Nier operatief laten verwijderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Nier operatief laten verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 10:05

Waar moet ik beginnen met dit topic denk ik, toch maar bij het begin.
Mocht je niet het hele verhaal kunnen/willen lezen, dan is alleen de laatste alinea echt van toepassing.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite van het verhaal lezen!

Een ruim jaar terug verkocht ik een haflingermerrie die ik terug had gekocht nadat ze wel 5 keer van eigenaar was verwisselend (ooit als veulen gefokt). Hartstikke leuk, naar de kust ivm zomereczeem ging super de eerste maand. Daarna gaf het soms problemen met wat rennerig/bokken onder het zadel. Ze was niet beleerd bij verkoop dus inmiddels een maand onder het zadel. De eerste maand ging dit super dus werd toch in het beleerproces gezien. De instructeur kon er alleen wel heel goed op rijden en ging goed, alleen na een paar keer eraf vallen was toch de klik weg dus besloten ze haar te verkopen in overleg met mij, besloten dat het goed is en dat ik haar niet terug zou nemen. Hele lieve mensen die haar hadden gekocht en alle begrip, geen mensen zoals hiervoor (handelaren, melkerijen etc.). Tijdens de periode dat ze te koop stond besloot ze ook naar Spanje te emigreren. Tijdens dat ze te koop stond hebben ze ook uiteindelijk toch nog is besloten om de dierenarts wat verder te laten kijken dan alleen buitenom. Hier is bloedonderzoek gedaan en kwamen er ontstekingswaardes uit het bloed. Dit was in november.

Een plan werd opgesteld en medicatie gegeven en het ging de goede kant op. Verder ook op gevoeld en mestonderzoek etc. dat was allemaal goed. Wel gingen ze van wormen uit en na medicatie was het zoveel beter nog keer ontwormen, zou het wel goed zijn. Echter besloten te emigreren dus alsnog werd een nieuw baasje gezocht en gevonden. Daarbij is ook vermeld dat ze een ontsteking had gehad aan waarschijnlijk haar darmen van de wormen. Ze is daarheen gegaan en helaas was het in korte tijd mis dat ze weer begon te bokken met rijden. Na een maand was het een onbetrouwbaar rotpaard en moest ze weg. Aangeven door een dierenarts te laten zien, mogelijk was de ontsteking weer terug. Daarop is de dierenarts geweest en gezegd niks aan de hand, kerngezond paard, maar die heeft haar alleen van buiten bekeken. Ze moest daarop de handel maar in, want degene die haar verkocht had was geëmigreerd en kon haar niet terug nemen. Na getouwtrek heb ik besloten haar wederom terug te kopen, want ik vind het vreselijk voor haar. Ook besloten haar niet meer te verkopen, hoe weinig tijd ik ook heb om iets met haar te doen en niet aan de kust woon. Dan maar lekker gewoon in de wei staan voorlopig.

Maar wel heb ik eerst direct bloedonderzoek laten doen waar inderdaad weer ontstekingswaardes uit kwamen. In overleg met de kliniek waar ze destijds was behandeld, een ontwormschema toegepast en dan zou het waarschijnlijk wel goed komen, want de waardes zouden wel beter zijn. Mooi prima, ontwormd en gedaan en merkte niks aan haar van buiten gezien. Ik reed er niet op, dus kon daarin niks merken. Ze at goed en liep lekker in het land dus geen probleem.

Tot afgelopen maandag lag ze veel en slomer. Ik heb haar 's avonds op stal gebracht bij mijn ouders en dinsdag ging het veel beter. Ze at nog wel prima dus maakte me niet direct zorgen. Dinsdag hele dag goed opgeknapt dus dacht koliek gehad, woensdagochtend was ze nog goed, maar woensdag in de loop van de dag werd ze steeds slechter volgens mijn ouders. Weer terug bij af, opgetrokken buik, liggen, sloom, moeizaam lopen. Wel eten, wel mesten.

