Paarden voeren voor de 'lekkerheid'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Paarden voeren voor de 'lekkerheid'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 11:46

Samen met mijn oma verzorg ik de paarden. De paarden zijn officieel van haar maar ze heeft ze voor mij gekocht. Stiekem ook een beetje omdat ze zelf weer paarde wilden na een aantal jaar paardloos te zijn geweest. Zij voert de paarden 's ochtends en ik doe het 's avonds. Maar omdat ik met mijn paard eind augustus vorig jaar over de kop ben gevlogen moest ze op rust staan. Dan hebben ze geen brok nodig. Zeker de Shetlander niet die deed toch al een stuk minder dan de IJslander en de pony's waren duidelijk wel wat aan de maat. Dus besloten om de paarden geen brok meer te geven en alleen nog maar hooi. Wel een handje brok voor de medicijnen omdat ze het anders niet at. Maar mijn oma meent dat de paarden brok moeten hebben voor de lekkerheid. Als ik dan aan geef dat ze de pony's geen brok hoeven te geven en ik dat wel doe, kom ik er later achter dat ze de pony toch wat heeft gegeven. Dit gebeurd dus heel vaak onder het mom van dat de paarden ook wel wat lekkers mogen. :')

Ik snap best dat zij het te zeggen heeft over de paarden aangezien ze van haar zijn. Maar de pony's moeten afvallen en ik wil geen wild paard als ik er weer op mag. (wat info: [MD] Paard kan energie niet kwijt, wat nu?)

Wat kan ik het beste tegen mijn oma zeggen? Wat raden jullie aan om dan te voeren als het paard niet al te veel mag hebben maar mijn oma toch wil voeren. Ze is bang dat het paard niet genoeg vitaminen krijgt. We hadden pavo koeken maar die zitten blijkbaar ook vol suikers dus heb gezegd dat we die niet meer moeten voeren. Zou me niets verbazen als ik over een paar week die dingen weer op stal vind. :') Als jullie een ander alternatief hebben is dat zeer welkom!

Paarden staan 24/7 op de wei en krijgen ook hooi bijgevoerd.
Laatst bijgewerkt door Gydja op 13-03-15 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:48

Vitaminekorrel zoals Pavo VitalComplete. Let wel op: hier mag je dus echt niet teveel van voeren, want dat is schadelijk. Een paard mag je hiervan 100 gram per dag voeren.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 11:49

dorientjuh schreef:
Vitaminekorrel zoals Pavo VitalComplete. Let wel op: hier mag je dus echt niet teveel van voeren, want dat is schadelijk. Een paard mag je hiervan 100 gram per dag voeren.

Bedankt voor de tip! Is echt een heel goed idee!
Maar dan moeten oma en ik er wel echt duidelijke afspraken over maken en moet ze niet stiekem de paarden gaan voeren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:52

Eventueel kan je oma, als ze per se daarnaast iets 'voor de lekker' wil geven, ook een stuk winterpeen voeren. Zit wel wat suiker in, maar als je dat met mate voert valt dat ook wel weer mee. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:52

Ik zou iets zoeken waar niet teveel in zit qua energie en dat oma dus lekker mag geven?

Misschien wortelen, da's vooral water. Voor een paar euro haal je soms bij boeren een grote zak winterpenen, kan ze naar hartelust haar gang gaan. :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:53

Ik zou aangezien de oma het idee heeft brok voor de lekker bij te voeren, juist kiezen voor een brok waarvan je vrij veel kunt geven zonder dat het eigenlijk effect heeft. Bijvoorbeeld een grasbrok. Dan heeft ze het idee dat ze brokjes geeft, maar voert ze eigenlijk voornamelijk gras.

Gydja

Re: Paarden voeren voor de 'lekkerheid'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 11:57

Wortels zie ik ook regelmatig in de voerbak liggen en soms ook oud brood. Dus dat word dan samen met de brok extra bijgevoerd. Ze heeft vooral de neiging om brok te voeren. Wortelen enzo is een leuk en slim idee maar dat ziet zij niet als eten op haar manier. Dat ziet ze als tussendoortje. Beetje ingewikkeld om haar manier van denken uit te leggen.

