kan je rijden op een paard met lichte vorm van ataxie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_animals

kan je rijden op een paard met lichte vorm van ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:47

Hallo iedereen!

Ik heb een paardje gevonden en vind hem helemaal geweldig alleen heeft hij een licht vorm van ataxie de eigenaar zegt dat je er wel op kan rijden maar helaas niet veel
Hebben jullie ervaring met paarden die ataxie hebben?

Groetjes

Mungbean

Re: kan je rijden op een paard met lichte vorm van ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:49

Als ze geen (voorbeen) balans problemen hebben dan is dat vaak gewoon goed mogenlijk.
Sommige paarden lopen er zelfs op zeer hoog niveau mee. Je hebt echter geen garantie of het na enkele jaren ineens slechter gaat of juist verbeterd.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:50

bedankr voor de info

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:51

Wel laten voorrijden trouwens!
Als dat er goed uit ziet, dan pas zelf op gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:00

Om te kopen bedoel je? Lekker verder kijken, zijn genoeg gezonde paarden op de wereld. Als je t toch wil doen, laat het dan goed checken door een dierenarts en verdiep je in ataxi.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:08

Ik kan het paard kopen voor 200 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:09

love_animals schreef:

Dan nog zou ik zo'n paard met dergelijk risico niet zomaar kopen. Er kunnen onverwacht veel extra kosten bij komen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:10

Ja hoor dat kan. Er is natuurlijk wel verschil in interpretatie van "lichte" vorm van ataxie. Ik heb een 12 jarige ruin die met 1 1/2 jaar een zwaar ongeluk heeft gehad in het land. Hij heeft daar een lichte vorm van ataxie aan overgehouden. Dit houdt in dat hij minder controle heeft over zijn achterbenen. Je ziet dit bij hem terug als hij niet in het werk staat en weinig bespierd is dat hij wat weidt uitslaat met de achterbenen, en soms wat sleperig is hiermee. Staat hij in het werk dan zie je nauwelijks iets, behalve in de galop waarin hij regelmatig changeerd. Ook als hij moe wordt dan gaat hij slepen met de achterbenen.
De kenner ziet dat hij niet volledig rad is, maar regelmatig hoor ik, ik zie niks aan hem, terwijl ik het zelf wel kan zien.
Mijn paardje heeft enige aandacht nodig maar kan gewoon bereden worden.
Het is per paard verschillend.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:12

zijn er nog vedere dierenarts kosten die nog kunnen komen ?
En kan je een ziekte vezekering afsluiten op een paard met ataxie

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:14

Ik lees dat je hem kan kopen, bedenk je wel dat het een zenuwaandoening is en dat het altijd een paard met beperking zal blijven. Het gaat niet over! Het kan hoogstens wat verbeteren, maar tegenovergestelde is dat het ook kan verslechteren.
In principe worden paarden met ataxie niet meer geaccepteerd in de sport. Hiermee bedoel ik dat verzekeringen hierom paarden afkeuren.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:16

zullen jullie een paard van 6 jaar kopen voor 200 euro met ataxie of veder kijken?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:23

Er is veel verschil in de type's van ataxtie. Mijn merrie is na een operatie met opstaan atactisch geworden. Ze was toen 4, op haar 6de waren we erachter waar ze aan leed. Dressuur lukt niet bij haar, gaat ze kreupelen en op den duur krijgt ze 8serieuze problemen. Ze loopt nu endurance klasse 2 en we gaan als mijn eigen gevoel goed is een klasse 3 doen. Zolang ik goed op haar hele houding let en dat ze goed over 4 benen loopt, gaat het goed. Zomaar er een ander op zetten lukt niet, blijkbaar denken mensen dat het wel meevalt en vragen dan altijd meer met een kreupel paard tot gevolg.

ik zou er niet zomaar klakkeloos aan beginnen. Je moet je altijd bewust van het probleem zijn en daar gericht mee kunnen werken. Extra kosten heb ik niet meer hierdoor. Alleen om het probleem te vinden. Een osteopaat kan wel een fijne aanvulling zijn. Goede bespiering is ook van belang.

mijn paard wordt bijna 16 inmiddels en zit heerlijk in haar vel, is een blij paard. Wat wel bij dit paard helpt is veel vrije beweging, ze staat dag en nacht buiten met een schuilstal en een ruime verharding en paddock. In de zomer de wei erbij.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:30

Ataxi hoeft helemaal geen belemmering te zijn.
De vraag is alleen , in hoeverre heeft hij ataxi.
Goedkoop is vaak duurkoop, zeker voor een particulier.
Ik heb ook goedkope paarden en pony's en ook een groot aantal gratis paarden en pony's
Maar door mijn ervaring kan ik goed beoordelen of een dier wel of niet rijdbaar is. Zo heb ik een heel bejaardenhuis hier staan, die met de juiste voeding, gedoseerde beweging en veel aandacht juist heel erg zijn opgeknapt.

