Altijd diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Altijd diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 16:59

Hallo allemaal,

Allereerst heb ik flink getwijfeld waar ik dit topic moest openen; hier of bij voeding.
Maar omdat ik niet alleen advies over voeding wil, toch maar bij medisch neergezet.

Nu dus het ''probleem'';
Mijn Nederlands Trekpaard van bijna 11 jaar heeft al sinds ik hem heb (7 jaar) diarree.
In de winter en in de zomer.
De DA is er al een paar keer bijgeweest, hij heeft meerdere kuren prednison gehad (daarna pro biotica), een kuur bio sponge, is op wormen getest, maar niks helpt.

2,5 jaar geleden was het zo erg dat ik dacht dat ik hem kon laten inslapen. Bloed laten prikken, daar kwam uit dat hij een ontsteking had. Waar precies konden ze niet zeggen, het kan zijn dat het de darmen zijn, maar het kan net zo goed zijn mok oid zijn.
Met wat kuren en alleen maar hooi en lucerne is hij weer een beetje als oud geworden.

De afgelopen 2 jaar zijn redelijk gegaan, wel diarree, maar niet extreem.
Nu, sinds de winter is het helaas weer fout. Weer diarree, sommige dagen is hij gewoon vrolijk, maar andere dagen lijkt het wel alsof zijn oren naar achter zijn vastgeplakt.

Qua voer kreeg hij altijd in de zomer Muesli met kruiden van Subli, in de winter kreeg hij er basisbrok van subli bij. Een kwart schep van een ''gewone voerschep''.
In oktober vorig jaar van stal veranderd, voer kon via stal besteld worden, dus toen overgestapt op Pavo; Liga en Cerevit. Dit ging een maand goed, daarna werd de diarree erger dus maar weer terug op subli.

3 maanden geleden was de diarree zo erg dat het eigenlijk alleen maar water was. Weer van de brok af en op Lucerne, stro en hooi. Dit hielp/helpt tot zekere maten. De mest is geen water meer, maar nog wel nog steeds diarree.
Elke keer als ik een klein handje brok of muesli bij de lucerne doe, wordt de diarree weer erger.
Zijn energie level is op dit moment te laag om echt iets te doen, waardoor hij eigenlijk alleen maar een beetje staat te staan. En hij vindt het geweldig om te werken, of dit nou is in de vorm van rijden of als grondwerk maakt hem niks uit. Maar zelfs 20 minuten grondwerk is te veel gevraagd voor hem.

Ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen voor hem, qua voer of medicijnen.
Vandaar dit topic waarbij ik vraag om tips wat mijn knappe powny en mij kan helpen om hem nog even zonder diarree en met wat meer energie door het leven te gaan.

Sorry voor het lange verhaal, dit was niet zo de bedoeling :o

Yenni

Re: Altijd diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:05

Ik zou toch terug gaan naar de DA. ik vind het niet goed dat als een DA iets voor schrijft en het vervolgens niet tot weinig meer helpt. Paard bij ons op stal heeft dit ook. Eigennaren doen er niks mee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:15

Deels herkenbaar bij mijn merrie, alleen had zij het alleen met de winterperiode. Zodra ze weer op het gras stond ging het een heel stuk beter.
Maar verder stond ze altijd met slappe mest en heel veel water erbij. Ik kon bijna dagelijks haar staart en benen wassen.

De da hier stond uiteindelijk ook voor een raadsel. Ondanks ze geen zand, wormen problemen had , en grof stengelig droog hooi kreeg.
Qua voer kreeg ze wat muesli van Subli zonder haver.
Het rare bij haar was dan dat het in ene weer kon omslaan in een verstoppingskoliek.

Dankzij Equi Protecta is mijn merrie hier van afgekomen, namelijk de Algae-Vitalis.
Ik ben dit gaan geven met in eerste instantie alleen lucerne en hooi, verder niets.
Daarna ben ik langzaam aan Metazoa bij gaan geven.

En nu, afgelopen maanden dat ze nu niet op het gras staat helemaal geen last.
Wil je meer informatie erover dan stuur je maar een pb.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:25

Ik heb nog steeds contact met DA, het is echt niet zo dat er wat is voorgeschreven en dat ik het nu maar zelf moet uitzoeken.

