bijrijdpaard overkopen, Klinische keuring? en meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSylvano

bijrijdpaard overkopen, Klinische keuring? en meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 19:18

Sinds een maandje rij ik een kwpn/tuiger ruin van 14 jaar. De klik met de eigenaresse en haar ouders is vanaf dag 1 al super en voelt gewoon voor beide erg goed. De eigenaresse heeft helaas geen klik meer met dit paard, heeft veel geprobeerd maar t blijft beter klikken met haar andere paard dus heeft ze besloten deze sowieso te verkopen. Ik kan al vanaf dag 1 zo goed met m dus zitten we er over na te denken m over te kopen ongeveer in januari 2016. Ze vragen 2000 euro omdat ze t me volgens mij ook wel gunnen. Paardje heeft nog niet echt wat bereikt B dressuur zonder winstpuunten en B springen ook geen punten. Nou heb ik vroeger wel een paard gehad en een klinische keuring gehad maar dit was gewoon via marktplaats, zouden jullie nu ook een keuring doen? En evt rontgen foto's van benen (t belangrijkste?)
Verder staat t paard ook rondom op ijzers, zonder gaan ze snel brokkelen en loopt die direct gevoelig, is er een mogelijkheid m zonder ijzers te krijgen? En wat kan een reden zijn voor zulke zwakke hoeven?
Verder zouden jullie m verzekeren? Hij is natuurlijk niet zoveel 'waard' dus vindt t eigenlijk een beetje sonde geld kan je vaak in termijnen betalen bij een veearts (voor grote dure dingen)? Helaas mijn oude paardje na 8 mnd kreupelheid destijds moeten verkopen dus nogal slechte ervaringen en dure kosten voor mijn ouders destijds. Even hier omdat t veel vragen zijn :) Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door FleurSylvano op 21-03-15 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

meisje2000

Re: bijrijdpaard overkopen, Klinische keuring? en meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:23

Keuren zou ik zo wie zo doen. V oor de rest van de vragen, dat laat ik liever aan anderen over. Wat ik niet snap is hoe b het paard winstpunten in het springen heeft terwijl ze in de dressuur geen winstpunten heeft gehaald. Voor zover ik weet moet je namelijk eerst een winstpunt in de dressuur hebben voor je mag springen. Let wel d items is wat mij altijd verteld is dus als het niet zo is dan trek ik mijn woorden terug. Het is ook niet aanvallend bedoeld tegen jou

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:26

2000 euro vind ik geen mats prijs voor een 14 jarig paard die nooit echt wat gepresteerd heeft. Of het te duur is kan alleen jij bepalen, uiteindelijk is het toch wat de gek ervoor geeft.

Juist als je een goede relatie met de eigenaar hebt en wilt houden zou ik het paard wel klinisch laten keuren, dat voorkomt een hoop gezeur en discussie achteraf.
Foto's zou ik niet doen en het risico nemen als hij verder klinisch goed is en nooit kreupel in de tijd dat je hem rijdt terwijl hij niet van jou is. Er kan altijd iets gebeuren, verstappen, uitglijden, een rare bokkensprong...

Maar als jij de prijs van de keuring al niet in een keer kan betalen, zou je dan wel aan een paard beginnen?

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 19:27

meisje2000 schreef:
Keuren zou ik zo wie zo doen. V oor de rest van de vragen, dat laat ik liever aan anderen over. Wat ik niet snap is hoe b het paard winstpunten in het springen heeft terwijl ze in de dressuur geen winstpunten heeft gehaald. Voor zover ik weet moet je namelijk eerst een winstpunt in de dressuur hebben voor je mag springen. Let wel d items is wat mij altijd verteld is dus als het niet zo is dan trek ik mijn woorden terug. Het is ook niet aanvallend bedoeld tegen jou

Haha sorry het staat er een beetje vreemd, ook springen geen winstpunten :D

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 19:28

tiwi1969 schreef:
2000 euro vind ik geen mats prijs voor een 14 jarig paard die nooit echt wat gepresteerd heeft. Of het te duur is kan alleen jij bepalen, uiteindelijk is het toch wat de gek ervoor geeft.

