Rare bultjes die terug komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

Rare bultjes die terug komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 19:33

Hallo

Al een tijdje heeft mijn paar bultjes op der hals.

Ik heb toen de da er bij gehad en die zei wassen met batedine, zo gezegd zo gedaan.
Leek weg te gaan, maar later kwamen ze weer terug.
Weer da gebelt en er bij gehad en die dacht een ontsteking, ontsteking remmer ingespoten en moest een soort wond spree elke dag er op doen, en 1 keer per week wassen met batedine. Dat weer gegaan.
De bultjes zijn nu weg op die plekken, alleen viel het me op dat ze terug komen een klein stukje verder op. Ik heb echt geen flauw idee wat het nu is dan.

Da zal weer gebeld worden volgende week, maar misschien weet bokt iets?

Over de bultjes:

- onder de huid
- zit nog haar over heen
- je kan ze zien zitten
- sommige gaan open, lijken wondjes, gaan dan weer dicht met een grijs kostje er over heen
Laatst bijgewerkt door Rideltje1992 op 03-04-15 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Re: Rare bultjes die terug komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:38

Heeft je dierenarts er ook echt naar gekeken?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 19:42

Lijkt me wel, hij is er 2 keer bij geweest...

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:49

Heb je er een foto van? Klinkt voor mij als lymphebultjes.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 19:52

Foto kan ik morgen even maken, weet alleen niet of je het goed kan zien, omdat het onder de huid en haar zit, je kan ze wel voelen en een beetje zien.

Kan je me daar wat meer over vertellen Furbie11 ?

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:33

Mijn pony heeft in de rui periode en soms ook gewoon bultjes onder de huid zitten, deze springen iets later open en dan zie je een roze huid, daarna grijs en dan verdwijnt het weer.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:38

Komt het niet van kuil met teveel voedingsstoffen? Of een allergie er voor? En heeft ze ze altijd of bijvoorbeeld alleen als ze warm is? Of na het rijden?

Denk dat een foto een beter beeld zal geven.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:44

Die van mij heeft het ook. Tenminste, ik vermoed dat het om de zelfde bultjes gaat.
Het blijken geïrriteerde haarzakjes te zijn. Vooral in de rui komt het voor maar ook bij een vieze en/of vette huid.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 20:53

Het begon ongeveer 2 maand geleden, toen was het nog niet echt warm en niet aan het verharen.

Kuil is al de hele winter periode het zelfde, komt van het zelfde land af.

Bultjes zitten er ook al voor het rijden, blijven gewoon zitten dus.

Ik zal morgen even een foto maken, hopen dat jullie het een beetje kunnen zien.

Bedankt voor de reactie's zo ver.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:23

Die van mij krijgt het ook niet van de warmte maar wel van een vuile vette huid. Tijdens het verharen heeft hij er veel wel sneller last van.

Nu hij geschoren is heeft hij er veel minder last van. Helaas begint het nu weer.. Ik kan hem alleen nu niet wassen omdat het te koud is.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 14:56

Heb een foto gemaakt alleen is het bijna niet te zien.
Afbeelding

Dit vind ik ook raar plekje, da dacht schaafplek
Afbeelding

En als ik toch bezig ben de hoeven, scheuren en er zit een rare rand, aan de kleur te zijn denk ik dat de ijzers roesten?
Afbeelding
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:56

Op Facebook las ik vandaag dat iemand ook een paard heeft met bultjes. Ze heeft haar paard gewassen met een goedje tegen luis/mijt/schurft en zou nu van de bultjes af zijn.

Denk je dt de bultjes en de hoeven iets met elkaar te maken hebben?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:15

Weet je ook zo wat dat was?

Nee denk persoonlijk niet dat hoeven en bultjes verband met elkaar hebben.

Dat van de hoeven was gewoon even een aparte vraag of iemand weet wat het is en hoe het komt.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:19

Ik zie dat die scheur precies zit waar de vorige nagel ingezeten heeft? En ik denk niet dat je ijzers roesten hoor, denk dat dat gewoon viezigheid is.
Ik denk dat je paard gewoon last heeft van zijn vacht, scheren geen optie?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:29

Zolang ijzers onder de hoeven zitten kunnen ze nooit echt roesten omdat er continu hoef of bodem overheen gaat. En dan nog een beetje roest er aan geeft niks. Als jij met die rare rand dat stukje uitstekend ijzer bedoelt, dat hoort zo. De hoef moet namelijk een beetje uit kunnen zetten als het gewicht er op staat. Dat beschadigde hoorn wat je ziet komt van de nagels van de vorige ijzers.
Het is goed dat je deze vragen stelt, we hebben het allemaal moeten leren.

Ik vraag me af of jouw pony vaak nat regent of dat hij soms een 0 grams regendeken draagt. Want misschien hebben we wel te maken met rainrot. Dat krijg je als de huid te vaak nat is. Als je dat hebt dan zal de veearts je laten wassen met bethadine shampoo. Dat deze dan daarna een ontstekingsremmer geeft..... Tja wat zal ik eens zeggen.... Om het echt over te laten gaan is wat anders nodig dan een ontstekingsremmer.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:53

Nee bedoel de rand vlak bij het haar.
En die andere scheuren dan? Lijkt wel wat rood achting te zijn, en dat is na het afspuiten. Kwam ook wat rood water iets er weer tussen uit stromen.

