Afgelopen maandag kreeg ik om 14.15 een berichtje van de stalgenoot die de paarden uit de wei op stal heeft gezet dat mijn merrie in een hoekje stond en niet aan haar brokken en wortel begon en ook niet aan het hooi. Ze stond zielig in een hoekje zei ze. Mijn merrie was sinds een paar dagen een beetje aan het hoesten dus ik verwachtte dat ze niet lekker zou zijn (brokken en wortel niet eten is belangrijk attentie punt) en ben om 14.45 toen ik klaar was met werken gelijk gaan kijken. Inderdaad nog niet gegeten. Mijn stalgenoot was er nog en zei dat ze een knabbel aan het hooi heeft genomen en toen weer in het hoekje ging staan. Normaal staat ze te eten en verder staat ze altijd met haar hoofd naar buiten als ze op stal staat. Dit deed ze ook niet. Ik heb haar getemperatuurd en meette 38.4 graden en heb de DA gebeld. Die is een uur later gekomen en zag inderdaad gelijk al dat ze zich niet lekker voelde. Hij meette 39.4 en hoge hartslag (is normaal, maar was wel hoger dan normaal met die temperatuur). Hij heeft koortsremmer in haar hals gespoten en ik heb een pasta gekregen voor 2x daags. Na de spuit kreeg ze een beetje een bloedneus maar dat is vrij normaal door de hoge hartslag en de stress en heeft ze daarna niet meer gehad gelukkig. Hij vertelde dat het vaak een dag of 4 duurt voor ze weer de oude zijn, en we hebben afgesproken dat ik vrijdag middag zou bellen hoe het gaat. Echter heeft ze nu nog steeds koorts/verhoging , 38.7 had ze vanochtend en 38.2 vanmiddag (vanochtend de pasta gehad) De brokken van vanochtend lagen er nog in vanmiddag (ik schat twee happen genomen en verder niet) en het hooi half op. Als de paarden het voer krijgen eet ze niet. Misschien 1 of 2 knabbels hooi. Bij de volgende voerbeurt heeft ze het wel op, of half. Gisterenavond had ze wel de slobber opgegeten.
Ik vraag me nu alleen af, of het normaal is dat het zo lang duurt voor ze opknapt, ze is niet echt verbeterd. Ik heb drie weken geleden influenza gehad en ik weet dat het even duurt voor je je weer goed voelt, maar ik vraag me af of ik de DA nu al op de hoogte moet brengen dat het niet echt vooruit gaat, of dat het normaal is dat het echt gewoon tijd nodig heeft voor verbetering. Wie heeft een paard die ook ook virus heeft gehad, en hield de koorts ook zolang aan, of knapte het dier snel op? Ik wil niet gelijk aan de telefoon hangen en als een overdreven bezorgde persoon overkomen terwijl we vrijdag hebben afgesproken te bellen.
magda_90
Geplaatst: 18-03-15 15:30
KletsKoekje schreef:
maar ik vraag me af of ik de DA nu al op de hoogte moet brengen dat het niet echt vooruit gaat,
Je kunt altijd advies vragen toch? Daar heb je de telefoon voor.
Ze had net 39.6 en at weer/nog steeds niet Ze gaat in een hoek staat haar hoofd bijna tegen de muur Sneu om te zien! Heb toch maar gebeld voor overleg maar het was 'normaal' die koortspieken. Duurt gemiddeld 4 dagen en dat niet eten hoort ook bij de koorts dus gewoon vrijdag middag weer terug bellen hoe het gaat zoals eerder afgesproken.
Heeft 1 van mijn pony's vorige week gehad, hoestte echter niet, maar drie dagen koorts en niet eten. Bloedbeeld wees duidelijk op virus. Was idd na een dag of vier over.
Vrijdagochtend gebeld zoals afgesproken, er was geen verandering. Hij heeft weer koortsremmer gespoten en pasta tm maandag gegeven en moet morgen weer bellen hoe het gaat. Het is niet meer boven 40 gemeten maar steeds in de 38 en in de 39. Ze staat wel af en toe te grazen maar ze eet verder niet tot weinig. Ze is flink afgevallen/ingevallen en bespoedigen is flink weg. Schrok er best van in zoveel dagen tijd. Ze lijkt iets opgewekter maar staat nog vaak in de hoek alsof ze straf heeft.
Morgen moet ik weer laten weten hoe het gaat en anders zou hij bloed afnemen. Ik verwacht zelf dat dit gaat gebeuren want ze knapt echt niet tot weinig op. Hij zei al dat het een hardnekkig virus is er zijn meer paarden die er een week over doen momenteel maar zoals ik zei vind ik haar echt niet tot weinig verbeteren. Spannend.. niets voor mij dit
Op dag drie zakte de koorts, op dag vier at ze weer wat muesli en mondjesmaat hooi en op dag vijf at ze weer normaal. Ook lag ze minder na ongeveer drie dagen
Die van mij leek na een weekje opgeknapt te zijn, en werd plots weer ziek (stond dik boven de 40!). Heeft uiteindelijk 2 weken geduurt. Wel iedere dag veearts erbij gehad.
