Afgebroken snijtand na gevecht in weiland (22 jarige ruin)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Afgebroken snijtand na gevecht in weiland (22 jarige ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:11

Beste bokkers,
Mijn 22 jarige ruin heeft een harem van een aantal merries waarmee hij in de wei loopt. De merries blijven s'nachts buiten, hij gaat naar binnen.

Nu was de situatie zo dat er uit noodzaak een ander paard bij mijn paard en zijn harem in moest. Een jongere ruin die op zich wel beleefd is naar andere paarden. Mijn ruin is heel dominant en echt een baasje.

Nu ging het de eerste keer goed maar de 2e dag begon het geëtter. Eerst met buiten zetten zijn ze erbij gebleven en uiteindelijk weg gegaan omdat het goed leek te gaan. Later op die middag kreeg ik een Appje van een stalgenoot, met de mededeling; je paard mist een tand. Ze had haar eigen paard helemaal vol met bloed gevonden, maar kon aan haar eigen paard niks vinden aan wonden e.d. Toen heeft ze dus bij die van mij gekeken. Hij heeft een wond in zijn nek, onder zijn kaak en bij zijn schoft. Wat op zich al knap is aangezien hij een deken met halve hals op heeft (die het overleefd heeft)

Ik had verwacht dat zijn tanden vanwege zijn leeftijd gewoon wat los hadden gezeten en dat hij met zijn lompe gedrag die tand eruit getrokken heeft maar nu zag ik dus dat dit niet zo bleek.. Gisteren mocht ik er niet echt aankomen maar vandaag even goed schoongemaakt en werd duidelijk dat er dus een stuk van die tand is afgebroken tot aan het tandvlees. Het onderste stuk zit er nog in dus.

Ik was nogal over de z*ik omdat hij ondanks dat hij het zelf gedaan heeft, voor het eerst in zijn leven zo in de kreukels ligt. Hij is natuurlijk niet de jongste meer dus was nogal bang voor de gevolgen die er misschien komen hierdoor.

Gek genoeg lijkt hij er totaal geen last van te hebben. Hij eet gewoon muesli en brok en staat de hele dsg met zijn kop aan de grond om te grazen. Dit vind ik erg vreemd. Heb nog heel even gewacht met het bellen van de tandarts omdat alles zo rood en opgezet was dat hij toch niks zou kunnen doen, maar die komt er nog wel bij de komende dagen. Dit is ook de reden dat ik nog niet acuut de tandarts erbij gehaald heb. Hij is vrolijk, aanhankelijk en heb straks gereden (wel bitloos voor de zekerheid) en hij was heel fijn.

Heb net even een foto gemaakt die ik mee wilde sturen naar de tandarts;

Afbeelding

Iemand die hier ervaring mee heeft??

Graag ervaringen delen en geen preek dat ik een da of tandarts erbij moet halen en dat ik mijn paard mishandel omdat ik dat nog niet gedaan heb.. Als medische hulp nodig blijkt zal die er zeker komen!

loez

Re: Afgebroken snijtand na gevecht in weiland (22 jarige ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:14

Auw! Ziet er pijnlijk uit! Gewoon even in de gaten houden idd en waar nodig de TA ff bellen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 19:16

Verder niemand ervaringen?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:25

mijn 29 jarige shetlander heeft 2 maanden geleden een kies afgebroken (bleek na een maandje toen de DA geweest was), hoe geen idee. de DA erbij gehaald omdat ik niet vertrouwde qua eten en hij wat koliekerig was. het was netjes afgebroken zodat er geen eten tussen bleef zitten, dus de kies hoefde er niet uit. als die een snotneus zou krijgen moest ik bellen. dat is niet gebeurt.
hij maakt wat meer proppen, maar ook niet dagelijks. hij is weer vrolijk en actief.

hoe het in zijn mond er uit ziet geen idee. ik heb het niet zelf gezien of gevoeld. ik vertrouw de DA (die ook TA is)
Laatst bijgewerkt door blacknorton op 23-03-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:29