Bij mijn trekpaard is het in de winter ook erger dan in de zomer. Verstoppingskoliek heeft hij gelukkig nog nooit gehad. Hij heeft geen staart, dus die zit niet onder (toch nog een voordeel...) maar zijn benen zitten echt altijd onder, zijn deken ook trouwens.

PB'tje is onderweg :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:26

Ik zou juist eens naar een andere da stappen, sterker nog. Ik zou je paard meenemen naar een kliniek om m binnenstebuiten te keren.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:39

Joolien schreef:
Ik zou juist eens naar een andere da stappen, sterker nog. Ik zou je paard meenemen naar een kliniek om m binnenstebuiten te keren.

Kliniek is een leuk idee, helaas is de kliniek te ver om te lopen en wilt paardje de trailer met geen mogelijkheid in. Die optie valt helaas af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:39

Diarreeis echt niet goed maar dat weet je zelf vast ook al.

Is er weleens bloed getrokken? IBD schijnt veel voor te komen bij dat soort paarden, mijne testte gelukkig negatief maar een van de symptomen is wel diarree. Toen hij de kuren had was de diarree toen over?

Mijn paard is dun en mijn dierenarts zei altijd: je hebt dunne paarden en je hebt dikke paarden. 2 weken terug haalde ik hem als een weeskindje uit afrika uit stal, zo mager was hij. Andere dierenarts gebeld. Het eerste waar de da aan dacht was IBD hij had afwijkende darmgeluiden maar GEEN diarree. Juist hele mooie mest.

Uiteindelijk was de diagnose een parasitaire infectie

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:51

Hoi, ik heb dat probleem ook gehad deze winter met mijn tinker.
Antibiotica, bloed en wormen onderzoeken leverde niks bijzonders op. Antibiotica en een boost hielpen 2 weken en toen begon het weer van vooraf aan.
Ik heb gekozen om te gaan zoeken met voer.
Mijn paard staan niet aan huis, dus ik kan je geen merken noemen, maar ik heb ze gezet op een soort muslie-slobber (voor de darmflora), 1x per dag. Aangemaakt met water waar een middeltje (groen vierkant emmertje) in zat voor een goede darmflora, een handje zemelen en een handje luzerne.
Ik denk.... een week of 3 en toen was het over !
Ben nog wel voorzichtig, maar ook mijn dierenarts wist het niet meer.... Het gaat goed met haar, al 1,5 maand !!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:02

Pavo slobber Mash en dat groene bakje is dan van Excelent of zoiets.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:41

Tja breek me de bek niet open over darm problemen :-(
Mijn paard is altijd chronisch aan de diarree geweest maar nu al bijna twee jaar niet meer!! Het valt dus echt op te lossen.
Heb je wel eens een osteopaat laten kijken naar je paard? Zij heeft hem toen hij op z'n slechtst was heel erg geholpen. (PB me als je haar naam wil hebben of meer informatie)
Diarree is altijd een behoorlijk complex probleem en kan echt heel veel oorzaken hebben. Wees heel voorzichtig met wat je voert. Ik voer nu bietenpulp met luzerne en natuurlijk hooi en dat gaat goed. Hij zal altijd heel erg gevoelig blijven en soms is een ander baaltje hooi, wel van dezelfde partij al rede genoeg om weer wat slappe mest te krijgen maar water heb ik niet meer gezien.
Ook kunnen omgevingsfactoren een grote invloed hebben op zijn mest, heb je daar al eens na gekeken?

Succes met je paard in elk geval!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:04

Hier ook al verschillende paarden gehad met diarree.
Eentje gedurende heel de dracht, had dus duidelijk wel een andere oorzaak.

De andere blijft levenslang gevoelig aan verandering van voeding, graskwaliteit en hooikwaliteit.
De laatste (een tinker) geef ik dagelijks bij zijn voeding een handje (klein handje) droge zemelen onder zijn voer. (als ik de zemelen nat maak dan spuit de diarree nog harder eruit, gans zijn billen en staart onder)
Daarbij krijgt hij dan nog eens elke dag een potje natuur yoghurt, dus ongesuikerde.
Helpt hem enorm, hij heeft weer gewone normale mestballen.
Stop ik met de zemelen dan wordt de mest sapper, vochtiger zeg maar.
Gaat de yoghurt ook weg, dan spuit het na een tijdje weer eruit. (na verloop van ongeveer een week zonder yoghurt)
Dus ik hou hem op deze combinatie, kan geen kwaad en hij doet het er het beste op.
Benen, staart en billen blijven schoon en paard voelt zich duidelijk beter en vinniger nu hij zijn voedingstoffen ook kan gebruiken ipv naar buiten te "spuiten".