Donderdagochtend daarom direct een dierenarts van de paardenkliniek laten komen. Die zijn gekomen, direct bloedonderzoek en mestonderzoek. Ze had koorts en haar pols te hoog. Bloed bleek helemaal niet goed, flinke ontstekingswaardes. De keus met antibiotica thuis behandelen of naar de kliniek voor verder onderzoek, die keus was snel gemaakt en de volgende dag hebben we haar naar de kliniek gebracht. Daar hebben ze een echo van haar buik gemaakt en helaas blijkt haar linkernier helemaal niet goed. We hebben het gezien en het ziet er echt niet goed uit. Nu is er nog aanvullend urine afgenomen en dat is opgestuurd om te bepalen of het echt om een gezwel gaat of toch mogelijk nog om een ontsteking, maar de dierenarts acht de kans op een gezwel het grootst.

Dan komen we op het punt keuzes maken. Zoals ze er nu bij staat moet er wat gebeuren en het is mogelijk de nier te verwijderen, maar zij zeggen dat is wel een hele operatie. En ze kan het ook niet redden, haar leven kan ook zo zijn dat het nooit meer leuk gaat worden, ze gaat zich eerst nog veel ellendiger voelen dan ze nu is. Een dierenarts zelf zei ik zou het niet doen, met al het herstelwerk, mogelijk nog wat tegen komt, mogelijkheid tot terugkomst als het al is uitgezaaid. Lijkt nu niet zo, maar het is allemaal lastig te zien.
En ik? Ik weet het gewoon niet wat ik nu moet doen en hoop op mensen die uit ervaring iets kunnen zeggen over een nier verwijderen of wellicht een ander gezwel? Het herstel etc.?
Ik zit zelf gewoon een beetje met mijn handen in het haar wat nu te doen.

Bedankt voor het lezen en beantwoorden.

CloudDancing

Re: Nier operatief laten verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:03

Moeilijk. Hoe oud is de merrie intussen? En wat zijn de risico's voor alleen de operatie al?
Paard heeft nu duidelijk pijn en is niet lekker. Ik vraag me af of ze zich herpakt na de operatie of dat ze het op geeft en je haar onnodig zo'n zware operatie in laat gaan. Wat is de kwaliteit van leven met één nier voor een paard. Kan ze gewoon paard zijn of moet ze op een speciaal dieet?
Ik zou goed doorvragen wat haat kansen zijn en ook met je eigen dierenarts even bespreken wat je hebt gehoord en aan de hand daarvan beslissen wat het beste is voor je paard.

Eerlijk gezegd weet ik niet of ik m'n paard de operatie aan had gedaan. Misschien heel hard vechten om haar beter te krijgen en haar dan als nog te verliezen.

Sterkte.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:26

De dame is nog maar 7 jaar jong.
De risico's heb ik nog niet goed besproken wat die echt zijn, maar wel dat het een risico is, het is wel een intensieve operatie met intensieve nazorg.
Ze heeft nu inderdaad duidelijk pijn, ze staat wat te staan, eet nog wel.
Volgens mij hoeft ze niet op een speciaal dieet wat verder kwaliteit is volgens mij gewoon weer paard kunnen zijn.

Bedankt voor je mening, ik neem hem mee in de overweging.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:26

Als ik zo brutaal mag zijn om hier een link te posten, Ik gaf deze arts net als tip bij een ander topic maar bij het lezen van zijn site(die hij sinds kort heeft) Staat dat hij ''was de eerste chirurg die via laparoscopie een nier verwijderde bij een paard.''
Ik heb het hier over Tom Marien, Belgie.
http://www.equitom.nl/
Ik heb zelf hele fijne en goed ervaringen met Tom, Ik hoop dat jij er iets aan kan hebben. Of vooral je paard natuurlijk

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:44

Beste TS, ik kan mij een beetje voorstellen in welke situatie jij zit. Jaren geleden was mijn haflinger zo ziek en pas na 4 weken vonden ze de oorzaak, een inmiddels compleet ontstoken milt. Hij had in deze 4 weken al veel geleden, omdat zijn ziektebeeld een groot raadsel was. In Utrecht zijn ze orgaan voor orgaan gaan doorlichten, als laatste de milt.

De keuze was inslapen of de milt verwijderen. Ik koos voor het laatste, voor mijn gevoel was hij nog te vol met levenslust om hem te laten gaan. En uiteraard vond ik het moeilijk hem te laten gaan.
Helaas is de operatie niet geslaagd. De extra complicatie bij hem was dat het ontstekingsvocht niet in zijn buikholte mocht komen. Na ruim 5 uur opereren was het toch fout gegaan en was er troep uit de milt gekomen. Ik heb hem niet uit de narcose laten komen.

