Help - voeding - Mijn 3 jarige pony blijft zo iel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charica

Help - voeding - Mijn 3 jarige pony blijft zo iel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 08:58

Hallo iedereen,

Ik heb al even gezocht maar ik kon niet iets vinden over ielle (is dat een Nederlands woord?) pony's en paarden.

Ik heb een (net) 3 jarige pony van ongeveer 1.36 hoog... of klein. lol

Toen ik hem kocht, een jaar geleden, was hij vel over been en kon je alle botten wel tellen.
Ik heb hem toen gelijk in de opfok gezet en is hij uiteindelijk gecastreerd. (In december)

Nu heb ik hem 2 maanden terug. Hij ziet er goed en vrolijk uit. Zit goed in zijn vel...
Maar hij blijft zo iel. Hij lijkt 2 jaar oud en 1.20 hoog. -O-

Hij krijgt 4 keer per dag hooi en van mij krijgt ie een halve kilo (500 gram) Pavo Podo Grow. Iedere zondag krijgt hij 2 kilo slobber van Pavo.

Ik vermoed dat hij een groeiachterstand heeft? En ik vraag mij af wat ik kan doen om hem de nodige voer te geven waardoor hij nog iets kan groeien? Mijn vraag is dus eigenlijk... Hoe kan ik hem verder nog helpen?

Een foto'tje ter verduidelijking...

Afbeelding

Zijn broertjes en zusjes zijn rond de 1.45 meter...

/3

P_Tries

Re: Help - voeding - Mijn 3 jarige pony blijft zo iel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:01

Heb je hem al eens laten testen op wormen? Wellicht heeft ie iets onder de leden, heb je al eens overleg gehad met de dierenarts of bloed laten nemen?

Mocht dit alles al onderzocht zijn dan zeg ik onbeperkt hooi gaan voeren, want wellicht heeft ie aan 4 keer toch niet genoeg. En dagelijks meer voer, eventueel bietenpulp (wij voeren de dunne paarden Seniores priores van Subli, moet echter wel lang genoeg en goed weken voor je dit voert.)

Succes!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:03

Geef het tijd, 3 jarige zijn wel vaker iel. Niks mis mee. En als hij groei achterstand heeft dan rekenen overal maar zeker 1 jaar bij bovenop.

Kelly_Taco

Dus eigenlijk krijgt hij alleen hooi en half schepje voer per dag?
Hoeveel hooi per keer?
Daar heb je je antwoord al... voor ene pony in de groei is dat niet veel.

vilheide

Ik vind hem niet iel of te dun. Het is duidelijk een paardje wat in de groei is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:08

2 kilo slobber?! Dat lijkt me niet de goede weg. Inderdaad onbeperkt hooi gaan voeren, dat is de eerste stap. Daarbij is je paard nog een baby, maar hij heeft dus ook een flinke achterstand gehad. Vind ik dus niet zo verwonderlijk. Ik weet niet wanneer je van plan was hem in te gaan rijden, maar daar zou ik minimaal nog een jaar mee wachten, liever nog langer.

Staat hij trouwens wel samen met andere paarden? Want als hij alleen staat kan dit veel stress opleveren waardoor hij ook niet aankomt.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 09:33

Hij is inderdaad getest op wormen en hij wordt ook specifiek ontwormt voor datgene dat moet.

Binnenkort gaat hij ook gewoon weer de wei in met al zijn vriendjes die hij inmiddels heeft.
Hij is altijd vrolijk en vind iedereen leuk en aardig. :D

Hij krijgt 4 keer per dag hooi van de stal waar we staan.
Om 8 uur, 12 uur, 4 uur en 8 uur. (Geloof ik)

Slobber krijgt ie alleen op zondag.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:50

Ik vind het ook zeker niet iel of dun, maar juist een puppy die nog in de groei is. Ik zou hem zeker lekker op de wei zetten met zijn maatjes ! Ik denk dat (dat lees ik hierboven) inrijden ik nog niet zou doen, lekker nog jaartje wachten dan heeft die meer kans om lekker even nog te groeien

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:23

Op zich ziet hij er prima uit en zal uitzwaren tijd nodig hebben..Maar heeft hij altijd zon opgetrokken buik of is het gewoon een moment opname zoals op deze foto te zien is?

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 10:26

Mioux schreef:
Ik vind het ook zeker niet iel of dun, maar juist een puppy die nog in de groei is. Ik zou hem zeker lekker op de wei zetten met zijn maatjes ! Ik denk dat (dat lees ik hierboven) inrijden ik nog niet zou doen, lekker nog jaartje wachten dan heeft die meer kans om lekker even nog te groeien

Bedankt voor je antwoord! Ik ben inderdaad niet van plan om hem te gaan beleren.
Ik vind dat ie daarvoor eerst zijn puppy-look moet afschudden... haha.

En als reactie voor anderen...

Hij is niet zozeer ernstig mager en verhongert... -O- Hij is gewoon iel... -O- /3

En mijn vraag daarvoor is - Wat zou ik daaraan kunnen doen qua voeding?
Ik wil het allerbeste voor hem en hem alles geven wat hij nodig heeft. <3

Daarnaast is ie goed ontwormt, kijk ik regelmatig zijn tandjes na, checkt de dierenarts hem soms ook (Als die toevallig op stal is), wordt ie bekapt etc.

