Grote kale plekken op hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NNC_

Grote kale plekken op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 08:00

Eergisteren zag ik dat mijn paard ineens een grote kale plek op de zijkant van zijn hoofd had, maar nu zie ik dat hij dat ook aan de andere kant heeft. Zijn huid is verder niet kapot en ik zie ook geen schilfers. Wie weet wat het kan zijn?

Tilmar

Re: Grote kale plekken op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:03

Misschien van het hoofdstel?
Met schimmel heb je dit ook, maar dan heb je wel wat schilfers en ronde plekken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:11

Zonder foto is het lastig. Ik denk aan ringworm, als dat het is moet je wel oppassen want dat is ook voor jou heel besmettelijk.

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 08:32

Hij heeft het binnen 3 uurtjes gekregen, 's ochtends had hij nog niks en een paar uur later had hij een hele grote kale plek. Halster heeft hij niet om en hoofdstel ook al een tijd niet, aangezien ik niet meer op hem rijd. Ik zal vandaag even een foto maken. Ben ook van plan om vandaag de da te bellen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:37

Ze zijn in de tijd van verharen, misschien heeft hij flink jeuk gehad en daardoor nu wat kaal op sommige plekken.
Mijn verzorgpaard krijgt nu ook sneller kale plekken omdat hij aan het verharen is.

Ben benieuwd of je paard wat onder de leden heeft of gewoon aan het verharen is, ik volg even ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:39

2 van mijn paarden hebben dat nu ook met verharen. Ze schuren de oude haren er helemaal af en je ziet gewoon nieuwe in een paar dagen. Maar dit is voor mij ook het eerste jaar dat ik dit zo zie bij die 2. Ga ook bij dierenarts na vragen morgen.

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 08:46

Het zou inderdaad ook van het verharen kunnen komen. Hij heeft een ontzettend dikke vacht. Viel me ook al op dat hij laatst begon te schuren tegen de kruiwagen met zijn hoofd tijdens het uitmesten.

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 13:54

Net even bij hem geweest en meteen foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Vind het echt verschrikkelijk eruit zien, volgens mij is het ook erger geworden. Ik heb meteen de dierenarts gebeld en zij denkt dat het schimmel is. Morgen kan ik imaverol ophalen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:13

ik gok ook op schimmel, beterschap met je paardje !

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:16

Ja dat is schimmel, heeft die van mij ook gehad. Snel gaan wassen met imaverol!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:30

Ik denk ook aan schimmel. Je paard behandelen met imaverol maar vergeet het halster ook niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:46

En de borstels en dekens en dekjes en je eigen kleren :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:07

heb je naar luis gekeken?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:15

Als het al schimmel is en je wil niet je hele paard wassen met dit weer: schimmelcreme daktarin helpt ook goed en kan je goed lokaal smeren op de plekken die je ziet. Stuk goedkoper ook dan Imavarol:)

En luizen kan ook nog. Pak dan luizen shampoo voor honden werkt ook goed;) Goedkoper...dan de andere middelen.

Die van jou heeft wel ander soort plekken dan de pony bij mij:)

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:25

Ben vandaag begonnen met de imaverol. Ik had nog wel wat over, kan ik dat gewoon de volgende keer gebruiken? Heb het in een afgesloten bakje.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:48

Het kan schimmelm zijn maar dat ontstaat niet op 1 morgen.
luizen kan ook bij paarden met flinke wintervacht. En een luizenshampoo voor honden is niet geschikt voor paarden. Spul van de dierenarts werkt snel en goed en is echt niet duur.

ik vind het meer op schuurplekken lijken door jeuk. Kan door bovenstaande oorzaken komen, maar ook (beginnend) zomereczeem.
mijn pony had vorig jaar ook zulke plekken. Ook voor op zijn hoofd was hij grotendeels kaal. Dat was geen schimmel of luis. Oorzaak was niet meteen aan te geven. De plekken gingen na enkele weken weer over. Nu heeft hij weer plekken waar de haren heel dun worden. Op de borst en op zijn wangen o.a. maar deze pony heeft nu zeer waarschijnlijk zomereczeem. Gelukkig heb ik een middel voor hem wat zeer goed helpt.

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:05

De assistente zei dat als het luizen zijn dat je die moet zien lopen, en ik heb ze niet gezien. Schuurplekken door jeuk denk ik eigenlijk niet want als hij echt jeuk heeft dan schuurt hij alles kapot tot het bloed. Had hij een paar jaar geleden gedaan met zijn staart.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:44

NNC_ schreef:
Ben vandaag begonnen met de imaverol. Ik had nog wel wat over, kan ik dat gewoon de volgende keer gebruiken? Heb het in een afgesloten bakje.

Dat ligt er een beetje aan wanneer de volgende keer is. Ik neem aan als de dierenarts schimmel ontdekt dat je niet maar 1x moet wassen. En ik zou je spullen ook even goed ontsmetten. Halsters, borstels en dekens....
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:51

Maar schimmel ziet er toch niet zo uit binnen 3 uur?!
Ik zou even een kweekje laten doen door de dierenarts, dan heb je zekerheid.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:57

Mijn paard heeft ook van die plekken. Luizen is het bij hem, hij schuurt alles kapot van de jeuk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:11

Je hebt verschillende type schimmels. De een is heel schilferig, weer een ander geeft gewoon kale plekken. Als het echt schuren is en de huid komt dan bloot te liggen is dat meestal niet zonder ook schade aan de huid.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:15

Klopt de huid van mijn paard is ook ruw en schraal, behoorlijk ver doorgeschuurd

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 21:17

KoudbloedKim schreef:
Maar schimmel ziet er toch niet zo uit binnen 3 uur?!
Ik zou even een kweekje laten doen door de dierenarts, dan heb je zekerheid.

Nee toen had hij aan één kant een kale plek. Binnen 3 dagen is het zo geworden zoals op de foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:19

Dat vind ik alsnog echt heel snel.
Ik heb weleens een paard met schimmel gezien en dat breidde zich langzaam uit.
Dit is echt extreem.

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 21:20

Indy29 schreef:
NNC_ schreef:

Dat ligt er een beetje aan wanneer de volgende keer is. Ik neem aan als de dierenarts schimmel ontdekt dat je niet maar 1x moet wassen. En ik zou je spullen ook even goed ontsmetten. Halsters, borstels en dekens....
Succes

De volgende keer is over 3 dagen. Moet het totaal 4 keer wassen.