Als ik dit typ staan de tranen alweer in mijn ogen, het is zo moeilijk en zwaar geweest om hem te laten gaan en te moeten missen. Maar de reden dat ik dit schrijf, is eigenlijk dat ik nadat mijn emoties wat gezakt waren en ondanks dat ik toen zeker was van mijn keuze, ik eigenlijk destijds misschien niet de goede keuze heb gemaakt. Het is niet niks, het herstel is zwaar en mochten er complicaties komen, hoe zwaar had mijn paard het dan nog te verduren gekregen? Was hij nu niet beter af?
Achteraf had ik hem zijn laatste dagen met pijn, toen de diagnose bekend was, zo graag bespaard.

Laat je goed informeren over de risico's, het herstel en ervaringen bij andere paarden en probeer een rationele keuze te maken, hoe moeilijk dat ook is. Bij een ontsteking heb je de risico's die mijn paard had, bij een tumor het risico dat het misschien uitgezaaid is.

Heel veel sterkte en succes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:51

Faniek schreef:
Een dierenarts zelf zei ik zou het niet doen, met al het herstelwerk, mogelijk nog wat tegen komt, mogelijkheid tot terugkomst als het al is uitgezaaid. Lijkt nu niet zo, maar het is allemaal lastig te zien.

Ik zou in jouw plaats, hoe moeilijk ook dit advies opvolgen, en het paard laten inslapen.
Sterkte met je beslissing.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:21

Een heel lastig iets, toch zou ik denk ik zelf als je het financieel kan lijden het aandurven in ieder geval het dier te laten openmaken. Als tenminste ze de narcose aankan nog kwa gezondheid en de pijnbestrijding erna meer dan voldoende is. In het ergste geval kunnen ze meteen zien dat het uitgezaaid is en kan je alsnog besluiten haar te laten gaan.

Welek complicaties na de operatie verwachten ze dan? Tumoren kunnen idd terugkomen of wegblijven dat weet je nooi van te voren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:49

Kuggur schreef:
Faniek schreef:
Een dierenarts zelf zei ik zou het niet doen, met al het herstelwerk, mogelijk nog wat tegen komt, mogelijkheid tot terugkomst als het al is uitgezaaid. Lijkt nu niet zo, maar het is allemaal lastig te zien.

Ik zou in jouw plaats, hoe moeilijk ook dit advies opvolgen, en het paard laten inslapen.
Sterkte met je beslissing.

Ik moet zeggen dat ik hierin mee ga.
Heel veel sterkte!
Om welke merrie gaat het? Ik heb jaren geleden ook je veulentopics gevolgd en ben nu wel benieuwd.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 22:13

Bedankt voor de meningen en adviezen.

@ Karuna
Helaas, kan ik het niet zomaar lijden zeg maar. Ik moet het echt in termijnen gaan terug betalen, maar als er goede vooruitzichten zijn die ook in belang van haar zijn heb ik dat er echt voor over, maar het moet voor haar ook geen lijdensweg worden.
Buitenom inderdaad de kans op terug komen is de operatie ook zwaar. Het is natuurlijk wel echt een buikoperatie en het is een paard, ook het herstel zal zwaar zijn, ze zal er veel last van hebben volgens de arts.

@ Cayenne
Het gaat om Milani, die was toen samen met Nisha. Waren nog wel wat topics van :j

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:54

Hoe sneu het ook is, ik zou ook voor inslapen kiezen.
De twee belangrijkste factoren die daarvoor de doorslag geven zijn het financiële plaatje en het feit dat ze niet met zekerheid kunnen zeggen of en hoe ze van de operatie zal herstellen.
Daarbij genomen dat ze een moeilijk karakter heeft, maakt de beslissing voor mij nog duidelijker.
Ik hoop dat je zult kunnen kiezen voor haar.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:12

Ik zou ook kiezen voor inslapen... onzeker uitkomst, een vervelende revalidatie... paard doe je daar geen plezier mee.. en dan financieel het lastig hebben voor een paard wat je alleen op wei zet.
Ook al is je merrie nog jong, zo te lezen heeft ze al genoeg meegemaakt.
Soms komt afscheid vroeger dan je zou willen, heel veel sterkte ermee.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 22:12

