Paard hoest elke keer 2 keer bij eerste draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard hoest elke keer 2 keer bij eerste draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:14

Hoihoi!

Ik merk de laatste tijd steeds vaker dat mijn KWPN'er als we gaan rijden tijdens het eerste drafje wat we doen 2 hoesten geeft. Meestal ga ik dan even stappen of rijd ik gewoon door(tijdens de les ofzo), en na 2 hoesten is het ook weer over. Buiten het rijden om heb ik haar nog niet betrapt op hoesten. Moet ik me zorgen gaan maken of kan het ook bijv komen door het weer oid?

History_

Re: Paard hoest elke keer 2 keer bij eerste draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:16

Mijn pony deed dat ook: telkens bij de eerste drafpassen een paar kuchjes maken.
Ik heb haar 10 jaar lang gehad en ik heb me er nooit zorgen over gemaakt.
Ik denk niet dat het zo erg is.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:18

History_ schreef:
Mijn pony deed dat ook: telkens bij de eerste drafpassen een paar kuchjes maken.
Ik heb haar 10 jaar lang gehad en ik heb me er nooit zorgen over gemaakt.
Ik denk niet dat het zo erg is.

Bedankt voor je reactie! Daar ben ik heel blij mee, aangezien hoesten over het algemeen niet goed is geloof ik, dacht ik, ik vraag het even na op Bokt haha.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:23

Mijn pony heeft het ook, al heeft die het soms niet, soms vaker en soms als we al bezig zijn en tussendoor even stappen. Wanneer ze 24/7 buiten staat heeft ze er geen last van. In de winter krijgt ze kruiden bij voor haar luchtwegen. De dierenarts heeft geluisterd en hoort niks maar door de verschijnselen heeft ze waarschijnlijk wel hele lichte COPD. Ik moet dus wanneer ze heel erg hoest rustig aan doen of stoppen omdat ze anders haar longen slechter kan maken (dampig etc). Ik zou dus gewoon goe opletten of het erger wordt en als ze het meer doet (dus meer hoesten) even wat rustiger aan doen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:35

Onze merrie doet dat ook al jaren. Sterker nog, we hebben haar 21 jaar en ze doet dit nog zeker 3/4 keer per week met rijden. Altijd even hoesten in het begin, daarna proesten en het is over.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:54

Die van mij heeft dit ook even 2 keer hoesten en daarna proesten dan is het klaar.
Kan ook aan de bak liggen als die erg droog is kunnen ze ook van gaan hoesten.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 19:30

Robin_Rikkie schreef:
Mijn pony heeft het ook, al heeft die het soms niet, soms vaker en soms als we al bezig zijn en tussendoor even stappen. Wanneer ze 24/7 buiten staat heeft ze er geen last van. In de winter krijgt ze kruiden bij voor haar luchtwegen. De dierenarts heeft geluisterd en hoort niks maar door de verschijnselen heeft ze waarschijnlijk wel hele lichte COPD. Ik moet dus wanneer ze heel erg hoest rustig aan doen of stoppen omdat ze anders haar longen slechter kan maken (dampig etc). Ik zou dus gewoon goe opletten of het erger wordt en als ze het meer doet (dus meer hoesten) even wat rustiger aan doen.

Ja meer hoesten is echt niet goed, dat weet ik. Heel veel sterkte met de COPD van je pony! Lijkt me best wel lastig als je net lekker bezig bent..

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:37

Ik heb lang een paard gereden die dit ook deed. 2x hoesten bij het aandraven, alleen de eerste keer draf, daarna niks. Na het hoesten even briesen en was het weer goed. Hij leek nooit ergens last van te hebben (behalve dat hij door de eigenaar niet goed verzorgd werd, alleen door mij, dus ik heb altijd gedacht dat dat er misschien mee te maken had..).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:39

