Vaccineren, wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_tje

Vaccineren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 10:01

Ik hoop dat t hier juist staat?

Ik ben momenteel bezig met de materie "vaccineren, wel of niet".

Mijn zoon is gevaccineerd tot en met 4 maand, daarna niet meer. Omdat ik er niet in geloof en omdat t mij belangrijker lijkt dat je sommige ziektes het beste doormaakt als klein kind en dan beschermd bent voor de rest van je leven.

Doch, als hij de bof en mazelen niet gehad heeft voor zn puberteit, denk ik eraan om hem alsnog te vaccineren tegen dan.

Maar, mijn vraag, hoe zit dat dan bij paarden (en andere dieren)?

Ik heb reeds jarenlang braaf mn paarden, honden en katten op tijd gevaccineerd. Maar heeft dit nut?
Is dit nodig?

Net zoals bij mijn kind, ben ik ook over mijn dieren beginnen nadenken, wel of niet?

Op t www staat veel, maar dokter google is geen goede raadgever.

Is het werkelijk nodig om jaarlijks de paarden en honden op tijd en stond te vaccineren? Halen ze daar baat uit?
Gezien het feit dat een dier best wel een paar dagen groggy kan lopen na zo'n vaccin (zoals ook een mens dat kan zijn).

Wie weet raad?

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:13

Je kunt tegenwoordig ook een titerbepaling doen of het wel daadwerkelijk nodig is om te vaccineren. Weet dat dit bij hond/kat gedaan wordt.
Bij paard weet ik niet maar dat moet dan vast ook kunnen :)
Hieronder een filmpje van Tannetje Koning

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:15

Mijn paarden die thuis lopen vaccineer ik niet. Alleen als ze op wedstrijd zouden moeten of als ik ermee op pad zou gaan. Als je aan wedstrijden deelneemt is het verplicht en als ik er mee op pad zou gaan vind ik het ook verstandiger als ze gevaccineerd zijn.
Maar zolang ze alleen grasmaaien in de wei vind ik het onzin.

DubbelFun

Re: Vaccineren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:24

Ik laat ze om het jaar (of om de 2 jaar) vaccineren zodat iig de tetanus op peil blijft.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:26

Die van mij is nu 10 en altijd gevaccineerd, ik ga ermee door 'voor de zekerheid'. Ze staat in een stabiele kudde tussen paarden die niet gevaccineerd zijn, maar voor het geval dat ik ooit nog eens naar een keuring of wedstrijd of wat dan ook wil lijkt het me handig om het gewoon bij te houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:32

1x in de 3 jaar tetanus in ieder geval, maar omdat ik mogelijkheden wil hebben qua cursus, les, vakantie, etc. wordt hier alles elk jaar gevaccineerd. Het is ook zo dat de jaarlijkse vaccinatie en dus bezoek DA meteen mij toegang geeft tot wormenkuren op van die DA op basis van bekend met de paarden en de omstandigheden waarin ze gehouden worden (en dus wat, hoeveel ontworming er nodig is), ookal ben ik degene die 9 van de 10 keer om de kuren vraag.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:40

Suzanne F. schreef:
Mijn paarden die thuis lopen vaccineer ik niet. Alleen als ze op wedstrijd zouden moeten of als ik ermee op pad zou gaan. Als je aan wedstrijden deelneemt is het verplicht en als ik er mee op pad zou gaan vind ik het ook verstandiger als ze gevaccineerd zijn.
Maar zolang ze alleen grasmaaien in de wei vind ik het onzin.

Bij ons precies het zelfde.

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:43

Ik sta op een grote stal met veel wisseling en ga op wedstrijd dus dan is vaccineren wel belangrijk.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:45

ik vaccineer ze ook niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:08

Tetanus zou ik sowieso doen. Ken paarden die niet gevaccineerd waren en aan een hoefzweer zijn overleden...
Maar zoals wordt gezegd is het Wssl niet nodig om dit ieder jaar te doen.
Titerbepaling is momenteel volgens mij het probleem dat de kosten niet tegen elkaar opwegen. Voor dat geld kun je hem net zo goed vaccineren.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:13

Ja zijn lastige keuzes maar met wat je echt lief is neem je zo min mogelijk risico's. Vandaar dat ik wel alles ent en zeker mijn kids. Risico op polio moet je niet willen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 06:02

Een enting is maar 9 maanden werkzaam..Hier dus 2 x per Jr enten..
wat nemen een hoop mensen onnodig veel risico..een enting kost vrijwel niks!?

