Allereerst heb ik flink getwijfeld waar ik dit topic moest openen; hier of bij voeding.
Maar omdat ik niet alleen advies over voeding wil, toch maar bij medisch neergezet.
Nu dus het ''probleem'';
Mijn Nederlands Trekpaard van bijna 11 jaar heeft al sinds ik hem heb (7 jaar) diarree.
In de winter en in de zomer.
De DA is er al een paar keer bijgeweest, hij heeft meerdere kuren prednison gehad (daarna pro biotica), een kuur bio sponge, is op wormen getest, maar niks helpt.
2,5 jaar geleden was het zo erg dat ik dacht dat ik hem kon laten inslapen. Bloed laten prikken, daar kwam uit dat hij een ontsteking had. Waar precies konden ze niet zeggen, het kan zijn dat het de darmen zijn, maar het kan net zo goed zijn mok oid zijn.
Met wat kuren en alleen maar hooi en lucerne is hij weer een beetje als oud geworden.
De afgelopen 2 jaar zijn redelijk gegaan, wel diarree, maar niet extreem.
Nu, sinds de winter is het helaas weer fout. Weer diarree, sommige dagen is hij gewoon vrolijk, maar andere dagen lijkt het wel alsof zijn oren naar achter zijn vastgeplakt.
Qua voer kreeg hij altijd in de zomer Muesli met kruiden van Subli, in de winter kreeg hij er basisbrok van subli bij. Een kwart schep van een ''gewone voerschep''.
In oktober vorig jaar van stal veranderd, voer kon via stal besteld worden, dus toen overgestapt op Pavo; Liga en Cerevit. Dit ging een maand goed, daarna werd de diarree erger dus maar weer terug op subli.
3 maanden geleden was de diarree zo erg dat het eigenlijk alleen maar water was. Weer van de brok af en op Lucerne, stro en hooi. Dit hielp/helpt tot zekere maten. De mest is geen water meer, maar nog wel nog steeds diarree.
Elke keer als ik een klein handje brok of muesli bij de lucerne doe, wordt de diarree weer erger.
Zijn energie level is op dit moment te laag om echt iets te doen, waardoor hij eigenlijk alleen maar een beetje staat te staan. En hij vindt het geweldig om te werken, of dit nou is in de vorm van rijden of als grondwerk maakt hem niks uit. Maar zelfs 20 minuten grondwerk is te veel gevraagd voor hem.
Ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen voor hem, qua voer of medicijnen.
Vandaar dit topic waarbij ik vraag om tips wat mijn knappe powny en mij kan helpen om hem nog even zonder diarree en met wat meer energie door het leven te gaan.
Sorry voor het lange verhaal, dit was niet zo de bedoeling
)