora?
Is dat puur het niet op gewicht kunnen houden?

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 08:31

Nadat ik met de dierenarts niet verder kwam en ik mij niet geheel gesteund voelde in dat ik toch wilde weten wat er nou allemaal mis is/achter zit dat ze steeds weer kwaaltjes heeft en afvalt heb ik het toch eens via de andere weg geprobeerd, alternatief / homeopathisch.
Met haar hulp ging mijn pony van een energieloos mager hoopje naar een pony die graag wilt werken, spelen en barst van de energie.

Ik weet dat sommige mensen geen fan zijn van homeopathisch etc, maar met een reguliere dierenarts kwam ik elke keer niet verder, ik met haar echt vooruitgang boek bij mij pony.

Ik zie inderdaad veel supplementen voorbij komen om los erbij te geven, maar zijn er geen voersoorten waar al wat doorheen zit?
Mijtenvoer zie ik wel wat tussenzitten dat wel eens wat zou kunnen zijn :)

Iedere keer weer niet optimaal werkende darmen en een parasiet, darmen zijn dus haar zwakke plek.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:37

Mijn paard heeft ook een erge gevoelige darm flora maar sinds ik bietenpulp voer van pavo gaat dit een stuk beter. :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:38

Als je een beetje logisch nadenkt zul je snappen dat er in algemeen paardenvoer geen extra toevoegingen zitten om bepaalde (medisch) problemen op te lossen. Voor bepaalde zaken zul je dus altijd naar extra toevoegingen moeten grijpen. Dat neemt niet weg dat er in paardenvoer allerlei grondstoffen zitten die voor een paard prima zijn om de darmwerking ( en dus ook de darmflora) gezond te houden, maar als jij problemen ervaart, is dat kennelijk niet voldoende voor jouw paard.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:58

Is haar darmwand beschadigd (worm besmetting gehad?) Waardoor ze haar voer niet optimaal opneemt?
Er is hier een topic over geweest met een paard die ook lang mager bleef En steeds terugkerende problemen had met de darmen. Paard kreeg speciaal voer, is verkocht en zag er toen super uit, door die voeding. Paard heet DD volgens mij. misschien kan je de zoekfunctie eens gebruiken en kijken welk voer dat was?

Edit.
gaat om dit paard uit het topic van bokker Laulauu.
LauLauu @ [ITP] Kennen jullie dit lelijk eendje nog ?!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:06

In het voer van cavalor zit yea sacc toegevoegd. Maar ik denk dat als je maar een paar handjes van dat voer geeft, je te weinig yea sacc voert om resultaat te hebben. Yea sacc kan je ook los kopen, oa van dodson& Horrell en ook van chevital, het heet dan live yeast ( goedkoopst bij dierapotheker.nl).

Mijten heeft ook een soort grasmix waar yea sacc doorheen zit, optiform. Maar ook daarvoor zal gelden dat je er meer van moet geven dan een paar handjes.
Laatst bijgewerkt door Maris op 29-04-15 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:14

Sanneloes schreef:
Mijtenvoer is erg goed en senique colon (alleen via de DA) werkt erg goed!

Die laatste is Sanequi Colon;) Schijnt goed voer te zijn.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:09

Je kan eens kijken naar Fibra Anti-Itch, dat ondersteund de darmflora door de structuur maar er zit ook levende gisten in die de darmflora verbeteren. Daarnaast bevat het alle vitaminen, mineralen en spoorelementen die naast ruwvoer nodig zijn maar wel een super laag suiker.

Ik gebruik de Anti-Itch 2 maand in het jaar als reinigingskuur voor mijn paard en om de darmflora te ondersteunen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:19

Lifeforce!! Kijk eens op www.balaiko.nl en zoek op facebook naar lifeforce horse groep, daar vind je veel ervaringen en foto's van de ontwikkeling. Fantastisch spul! Mijne krijgt minder voer, hoefde niet geschoren te worden, is heerlijk verhaard en ziet er fantastisch uit.

En wat ik ook wel gelezen heb is behandeling met poep van een paard met een gezonde darmflora. Dat daardoor het paard weer een gezonde darmflora krijgt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:23

je kunt proberen eens gewoon te voeren waar paarden maag en darmen voor gemaakt zijn.Vezels.En eventueel vetten.
Een darmflora maak je niet beter door er veel koolhydraten in te gooien.(muslie en biks)
Vezelrijk zijn...geweekte pulp(wat ze niet eet begrijp ik?),lucerne,zemelen(niet te veel,ook koolhydraten)Lijnzaad,erg goed voor de darmen.En ruwvoer in de vorm van hooi.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:28

Opkikker van NAF is welliswaar geen voer, maar een supplement wat ook de darmflora ondersteunt.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:42

equifirst is wel te verkrijgen in nederland.
ik voer het zelf ook.

anders is op www.actionquality.nl

anders even contact op nemen met anton van ommen hij heeft action quality samengesteld. Hij is ook een dealer van equifirst.
ik wil zijn nummer wel pb en

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:56

Ik voer zelf hartog lucerne bij. Dit heeft een positieve invloed op de darmwerking maar ook op de opname van brok wanneer je het door de brok mengt (paard moet beter kauwen, eet rustiger). Het hoge eiwitgehalte kan ook helpen bij aankomen/spieropbouw. Wel zou ik oppassen wanneer het paard op een volle weide komt te staan, in combinatie met eiwitrijk gras kan het misschien iets te veel van het goede worden.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:25

Seniqui is echt fantastisch voer. Helaas eten ze het soms moeilijker en is het flink aan de prijs. Ik ben erg tevreden over mijten opti form. Is een soort lucerne en die van mij gaat er super op. Heb hem nu weer een week op de lucerne (ff makkelijk, dichterbij te verkrijgen je kent het) gelijk weer diaree.
Speedibeet van pavo is inderdaad ook heel goed. Heb je het al eens met gekookt water aangemaakt? Komt er veel meer smaak vrij! Is net of je een zuurstok geeft zo zoet ruikt het. Ik zou voorzichtig zijn met suiker en krachtvoer. Ik kook zelf lijnzaad en doe hier gepunte haver door. Super smaakvol en de darmen nemen het makkelijk op omdat de haver al volgezogen is met vocht. Theelepel kurkuma door tegen de ontstekingen. Maar als het echt nog zo ontregeld is zou ik beginnen met een paar zakken senique colon.
Super spul! Nog nooit zoveel complimenten gehad over hoe goed hij eruit zag. Sterkte en je mag altijd een pb sturen als je vragen hebt