Ik ben ook ontzettend trots op hem hoe goed hij in zijn vel zit. Hij is altijd blij en hij kan het met alle paarden en pony's vinden op stal.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 10:27

Oh ja, en daarnaast doe ik niks met hem. (Als in : beleren of longeren)
Ik poets hem iedere dag en probeer wat te grondwerken...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:28

Ik zie gewoon een jong gezond dier.
Hij groeit nog de komende 4 jaar dus geef hem gewoon tijd.
Niet alle paarden zijn jonge spierbonken he, sommige zijn nou eenmaal wat laat rijp.
Hij is op de foto hoger dan dat hij lang is dus die is echt gewoon nog lang niet af, hij moet nu weer in de lengte gaan.
Dat dwing je niet met voer. Gewoon normaal voeren en weidegang.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-03-15 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:29

Je kan er weinig aan doen denk ik :) Hij is niet mager of te dun of iel maar echt puppy, dus baby look ;). Denk als je volgend jaar kijkt, of na de zomer misschien al, dat je al wat steviger paardje hebt. Hij ziet er goed uit, dus kwa voer zou ik dan zelf niks veranderen, of je moet echt merken dat hij te kort komt en af gaat vallen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 10:32

pleiada schreef:
Op zich ziet hij er prima uit en zal uitzwaren tijd nodig hebben..Maar heeft hij altijd zon opgetrokken buik of is het gewoon een moment opname zoals op deze foto te zien is?

Haha, hij was net aan het hinniken! :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:32

Uitzwaeren heeft én z'n tijd nodig en doe je door beweging. Bij voorkeur met training, maar lijkt me verstandig daarmee te wachten. Dus je zou kunnen denken aan het laten maken van veel km's, aan de hand of los in de wei (dus bij voorkeur 24/7, wat mooi kan want het seizoen komt eraan).

Verder is het misschien verstandig eens te laten prikken op tekorten, zo kan je gerichter gaan voeren.

En als ie om 8u de laatste voerbeurd heeft, hoeveel krijgt ie dan? Genoeg om nog iets over te hebben de volgende ochtend?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:34

Op je vraag wat het beste is qua voeding heb je al antwoord gehad: onbeperkt hooi. En geen 2 kg slobber meer geven, dat is niet goed.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:36

Iel kan je niks aan doen.
Dat komt vanzelf als hij uit gaat zwaren.

Onbeperkt hooi raad ik wel aan omdat hij inderdaad nog in de groei is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:39

ik heb hetzelfde hier...ook net een pony gekocht die op een jaarling lijkt. :+
Hij is hier nu tien dagen en begint wel ronder te worden met wat spieren erop.
Die van mij word drie in juni, is 1.40.Beetje vergelijkbaar dus :D
Ik heb hem goed ontwormd,over twee weken weer.Hij had een fikse bloedworm infectie.
Nu is het maar afwachten.
Die van mij krijgt 1/2 kilo biks,twee handjes geweekte pulp,twee handjes zemelen,wat lucerne,twee handjes sojahullen en twee handjes copra(kokosmeel).S'avonds hetzelfde alleen een vitamine en mineralen supplement erdoor en gekookt lijnzaad.

En onbeperkt hooi.Overdag buiten snachts binnen met berg hooi.

Maar die van mij ziet er ongeveer net zo uit als die van jou :D

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 10:42

dorientjuh schreef:
Op je vraag wat het beste is qua voeding heb je al antwoord gehad: onbeperkt hooi. En geen 2 kg slobber meer geven, dat is niet goed.

Mag ik vragen waarom je dit zegt? Ik geef het als een traktatie... Hij vind het in ieder geval lekker. Haha.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:44

Waar is in vredesnaam die 2 kilo slobber voor nodig? Dat is veel te veel en zeker wanneer je dit in één keer doet op één dag van de week. Geef het dan verdeeld over 4 a 5 dagen oid.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:44

Wellicht kun je kijken of je 1 keer per dag een portie voordroog bij kunt geven. Het is best mogelijk dat hij door zijn groei even niet genoeg heeft aan alleen kuil ( ik heb er hier ook zo 1 staan).

Verder op deze leeftijd nog niet teveel zorgen maken. Alleen met regelmaat voeren ( dus niet 1x per week iets dat is moeilijker te verteren)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:46

Citaat:
Te vaak/teveel slobber voeren is niet gewenst. Zemelen kunnen het mineraalniveau in het rantsoen namelijk verstoren. De calcium/fosfor verhouding van graan is altijd scheef, maar tarwezemelen bevatten een buitensporige hoeveelheid fosfor. Als zemelen dus vaak gevoed wordt kan dit leiden tot skelet problemen, vooral bij jonge paarden. Vermijd het voeren van zemelen aan jonge paarden geef niet meer dan 10% zemelen in het dagrantsoen van een volwassen paard. Of voer naast zemelen een product met een hoog calciumgehalte, zoals bijvoorbeeld luzerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:47

Charica schreef:
dorientjuh schreef:

Mag ik vragen waarom je dit zegt? Ik geef het als een traktatie... Hij vind het in ieder geval lekker. Haha.

2 kg is wel heel veel. Ik ben het helemaal met dorientjuh eens. Onbeperkt goed hooi en verder eigenlijk niet veel meer. Misschien een vit/min korreltje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:47

Zeker geen 2kg slobber geven. 2kg slobber mag wel, maar niet meer dan een halve kg per keer en dus verdeeld over meerdere dagen. Zowel het eens per week een afwijkend voer geven, als zo veel voer geven, is niet goed voor zijn spijsvertering. Hij kan er zelfs koliek van krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:49

ik hoop dat je het niet erg vind dat ik deze foto's plaats,maar dit is die van mij....als vergelijksmateriaal ;)

Deze is van 15 maart,bij de vorige eigenaar

Afbeelding

Deze is drie dagen erna...Hij ziet er nu alweer beter uit met meer spieren.

Afbeelding