Juist als je een goede relatie met de eigenaar hebt en wilt houden zou ik het paard wel klinisch laten keuren, dat voorkomt een hoop gezeur en discussie achteraf.
Foto's zou ik niet doen en het risico nemen als hij verder klinisch goed is en nooit kreupel in de tijd dat je hem rijdt terwijl hij niet van jou is. Er kan altijd iets gebeuren, verstappen, uitglijden, een rare bokkensprong...

Maar als jij de prijs van de keuring al niet in een keer kan betalen, zou je dan wel aan een paard beginnen?

Je leest niet goed dat gaat over t deel verzekeren.
Tuurlijk kan ik een klinische keuring wel in 1x betalen haha.
Ik bedoel meer zelf sparen of verzekeren.
Mocht er nou toch iets groots gebeuren kan je dan bij je veearts in termijnen betalen zo bedoelde ik t

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:35

Ik denk niet dat er veel verzekeringen zijn die een 14 jarig (dan 15 jarig) paard in de verzekering willen nemen.
Ik vind 2000 euro veel geld voor een paard van zijn leeftijd zonder winstpunten, maar het is natuurlijk ook een stukje emotionele waarde en daar kan een buitenstaander geen prijskaartje aan hangen.
Verder wat betreft de ijzers, dat is een kwestie van uitproberen en als het niet gaat, dan weer ijzers eronder.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:36

Oke, ik dacht al..... :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:38

meisje2000 schreef:

Even off topic, maar dit klopt niet.
Als de eigenaresse met een ánder paard al wel een keer een winstpunt gereden heeft in de B dressuur, dan hoeft dit paard geen winstpunten te hebben om te springen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:42

Tja, ik vind het geen mats prijs. Voor dat geld kan je ook een ander leuk paardje kopen.. Keuren zou ik wel doen: ik heb mijn pony gekregen, na vier jaar verzorgd te hebben. Hij komt van een boer die er het beste mee voor had. Ik heb hem toch laten nakijken door een DA, toen ie dus al van mij was: blijkt ie melanomen te hebben. Achteraf gezien had ik dit dus toch wel graag van te geweten willen hebben.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:42

Wat wil je zelf gaan doen met dit paard? Ik ben van mening dat als je een paard koopt, je graag wilt dat deze gezond is en dus minimaal klinisch keurt. Een 15-jarig paard dat in principe niks heeft gepresteerd vind ik daarnaast geen €2000 waard, tenzij je zijn goed passende tuig etc er allemaal bij zou krijgen.

Ik gok dat je je scheel zal betalen aan een verzekeringspremie voor een 15jarige met slechte hoeven, ALS een verzekering hem al aan zou nemen. Dan kan je naar mijn mening beter elke maand €100 op een spaarrekening gooien, en dat als dierenartspotje houden.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:45

Waarom wil je hem pas januari 2016 kopen?
In 9 maanden kan er veel gebeuren en ik zou me nu dus ook nog niet druk maken over keuren en verzekeringen e.d.
Wie weet loopt hij tegen die tijd wel kreupel of krijgt de eigenaresse een bod van iemand anders.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:52

Frensie schreef:
meisje2000 schreef:

Even off topic, maar dit klopt niet.
Als de eigenaresse met een ánder paard al wel een keer een winstpunt gereden heeft in de B dressuur, dan hoeft dit paard geen winstpunten te hebben om te springen.

ik heb met twee paarden een winstpunt in de b dressuur gereden ( ene paard overleden andere verkocht vandaar met elk maar 1) dus dan m AG ik met mijn toekomstige paard (nu 2 jaar) dus gelijk beginnen met springen zonder een winstpunt in de dressuur? Ik heb namelijk altijd geweten dat de winstpunt in de dressuur paard gebonden is vanwege de startkaart van dat betreffende paard en ruiter?

