Oorzaak angst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Oorzaak angst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 14:06

Mijn paard heeft sinds een aantal maanden soms paniekaanvallen en ik heb geen idee waarom. hij hoeft dan maar iets te horen of iets te zien wat er anders niet ligt of is en er is paniek. Op de wei/buiten het meeste, maar soms ook op stal.
Wie heeft een idee van mogelijke oorzaken van stress/ paniek ? En wat is er aan te doen ?
Hij krijgt al een hele tijd magnesium. Eerst 5 gram citraat, nu 10 gram half citraat en half oxide. Misschien is die 10 gram per dag nog te weinig ?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:07

Ah, ehm. Heb je een idee wanneer het precies is begonnen?
Ben je recent van voer verandert?
Is er iets in de omgeving verandert?
De kudde verandert?
Routine anders?
Jij anders in je vel?
etc

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 14:11

Vorig jaar na een blessure erger geworden, daarvoor was hij ook al redelijk druk soms. Verder niet echt wat verandert. Wel staat hij erg veel op stal vanwege die blessure, maar hij is meestal super rustig op stal. Het is ook geen teveel aan energie ofzo, maar echt paniek.

BigOne

Re: Oorzaak angst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:21

Elk paard word paranoia van lang op stal staan, ik weet niet hoe het met de blessure is maar misschien toch op gaan bouwen zodat hij langer naar buiten kan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 14:38

bigone schreef:
Elk paard word paranoia van lang op stal staan, ik weet niet hoe het met de blessure is maar misschien toch op gaan bouwen zodat hij langer naar buiten kan.

Ik ben ook aan het opbouwen, maar als hij zich totaal verliest in angst op de wei haal ik hem wel binnen ! Zeker ook omdat dat geren nou niet echt goed is voor zijn benen.
Eerste paar dagen op de wei ging goed, maar nu moest hij weer op een andere wei en gaat het dus niet goed met de angst.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:54

Logisch, de stal is in die periode de veilige plek geworden en veel daaromheen dus eng.
Heeft je paard wel een vast weidemaatje? Dat kan ook erg helpen, een ander paard waar jouw paard zich aan op kan trekken. Toch wel bloot blijven stellen aan de angst, je kunt ook mee in de wei gaan en als je paard ontspant meteen weer uit de wei. Dan leert hij/zij dat de wei een plek is om te ontspannen.

Maar een vast ander paard is heel belangrijk, en de tijden dat hij naar de wei gaat ook, dat daar een soort van routine in komt. Paarden zijn gewoonte dieren, hechten waarde aan routine voor hun veiligheid.
Later kan dit wel weer flexibel als de wei weer een veilige plek is geworden.

Dus als je niet wilt dat hij gaat rennen, ga dan een rondje door de wei stappen aan de hand tot hij rustig word en onspannen is en breidt dit uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:00

weet je heel zeker dat de angst komt door iets wat er dan gebeurd?
sommige dieren kunnen namelijk ook heel paniekerig reageren op buikkrampen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 10:47

ellepel schreef:
weet je heel zeker dat de angst komt door iets wat er dan gebeurd?
sommige dieren kunnen namelijk ook heel paniekerig reageren op buikkrampen..

Nee, er is altijd wel wat "aan de hand". Een blaffende hond, iemand die over de weg wandelt, een bankje wat op een andere plek staat.

Klopt hoor dat hij stal meestal als veilig ziet. Maar ook als ik erbij ben kan hij enorm in paniek raken. Ik krijg dat er dan niet uit, totdat we op stal zijn.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:53

de stal..
ga een klein weitje maken tussen de rest, zodat hij wat kan contacten etc. wat rond kan kijken etc. etc.

Hij is waarschijnlijk veel te stal gefocust en té afgesloten van de rest van de wereld..
hij is vervreemd van alles buiten zijn stal.. (het gebeurd vaak hoor, dé paarden die altijd heel erg graag meedoen in de groep, die neigen naar enorm sociaal etc.. als die dat kwijtraken door bv op stal met een blessure, die raken de weg kwijt.. zie het als mensen die altijd een heel actief leven hebben gehad, met allemaal vrienden die in eens gekluisterd aan huis zitten door weet ik veel wat, ze worden bang voor de buitenwereld... jou paard is bang voor alles buiten zijn stal)
als jij hem eruit pakt moet hij waarschijnlijk altijd aan het werk..
ga hem wat vrijheid geven buiten zijn stal..

Zijn stal moet niet zijn enige rust/veilige plek zijn en erbuiten meteen druk op hem zetten..

koppelen met een ander rustig paard en naar buiten zou helemaal top zijn..
hij is zo afgesloten van de wereld geweest waarschijnlijk dat hij er bang voor geworden is..
Ik zou juist eens letten op het feit dat jij er waarschijnlijk altijd bij bent als je wat van hem vraagt..
en op een onveilige plek (buiten zijn stal) wordt dus waarschijnlijk nu altijd wat van hem gevraagd.. Hij gaat naar een onveilige plek en jij vraagt wat, dus hij komt onder druk..
de angst + de druk zullen het probleem dus versterken..
ga aan de slag met leuke dingen buiten zijn stal..
lekker met andere paarden spelen, gewoon eens even nietsen daarbuiten..

een al wat onwennig angstig paard omdat het voor hem wel een hele nieuwe wereld lijkt, meteen met enige druk behandelen door rijden etc.etc. is niet een optie..
ga leuk met hem aan het werk.. grondwerk misschien, waarin je hem laat aangeven wat kan en wat niet kan..
op gemak terugpakken wat zo gewoon was :)
dat zal jij als ruiter moeten doen, zodat hij jou weer accepteert als diegene die wat van hem mag vragen, ook tijdens angstige momenten.
maar ook met andere paarden, die moet je ook zien als therapie om hieroverheen te komen :j

en kijk eens naar de oorzaak, ipv het gevolg en er magnesium instoppen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:10