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:12

Ik ent ook gewoon elk jaar. Sommige ziektes, zoals tetanus, word je niet sterker van als je die krijgt, je gaat er gewoon heel vaak dood aan.
Daarom ent ik mijn kinderen ook. Mazelen en rode hond zijn dan ziektes die je meestal wel overleeft en niet al te ernstige lichamelijke gevolgen aan over kan houden, maar polio (verlamming) en tetanus (vaak dood) vind ik persoonlijk geen ziektes die ik mijn kind wil laten ervaren. Jezelf niet laten enten, ok, dat is je eigen keus, maar oordelen voor iemand anders (je kind) vind ik persoonlijk niet eerlijk voor die ander. Maar dat is mijn mening :-)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:30

Biscaya, wat kort door de bocht... Er hangen ook risico's aan (over)enten!
Er is inderdaad meer info op dat vlak te vinden voor honden en katten, mijn honden krijgen de puppyentingen en worden dan getiterd en geënt wanneer het nodig is. Spijtig dat dit nog niet mogelijk is bij paarden, anders zou ik dit zeker ook doen!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:46

Mijn zoon is geënt, zo ook mijn dieren.

Mijn katten krijgen elk jaar rond juni hun entingen, mijn zoontje moet de volgende met 3 jaar 9 maanden ongeveer weer hebben dus over paar maanden.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:51

Mijn zoon is na de DKTP ook niet meer gevaccineerd en ik ben toen idd ook gaan nadenken over het vaccineren van mijn dieren. De katten ben ik mee gestopt en ook mijn paard heb ik sinds 2 jaar niet meer laten vaccineren. Wel werd mij door de tandarts/dierenarts geadviseerd om 1x per 3-5jr de tetanus vaccinatie te geven, dus daar denk ik nu over na.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:01

biscaya schreef:
Een enting is maar 9 maanden werkzaam..Hier dus 2 x per Jr enten..
wat nemen een hoop mensen onnodig veel risico..een enting kost vrijwel niks!?

Als ik de reacties in dit topic zo doorlees gaat het helemaal niet om kostenbesparing.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:07

Met kids en paarden heb ik hier geen ervaring mee.

Mijn katten vaccineer ik al járen niet meer.
Vroeger deed ik dat trouw, ook bij mijn andere dieren, maar ik hoor steeds meer geluiden dat het ook wel het "zakken vullen "van de dierenarts is.

Ondanks dat ik trouw enten is tussen mijn katten ooit tóch niesziekte uitgebroken wat met meer katten in huis behoorlijk in de papieren gaat lopen.
De reactie van de dierenarts was toen om dan maar twee keer per jaar, of bij fokkers zelfs 3 keer per jaar te gaan enten......voor de zekerheid, in verband met resistentie van de virus of het terug lopen van de beschermende entstof naar mate men meer dan een half jaar verder is
Omdat mijn katten niet in contact komen met andere katten ( wel buiten komen maar beschermd ) wil ik het risico wel nemen om ze dus niet meer te enten.
Bovendien heb ik een paar volwassen straatkatten in huis zitten die zich eenvoudig niet door een dierenarts laten benaderen.
Ik wéét dat virussen door de lucht gaan en je dus zélf een ziekte mee naar binnen kunt nemen, maar ik denk ook dat een gezond lichaam zeker in staat moet zijn om zich hier tegen te kunnen wapenen.

