Oude pony heel veel pijn, wat te doen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Oude pony heel veel pijn, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 22:45

Mijn 21 jarige pony loopt sinds februari niet helemaal lekker, er was niet meer aan te zien dan wat stijfheid. Maar sinds donderdag kon hij bijna niet meer lopen, lag 's morgens in de wei en kwam heel stijf naar de stal. Hij ontlast beurtelings zijn benen en je ziet duidelijk dat hij pijn heeft.
Hij heeft donderdag ochtend meteen een zakje buut gekregen, omdat hij 's middags weer heel lang in de wei lag heb ik de dierenarts laten komen. Hij weet niet zo goed wat het is, hij vond hem bevangen eruit zien maar met bewegen gaf het niet het beeld van een bevangen paard.

Vandaag weer contact gehad met de dierenarts, de dosis buut opvoeren maar helaas vanavond (na 3 zakjes buut verdeeld over de dag) lag hij weer en toen hij was opgestaan tilde hij weer beurtelings zijn benen op..
Natuurlijk bel ik morgen ochtend meteen weer de dierenarts, maar het is zo vreselijk om hem te zien lijden. Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat het kan zijn?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:50

denk dat het lastig is om zo van afstand te zeggen.

sinds februari is al best wel een keer een tijdje..

als hij echt continue stram en stijf is en de dierenarts kan niets vinden van buiten..
dan zal er van binnen gekeken moeten worden.. door bloedonderzoek, misschien zijn er tekorten of zijn er ontstekingen (bijv. reuma)..
of doormiddel van foto's

ik denk dat je vooral eerlijk moet kijken naar zijn algemene gezondheid.. was hij op en top fit voor februari of was het toen al een 'oudje'. in het laatste geval kan hij heel goed 'gewoon' een beetje op raken.

De laatste dagen is het enorm mooi weer geweest, dus gewone stram en stijfheid zou dan juist ietsjes moeten verberen (vandaar dat sommige oudjes nog lekker een zomertje op het land kunnen voor ze mogen gaan als het slechter weer wordt en ze nat en in de wind zouden moeten staan voor een winter die ze nauwelijks meer kunnen redden)..

als het slijtage is en hij trekt met dit mooie weer van de laatste dagen niet bij.. dan denk ik dat je een moeilijke tijd van beslissen tegemoet ziet waar ik je alle sterkte mee wens.. want 21 is tegenwoordig niet meer echt een leeftijd waar je een pony aan ouderdom zou verliezen.

annibel

Re: Oude pony heel veel pijn, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 22:58

Dankje voor je snelle reactie!
Ik heb sowieso voor woensdag alweer een afspraak met mijn eigen dierenarts, donderdag is er een vervanger geweest.
Hij was in februari nog gewoon fit en hij zit er nu nog steeds heel goed uit. Het is ook opeens heel veel erger geworden, woensdag avond ging het wel en de volgende ochtend kon hij bijna niet lopen.
Na even in de wei lopen gaat het wel weer iets beter, ik vind het ook vooral raar dat het aan alle 4 de benen is.

De dierenarts die erbij is geweest zei dat ik hem maar duivelsklauw moet geven en dat hij dan wel wat beter gaat lopen, maar ik geloof er niet zo in omdat hij te slecht loopt!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:11

je kunt het proberen maar als het echt ernstig is, dan is er meer aan de hand dat een beetje 'smering' op lost.

je zou kunnen overwegen er een andere DA naar te laten kijken, in ieder geval voor je eigen gemoedsrust..

als hij er nog goed uitziet en het is iets dat plots is ontstaan, dan is het in mijn beleving geen ouderdomskwestie.

en als hij goed fit was in februari en het buiten zijn pijn en stramheid nog goed doet.. dan kun je toch gemakkelijker wat langer door dokteren als het goed gaat kun je immers dan nog vele jaren van hem genieten.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 23:13

Ik wil ook niet meteen opgeven, Domino is dit jaar 10 jaar bij mij..
Maar hij mag echt geen pijn hebben en dat heeft hij op het moment wel heel erg.
Woensdag komt de dierenarts weer, een andere dan de vorige keer.
Morgen ochtend bellen voor meer of andere pijnstilling, zo kan het niet!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:23

Direct van het gras af, afgelopen week is er veel zon maar nog relatief koud geweest met name s nachts, waardoor het fructaangehalte hoog is! Kan dus prima dat het al sluimerend aanwezig was en door de vele zon = veel fructaan erger is geworden.

