Terugkerende plekken rond anus merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odette_

Terugkerende plekken rond anus merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:21

Mijn mini merrietje heeft vorig jaar erg veel pech gehad met haar gezondheid, we rolden van het ene in het andere, maar inmiddels (even afkloppen) kan ik zeggen dat ze erg goed gaat.
Vorig jaar kreeg ze in de zomer opeens roze plekjes rond haar anus, stukjes huid lieten los, het waren vettige plekjes, het is uiteindelijk best groot geweest. Maar ook weer goed onder controle gekregen (sudocreme was de oplossing om het weg te krijgen) en we gooiden het met de dierenarts op het feit van het geklungel met haar hele lichaam dat ze dit erbij had gekregen..
Een foto van vorig jaar het weer aan het genezen was, mooi zacht roze, huid oogt ook weer mooi glad:

Afbeelding

Nu is ze dus inmiddels lichamelijk stukken beter (super energiek, mooi op gewicht, ogen die niet meer om de haverklap ontstoken zijn alles wat vorig jaar niet goed ging ;) ), maar sinds een maandje ontdekte ik weer beginnende roze plekjes, ik herken ze snel aan stukjes huid die wat lijken te 'barsten' en als ik het uit de plooien trek zie je al roze stukjes.
Het begint niet altijd direct rond haar anus, soms meer naar onder, soms in de 'naad/spleet' naar haar vacht toe (ik weet even niet hoe ik het beter moet omschrijven).
Ik mag er aan zitten, het schoonmaken, het is niet gezwollen o.i.d.

Maar ik ben nu toch wel benieuwd, waar denken jullie aan als jullie dit zien? Ik kan het nu namelijk helemaal niet plaatsen gezien ze verder op en top in orde lijkt op het moment.
(Ik ben ook van plan de dierenarts dit weer voor te leggen, maar ik ben toch benieuwd naar jullie meningen, wat jullie denken).

Afbeelding

Afbeelding

CloudDancing

Re: Terugkerende plekken rond anus merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:23

Is haar huid niet heel erg droog, dat het daarom barst?
Heb het eerlijk gezegd nog nooit gezien. Blijf even volgen

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 22:37

Nee, geen verschil met andere paarden, heb al gevoeld en vergeleken met andere merries..

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 17:30

Haar mest is overigens gewoon goed, geen diaree, ook net uitslag van mestonderzoek binnen, ook geen wormen..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:59

Komt het niet door schuren?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:05

Ik vermoed ook schuren, is er onlangs nog mest test gedaan?

edit zie dat dat gebeurd is... Kan ze zich ergens aan schuren dat het daarvan is ? Is er ook eventueel gekeken/gevoeld door een arts dat er mogelijk niet wat aan de binnenkant zit wat haar dwars zit? Schuurt ze ook met haar staart?

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:02

Ze schuurt af en toe maar daarmee kunnen deze plekken niet ontstaan denk ik. Dan zou het ruw en droog moeten zijn. Het geeft eerder een beetje een crème achtige afscheiding.
Is weer verergerd.. :n Nu zit het ergste aan de onderkant van de staartwortel.

Maandag komt de tandarts voor d'r (ook veearts) dus die ga ik het voorleggen.

Dit trof ik vandaag aan:

Afbeelding

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:07

Aan de plek waar het zit zou ik bijna zeggen smet plekken....maar eerlijk... dat ken ik alleen bij mensen. En inderdaad, daar werkt sudocreme tegen of talkpoeder.....

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:12

De afscheiding doet mij ook echt denken aan wat die babytjes bij de billen hebben, vandaar ook na tip van (homeopathisch) dierenarts om sudocreme te proberen.
Maar gezien het nu toch weer terugkomt wil ik wel eens weten hoe of wat..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:20

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:22

Ik vond net dit via google, van iemand met dezelfde symptomen :

Rode bloedworm:

Larven blijven in de darmwand achter en gaan irriteren. Zij kapselen zich in, waardoor een wormenkuur niet helpt. In de periode december tot en met maart worden de larven wakker en komen door het kapsel heen. Hierdoor kan de darmwand beschadigd raken. In het uiterste geval kan dit leiden tot de dood van het paard.

Symptomen Rode bloedworm:

- gewichtsverlies (dat heeft hij dus wel een beetje viel me afgelopen woensdag op)
- vertragende groei
- ruw haarkleed (hij glimt wel als een spiegel, maar t is niet zoals t zijn moet)
- ernstige diaree (hij heeft sinds een dag of 4 nu een beetje diarré)
- koliek (nog niet, heeft hij ook nog nooit gehad)

Commentaar is van die paarden eigenaar. Begon met dezelfde kale plekken en bleek dus bloedwormpjes te zijn. Snel ontwormen !! Kan geen kwaad....
- apathie / lusteloos (Ja hij is al 1,5 week niet voorruit te branden)
- bloedarmoede (heeft hij dus ook)
-eitwitverlies (hypoproteinemie)

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:26

Hier vindt totaal geen blaasvorming plaats (heb dit een tijd terug al eens bij een andere pony gezien, het herpes virus).