Oke dus waar een deuk zeg maar zit is van de oude ijzers?
Het valt me nu pas op namelijk. Ook waar nu die nieuwe zitten zitten scheuren ook van de oude dan zeker? De zijn namelijk al weer bijna aan vervanging toen, had verwacht dat het al wel hersteld was dan.

En pony is geschoren en staat met deken op, regent nooit echt nat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:09

Die rand bij het haar is hetzelfde als onze nagelriemen. Van daaruit groeit de hoef. Het is belangrijk dat dit gedeelte niet beschadigd want dan groeit er dus een rare vorm hoef. Ik zie geen andere scheuren. Wel zie ik van die hele dunne groefjes van boven naar beneden, dat hoort zo.
Als hoorn kapot is dan groeit het niet meer goed. Als jij je nagel beschadigd dan pak je ook de vijl in plaats van dat ja gaat wachten tot het weer heel is.

Als jouw pony geschoren is en met deken staat kan het zijn dat er zich condens vormt onder de deken wat dan dus op zijn vacht komt. Dat is vervelend als het dier niet geschoren is. Maar het is helemaal niet goed als de pony geschoren is. Dan ontbreken namelijk de dekharen waarlangs water naar beneden geleid wordt.
Nu, als er condens vormt dan komt het meteen op de huid en blijft daar gevangen tussen de haren zitten. Dat gaat broeien en dan krijg je van die grijzige bultjes. Als je er aan krabbelt komt er een plukje haar los met ook weer zo'n grijs klontje. Dit heet Rainrot en het is lastig te behandelen.
Als er niet aan gedaan wordt komt er een gelig klontje aan te hangen. Dat wil zeggen dat het gaat ontsteken.
Bij rainrot moet je er voor zorgen dat je beest altijd droog blijft. Een deken met een voering van stof voorkomt dat de condens direct op de huid valt.
Was je paard met babyshampoo (niet die van Zwitsal, dat vinden paarden vies) Droog hem heel goed af
Doe dit één keer per week echt niet meer want dat is alweer te veel nattigheid. Scheer je pony voorlopig even niet, eerst moet de huid beter worden.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 10:23

Bedankt voor de duidelijke uitleg +:)+

Maar ze staat onder een 200 grams waterdichte deken en staat bijna nooit in de regen, ze komen er een paar uur per dag uit in de paddock.

En de bultjes zitten alleen op de hals.
Heb ook nooit gezien dat de deken vochtig is of de huid onder de deken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:27

Is er iets veranderd in het voer of trainingsschema? :)
Train je meer of minder?

Mijn haflinger lijkt dit ook te hebben, wanneer hij een aantal dagen vrij is en er niks veranderd aan het voer.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 10:30

Denk dat het trainen iets zwaarder geworden is,maar dat is pas zins een paar dagen. verder niks verandert kwa voer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:36

Waar zitten de bultjes? Op de plaats waar de teugel de hals raakt?

De hoeven lijken wat mij betreft goed. Als je he zorgen maakt kan je het beste even de hoefsmid bellen.
Heb je het idee dat het bloed is? Of echt roest?

Je kan je paard een paar keer goed wassen met betadineshampoo en na het rijden het zweet er goed afspoelen. Betadine is ontsmettend en wordt vaak gebruikt bij huidproblemen.
Ik was mijn paard met citronella, bij hem werkt het erg goed. Hij heeft heel lang geen bultjes meer gehad tot een maand geleden ongeveer. Ik kan hem nu helaas niet wassen ivm de temperatuur..

Ik zal even vragen wat de andere Dame gebruikt heeft voor haar paard.
Je hebt een fjord? Dan zou je je vraag ook neer kunnen leggen bij het fjordenforum op Facebook. Daar heb ik het namelijk gelezen dat ze iets gebruikt heeft voor mijt/luis.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:22

Bij regenschurft of rainrot adviseerde mijn DA om mijn paard tweemaal met een tussenpoos van een week met betadine te wassen. Verder aard droog houden. Hij kreeg er een raar kleurtje van, maar het hielp prima. Het verdween en is nooit meer teruggekomen.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:27

Heeft mijn paard ook op zijn rug achter het zadel (ligt ook niet aan het zadel) dierenarts had er een moeilijke naam voor maar kon het zien als een steen puist..niks aan te doen als het echt heel erg word dan kunnen ze het weg snijden maar doen ze liever niet. Ik weet wel dat bij mijn paard equidoux (tegen staart en manen eczeem) werkt dat is heel desinfecterend.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:42

Bedankt voor alle reactie's

Hoefsmid heeft de foto's gezien en is niks ergs aan.

De teugels komen er wel wat tegen aan ja, als ze na geeft, volgens mij lesgeefster.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:46

Rideltje1992 schreef:
Bedankt voor alle reactie's

Hoefsmid heeft de foto's gezien en is niks ergs aan.

De teugels komen er wel wat tegen aan ja, als ze na geeft, volgens mij lesgeefster.

Heb je rubberen teugels? :)