Toch blijft het dubbel voor mij.
Stel dát er iets gebeurt waarbij een enting of het regelmatig laten enten doorslag gevend was geweest tussen leven of dood, ik me absoluut héél schuldig zou voelen naar het dier toe.....én een hele slechte eigenaar.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:14

Onze honden krijg de puppyentingen tot 1 jaar, daarna in principe niet meer.
De wedstrijdpaarden worden 2x per jaar geënt, de grasmaaiers niet.
Kinderen krijgen alle standaard entingen, maar bijv. de extra enting tegen de mexicaanse griep heb ik destijds pertinent geweigerd.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:16

Bij mij is het ook geen geld kwestie, ik wil ze gewoon allemaal geënt hebben...mochten ze het krijgen, wat nooit onmogelijk is, wil ik dat het ergste er niet komt. De extra entingen doe ik niet aan, als het niet nodig is dan wil ik het ook niet.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:23

De paarden en honden worden hier elk jaar geënt omdat ze vaak op plekken komen waar ook soortgenoten zijn. Dan vind ik het wel belangrijk dat ze ergens tegen beschermt zijn. Maar de shet, konijnen en katten blijven gewoon aan huis. Dus dan vind ik het nergens voor nodig.

Ik heb zelf nog geen kinderen haha. Maar mijn ouders hebben mij als kind wel overal voor geënt tot mijn 9de geloof ik. Maar debaarmoederhalskanker prik heb ik dan weer niet gehad omdat ik toen in die proef periode zaten en er niet genoeg over bekend was.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:26

Bij kinderen, en ook mijn dieren, vind ik het ook belangrijk omdat ze dan niet eventuele dingen kunnen overbrengen. Met pas nog roodvonk kan je niet tegen enten, maar heb mijn zoon wel binnen gehouden en thuis dus. Ik zou me enorm schuldig voelen als mijn zoontje niet geënt word en wat krijgt in erge mate, en ook als die een ander kind er ook nog mee aansteekt. Zo ook voor mijn dieren... nee dan zou ik me echt niet goed voelen !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:44

Ik ent in principe beperkt. Hoewel de paarden wel echt eens per jaar geënt worden. Eigenlijk hadden we het dit jaar zelf dubbel willen doen, want van alle drie is er na de basisenting meer dan een jaar tussen geweest en dat is voor de toekomstplannen niet handig. Maar het is er niet van gekomen, nu gaan we het volgend jaar rechttrekken.

De hond gaat dit jaar voor een dubbele enting i.v.m. de pups, maar die is 5 jaar niet geënt. De pups gaan wel voor het volledige programma, dus met 6, 9, 12 weken, dan met 16 en 19 weken rabiës (de kans is behoorlijk groot dat ze in de komende 3 jaar naar het buitenland gaan) en met 1 jaar gewone enting. Voor weil laat ik tussendoor niet extra enten, dus dan is het dan klaar. Eventueel met 4, 7 en 10 jaar nog als er rond die tijd pups zijn (of in de planning zijn). Maar dan is het dus niet enten ter bescherming van de hond maar ter bescherming van de pups. Ik verwacht dat de hond dan voldoende weerstand heeft opgebouwd.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:50

Tetanus vaccinatie blijft meerdere jaren werkzaam én wanneer je paard een (grote) wonde heeft, krijgt hij direct een inenting daarvoor.
Influenza vaccinatie (waar tetanus sowieso bij zit) is de afgelopen 30 jaar niet meer gewijzigd. Virussen wijzigen wel wat sneller.
Rhino is enkel gebaseerd op de 4 meest dodelijke vormen (in totaal zijn er bijna 90 soorten rhino, van een verkoudheid tot de dood). Krijgt het paard een andere vorm, wordt hij sowieso ziek. Krijgt hij één van de dodelijke vormen, ben je niet zeker dat het vaccin dit tegenhoudt. Daarnaast is het enkel iets of wat nuttig wanneer alle paarden waar je paard mee in contact komt ook ingeënt zijn.

Als ik het zo opsom, zou ikzelf liever ook niet meer vaccineren. Al is er dat onnozele stemmetje in mijn hoofd wat ervoor zorgt dat ik toch nog elk jaar influenza / tetanus laat zetten bij mijn paard :o Rhino laat ik sowieso niet zetten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:01

Paarden en kinderen,..volledig gevaccineerd.
Influenza bij paarden,..liever een keer te vaak als te weinig.
Kinderen gewoon volgens het advies van het RIVM.

De katten,...ai,...die zijn slecht ingeënt. Heeft niks te maken met kostenbesparing of dat ik tegen vaccineren ben....ik vergeet het dikwijls.

*zet het op to do lijstje*