Gras brok zal ik ook eens naar gaan kijken! Maar de vitaminen vind ik ook wel belangrijk. Ik kan die vitaminen desnoods zelf wel gaan voeren samen met de andere medicijnen. Hou ik die bak gewoon thuis kan ze er niet bij haha.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:58

Gras brok is meestal geperste lucerne, daar zit dan weer veel eiwit in. Dat zou ik niet doen. Ik denk dat je haar toch echt aan haar verstand moet gaan peuteren dat dit niet goed is. :=

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:02

Gypsy schreef:
Gras brok is meestal geperste lucerne, daar zit dan weer veel eiwit in. Dat zou ik niet doen. Ik denk dat je haar toch echt aan haar verstand moet gaan peuteren dat dit niet goed is. :=

Mijn grasbrok is toch echt gewoon gras hoor :P
Als het lucerne is heet het lucernebrok...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:02

Gypsy schreef:

Oeh nee veel eiwit is ook niet goed! De shetlander is heel gevoelig voor gras koliek en dan voor de hoeveelheid eiwitten. Dan is het inderdaad helemaal niet handig!

Oma is eigenwijs en als zei iets vind krijg je het niet anders aan haar verstand of het duurt een jaar en dan gaat ze ook nog eens beweren dat het haar eigen idee is :') Sinds augustus probeer ik haar al duidelijk te maken dat ze niet zo veel moet bij voeren.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:05

Misschien een vitaminebrokje zoeken? En dan kijken of je met bijvoorbeeld een dierenarts ofzo kunt regelen dat deze tegen haar wil zeggen dat teveel echt niet goed is? Vaak luisteren ze wel naar een vreemde..;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:06

pluisje88 schreef:
Gypsy schreef:

Mijn grasbrok is toch echt gewoon gras hoor :P
Als het lucerne is heet het lucernebrok...

Het word hier in de omgeving in de volksmond blijkbaar grasbrok genoemd maar als je dan op 't etiket kijkt staat er geperste lucerne. :=

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:07

Waarom kijk je dan niet naar een suiker en haver vrije/arme brok of muesli?
Bijv pavo liga is biks die is speciaal voor sobere rassen.
Natures best van pavo is een muesli zonder suiker en zonder haver.
Subli zonder is ook een muesli zonder melasse en zonder haver.
Pavo Care4life bestaat uit alleen kruiden dus ook geen haver oid.

Dan kan je oma dat voeren zonder dat ze wild of spekkig worden.
Dat kan ze ook veilig voeren in de hoeveelheden van de biks. Met een vitamine korrel moet je heel weinig voeren en met oma's gedachte is dat al gauw "wel erg weinig wat ze krijgen" en dan zit je met t gevaar dat ze teveel krijgen wat schadelijk is.

Maar ik zou iig wel iets voeren van een muesli/brok/vitaminekorrel. Voor de vitamines en mineralen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:09

Mijn grasbrok is echt groen en bestaat uit 100% droog gras in brokvorm geperst.
Grappig dat er dam zo veel verschil in zit ;)

Of een ponybrok misschien? Weet niet hoe je in het geld zit maar voor zo veel paarden lopen de hierboven genoemde opties best snel op in prijs :o

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:10

Geperste lucerne is ook gewoon groene brokjes. :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:11

Weet 100%zeker dat dat van mij geen lucerne is iig ;) mijn paard lust geen lucerne namelijk :+

sanne1992

Subli muesli zonder. Hier zit heel weinig in. kan je "voor de lekker" prima een handje van geven per paard.

Heb zelf ook een paard die het niet goed doet op eitwitten en suikers. Hiervan krijgt hij elke dag 2 handjes. Heeft hij echt een zware inspanning gedaan, dan krijgt hij 2 extra handjes.
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 13-03-15 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Pastis

Misschien kan je de huidige brok vervangen door een sobere brok, de high fibre nuts van D&H, of door bv de aspero van agrobs? Daar zit an sich niet zoveel suiker en zetmeel in. Want gaat oma van een vitaminebrokje niet gauw te veel geven? 100g zal voor haar misschien bog te weinig zijn?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:15

Ginger1991 schreef:

Dat kan ze ook veilig voeren in de hoeveelheden van de biks. Met een vitamine korrel moet je heel weinig voeren en met oma's gedachte is dat al gauw "wel erg weinig wat ze krijgen" en dan zit je met t gevaar dat ze teveel krijgen wat schadelijk is.

Maar ik zou iig wel iets voeren van een muesli/brok/vitaminekorrel. Voor de vitamines en mineralen.

We hebben: pavo brok voor IJslanders, Pavo sport fits müsli (voor de val was ze liever lui dan moe en hielp het om haar wat actiever te krijgen) en nog een soort müsli die mijn oma had gekocht omdat deze zak goedkoper was maar daar zit niet precies in wat ze nodig heeft. Maar ik merk dat sinds er duidelijk minder word gevoerd (ondanks dat mijn oma het nog af en toe doet) de pony's wel zijn afgevallen. Maar er mogen nog wel een paar kilootjes af.