Verder heeft ze geen gewichtsverlies, ze blijft eindelijk goed op gewicht dit jaar, heeft geen diaree, en ze is verre van lusteloos. Daarnaast is er toen ze dit vorig jaar had ook bloedgeprikt, daar waren alle waarden goed. :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:34

Gelukkig maar dan... hier zeer slechte ervaringen met bloedwormen...... helaas

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:36

Kan ze haar staart wel goed optillen?
Wat voor soort staart heeft ze?

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:43

Plekje waar ze staat wordt erg goed op bloedwormen gelet, ze zijn er een paard een keer bijna aan verloren.

Ze kan hem prima optillen (voor zowel lekker showen als mesten) :)
Hoe bedoel je wat voor soort staart ze heeft..? :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:53

Onze mini merrie heeft ook zo'n dergelijke plekjes gehad.
DA dacht eerst aan wormpjes, maar bleek het niet te zijn.
Hij heeft een schraapseltje genomen omdat hij ook dacht aan een schimmel, maar was ook negatief.
Soms deed ze haar staartwortel over de houten balk om te kunnen schuren en dat gaf dus ook zo'n resultaten.
We hebben het toen weg gekregen met baby olie en Inotyol zalf (vieze gele zalf, erg vet, maar bleef goed zitten).
Eerst deed ik de velletjes goed insoppen met babyolie op watten en zo ging ze dan naar buiten.
Als ze 's avonds binnenkwam waste ik haar staartwortel met lauw water (met oud washandje) en dan kwamen de velletjes mooi mee.
Goed afdrogen en dan de zalf erop.
Duurde maar een paar dagen voor het allemaal weg was.
Ze liet het ook graag doen, had er geen pijn van.

Is natuurlijk niet zeker dat hetzelfde bij jouw paardje zou helpen, het is maar een tip.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 21:03

Hmm interessant!
Ik zal eens vragen of ze willen opletten als ze schuurt, of haar staart dan over het hout heen komt, ik heb het zelf namelijk nog nooit gezien, maar ik ben er natuurlijk niet altijd :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:07

Hier had de DA na verloop van tijd volgend scenario uitgedacht, want hij kon er ook niet aan uit.
Paardje schuurt lichtjes aan het hout, krijgt een minuscuul wondje.
Hout is behandeld en dat geeft dan weer irritatie in dat wondje en meer jeuk.
Dus je krijgt een vicieuze cirkel van jeuk, wondje, irritatie, velletjes, meer jeuk enz...
Dat was het enige wat hij kon verzinnen op dat moment.

Moet er wel bij zeggen dat het paardje in kwestie een lichte vorm van zomereczeem had waardoor ze wel eens durfde schuren.
Was miniem door de manier van houden, maar ze deed het natuurlijk vaker dan het doorsnee paard.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:14

Wat Ewona zegt heb ik op tv laatst nog een stuk over gezien. De jeuk-krab cyclus. Was een man die hetzelfde had op zn anus. :o Was ook schimmel eerst uitgesloten.

Sudocreme is niet meer het beste product om te gebruiken. Ik zou eerder voor Bephanten gaan.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:14

Odette_ schreef:
Plekje waar ze staat wordt erg goed op bloedwormen gelet, ze zijn er een paard een keer bijna aan verloren.

Ze kan hem prima optillen (voor zowel lekker showen als mesten) :)
Hoe bedoel je wat voor soort staart ze heeft..? :)

Ik zou me kunnen voorstellen dat al zou ze een hele dikke dichte staart hebben dan kan het wat meer gaan broeien.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 21:30

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 06:32

Dit heeft 1 van mijn merries vorig jaar ook gehad. Ze heeft SeMe dus ik dacht dat het door de nieuwe zalf kwam icm schuren. Ben gestopt met dat merk en ben met Aloe Vera gel gaan smeren en een inwendige kuur gegeven en na 2weken was het over. Is ook nooit meer teruggekomen. Ik gooide het op allergie voor het smeersel maar wie weet was het wat anders.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 06:45

Lijkt haast wel een beetje infectie en kan ontstaan na schuren. Ik zou het een aantal dagen wassen met betadine. Droogdeppen en wondzalf erop (honingzalf/acederm/calendula). Sudocrem werkt ook altijd mooi

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 06:47

Maak je de billen wel eens schoon met een babydoekje, mijn vorige verzorg paard kon niet tegen een bestanddeel in die doekjes.
Maakte je iets schoon met die dingen zat er binnen twee dagen een dikke korst van de jeuk en het schuren.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 07:14

Ik smeer er normaal niks anders op, dus kan geen reactie zijn op iets dat ik daar smeer.