Hier is het ook bovendek 40 geweest. Dit weekend tussen de 38 en 39.2 (dit is met koortsremmer) en vandaag is het 7 dagen. Heb DA gebeld hij komt vanmiddag. Spannend. Ze moet gewoon gaan eten ze is zo ontzettend ingevallen/afgevallen. Verbaasd dat dat kan in een week tijd.
Hvita was na die vier dagen ook al ingevallen hoor, maar dat was het grootste probleem niet, de voortdurend lege maag is problematischer, vandaar dat de d.a. ook zei; als er maar iets inkomt, hoeft helemaal niet veel te zijn, maar als er maar speeksel gevormd wordt.
Vanavond uitslag gehad per SMS (DA is vrij deze avond) hoogstwaarschijnlijk ontsteking aan de longen. Hij belt mij morgenochtend om antibiotica therapie te bespreken etc.
Schrok me vanavond weer wezenloos toen ik de deken eraf haalde (gisteren niet gedaan) verbazingwekkend Hoe snel dat invallen gaat! Gaat echt hard zo! Ze blijft verhoging houden en eet nu al 8 dagen niet tot amper. Ze stond ontzettend te pompen en ademd zo zwaar.. water loopt als een straal watwr uiy de neus en ze begon ineens te hoesten en er kwam 'water' en schuim ui haar mon echt heel veel. Schrok ervan geen idee wat het is en dacht even dat ze er in ging stiklen. Had ook echt ff het idee van zal ze de ochtend wel halen maar dat zal wel gewoon mijn onwetendheid en schrik zijn.
Da de foto geappt van wat uit haar mond kwam hij kon het niet echt zien maar als ik het niet vertrouw de kon ik bellen en wordt dan doorgeschakeld naar Lienden. De stal eigenaresse temperatuur haar straks weer en kijkt ook even wat ze ervan vindt. Hopelijk kan ik gewoon afwachten Tot het belletje morgen. Pffff voel me echt #@#$ maak me zorgen.
Floorlotte
Geplaatst: 24-03-15 21:27
pff spannend! hoop dat je paard snel opknapt. Ik volg even vanuit interesse.
PanamaD
Geplaatst: 24-03-15 21:28
Drinkt je paard nog wel? Anders kan je dit misschien zelf wel toedienen met een spuit en dan in de mond spuiten. Koorts moet eruit en dat gaat met veel drinken goed, misschien help je haar hiermee?
Wel vreselijk rot hoe het nu is met der, veel sterkte!
Drinken kunnen we niet goed bijhouden ivm automatische drinkbak. We hebben haar wat lauw water uit emmer laten drinken zal ook fijn voor haar keel zijn. Stal eigenaresse heeft net toch quiadrisol gegeven. Morgenochtend gelijk laten komen zei ze. Pff benieuwd wat de DA zegt morgen en de plan van aanpak.
Dan zou ik de automatische drinkbak afschermen zodat die niet bruikbaar is en een emmer ophangen, nu toch wel belangrijk dat je dit kan zien lijkt mij?
Staleigenaresse heeft gisteravond de waterbak tot de rand gevuld en dat was deze vanochtend nog steeds. Ze heeft niet gedronken dus. Vanochtend vroeg een nipte uit de emmer. Zo zelf de DA bellen ze lijkt wat achteruit te gaan. Ik heb knallende koppijn (heb al 19 jaar migraine en spierspanningshoofdpijn) zal wel van de stress zijn.
Ik heb een paard gehad die ook ineens met koorts op stal stond en niet wou eten of drinken.Bij hem heeft het bijna 2 maand geduurd voordat hij helemaal koorts vrij was.De dierenarts heeft alles onderzocht en kon niks vinden(bij ons op stal heerste er op dat moment droes maar hij had de symptomen niet volgens de da)De bloedtesten wezen uit dat er een virus aanwezig was maar wat hij had,dat wist niemand op de kliniek..De dierenarts kwam zo'n beetje om de dag en elke dag had ik wel even contact met haar of paard koorts vrij was of niet.. er zijn zelfs scans enz gemaakt van z'n buik,longen enz maar daar kwam ook niks uit..(Ivm naar binnengeslagen droes)Hij heeft er behalve dat hij extra gevoelig was voor luchtweg infecties niks aan over gehouden gelukkig...En wat het nou is geweest???Niemand weet het(nouja we gokken nu op naar binnen geslagen droes wat niet te vinden was)
Ik wil je absoluut niet bang maken met dit verhaal maar hou het dus goed in de gaten!
Ach arm dier! En voor jou ook met je migraine, kun je nu net niet erbij hebben. Succes met je paardje!
Tinky12
Geplaatst: 25-03-15 13:18
Als je even aan de huid in de hals trekt,kun je zien of ze voldoende vocht binnen heeft gekregen. De huis moet vrij snel weer in vorm terugtrekken,blijft de huid in een plooi staan,heeft ze vocht tekort.Dan zeker even overleggen of er een infuus in moet.
Je kunt bij jezelf even oefenen door dit met de huid op de bovenkant van je hand te doen.
Sterkte...vreselijk altijd als ze iets hebben
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 25-03-15 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt