Ik heb een diarree probleem met mijn 14jarige tinker en hoop dat iemand mij kan helpen

Het is eigenlijk begonnen toen ik op de nieuwe stal kwam te staan wat grenst aan het bos/duin en strand. Prachtige bestemming dus!
Helaas vind mijn paardje het zand daar te lekker en heeft die nu een aantal keer last gehad van zandkoliek en dan werd die geholpen door de dierenarts en kreeg ik vervolgens sandclear. Dit ging dan even goed maar perfecte poep werd het niet. We hebben toen een stukje voor de inloopstal betegeld zodat hij overdag de stenen en stal tot zijn beschikking heeft en op deze manier geen zand meer kan eten.
Vorige week heb ik psyllium gekocht en hiervan een kuur gegeven aangevuld met magnesium. Zolang die op stal staat blijft hij diarree houden maar zodra ik ga rijden heeft die perfecte poep (gek hé, hoe blij je kan zijn met mooie poep!?). Ik denk dus dat zijn darmen zijn aangetast door het zand en daardoor van streek zijn. Gisteren contact gehad met de dierenarts en moest ik gaan kijken voor probiotica. Ik heb nu die van NAV besteld bij de paardendrogist en krijg het vandaag binnen dus ga dan ook gelijk met die kuur starten en zooooo erg hopen op verbetering van de poep. Verder gedraagt hij zich namelijk niet ziek.
Ik hoop dat iemand misschien nog tips heeft of dezelfde ervaring heeft gehad?
Alvast bedankt!