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 19:53

Tammy_ schreef:
Wat wil je zelf gaan doen met dit paard? Ik ben van mening dat als je een paard koopt, je graag wilt dat deze gezond is en dus minimaal klinisch keurt. Een 15-jarig paard dat in principe niks heeft gepresteerd vind ik daarnaast geen €2000 waard, tenzij je zijn goed passende tuig etc er allemaal bij zou krijgen.

Ik gok dat je je scheel zal betalen aan een verzekeringspremie voor een 15jarige met slechte hoeven, ALS een verzekering hem al aan zou nemen. Dan kan je naar mijn mening beter elke maand €100 op een spaarrekening gooien, en dat als dierenartspotje houden.

Nee krijg ik er niet bij, paard heeft een goede afstamming (ga ik even opzoeken maarja t is een ruin dus heb je niet zoveel aan haha) ze hebben er zelf 4 jaar geleden 4500 voor betaald. Kan wel ook tweespan lopen e.d. maar dat ben ik er niet mee van plan.
Hier en daar wat crossen/tripalon af en toe eens dressuurwedstrijdje en verder lekker buitenrijden :)
Laatst bijgewerkt door FleurSylvano op 21-03-15 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 19:55

horsier schreef:
Waarom wil je hem pas januari 2016 kopen?
In 9 maanden kan er veel gebeuren en ik zou me nu dus ook nog niet druk maken over keuren en verzekeringen e.d.
Wie weet loopt hij tegen die tijd wel kreupel of krijgt de eigenaresse een bod van iemand anders.

Paard kan sowieso terug naar oude eigenaar waar die altijd tweespan gelopen heeft die staat te trappelen om m terug te kopen omdat t gewoon een leuk dier is. Ze willen mij nog de kans geven m te leren kennen e.d. ook gaan we in januari misschien verhuizen en dan zou die dus meegaan vandaar per januari maar dat is nog even afwachten.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:00

Denk er nog eens goed overna, ik ben het namelijk met de waarde van het paard zeker eens dat het aan de "dure" kant is. Kijk eens op Horsetelex ;-) Zoek ik ook altijd ff mijn paardjes na.

Verder; Vraag eens iemand die in de buurt woont met verstand van paarden mee te kijken, het kan nooit kwaad om wat meer te horen. Uiteindelijk zien wij niet de potentie en het plaatje in zo'n verhaaltje! Ga ook eens alvast wat lessen nemen of wat meer vragen tijdens je bijrijduurtjes en neem niet te snel een beslissing.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:25

Ik denk dat 2000 voor een dier wat al wat kan, (onder de man, aangespannen) wat je leuk vind, waar je al weet dat je er een klik mee hebt en waarmee je lekker de recreatie in wil eigenlijk niet te duur.
Het is natuurlijk altijd wat de gek er voor geeft maar ik vind het alle bij elkaar opgeteld en gewikt en gewogen redelijk.

Het keuren... Tja. Waar keur je voor: Om onzichtbare gezondheidsproblemen uit te sluiten. Stel nou dat jij dat paard nog en half jaar zou bij rijden dan weet je zo'n beetje wel alles van hem. Ik zou dan niet klinische keuren en al helemaal niet rontchenologisch. Dat laatste heb ik nog nooit gedaan, ik rij namelijk niet in de sport, ik eis geen super prestaties. En dan vind ik dat niet nodig.

Over de hoeven: Het kan zelfs zo zijn dat hij door de ijzers zwakke hoeven heeft gekregen. Of door de ijzers, meer door hoe zijn beenstand door je jaren gevolgd is en ongestoord ontwikkeld is.
Brokkel hoef kun je heel erg verbeteren door het beest elke dag een kwartiertje in de diepe modder te zetten. En je kun je verdiepen in wat nou een goede smid is voor jou en je beest. Je kunt kiezen voor zelf bekappen, natural balance, traditioneel ect... Er zijn zoveel methoden en visie's

Als je zelf geld hebt hoef je niks te verzekekeren, mijn paard heeft dus een pennyrekening en geen kleine lettertjes

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:28

Ik wilde van alles opschrijven, maar mrie hierboven heeft al ongeveer gezegd wat ik in mijn hoofd had. Ik sluit me dus bij haar aan. :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:36

Ja meisje2000, dat mag.

