Vraagje over knie/heup problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Vraagje over knie/heup problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 18:46

Hallo allemaal voordat ik mijn vraag stel, aan negatief commentaar heb ik niks ik weet dat bokt geen dokter is etc maar wil graag de mogelijkheden voor mezelf opsommen zodat ik me mentaal kan voorbereiden om wat er eventueel komen gaat, dus geen geklaag over dat er een dierenarts moet komen etc want die komt er volgende week en we gaan ook foto's laten maken dus komt allemaal goed maar ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn zodat ik kan gaan googelen etc.

Hier vraagje ons jonge paard heeft als hij loopt dat hij met zijn ene achterbeen inknikt hij loopt dus niet echt kreupel maar is net of hij een stukje doortikt of kort krachtsverlies heeft het is moeilijk te beschrijven maar hij zakt daardoor dus lager met zijn ene heup naar de grond dan de andere, en met zijn andere achterbeen stapt hij korter dus lijkt net of hij zijn pas niet afmaakt.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ? Zou het groeipijn kunnen zijn ? We werden zelf een beetje angstig en moesten beide aan OCD denken ( komt helaas veel voor bij sport belgjes blijkbaar ) maar aangezien ik daar geen filmpjes etc van kan vinden vind ik het moeilijk om in te schatten of dat het zou kunnen zijn.

Iemand ervaring met een paard dat dus niet kreupel loopt maar wel zichtbaar .. ongemakkelijk loopt hij heeft het zowel aan de longe als dat hij los en rechtuit loopt, het word ook niet minder of erger als we hem langer aan het werk zetten. We dachten beide mischien ook aan groeipijn maar.. weet niet in hoeverre een paard dat zou tonen, hij is nu zo een 176 en nog flink overbouwd.

Iemand ? We laten zoiezo de dierenarts komen zoals eerder vermeld en waarschijnlijk gaan we ook bij de klinkie foto's laten maken maar de dierenarts kan pas volgende week komen helaas. Hoop dat iemand er ervaring mee heeft, filmpjes om te vergelijken zijn ook zeer welkom ( heb een filmpje van ocd geprobeerd te zoeken, helaas zoner succes naast operatie filmpjes etc en ik zocht er juist een van het lopen ervoor, maar las ook dat een paard niet altijd ongemakkelijk loopt of kreupel als ze ocd hebben dus is lastig)
Oeh vergeten te zeggen ik zal morgen ook wel eventjes proberen een filmpje te maken al word het geloof ik morgen.. snert weer lol En dan gaat meneer alleen met zijn bips naar de regen staan dus moet ff kijken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:57

Bij jonge paarden zijn de banden nog niet sterk genoeg om de knieschijf goed op zijn plaats te houden. Je krijgt dan zo'n knikje of een knieschijf die helemaal vast gaat zitten (AU een zaakje voor de veearts) Google maar eens op patella fixatie of patella luxatie.
De remedie is om goed te trainen op kracht, heuveltjes lopen en balkjes lopen.Het duurt maar de meeste groeien er gewoon overheen. Zo veel mogelijk op de wei houden omdat het paard moeite heeft met zeer korte draaien zoals in de box.

meganx

Re: Vraagje over knie/heup problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:02

Mijn merrie is hier mee geboren ..
Zijn nu bezig met oppakken van de training in combi met een chiropractor die het los houdt anders zet ze zich vast om toch mee te kunnen in het lichaam.
Knie schiet op slot

veel wandelen ,rechte stukken lopen in combinatie met balkjes (cavelleti ) balkjes en heuvels met mate.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:22

Ahhh maar het kan ook voorkomen aan 1 kant ? Want hij lijkt het maar op een kant te hebben. Helaas word veel rechte stukken lastig hij is nou niet bepaald verkeersmak genoeg om in zijn uppie en mijzelf erop uit te gaan helaas. Het raare is overgens dat hij met kort draaien geen problemen heeft op het moment hebben we zelfs een rijtechnish probleem omdat hij dus regelmatig 360s maakt hij kan dus echt op een cent op zijn achter benen omdraaien.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:32