Mijn pony doet hetzelfde bij de eerste keer aandraven; twee of drie keer hoesten, daarna uitgebreid briesen. Ik ga altijd terug naar stap en laat haar na het briesen weer aandraven. Bij haar heeft het overigens een medische oorzaak: ze heeft COPD en krijgt haar hooi dus ook nat. In droge periodes en bij veel pollen in de lucht heeft ze wat meer last, dus dan doen we wat rustiger aan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:42

De mijne heeft het ook een tijdje gedaan, maar de dierenarts zei dat ik me er geen zorgen om hoefde te maken. Intussen doet ze het ook niet meer, lag waarschijnlijk aan het stoffige zand :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 19:42

Nikkii94 schreef:
Ik heb lang een paard gereden die dit ook deed. 2x hoesten bij het aandraven, alleen de eerste keer draf, daarna niks. Na het hoesten even briesen en was het weer goed. Hij leek nooit ergens last van te hebben (behalve dat hij door de eigenaar niet goed verzorgd werd, alleen door mij, dus ik heb altijd gedacht dat dat er misschien mee te maken had..).

Oh jeetje haha. Ja mijn paard hoest ook alleen bij het eerste drafje, verder niet. Ik verzorg ze niet slecht hoor(onbeperkt ruwvoer, inloopstal met paddock eraan vast en in de lente/zomer lekker een aantal uurtje s op het gras)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:42

Die van mij doet het ook als ik aandraaf. Even 2 rondjes goed hoesten en het is over. Zolang er geen geel snot uit zijn neus komt maak ik me geen zorgen....

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 19:47

JudArthos: Dat zou best kunnen, ik rij in een grasbak en het veranderd nu langzaam in zand.
Cas123: Het zijn echt 2 kuchjes en dan briezen, en geel snot heb ik nog nooit gezien bij haar gelukkig!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:51

OneAndOnlyx schreef:
Robin_Rikkie schreef:

Ja meer hoesten is echt niet goed, dat weet ik. Heel veel sterkte met de COPD van je pony! Lijkt me best wel lastig als je net lekker bezig bent..

Gelukkig is het niet zo erg dat ik dingen moet laten of iets. Het is gewoon iets bewuster omgaan met je pony (nog bewuster :D ) en de verzorging ervan! :)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:56

OneAndOnlyx schreef:
Nikkii94 schreef:

Oh jeetje haha. Ja mijn paard hoest ook alleen bij het eerste drafje, verder niet. Ik verzorg ze niet slecht hoor(onbeperkt ruwvoer, inloopstal met paddock eraan vast en in de lente/zomer lekker een aantal uurtje s op het gras)

Haha dat zal ik ook zeker niet gaan beweren :)! Maar het was inderdaad dat het mij ook opviel bij hem dat ik dat als enige oorzaak in mn hoofd had, gezien hij verder geen luchtwegklachten had. En toen wist ik (net als jij) niet dat er meer paarden zijn die dit ook doen, haha!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:58

Hier een minder goede ervaring met af en toe hoesten, even een quote van mezelf uit een topic van een jaar geleden:
Yessy schreef:
Jaren geleden had ik een paard wat met aandraven een keertje hoestte, soms bij de tweede keer aandraven ook. Verder totaal geen symptomen van wat dan ook dus toen ik na een paar weken een dierenarts die er toevallig was vroeg om even te checken schrok ik wel: haar longen klonken zo slecht dat de dierenarts niet begreep dat ze nog kon lopen zonder constant te hoesten := Dat was dus een goede les, als paard langer dan een paar dagen hoest bel ik een dierenarts om te checken, in ieder geval voor dit paard.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:20

Robin_Rikkie: Dat is wel fijn, het is zo jammer als je dingen moet laten vallen die graag deed/doet zoals bij andere paardenziekten.
Nikkii94: Oh je deelt dus gewoon je ervaring, fijn :D. Nee ik wist dat inderdaad ook niet haha.
Yessy: Oh jeetje, dat is inderdaad een mindere ervaring. Nouja het is geen hele dagen en ze hoest echt maar 2 keer, ik denk echt dat het door het droge zand komt(het stoft wel aardig omdat het gras er net af is)

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:22

Gulpje schreef:
Onze merrie doet dat ook al jaren. Sterker nog, we hebben haar 21 jaar en ze doet dit nog zeker 3/4 keer per week met rijden. Altijd even hoesten in het begin, daarna proesten en het is over.