Ik zou de tandarts bellen voor de zekerheid.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:59

Geen ervaring met gebroken tanden maar ik ben nieuwsgierig wat de tandarts hier mee doet.. hij heeft toch al redelijke leeftijd, mischien dat het door natuurlijke groei iets hersteld? Geen idee anders heb je een kerel met een spaarpotje

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:05

Afgebroken tanden groeien gewoon weer aan. Nou is jouw ruin wat ouder dus ik weet niet zeker of hij weer zo lang zal worden als hij was. De bovenstaande tand moet in de gaten gehouden worden omdat die zijn tegenhanger nu mist en dus te lang door zal gaan groeien. Een controle daarvan een maal per jaar volstaat. Om te voorkomen dat er een ontsteking ontstaat kun je de komende dagen spoelen meet lauwe kamille thee, dat is antiseptisch en niet onsmakelijk voor je beest.

P.S. Voor die jaarlijkse controle heb je een tandarts nodig die elektrisch werkt.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:33

Och wat sneu zeg!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:40

Zover ik begreep van de tandarts groeien de tanden bij een 22 jarig niet meer maar worden steeds korter tot dat ze op zijn.

Maar mijn ervaring is dat je best eventjes contact hier over kunt nemen met je tandarts/dierenarts. Die hebben uiteindelijk toch meeste ervaringen mee waardoor die beste kunnen vertellen wat je kunt doen en of er een controle aan te raden is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:51

Ik zou de foto even opsturen naar de dierenarts/tandarts en even goed het tandvlees er om heen in de gaten houden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:56

Even foto sturen naar een goede tandarts, ik vind de tanden er sowieso niet echt mooi bijgehouden uit zien.
Wel snel bellen, er kunnen best flinke ontstekingen ontstaan anders.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:14

Ik heb een paard gehad die een klap tegen de zijkant van zijn hoofd heeft gehad van een ander paard. daarbij is een van zijn achterste boven kiezen ingescheurd. in eerste instantie had hij nergens last van, hij at normaal en kon gewoon met bit rijden etc. na verloop van tijd ging het ontsteken wat zich bij hem uitte in groengele snot uit 1 neusgat. uiteindelijk is de kies bij hem verwijderd, hij was toen wel pas 6 jaar. ik zou gewoon overleggen met je TA maar zolang de boel niet gaat ontsteken oid en hij geen last gaat krijgen zal het verder wel meevallen waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:19

Haal er gewoon even een dierenarts (die het liefst dus ook tandarts is) bij joh. Als zoiets gaat ontsteken, kan het weer overslaan naar het bot of organen, en dan ben je verder van huis. En als het eenmaal fiks aan het ontsteken slaat is behandeling lastiger, duurder, en pijnlijker.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 22:23

Zijn tanden worden elk jaar nagekeken en de tandarts vijlt gewoon en electrisch als dat gewenst/nodig is.
Mijn paard heeft erg slechte tanden en de tandarts wil er daardoor zo min mogelijk aan doen. Hij wordt dus wel gecontroleerd maar hij heeft al amper kiezen meer dus dat gene wat er nog wel zit is ie zeer zuinig op...

Ga denk ik morgen even een Appje sturen naar de tandarts met foto erbij...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:29

Ik zou hier wel de tandarts bij halen. Pulpa holte kan open zijn, en dan heb je kans dat bacteriën hun weg vinden via de tandzenuw het kaakbot in.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 14:30

Tandarts aan de telefoon gehad vanmorgen. Hij zei op basis van de foto dat het waarschijnlijk mee zou vallen en dat het weer bij zou trekken. Hij gaf aan dat ik het even in de gaten moet houden en als het rood wordt of ik het niet vertrouw dan komt hij kijken. Hij had het wel vaker gezien zei hij en zijn ervaring was dat het er vaak erger uit zag dan het is...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:33