Een betrouwbaar paard waar je mee kunt doen wat je wil en een oude eigenaar die hem graag terug wil zeggen mij meer dan een wedstrijdklassering.. Dus om nou te zeggen dat ze er te veel geld voor vragen...

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 20:55

mrie schreef:
Ik denk dat 2000 voor een dier wat al wat kan, (onder de man, aangespannen) wat je leuk vind, waar je al weet dat je er een klik mee hebt en waarmee je lekker de recreatie in wil eigenlijk niet te duur.
Het is natuurlijk altijd wat de gek er voor geeft maar ik vind het alle bij elkaar opgeteld en gewikt en gewogen redelijk.

Het keuren... Tja. Waar keur je voor: Om onzichtbare gezondheidsproblemen uit te sluiten. Stel nou dat jij dat paard nog en half jaar zou bij rijden dan weet je zo'n beetje wel alles van hem. Ik zou dan niet klinische keuren en al helemaal niet rontchenologisch. Dat laatste heb ik nog nooit gedaan, ik rij namelijk niet in de sport, ik eis geen super prestaties. En dan vind ik dat niet nodig.

Over de hoeven: Het kan zelfs zo zijn dat hij door de ijzers zwakke hoeven heeft gekregen. Of door de ijzers, meer door hoe zijn beenstand door je jaren gevolgd is en ongestoord ontwikkeld is.
Brokkel hoef kun je heel erg verbeteren door het beest elke dag een kwartiertje in de diepe modder te zetten. En je kun je verdiepen in wat nou een goede smid is voor jou en je beest. Je kunt kiezen voor zelf bekappen, natural balance, traditioneel ect... Er zijn zoveel methoden en visie's

Als je zelf geld hebt hoef je niks te verzekekeren, mijn paard heeft dus een pennyrekening en geen kleine lettertjes

Bedankt voor je duidelijke reactie, emotioneel is mij ook veel waard en ik weet inderdaad wat ik koop tegen die tijd. Ik ga me tegen die tijd is in de hoeven verdiepen !

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:47

Slechte hoeven kan ook duiden op een biotine (vitamine h, eentje uit het b-complex) tekort. Ik zeg niet dat het dat is, maar dat zou ook iets kunnen zijn om het paardje op te testen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:54

Ik vind 2000 voor een 14 jarige half tuiger ook niet echt een vriendenprijs.
Maar het ligt vooral aan hoe braaf het paard is, hoe gezond het is en of je er een klik mee hebt.
Ik zou het gewoon nog een half jaar afwachten eigenlijk, tegen die tijd is keuren ook niet meer nodig, als je tenminste je ogen een beetje open hebt gehouden ;).

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 08:10

Maar jullie zeggen het duur te vinden. Maar als ik op marktplaats kijken liggen de prijzen net zo hoog... de man is nu ook een x mee geweest en die vind t ook een leuk dier. Zql straks wat foto's van m plaatsen :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:14

Als jij het dat waard vind is dat toch prima?
Je weet in dit geval wat je koopt, dat is ook wat waard

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 08:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is m :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:37

Persoonlijk vind ik het ook niet duur. Ik denk dat veel mensen te wedstrijd gericht kijken. Iemand die recreatief wil rijden heeft hele andere eisen dan iemand die de wedstrijden in wil. Denk dat het voor vele die de wedstrijden in willen inderdaad duur betaald lijkt. Maar voor een recreatie ruiter die lekker wil rijden en een fijn en betrouwbaar paard zoekt is dit zeker niet te duur is. Je weet inderdaad ook wat je koopt want je hebt hem toch eigenlijk een hele tijd op proef.

Mooi paard is het wel zeg.