Het lijkt wel of je mijn ruin beschrijft, haha
En het proesten is erg belangrijk voor hem, want daarna loopt hij lekker.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:25

mellen95 schreef:
Gulpje schreef:

Het lijkt wel of je mijn ruin beschrijft, haha
En het proesten is erg belangrijk voor hem, want daarna loopt hij lekker.

Mijne hoest 2x, dan proest ie, en als ie vind dat ie het zwaar heeft gehad gaat ie 6 keer(ik tel echt elke keer, altijd precies 6x) weer proesten :+

Bennie_Maudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:27

Mijn verzorgpaard doet dat ook, bij het aandraven hoesten en daarna briesen. Ik ga dan even stappen en dan weer door. Bij hem ligt het aan het hooi, daar zit veel stof in waardoor hij moet hoesten. Meestal krijgt hij het nat en anders heel goed uitgeschud.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:29

Mijn paard deed dat bij 1 -2 keer bij 1e maal aangalopperen, hij bleek uiteindelijk longontsteking te hebben. Ik zou zeker een klinisch onderzoek laten doen door een dierenarts bij een paard dat kucht. In een vroeg stadium kunnen problemen als COPD nog voorkomen worden.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 18:06

Bennie_Maudd schreef:
Mijn verzorgpaard doet dat ook, bij het aandraven hoesten en daarna briesen. Ik ga dan even stappen en dan weer door. Bij hem ligt het aan het hooi, daar zit veel stof in waardoor hij moet hoesten. Meestal krijgt hij het nat en anders heel goed uitgeschud.

Vanmiddag zadelde ik mijn paard op en toen hoestte ze ook 2 keer, en tijdens het rijden niet meer. Ze at hooi bij het opzadelen, ze hoestte ook echt met haar neus in het hooi. Dus denk dat het hooi ook haar probleem is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:17

Ik heb ooit een paard gehad die het ook deed. Bij zijn vorige eigenaar kreeg hij dan eventjes losse teugel. Het was dus gewoon een leuk truukje wat hij zichzelf aangeleerd had om even niet te hoeven werken. Ik heb hem er gewoon doorheen gereden en na drie keer had hij oor dat het niks meer opleverde. Hij heeft het nooit meer gedaan.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:27

Waarschijnlijk heeft je paard een beginnende stof allergie. Naarmate de jaren verstrijken zal het stillaan erger worden.
Hooi nat spoelen zal het hoesten gedaan maken.
Mijn pony 15 jaar is niet dampig zijn longen zijn nog steeds goed. Maar als hij droog hooi krijgt dan gaat hij hoesten. Uiteindelijk is vast gesteld dat hij een prikkeling op de bovenste luchtwegen heeft. Ik heb hierdoor jaren voordrooghooi en kuil gegeven waardoor de hoest in de kiem werd gesmoord en waardoor hij aardig wat kilo's teveel had. En uiteindelijk heel zijn stofwisselingssysteem ontregelt was. Ik heb uiteindelijk besloten om absoluut geen kuil of voordoog meer te geven en over te stappen op duits paardenhooi.
Ik dacht eerst dat spoelen voldoende zou zijn. Echter moet ik het zeker een half uur laten weken. Anders hoest hij nog.
Maar nu gaat het heel erg goed. Geen opstart hoest 120 kilo lichter meer energie en hij zit beter in zijn vel. Ik wil je maar aangeven stap niet op kuil over dan is je hoest weg maar als je het 10 jaar voert dan is het 10 jaar een verkorting op het leven van je paard.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:36

Misschien dat het komt omdat je op zand rijdt. Als je aandraaft gaan ze dieper ademhalen omdat ze iets meer inspanning moeten leveren en dat ze dan even dat zand dieper inhalleert?

Denk ik toch, soms doet die van mij dat ook maar hier op stal is het ook een heel stoffige binnenbak.