Wat je kan doen is een onafhankelijke dierenarts een oordeel laten vellen. Duidelijk zeggen wat jij wilt en verwacht van de pony en puur alleen laten kijken naar de ataxi, dan vallen de kosten waarschijnlijk alleszins nog mee.
Ik heb een pony gehad die flinke ataxi had, die heeft meegelopen tot ik merkte dat ze er echt last van kreeg, dressuur was geen probleem, met springen kreeg ze echter problemen. Helaas was dressuur niet haar ding, en doet ze nu dienst als weidepony bij iemand.
Maar buiten rijden en dressuur had met haar nog wel gekund.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:35

Zit er nu bovenop 1. Maar vergt wel goed management en persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:46

Zonde van je geld.
Problemen hoef je niet te kopen, die komen vanzelf.
een ziek paard is maandelijks net zo duur als een gezond paard. Duurder zelfs.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:51

Ik begrijp niet zo goed waarom men probeert een paardje voor € 200 te verkopen en weet waar te laten belanden. Laat hem dan hemelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:14

Niet doen. Het klinkt misschien goedkoop, maar bedenk je wel dat zo'n dier minimaal 2, liever 4 keer per jaar door een DA gecheckt moet worden of er eventueel verslechtering is opgetreden (met daardoor dus ook extra kosten tov een gezond paard). En denk aan alle extra zorgen die je over zo'n paard hebt, geen fijne start "in de paarden". Spaar liever een half jaar door, en je kunt een paard van zo'n 1500 euro meer kopen zonder duurder uit te zijn (je bespaart immers zo'n 200 a 300 euro per maand aan kosten op het paard die je in de aanschafwaarde kunt steken).

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:18

Zou het niet doen, als je nu al een rijpaard had en een maatje zocht voor op de wei en zeer af en toe een ritje was het weer wat anders. Goedkoop = duurkoop.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:21

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik als verkoper(als dit mijn paard zou zijn) mijn paardje na het zien van dit topic al liever niet meer aan jou zou verkopen. Pony kan niet veel werk meer aan, dat heb ik als verkoper blijkbaar ondervonden, en toch wil je erop gaan rijden. Waarschijnlijk heeft de verkoper ook zelf al wat afgedokterd. Voor €200 wil je dus een rijpaardje, maar voor €200 koop je gewoon geen gezond rijpaard..

Lekker doorzoeken, dan vind dit paardje misschien ook het rustige plekje op het land wat het fijnste voor hem is :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:39

love_animals schreef:

dan zou ik er mijn vraagtekens bij zetten..

hij zegt lichte vorm, je kan er mee rijden maar niet al te veel..

200 euro is dan helemaal niets, weet niet wat de slachtprijs momenteel is?

klinkt meer als een hoge dierenarts rekening in het verschiet.

------

als je de 'ik betaal maar 200 euro' kaart inzet, dan zou ik sowieso mijzelf nog eens achter de oren krabben. want voor 2000 kun je de wereld aan gezonde recreatiepaardjes vinden waar je niet af en toe, maar gewoon veel op kunt rijden.. als het hangt op de 200 euro.. dan zou ik gewoon afzien van een paardje kopen voorlopig.. want je bent die kosten minimaal iedere maand kwijt straks, nog zonder rekeningen van een dierenarts die vaker moet komen vermoedelijk dan bij een helemaal gezond paard.

de eigenaar verkoopt hem als weidemaatje, maar ook als recreatiepaardje omdat hij niet meer geschikt is voor sport.. daar zit nog een heel groot grijs gebied tussen..

persoonlijk zou ik dit dier alleen kopen als bijpaard, inderdaad een weidemaatje voor een ander paard.. en als hij goed blijkt te zijn, dan kan hij leuk een rondje meelopen als er eens een vriendin komt die ook kan rijden, zodat je met twee paarden even lekker het bos in kan. is hij minder goed dan kan hij als maatje dienen, hij is jong genoeg om nog lange tijd een goede vriend te zijn voor een ander paard.. mits zijn ataxie inderdaad niet te belastend is.. anders geen verder getrut en het dier laten hemelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:12

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele berichten verwijderd of aangepast. Het is niet toegestaan om advertenties te bespreken op Bokt. Gelieve de discussie dus algemeen te houden over het kopen van een paard met ataxie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:15

Koop maar een gezond paard, de gebreken en de kosten komen later toch wel.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:20

Een van mijn paarden heeft ook een lichte vorm van ataxie. Ik kan met haar heel fijn recreatief rijden, maar niet vaker dan 3x per week. Zij heeft het werk wel echt nodig om goed te blijven. Als ze een tijd niet in 't werk staat zie je het gelijk terug in vrije beweging dat ze weer wat slingerend gaat lopen en vaak met de voorbenen gekruist blijft staan en met rijden dat ze steeds omspringt in de galop en overkruist gaat.

Denk er goed over na, wat wil je met het paard? Wil je wedstrijden rijden of juist veel op de grond werken of recreatief rijden?

Succes met je keuze!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:23

De mijne had gradatie 4 en nu na goed heel management, geduld en jarenlange training gradatie 1 (lichte vorm)

Ik ga er komende maand ZZ-L mee starten :D hij kent ook al de series om de 4,3 en 2, pirouettes
en stukjes piaffe/passage...dus ik verwacht nog verder te komen (hij is nu 10) *D

Ik zeg the sky is the limit ;) maar je moet er wel geluk mee hebben en het vergt heel goed management (voer, supplementen, training ed)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 23-04-15 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:24

wij hebben in 2007 een friese ruin gekocht met ataxie,en die kan gewoon gereden worden,beter nog,hoe meer hij gereden wordt hoe sterker hij wordt...

in de 8 jaar dat ie hier staat heeft ie nog nooit een veearts voor wat dan ook gezien ,we hebben echt nu 8 jaar heel veel plezier van hem!

als hij regelmatig gereden wordt loopt ie zo:

Afbeelding

Afbeelding

dus met een lichte ataxie,voor 200 euro,en paard spreekt mij aan,zou ik echt wel dat risico durven nemen hoor...