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:09

Ik heb sinds drie jaar nu een tinker merrie die haar hele leven! 10 jaren water spoot. Je kon er werkelijk niet achter staan. Men vond dit na zoveel jaren normaal. Nou ik niet. Ze had geen staart over. Daarbij ook nog eens mega exceem.

Het viel mij idd ook op dat ze het in de zomer minder had. Ik gaf toen afgewogen hoeveelheden hooi in netten. Echter moest ik een keer snel en heb die dag zo wat hooi over de draad gegooid. Wonderlijk wel de volgende ochtend compleet droog en ballen mest! Daarna gelijk onbeperkt natuurhooi in slowfeeders gaan aanbieden en ze is weer super fit. Maar geef ik ze nu een keer een pak wat ze niet zo lekker vinden laat ze het staan en gaat zand en stoppels eten.Dit doet ze dus ook als ze op een vieze weide loopt. Ik geef hierbij naast speedibeet zemelen en zeewier.

Een belg neemt zomers meer dan een pak hooi en s winters de helft meer. Uitgaande van een grote belg 1000kg die hier staat. Ik weet niet of je de hoeveelheid zelf mag bepalen?

De yogurt tip ken ik ook. Biogarde rechtsdraaiend op een broodje heeft hier ook tijdelijk positieve werking gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:37

caitje als ik je verhaal zo lees krijg ik het idee dat je paard niet goed tegen granen kan.
zou deze dan ook uit het menu schrappen.
de tinker die ik verzorg heeft ook dunbe mest . maar sinds ik haar Thrive geef van NAF is haar mest vele malen beter en is de opgeblazen buik verminderd.
ook hoor ik goede berichten over het geven van gekookt lijnzaad
dit laat een slijmlaagje in de darmen achter waardoor deze beter zou functioneren

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 06:15

Als je paard het beter doet op alleen hooi, waarom voer je dan niet alleen dat? Evt. met een beetje vitamines (metazoa bijv.). Mijn advies is ook om of naar een kliniek te gaan, of om eens een tweede dierenarts te vragen, als de eerste verder niets meer kan doen. Succes en hopelijk lukt het om de diarree op te lossen!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:48

Ik zou een andere DA er bij halen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:52

_Caitje__ schreef:
Joolien schreef:

Kliniek is een leuk idee, helaas is de kliniek te ver om te lopen en wilt paardje de trailer met geen mogelijkheid in. Die optie valt helaas af.

Dan maar een vrachtwagen huren, of Annemarie v.d. Toorn bellen en zorgen dat zij jouw paard komt laden. De mijne laadt ook niet maar is toch gewoon verhuisd dankzij Annemarie v.d. Toorn. Aangezien hij nu maar max. 20 minuten kan bewegen kun je dit mooi gaan oefenen. Iedere keer iets meer vragen :)

De enige optie die ik zie is naar de kliniek en de darmen dan eens laten onderzoeken. Nu doe je maar wat omdat je geen diagnose hebt. Kost uiteindelijk meer geld en meer tijd.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 18:04

Op dit moment krijgt hij alleen hooi en lucerne, daar doet hij het qua mest goed op. Helaas qua energie minder, waardoor hij steeds magerder wordt.
Ik mag de hoeveelheid hooi niet zelf bepalen, hij krijgt al meer dan alle andere paarden.

Zemelen en yoghurt ga ik proberen!
Dieetmix kan ik ook nog proberen.
Als dat niet werkt ga ik Algae-Vitalis bestellen.
Pavo slobber mash gaat helaas ook niet goed.
Dit is in overleg met de DA btw.

@Selka; Als een vrachtwagen wel een optie had geweest, dan had ik die natuurlijk wel gehuurd.
Het feit dat hij 20 minuten kan werken is een teken dat hij zich niet goed voelt. Met als gevolg dat hij alleen maar sneller in paniek raakt en wilt vluchten. Ik ken helaas niemand die 900 kg paard kan tegen houden als die echt weg wilt.