Oww ik ben niet helemaal duidelijk geweest betreft haar karakter volgens mij. Het is juist een schat van een paard die geen stap verkeerd doet. De eerste maand van het inrijden was het een schat, daarna begon het pas. Later toen ze in behandeling was met onder andere metacam was het weer het liefste paard van de wereld, ook met rijden. Ze is juist erg makkelijk en niet moeilijk en dat maakt de keus nog zo veel moeilijker. Zo lief als ze nu ook nog is altijd dat hinnikje, gewoon eten, maar ja koorts, moeizaam lopen.
Ik wil juist voor haar kiezen, niet voor mezelf, maar waar doe ik goed aan als ik zie hoe graag ze anderzijds nog wil.

Vandaag mail terug gehad van de kliniek, maar die heeft niks noemenswaardigs gemeld behalve dat ze haar moeten zien. Terwijl ik vroeg of ze ervaring hadden met een nier verwijderen indien een gezwel en wat het herstel was, maar daar is niet inhoudelijk op in gegaan, baal ik zo van.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:20

Hoe oud is ze?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:24

@ Billy, 7

Pfoe zwaar. Maar ik zou t ook niet doen. Waarom? Risico, slagingskans, impact, kosten... Ik heb het idee dat dat niet allemaal tegen elkaar opweegt. De pijn en ongemak, revalidatie...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:32

Oeh, dat is erg jong...het vergroot haar kansen ws wel, maar het risico is wel erg groot....Ik denk niet niet dat ik er aan zou beginnen, maar ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is om dat te beslissen.....sterkte!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:07

Ik ben met verschillende dieren een volgens velen en soms ook volgens dierenartsen een 'hopeloos' traject ingegaan. Gelukkig is dat telkens goed afgelopen. Het is erg belangrijk hoe het dier er zelf overdenkt. Is het dier normaal nog levenslustig dan is het de moeite van het proberen waard.

Zelf zou je toch ook niet zomaar opgeven?

Informeer goed voor je beslist! Sterkte!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:09

nieren zijn iets lastigs, bij katten (die heel vaak nierproblemen hebben) en mensen zijn nierproblemen pas meetbaar als de nier nog maar voor 30% werkt (weet niet wat dit % bij paarden is, nierproblemen komen sowieso bij paarden heel weinig voor)

dus stel 1 nier is kapot, doet het niet meer, dan zou je geen verhoogde creatine/urea waardes moeten kunnen meten want je hebt immers nog 50% (1) goede nier.....wat zijn de waardes van jouw paard ? en is de urine ook gechecked ? zo ja, corresponderen die met een slecht functionerende nier (hoge eiwitgehaltes)

Als de urea verhoogd is, dan is dat een teken van veel afvalstoffen in het bloed (nieren zuiveren bloed -> deze kunnen het niet aan-> veel onstekingswaardes in het bloed), kan dus een "ordinaire" ontsteking zijn, is de creatine verhoogd wil dat eigenlijk de "chronische" schade aanduiden, dat is eigenlijk de nierfunctie. Overigens zal ook bij een ontsteking de creatine iets verhoogd zijn.

Kunnen paarden net als mensen/katten/honden een nierbekkenontsteking krijgen ? want in dat geval is een AB kuur van 2mnden ook een optie

met andere woorden, ben je wel zeker van de diagnose ?
Ik zou (doe ik sowieso altijd) een kopie van de bloedonderzoeken vragen en die eens aan een andere kliniek voorleggen met het verhaal. Indien je ooit eerder bloedonderzoek van dit paard hebt laten doen, stuur die resultaten dan ook mee ter vergelijking.

veel sterkte !

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:15

Indien het een gezwel is dan zou ik haar laten gaan, waarom jezelf in de schulden steken en een dier een flinke operatie aandoen met zeer onzekere uitkomst. Als het een ontsteking is of een aandoening door bvb kuilvoer(kunnen paarden nierproblemen van krijgen) tja, dan word de beslissing moeilijker. Maar een operatie?? Hoe moeilijk ook, ik zou haar laten gaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 19:26

@ Mist
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
De bloedonderzoeken waren betreft nieren goed, vanuit daar is bij geen enkele dierenarts opgekomen dat het om de nieren ging vanuit alleen het bloedonderzoek kijkende. Alleen ontstekingswaardes dat in het bloed eruit kwam. Pas met de echo van de buik werd duidelijk dat de linkernier er niet goed uit zien, beeld zag er inderdaad niet goed uit.
De urine is nu gecontroleerd en opgestuurd, vrijdag al, maar tot op heden geen uitslag en dat vind ik frustrerend, want er staat een ziek paard in de wei, met koorts, loopt inmiddels kreupel en heeft ook nog is een verdikking boven de plek gekregen waar de geschoren is voor de buikecho.