Komt meestal voor aan één kant. Dat is dan weer knap dattie zo goed kan draaien, die houden we er in....
Let wel ik ben geen veearts, maar ik vond het er wel veel op lijken. Mijn paard heeft dit ook behoorlijk gehad. Nu issie 10 en het gebeurt nog wel eens dat hij even inzakt.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:36

Ahh ja hij heeft al meerdere mensen gelanceerd we hebben ook een tijdelijke rij pauze ingelast omdat het dus eventjes niet meer ging ( was hem aan het in/door rijden) Hij doet her overgens niet af en toe.. maar dus bij elke stap heb nu een aantal fimpjes gezien en die lijken af en toe te zakken, hier is het dus bij elke stap vooral in draf kan je het erg goed zien, hij struikelde ook vaak vraag me af of dat er ook mee te maken heeft. Zal zoiezo bij de dierenarts ook aankaarten of het niet bovenstaande kan zijn, dan gaat het alleen dus een probleem worden om het op te lossen maar we verzinnen wel wat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:42

Tuurlijk verzin je wat. Ben benieuwd naar een filmpje want ik leer graag wat bij....

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:44

Hopelijk is het morgen eventjes tussentijds droog kan ik zijn deken af gooien en hem in de bak laten lopen en hopelijk is mijn telefoon dan braaf en komt er een redelijk filmpje uit ;p

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:15

Vindt zelf ook lastig om beetje afwisseling te vinden naast het lange afstanden wandelen . Het verveeld snel .. Straks mag ik weer gaan rijden maar dan nog werk liever aan de Hand in de bak ..

Dierenarts kan bevestigen wat het is ..

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 10:33

Ben wel benieuwd ik hou jullie op de hoogte zodra de dierenarts geweest is probleem is, dat ik altijd alleen op stal ben door de weeks Joep is een sport type belgish trekpaard van zo nabij de 180 hij word in mei 4 .. als ik daar mee alleen langs de weg ga wandelen vraag ik om problemen al helemaal omdat hij dus erg schrikkerig is. Verder is hij op het erf prima in de hand en oopt keurig mee etc maar langs de weg dat gaat gewoon gevaarlijk worden op dit punt. Erop is al helemaal geen optie heb nog geen keer normaal gereden zonder gelanceerd te worden, dus we kijken tegen de tijd dat we wat weten wel hoe we het opossen al lijkt het idd dan toch een banden probleem te zijn aangezien hij zo ver doorzakt alleen dus bij elke pas dus dat zou dan aanwijzen dat zijnbanden enorm zwak zijn denk ik dan ?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:13

Heb je een filmpje van de manier hoe je paard door de benen knikt /zakt ?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 11:36

Nee maar dat ga ik vanmiddag eventjes proberen te maken al moet ik wel eventjes kijken of het gaat lukken want er staat hier een enorme storm zijn al vrachtwagens omgevallen etc, dus mischien dat ik liever niet met hem naar de bak ga lopen ( hij staat nog op stal want terrein licht midden in de weilanden dus enorme wind) zelfs code oranje hier geloof ik

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:06

Banden zwak, banden zwak... Its a matter of speaking. Hij is enorm ook voor een belg. Hij is dus nog niet klaar met groeien, hij moet nog uitzwaren en zorgen voor een goede afwerking. Die banden horen daar bij.
Op dit moment zou het kunnen zijn dat de banden nog niet volledig op sterkte zijn en dat dat dit probleem geeft.
Ik heb nog eens na zitten denken over andere oorzaken van dit loopje maar ik ben er nog niet uit. De sprongen geven een andere knik waarbij het paard het onderbeen niet goed naar voren wil zetten. Als ie kreupel zou zijn vanuit het onderbeen dan "valt" hij elke stap op het goede been om daarmee het slechte been te ontlasten... Heup of bekken problemen geven vaak last met het opzij stappen en daar heb ik je niet over gehoord. Ik wil graag weten wat je ziet als ie stil staat. Staat hij vierkant, staat bij herhaling met een van zijn benen naar voren als hij vanuit stap stopt? Is dat steeds hetzelfde been? Zomaar wat gedachten hoor...

