paard heeft bult onderaan bij hals/hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1994

paard heeft bult onderaan bij hals/hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 11:48

Hallo.
ik kwam vanmorgen bij de pony's en 1 heeft er een dikke bult onderaan de hals.
Weten jullie wat het kan Zijn?
Hij is 20 en staat met 2 jongere pony's van 3.
De bult is best hard en kan hem redelijk heen en weer bewegen. Doet hem absoluut geen zeer. Heb er al hard en geknepen en hij geeft nergens om. Dit is ook de reden dat ik nog niet de dierenarts gebeld heeft. Hij heeft nergens geen last van. Geen Pijn. Is fit, eet en drinkt goed etc.
Hij staat op zand grond met onbeperkt hooi en stro. Er is ook geen wisseling in het paarden bestand geweest en ze zijn ook niet met vreemde paarden in aanraking gekomen. Wel ben ik op meerdere bedrijven geweest en heb dan vaak dezelfde jas en of kleren aan.
Misschien dat jullie me een idee kunnen geven.

Foto:
http://www.mijnalbum.nl/Album=6BFBMP3G#VUCAFGNE

luffwinny

Re: paard heeft bult onderaan bij hals/hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:05

Het lijkt op droes, maar een da kan dat wel bevestigen . Heb je zijn temperatuur al gemeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:07

Droes was ook het eerste wat bij me opkwam bij het lezen van de titel alleen al.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:08

bij mijn paard vorig jaar was dat een steek van een daas. (wel heeft mijn paard een insectenallergie en krijgt bij elke steek een bult, dus ik weet niet of dit ook kan bij een ander paard)

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:13

Ik dacht dat droes niet zo ver naar achteren zat en dat mensen het niet over konden brengen? Hij is verder niet met vreemde paarden in aanraking geweest, ik wel maar heb nergens gehoord dat er ergens droes was. De paarden waar ik ben geweest, staan ook al lange tijd met dezelfde paarden en verder is er daar ook niks veranderd.
Naar mijn weten heeft daar ook geen enkel paard droes. Heb niet zijn temperatuur gemeten. Hij voelt zich nog wel echt helemaal goed. Niet wat lusteloos of iets dergelijks

Daas kan natuurlijk ook, heb ze alleen nog niet gezien bij mij.
Of hij allergisch is weet ik niet heb hem pas vanaf december

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:15

zoek eens goed tussen de haartjes of en ergens daar een gaatje/wondje in die bol zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:15

Droes is juist heel besmettelijk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:16

Temperatuur nog niet gemeten? Waarom niet? Kleine moeite toch?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:18

KoudbloedKim schreef:

Waar zie jij dat iemand zegt dat het niet besmettelijk is :?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:18

Droes kan op meerdere plekken uitbreken en is ook besmettelijk via kleding enz . Ik zou om te beginnen eerst zijn temperatuur opnemen . Als je zeker wilt weten of het droes is kan je da laten komen . Mocht het wel droes zijn kan je trekzalf gebruiken om het naar buiten te laten open breken , maar dan moet je wel zeker weten of het droes is . Overgings hoeft een paard er niet ziek uit te zien met droes, paarden kunnen iets lang verbergen .

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:19

Ik weet dat droes besmettelijk is, maar kan de mens hem ook over brengen? Daar hoor je zoveel verschillende verhalen over. En de paarden waar ik ben geweest hebben het allemaal niet. En verder is hij niet met vreemde paarden in aanraking gekomen.

Temperatuur had ik inderdaad nog niet gemeten. En ben nu niet op stal ga eind van de middag weer en dan zal ik dat doen. Als ik op stal was geweest had ik dat natuurlijk al lang gedaan.

Ik zal de bult eens verder goed bekijken tussen de haren.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:20

Sommige paarden maken droes ook in een licht stadium mee waardoor soms niet te zien is of een paars droes heeft maar is dan wel besmettelijk .

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:22

Droes is heel besmettelijk daarom is het vaak op niet te voorkomen dat meerdere paarden het krijgen op een bedrijf ondanks de voorzorgsmaatregelen .
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 18-04-15 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Kabayo schreef:
[naam] schreef:

Waar zie jij dat iemand zegt dat het niet besmettelijk is :?

marieke1994 schreef:
Ik dacht dat droes niet zo ver naar achteren zat en dat mensen het niet over konden brengen?

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:22

Bedankt voor jullie info. Ik heb het paarden bestand al zeker 2/3 maanden niet veranderd. Ook waar ik ben geweest de laatste tijd met paarden is de laatste 2/3 maand niks veranderd.

Anoniem

marieke1994 schreef:
Ik dacht dat droes niet zo ver naar achteren zat en dat mensen het niet over konden brengen?

1. Google eens op afbeeldingen van droes en je ziet waar het allemaal door kan breken. Ja, ook op die plek waar die bult zit bij jouw pony dus.
2. Droes kan overgedragen worden via spullen, mensen etc. Lees maar hier: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/droes/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:23

En het is inderdaad ook over te dragen via de mens, vandaar dat alles altijd hermetisch afgesloten wordt.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:25

Sommige paarden kunnen ook drager zijn van het virus , paarden met lage weerstand kunnen dan besmet worden met het virus .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:27

marieke1994 schreef:
Bedankt voor jullie info. Ik heb het paarden bestand al zeker 2/3 maanden niet veranderd. Ook waar ik ben geweest de laatste tijd met paarden is de laatste 2/3 maand niks veranderd.

Er hoeft maar iemand die het aan de handen, kleding of wat dan ook had dat paard geaaid te hebben..... En er hoeven geen paarden met ziekteverschijnselen in de buurt te zijn. Een paard kan namelijk drager zijn, zonder verschijnselen te hebben.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:27

Onmiddellijk temperatuur opnemen. Bij verhoging DA laten komen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:29

Als de pony zoveel zwelling heeft, en nog niet ziek is, dan is de kans dat het droes is een stuk kleiner.
Maar natuurlijk moet je gewoon het zekere voor het onzekere nemen: dus pony wel zsm temperaturen ( en niet vergeten: normale temperatuur van een paard ligt iets hoger dan dat van een mens.)

Verder kan het natuurlijk ook gewoon een insectenbeet zijn. Goed in de gaten houden of je pony niet ziek gaat ogen, in dat geval gewoon toch de dierenarts laten komen ( ookal is het weekend..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:31

Meestal krijgen ze het op jongere leeftijd en niet pas met 20. Maar laat ik het zo zeggen: zolang jij geen temperatuur hebt opgenomen om droes uit te sluiten, zou ik het niet erg op prijs stellen als je bij mij op stal zou komen. En ik denk andere paardeneigenaren ook niet.
Dat is een understatement. :o

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:31

Ik ga vanmiddag de temperatuur opmeten en hoop dan er wat meer over te kunnen zeggen. Bult is alleen echt totaal niet pijnlijk kan er erg hard in knijpen. Is dat normaal? De bult is ook best groot. Kan er mijn hand oer bijna om heen vouwen en is in 1 dag opgekomen.

Ik was ook niet van plan om nog naar andere paarden heem te gaan nu. Wat ik vanmiddag had zeg ik indersaad maar even Af.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:33

Wij hebben een tijdje geleden ook droes hier gehad , je zag niks aan het paard en op een zaterdag stond die ook ineens met een bult . Gelukkig was die snel open gebroken . Slikt je paard ook moeilijk of hoest die ?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:34

Als ik van de foto moet oordelen zeg ik ook: kan heel best droes zijn. Temperaturen is dan wel stap nr. 1.