Klinkt als hoefbevangen in mijn oren. Kan ook goed met de leeftijd samen hangen (Cushing). Zijn de hoeven warm? Voel je de hartslag onder bij de kogel? (Je moet wel precies weten waar je moet voelen).

In ieder geval gaan behandelen als HB. Dus op de paddock in nat zand en arm hooi voeren uit een slowfeeder, geen gras en geen krachtvoer. Dat kan iig zeker geen kwaad. Verder zou ik zeker pijnstilling geven om hem comfortabeler te maken...

Leg zeker even Cushing voor, 1 op de 3 paarden boven de 15 heeft het en ze worden oa gevoelig voor HB ervan.

En anders een smid laten komen, wellicht in beide benen hoefzweren (alhoewel ik die kans klein acht).

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 23:30

Dankje Focussed!
We kijken al heel erg uit met het fructaangehalte, hij loopt maar een uurtje per dag op het gras maar misschien dat net dat uurtje, een paar dagen, teveel is geweest?
De dierenarts vond dat hij te goed liep voor hoefbevangenheid, maar ik ga het morgen nog een keer voor leggen. Domino heeft verder geen enkel symptoom van Cushing maar wellicht dat hij het toch heeft..

Hij krijgt nu sinds 2 dagen pijnstilling, maar helaas helpt dat nog niet heel veel!
Smid is er al bij geweest, hij dacht eerder artrose maar ik vind het raar dat de erge pijn echt van de een op de andere dag is gekomen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 05:42

Ik zou hem voor de zekerheid behandelen als hoefbevangen. Geen gras meer, alleen hooi, pijnstilling en bloedverdunner vragen aan veearts.
image heeft cushing en ook een slechte periode rondom de periode van rui. Het wisselen van zomervacht kost ze veel energie en de ACTH waarde is hoog.

En mocht het toch iets anders zijn, dan kan het geen kwaad om hem te behandelen als hoefbevangen

is de manenkam harder?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 05:49

Jeetje ik voel me best wel dom nu, dat ik overal niet eerder aan heb gedacht! Ook vond ik de dierenarts erg slecht..
De manenkam is inderdaad hard! Dat heb ik nog gezegd tegen de DA! Ik zit er nu ook sterk aan te denken dat hij toch bevangen is, alleen loopt hij na een tijdje bewegen in de wei iets minder slecht dan net na t liggen.. Misschien een combi artrose/bevangen?

Hij reageerde namelijk ook erg gevoelig toen z'n voeten werden opgetild, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat er dan meer druk op de andere voeten komt..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 06:00

Ja, alle sympyomen van hoefbevangen, in het topic hier op bokt staat een hele goede beginpost met veel uitleg en tips

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 06:11

Dankjewel, ga er meteen naar kijken!

SirCharly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 06:11

DA erbij halen?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 06:15

@SirCharly; lezen??!
Dierenarts s natuurlijk allang geweest..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 06:17

sterkte, maar blijf wel eerlijk tegen je zelf en vooral tegen je pony.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 06:26

annibel schreef:
@SirCharly; lezen??!
Dierenarts s natuurlijk allang geweest..

Die wist niet wat het was en de volgende komt woensdag pas weer....
ik zou zorgen dat er over een uur een DA bij staat en dat hij pas weer weg gaat als er een behandelplan is. Arm dier.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 06:35

Bedankt knakker!!
Ga ik ook zeker doen Goof, dit kan zo niet..

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 06:40

Ik dacht trouwens dat ik dit ook had gezegd..
Ik ga zo meteen de kliniek weer bellen en laat m'n eigen dierenarts komen! Natuurlijk wacht ik niet tot woensdag..
Ik laat altijd meteen de dierenarts komen als ik t niet vertrouw, hij is al een aantal keren voor niks geweest.. :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 06:46

Als hij echt HB is zou ik zeker op Cushing laten testen. 90% van de paarden die HB is heeft Cushing of EMS en Cushing is gezien de leeftijd zeer waarschijnlijk!
Als je dan alleen de bevangenheid behandeld dan is dat zeer lastig, of staat hij al weer snel HB. Dit komt omdat ze door de Cushing zeer veel cortisol aanmaken... Dit heeft HB als gevolg. (Dus het gras is vaak maar een kleine factor, de druppel die de emmer doet overlopen).