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:19

hier ook aardig wat storm/harde wind ..
maar ben benieuwd hoe of wat je paard doet
als ze nog jong zijn kunnen ze er met nodige training over heen groeien is me gezegd , ben zelf nog een leek op dat vlak, zit nu in hetzelfde schuitje al weet ik wat er aan de hand is bij mijn merrie . Maar blijft interessant om andere soortgelijke gevallen te zien als ik het zo mag verwoorden :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:13

Helaas geen filmpje kunnen maken heb ze met veel moeite op de paddock kunnen zetten, maar hier vlogen helaas zoveel enorme takken door de lucht dat ik eventjes snel gemest heb en ze toen weer binnen heb gehaald, ze bleven ook constant bij het hek heen en weren dus ze wouden liever naar binnen om lekker kuil te eten.
Stilstaan zal ik eens meer op letten maar wat hij zoiezo doet is vaak een been gestrekt naar achter en de ander dan wat meer naar voren, en wat me wel al een tijdje opvalt is dat hij voor voetje zo optilt maar achter is het altijd een gevecht en als je hem dan hebt dan blijft hij steunen op de punt van zijn hoef hij doet wel echt zij best maar lukt gewoon niet goed, dat doet hij overgens ook steeds slechter. Hij word normaal bekapt in een kapstal dus dan heeft hij natuurlijk de steun van het touw om zijn been waar hij op kan leunen.

Hij loopt dus niet kreupel lijkt ook niet of het vast knikt ( ken een shet met een vast knietje die had echt zo een tikje) Het lijkt gewoon alsof hij er bij elke pas wat door zakt vanuit zijn heup of in iedergeval in die regio, geloof dat knie ook vlakbij zit. Zelf denk ik ook aan de banden omdat hij het echt bij elke pas doet, aan een kant heeft hij het enorm andere kant moet ik eventjes beter naar kijken zodra ik kan geloof dat hij het daar ook heb maar zou wel mooi zijn als iemand naast bak dan ff mee kan kijken om te zien hoe hij dan met buitenbeen doet want dat kan ik zelf niet zien want als ik bij bakrand ga staan gaat hij aan me plakken lol.

Idd Megan hopelijk hebben we ook wat aan elkaars ervaringen ^-^ Hopelijk komt die van jou er ook over heen, mochten het wel zijn banden zijn en hij moe een operatie weet ik niet zeker wat we gaan doen met hem lopen namelijk tegen een aantal dingetjes aan

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:34

Zara(mijn merrie) een kwestie zijn van zeer goede training ..
Meer is Me tot nu toe niet gezegd . Ergens wel fijn maar als het niet beter over een tijd ook weer niet . Ben er al aan gewend dat het bij haar hoort . Zeer gerust stellend dat Zara er geen pijn aan heeft !

Je paard heeft het bij elke stap die hij zet een knik in de knie ? Als ik het goed begrijp .

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:42

Het is niet echt een knie je moet het zien als ehrmm ff denken hoe ik dat uit kan leggen, het is ook niet echt een knik het is net of hij telkens in een diepe kuil stapt hij zakt dus met zijn achterste helemaal scheef en dat dan bij elke draf pas, zal ff kijken of ik wat kan vinden wat het uit kan leggen is moeilijk verwoorden baalde ook dat ik geen filmpje kon maken vanmiddag want nu ga ik dinsdag pas weer.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:51

ha ! hier lijkt het nog het meeste op https://www.youtube.com/watch?v=ZBKv0woeMNo alleen is het bij die van ons nog extreemer je kan de bovenkant van zijn bips zien, as hij een aalstreep had zou je die zeg maar geheel over zijn kont kunnen zien lopen zo erg kantelt hij dus zijn bekken ( geen idee of het vanuit zijn bekken komt natuurlijk)

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:11

Apart nog niet gezien . Dankje voor het vergelijkings filmpje om toch een beeld te visualiseren . Knap lastig zo iets .