Het kreupel lopen en de verdikking heb ik gemeld en konden ze zo geen verklaring voor geven, dan moest ik weer langs komen voor controle, maar ja ik wil gewoon die uitslag, ik heb niks aan een controle. Ik wil zekerheid, want die zekerheid heb ik nog niet het kan nog steeds een ontsteking zijn. Wat ik moet doen is twee weken Cubarmix geven en tweemaal daags temperatuur opmeten, dat was op zijn laagste 38,7 en op zijn hoogst van de week 39,3.

De diagnose is dus nog niet helemaal zeker behalve dat het mis is met de linkernier, dat staat wel vast.
Bloedonderzoek is alleen inmiddels bij de vierde dierenarts waar wel allen zeiden ontstekingswaardes in het bloed. Het is gewoon zo lastig en ik voel me zo rot, want ze wil zo graag, ze eet, hinnikt elke keer als ze me maar ziet. Maar je ziet dat ze zich ook ellendig voelt en ondertussen moet ik maar afwachten.

Een andere vraag die wellicht iemand weet. Ik heb Cubarmix mee gekregen, maar had dit zelf van eerder gebruikt voor het hoesten van een andere haflinger dus kende de pot etc.
Nu was echter bij deze pot die ik mee kreeg de streepjescode + datum eraf gehaald, precies dat hoekje. Ik vroeg of dit nog wel goed was qua datum, maar kreeg als antwoord dat dit eraf was, omdat het voor rundvee was en dan moest het eraf? Het was mij niet geheel duidelijk in ieder geval. Het was wel een gesloten pot, maar vroeg me dan af of ik mijn aangebroken pot nog kon gebruiken?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:38

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 19:50

Ja, inmiddels wel. Eerder een antwoord waar ik niks mee kon, maar nu wel duidelijker.
Alleen geeft aan veel meer vooronderzoek nodig om daar iets over te kunnen zeggen. Hij heeft wel nieren verwijderd ook in geval van gezwel. Maar zoveel meer onderzoek nodig en onderzoeken nu schieten gewoon niet op :(

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:18

Oke is het eventueel ook niet mogelijk haar een paar dagen daar te stallen, dat hij de onderzoeken kan doen? Hij heeft er wel ervaring mee. En mocht er iets veranderen zoals nu gebeurd is is hij er heel snel bij en heb je daar ook weer duidelijkheid over. Al snap ik het wel dat er nu ook wel eens iets duidelijk moet gaan worden..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:19

Nou het is erg ver weg, dat maakt het lastig. Nog meer onderzoeken betekend nog heel veel meer geld en dan nog de operatie, dan moet ik bij twee klinieken in termijnen gaan betalen. Ik zit nu al op zo'n 700 euro aan kosten, een eventuele operatie hier kost rond de 1500 euro.
Vaak gaan ze dan weer alle onderzoeken opnieuw doen en dan loop ik wel klem.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:27

Ik heb even een filmpje gemaakt hoe ze op het moment loopt.
Morgen zal ik een beter filmpje maken + foto van de verdikking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:48

Helaas zijn creat en ureum niet altijd verhoogd wanneer het slecht gaat met een nier, is bij mensen trouwens ook zo (heb 6 jaar op dialyse gewerkt).
TS, ik begrijp maar al te goed hoe moeilijk het op de moment moet zijn voor jou. Jammer dat je te ver woont om je paard naar Tom te brengen. Mijn paard is ook op de sukkel en heeft vorige maand 2 dagen daar gestaan. Ik had wel de internist, Dr Picavet, waar ik trouwens heel tevreden over ben. Met mijn paard is er helaas vanalles mis, dus een diagnose heb ik nog niet.
Moest je toch in Lummen geraken, zou ik dat zeker doen. Ze zijn er echt super. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt voor jullie.