Ik ga eens kijken naar wat je hebt opgenoemd wat het beste bij ons zou passen. Maar als er müsli gevoerd word gooit ze er automatisch brokken bij in. Is dat eigenlijk ook nodig? Kan je ook alleen müsli voeren?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:20

Hier geef ik alleen muesli, zit voldoende voor ze in. Zijn meerder hier op stal die het goed doen op gewoon muesli.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:24

Gydja schreef:
Ginger1991 schreef:

We hebben: pavo brok voor IJslanders, Pavo sport fits müsli (voor de val was ze liever lui dan moe en hielp het om haar wat actiever te krijgen) en nog een soort müsli die mijn oma had gekocht omdat deze zak goedkoper was maar daar zit niet precies in wat ze nodig heeft. Maar ik merk dat sinds er duidelijk minder word gevoerd (ondanks dat mijn oma het nog af en toe doet) de pony's wel zijn afgevallen. Maar er mogen nog wel een paar kilootjes af.

Ik ga eens kijken naar wat je hebt opgenoemd wat het beste bij ons zou passen. Maar als er müsli gevoerd word gooit ze er automatisch brokken bij in. Is dat eigenlijk ook nodig? Kan je ook alleen müsli voeren?

Je kan prima alleen muesli voeren hoor, het is beide krachtvoer alleen biks zit in een staafje geperst en muesli heeft allemaal losse verschillende ingrediënten.
Die brok voor ijslanders is inderdaad de Liga brok. Is een prima brok hoor voor shet en ijslanders en je kan je paard er ook mee voeren.
Ik zou je paard van de Sportsfit afhalen als hij niet werkt. Dit is een sportmuesli, en zou deze pas weer toevoegen als je weer rijd.
En afvallen hoeft niet snel te gaan als je maar ziet dat er iets gebeurd.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:37

Ginger1991 schreef:
Je kan prima alleen muesli voeren hoor, het is beide krachtvoer alleen biks zit in een staafje geperst en muesli heeft allemaal losse verschillende ingrediënten.
Die brok voor ijslanders is inderdaad de Liga brok. Is een prima brok hoor voor shet en ijslanders en je kan je paard er ook mee voeren.
Ik zou je paard van de Sportsfit afhalen als hij niet werkt. Dit is een sportmuesli, en zou deze pas weer toevoegen als je weer rijd.
En afvallen hoeft niet snel te gaan als je maar ziet dat er iets gebeurd.

Sportsfit krijgen ze nu ook niet. Oma heel duidelijk gemaakt dat ze daar echt van af moet blijven. Als het goed is blijft ze ook uit die bak. Die andere müsli weet ik niet of ze er aan zit, denk het wel. De brok weet ik wel zeker, daar liggen ook de wortelen en het brood bij in als ze van plan is om de paarden weer te gaan voeren. Ik heb verder alleen het idee dat de brok niet genoeg vitaminen geeft. En ik weet zeker dat oma dat ook denkt want ze meent dus ook dat ze weer die koeken moet kopen. En volgens mij vind ze de brokken ook te 'saai' waardoor ik denk dat ze ook van de müsli pakt.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:52

Laat haar Daily plus voeren, desnoods vertel je een mooi verhaaltje erom heen.
Daily plus is kleingehakseld ruwvoer en wordt gebruikt als antischrok middel. Het heeft de zelfde voedingswaarde als hooi.
T lijkt een beetje op luzerne. Ik vind het ook ideaal spul om poeders als medicijnen erdoorheen te doen vanwege de geur en het feit dat het poeder zich mooi kan verdelen en hechten aan het voer. Liga brok erdoor voor de vitamine en je hebt een hoeveelheid die er groot oogt maar waar niet neer in zit dan dezelfde hoeveelheid hooi ;)

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:56

Die brok bevat op zich genoeg vitamines want het is speciaal voor sobere rassen en zitten er dus meer vitamines in mindere hoeveelheid.
En als ze de brok saai vind kan ze een dieetmuesli geven zoals de mueslis die ik eerder noemde. Of half om half als dat fijn is voor haar omdat ze graag brok en muesli wil geven.

Die koeken zou ik laten die zitten barstensvol suiker en zetmeel.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:56

Je kunt ook de biks in water weken, 1 kilo wordt dan al gauw een emmer vol.
Dan kan je oma naar hartelust voeren :D