Ben echt benieuwd wat de dierenarts aanraad of zegt

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 22:02

Ja ik ook hopelijk donderdag beter weer dat ik hem even zonder deken los kan doen en een filmpje van hem kan filmen, en hopelijk komt dan volgende week de dierenarts en weten we wat meer.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:55

hier ook een paard wat door zn achterhand knakt en op een duur echt zelfs op slot slaat ( de laatste tijd alleen maar, vergeet ook vaak zn achterhand mee te nemen)

ik zou toch oppassen als ik jou was!

mijne doet dit al vanaf dat hij 2 jaar oud is, en ik dacht altijd de groei enzovoort, 2 jaar mee getobt vooral van iedereen (letterlijk iedereen) het advies gehad om veeeeel sterk te maken, dus veel mee naar buiten veel overgangen en gallop training dat heb ik gedaan, maar hij werd de laatste tijd alleen maar slechter...

gister bij de kliniek geweest in moerbeke, blijkt hij ocd in zn knie te hebben, met 2 chips en al lichte artrose als gevolg van de ocd, en moet hij over 2 weken geopereerd worden...

kortom, als ik blindelings iedereens advies (lees, veeartsen, masseurs, osteopaten, hoefsmeden enz enz)had gevolgd en gewoon flink door had getraind, had ik hem helemaal kapot kunnen rijden...

het knakken met zn achterhand zou misschien wel voortkomen uit de ocd, hoeft niet in verband te staan zei de kliniek, maar kan zo zijn dat ocd >pijn>ontlasten van de pijn>verkeerd en slecht gebruik van de pezen en banden>afname of onderontwikkeling pezen en banden>zwakte in de achterhand dus dat knakken..

in iedergeval ik probeer alleen maar te vertellen, wees voorzichtig, en sluit deze ellende uit...

had ik het maar eeder gedaan, ik stak het altijd op de groei, want ja, mijn slungel moet nog 5 worden, uit de kluitengewassen fries, maar misschien heeft het een totaal andere oorzaak....

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 11:37

Oehh heb je toevallig een filmpje waar je het knakken van de achterhand van jou paardje kan zien Gossa ? Joep lijkt idd ook zwak in de achterhand te zijn is natuurlijk trekpaard gefokt maar galop heeft hij echt enorme moeite mee, hij kiest altijd voor een draf, van de week zakte hij zelfs weg door de achterhand dat hij probeerde in galop te gaan dus hij kan het gewoon niet.

We doen zoiezo voorzichtig zoals al verteld komt eerst te veearts we vermoeden zelf helaas of ocd of patella fixatie dus zullen dat ook aankaarten, en voor de zekerheid laten we waarschijnlijk ook een echo of foto's maken maar als de veearts komt en die zegt dat het mischien een spier in zijn rug is die vast zit ofzo hoeft dat natuurlijk niet en kunnen we gelijk naar een osteo gaan.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:46

Helaas geen filmpje want lig thuis in het donker met een enorme migraine aanval, ik denk spanning van meerdere dingen die spelen op het moment.
We hadden wel de veearts gebeld en naar aanleiding van ons verhaal heeft ze aangeraden gewoon direct naar de kliniek te gaan, dat gaan we doen volgende week woensdag, veearts is bekend bij ons komt voor alles en weet ook dat wij niet voor een kleine misstap etc bellen vandaar ook de keus voor foto's.
Hopelijk blijft hij een beetje braaf op de trailer en ik hou jullie op de hoogte.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:52

Meid lekker blijven liggen, migraine is echt niet fijn. Sterkte. We horen wel

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:10

sterkte en beterschap met je Migraine !

succes woensdag :)