Mijn pony liep ook nog, zelfs op het harde. Draafde ook nog als je dat vroeg. Stalgenoten zagen er niks aan maar ikzelf zag een iets verkorte pas. Toch dierenarts gebeld omdat ik het niet vertrouwde en bleek ook HB (door Cushing achteraf).

Sterkte met je paard, HB is echt niet leuk!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 09:30

Er is gister een andere DA geweest en Domino is inderdaad bevangen!
Vind het zoo erg dat de vorige DA dat niet gezien heeft.. ze willen eerst de HB aanpakken en als het wat beter gaat kijken wat de oorzaak ervan was..
Hij dacht ook misschien aan cushing omdat hij al 21 jaar is! Het zou me wel verbazen als hij cushing heeft want hij heeft echt geen enkel symptoom!

Heel erg bedankt voor t meedenken allemaal!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:38

Dus toch! Fijn dat het herkend is dan kan het meteen aangepakt worden.

Harde dikke nek en HB... Toch al twee symptomen hoor.

Zijn veel symptomen die vaak niet gezien worden door de eigenaar. Bijvoorbeeld meer drinken en plassen (lastig bij te houden bij automische drinkbak), andere vetopslag, sneller buiten adem, afvallen of juist dikker worden, wat rustiger worden of zich wat meer afzonderen van de kudde, hoefzweren, oranje/gouden gloed over de vacht en zo kan ik uren door gaan.
Bij mijn pony dachten we alleen dat de HB en epilepsie de voornaamste symptomen waren bij haar. Maar na opstarten van medicatie veranderde ze weer zoveel! Allemaal kleine dingen waar we achteraf "Aha!" om zeiden.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 09:47

Oh Focussed daar heb je gelijk in die 2 symptomen zijn er wel.. Ook staat hij wat meer apart van de kudde en is hij afgevallen, met subli senior priores kunnen we z'n gewicht wel goed onder controle houden.. Weet je toevallig of ik dat nu hij bevangen is wel kan voeren, of mag hij echt alleen hooi? Ben t vergeten te vragen aan de DA en hij zei alleen dat gras niet goed is nu..

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:50

Ons oudje vertoonde de zelfde verschijnselen en bleek een ernstig magnesiumgebrek te hebben.
Misschien bloedprikken?
Edit: zie dat je er al achter bent.
Laatst bijgewerkt door Bluebontje op 26-04-15 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:51

Sommige dierenartsen gaan uit van het klassieke HB beeld, paard wat achterover hangt op de hoeven en veels te dik is.

Soms is alleen de nek hard en loopt het paard gevoelig, maar ook dat kan HB zijn.

Ik heb het meegemaakt met een magere merrie met veulen aan de voet, ging ook gevoelig lopen.
Maar ja mager, zogend, hing niet achterover, dus ook daar werd niet aan HB gedacht, terwijl het dat wel degelijk was.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:02

Ik weet niet of ze seriores priores mag hebben, maar als dat niet mag dan kun je kijken naar pavo care4life. Ik voer dat aan mijn waarschijnlijk insulineresistente hoefbevangengevoelige paardje en ze doet het er goed op. Ook voer ik magnesium bij, dat zou je ook nog kunnen proberen naast de HB behandeling, mijn paardje is er erg van opgeknapt!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:02

Subli SP Kun je wel Voeren .
Maar idd even Geen gras .
Wel zoveel mogelijk onbeperkt Hooi uit een slowfeeder zou ideaal zijn .
Toch zou Ik je Dierenarts vragen nu wel bloed te prikken voor de IR / Cushing testen .
Want Anders dweil je met de kraan open ..
Mocht hij Cushing hebben Dan Kun je zn voetjes wel helpen , Maar zal t snel weer terug komen als je t juiste management niet toepast .
Er zijn natuurlijke en chemische producten om een Cushing paard een waardig bestaan te geven .