Mijn merrie heeft ooit (voor mijn tijd) een afgebroken tand ergens in dr mond gehad, die is uiteindelijk lelijk gaan ontsteken, heeft een abces gevormd en die buiten gebroken. Maar voor het zover is ben je er vast ruim op tijd bij :j

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:39

Mijn vorige pony had ook een afgebroken kies, bleek dat het afgebroken deel in het tandvlees vast zat. Hij heeft nooit wat laten merken, maar het was toch flink aan het ontsteken.
Als je het vertrouwd zou ik het even aankijken, maar anders zou ik toch de tandarts erbij halen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:40

De tanden van een paard groeien hun hele leven lang door, hetgene onder het tandvlees (wat je dus niet ziet) wordt alleen met de jaren steeds korter.

Tijdje terug is mijn oudere merrie van bijna 22 jaar over het hek gevallen en had een gebroken voortand. De tand was helaas lelijk afgebroken (verticaal grotendeels, dus ook onder het tandvlees) en moest er daardoor uit. Anders gaat dit ontsteken en krijg je een rotte tand. Geen pretje dus.

Bij mijn merrie zijn ze 3 dagen bezig geweest om de tand eruit te krijgen. Tand was verder gezond en zat muurvast (dus ookal is je paard op leeftijd, een gezonde tand zit zeker wel stevig vast haha).

Zou zeker even informeren bij een dierenarts en eventueel een foto doorsturen van hoe de tand is afgebroken. Dan kan de arts bepalen of de tand eruit moet. Succes!

rocky3107

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:51

Jeetje wat vervelend, hopelijk komt het weer goed. Misschien een rare vraag als je weet dat paard zo dominant is waarom is dat andere paard erbij ingezet?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 19:17

rocky3107 schreef:
Jeetje wat vervelend, hopelijk komt het weer goed. Misschien een rare vraag als je weet dat paard zo dominant is waarom is dat andere paard erbij ingezet?

Omdat dat even de enige oplossing was (er was geen weiland over) en men verwachtte dat het wel goed zou gaan. Die andere is een vrij sociaal en makkelijk dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:51

Beetje raar dat een tandarts dat zegt, en toch ook ergens jammer dat je het niet even grondig (IRL) laat checken...

rocky3107

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:22

Okee, nou maar hopen dat er dan misschien snel een weiland vrij komt waar dat andere paard naar toe kan. En dat dan de rust in de groep terug keert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:33

Wij hebben het mee gemaakt met onze ruin. Oorzaak onbekend en iets anders als bij jou zag het eruit. Onze ruin is nu bijna 20 jaar en gebeurde rond zijn 17de op de wei en hij had er wel last van, want at zeer goed maar maakte proppen.
Tandarts had er wel goed werk aan want heeft een stuk (de helft) wat ook nog los zat er uit moeten halen en dat vond ik erg naar om mee te moeten maken en mijn paard vond dat ook. In NL doen ze gelukkig sedatie maar hier mag een tandarts dat niet doen en zonder verdoving behandelen is mij toen echt overkomen. Vanuit NL heb ik nu sedatie uit een tube mee gekregen van de NL dierenarts die ik zelf z.n voor behandelen mag geven, want nooit meer zal mijn paard zonder sedatie behandeld worden.
Daarna komen we elk jaar op controle want dat was wel nodig vertelde de man. Mijn paard eet verder goed en heeft er geen last van, zo ver wij merken dan. Het bit is OK voor hem. De behandelingen na de eerste keer stellen niets voor (zonder sedatie) en zijn heel vriendelijk.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:23

rocky3107 schreef:
Okee, nou maar hopen dat er dan misschien snel een weiland vrij komt waar dat andere paard naar toe kan. En dat dan de rust in de groep terug keert.

Ik heb hem er diezelfde avond nog uitgehaald :j hij is gewoon weer lekker met zijn eigen kudde samen nu :j

Juk!!! Hebben ze dat echt zonder verdoving gedaan??? Arm dier -O-