En ik doe niet maar wat, zijn mest is op dit moment beter dan in jaren geweest is. De DA is met collega's aan het overleggen of zij nog oplossingen weten, het is dus echt niet zo dat ze ons met een probleem laat staan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:42

Ik bedoel het ook echt niet vervelend hoor! Annemarie vd toorn is een goede optie. Zoals ik al schreef kreeg ze de mijne ook mee en die is doodsbang, geen grap. Zij werkt ook met Shires dus van 900kg zal ze niet onder de indruk zijn. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Uiteindelijk behandel je nu toch zonder diagnose en dit kost nu eenmaal meer tijd en geld dan concreet kunnen behandelen. Vandaar toch mijn tip om hem op te laden.

Ik zag het bij die van mij ook somber in maar dit is zonder geweld en gedoe toch gelukt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:45

Zou em door laten lichten door een kliniek, zoals Den Hoek.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:44

Selka schreef:
Ik bedoel het ook echt niet vervelend hoor! Annemarie vd toorn is een goede optie. Zoals ik al schreef kreeg ze de mijne ook mee en die is doodsbang, geen grap. Zij werkt ook met Shires dus van 900kg zal ze niet onder de indruk zijn. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Uiteindelijk behandel je nu toch zonder diagnose en dit kost nu eenmaal meer tijd en geld dan concreet kunnen behandelen. Vandaar toch mijn tip om hem op te laden.

Ik zag het bij die van mij ook somber in maar dit is zonder geweld en gedoe toch gelukt.

Snap wel dat je het niet vervelend bedoeld en dat je wilt helpen (bedankt daarvoor ;) )

Ik geloof best dat Annemarie vd Toorn heel goed weet wat ze doet en ook echt kan helpen. En als de collega's ook niks weten of als de rest van de tips niet helpen, dan wil ik het ook echt wel proberen.
Dan maar iets meer tijd en geld kwijt, de trailer of vrachtwagen op is echt een noodgreep.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:57

Waarschijnlijk heb je dit al uitgezocht, maar wat voor een ruwvoer krijgt hij?

Van die balen uit plastic of (echte) hooibaaltjes? Mijn trekpaard krijgt van hooi / voordroog uit plastic slappe mest. Op lang, strengelig, uitgebloeid hooi van onbemest land doet ze het t best. Dan heeft ze echt mooie droge mest die in 'ballen' valt.

Toevallig waren vanaf vorige maand de baaltjes van de onbemeste dijk op, dus nu gewone hooibaaltjes van een 'normaal' grasland, dat dus wel bemest is geweest. Opzich nog prima mest, maar je merkt wel dat ze het nog beter deed op die vorige baaltjes.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:57

Weet je wat de da zeggen: leer er maar mee leven, doe je niks aan..
Hebben ze hier ook gezegd, meer dan 1, om moedeloos van te worden.
Bij mijn paard ging het aardig goed, alleen had ik laatst z'n voer veranderd omdat hij bleke slijmvliezen had, daar heb ik enorm spijt van, nu is het weer mis.

Misschien staan hier nog wat tips voor je in:
[MD] Slappe mest....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:07

Ik had/heb hetzelfde met mijn paard. We zijn gaan meten hoeveel water hij per dag dronk. 80 liter zoop hij. Een paard heeft aan 20 a 30 liter per dag gemiddeld genoeg. Sinds jaren alweer krijgt hij 's-nachts geen water meer. Hij gaat van zon op tot zon onder inde wei een daar mag hij drinken zoveel hij wil. In de winter krijgt hij overdag als ze lang binnen staan natuurlijk wel water aangeboden.
Ik kan niet zeggen dat het 100% over is, maar toch wel zo'n 80%. Hoeveel drinkt je paard en kun je daar eens wat mee proberen.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 21:55

Hij heeft een automatisch drinkbak, dus ik heb echt geen idee hoeveel hij drinkt.
Vandaag ben ik regelmatig gewoon langs zijn stal gelopen en heb hem geen 1x zien/horen drinken. Ben toch minstens 4,5 uur op stal geweest. En loop altijd vaak heen en weer.

Een specie kuip of ton neerzetten wordt hem niet, die gooit hij om. Ik heb geen idee hoe ik anders kan kijken hoeveel hij drinkt.

@kamsel: Gelukkig heb ik dan een betere DA.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:04

Wij hebben gewoon zo'n bak gebruikt die je aan de deur kunt hangen en die elke keer met een emmer (10 liter) gevuld.