Maar ik heb wel gewoon gewandeld al die tijd hoor, dus hij kwam gewoon iedere dag buiten. En hij hoeft helemaal niet aan het werk, dus ik leg wat dat betreft geen druk op hem. Enige wat we doen is aan de hand wandelen ( en grazen als hij rustig is ) of een klein buitenritje in stap.
Hij staat dus nu op een klein weitje bij de andere paarden, maar door die paniek gaat hij enorm rennen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:15

Maris schreef:
Maar ik heb wel gewoon gewandeld al die tijd hoor, dus hij kwam gewoon iedere dag buiten. En hij hoeft helemaal niet aan het werk, dus ik leg wat dat betreft geen druk op hem. Enige wat we doen is aan de hand wandelen ( en grazen als hij rustig is ) of een klein buitenritje in stap.

ook dat ervaar ik persoonlijk als druk..
hij moet dan toch onder jouw functioneren..
druk is niet enkel opstappen en flink aan de slag met proeven etc.
druk is ook volgen, links en rechts gaan wanneer jij dat zegt etc.
druk is jij die de bovenste positie opeist in de rang..

dat kan voor een paard dat voor zijn gevoel de buitenwereld een beetje verloren is en enorm veel energie heeft opgebouwd, al té veel gevraagd zijn..

Ik denk dat je mis ziet dat een paard altijd als jij hem vasthebt een volgdier is, en dus onder druk staat van jou..
hij zal niet volledig zijn eigen ding doen..

daarom zeg ik ook,
zet hem buiten, zonder jou.. laat hem de dingen ervaren zonder dat er iemand is die ook maar het kleinste beetje druk op hem uitoefend.. en dat hoeft niet op een groot stuk weide...
op een paddock van 5x5 doe je hetzelfde.. hij gaat op zijn eigen houtje daarbuiten zijn stal weer verkennen..
zonder dat iemand hem ergens toe aanzet..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:19

Maar hij staat buiten zonder mij ! Vorige zomer ook iedere dag. En ja ik was wel in de buurt, maar hij stond gewoon op een klein weitje.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:31

Zijn er andere lichamelijke veranderingen? Voelen de spieren harder aan, ook gespannen in het lijf? Ergens zwelling op het hoofd? Trekt hij af en toe gek met een been, licht atactisch?

Of zoekt hij aanleiding om uit zijn dak te gaan? Maar echt blinde paniek past hier niet bij…

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:27

hij gaat rennen en eigenlijk moet hij uit zichzelf stoppen en verder gaan met grazen..haal je hem daar uit en brengt hem naar stal dan leert hij zijn angst niet zelf te reguleren.
zou proberen om te kijken dat dus niet te doen.
eventueel haal je hem in de wei wel aan,laat hem wat ontspannen.gewoon op de plaats.hoofd laag en misscien.wat massage.
laat hem daarna op de wei staan.
kijk als je er niet bij bent en hij raakt in paniek dan stopt hij vanzelf weer.
zou niet "belonen" met op stal zetten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 14:54

Ik probeer soms ook met hem op de wei te blijven, maar dat is echt gevaarlijk. Hij ziet me amper meer staan dan. Ontspannen doet hij dan niet hoor. Op de wei laten rennen is niet echt een optie ivm blessure...
Maar goed, hij raakt ook zo in paniek op stal soms.
Vandaag weer super braaf op de wei.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:56

je zou een tijdje voor hij de wei op gaan strezz druppels van phytonics kunnen geven, dat haalt net het scherpe er af in combinatie met magnesium.

als het goed gaat bouw je weer af.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:12

Maris schreef:
Ik probeer soms ook met hem op de wei te blijven, maar dat is echt gevaarlijk. Hij ziet me amper meer staan dan. Ontspannen doet hij dan niet hoor. Op de wei laten rennen is niet echt een optie ivm blessure...
Maar goed, hij raakt ook zo in paniek op stal soms.
Vandaag weer super braaf op de wei.

Dan is het zaak om als je naar de wei loopt te stoppen op het moment van spanning, te wachten tot dit wegzakt, of terugtrekken naar het punt waar hij ontspant. En dit steeds een beetje oprekken.
Kost wat tijd, maar dan ben je er wel doorheen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 15:37

Freya6, op zich een goed idee. Maar ik ben van de winter misschien al wel 100 keer langs die wei gelopen en in zeg 80% van de gevallen was het er heel eng. Ook als we er 10 minuten stonden. En dan de dag erna niets aan de hand en de dag daarna weer super eng.
Plus als ik nu naar de wei toeloop is hij helemaal in de "joepie ik mag naar de wei stemming". Dan is er niet zoveel eng hoor :+ Toevallig moesten we vandaag langs een vrachtwagen die werd geladen en zeilen etc bovenop. Daar hebben een tijdje naar staan kijken en toen redelijk relaxed erlangs.

Maar ik wil zo graag de oorzaak weten. Is dat idd het zolang op stal staan ? Maar waarom gebeurt het dan ook op stal ? Of toch wat anders ?

Pumpkins

Re: Oorzaak angst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:54

wat voer je je paard? Zijn de spieren hard?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:00

Maris schreef:
Freya6, op zich een goed idee. Maar ik ben van de winter misschien al wel 100 keer langs die wei gelopen en in zeg 80% van de gevallen was het er heel eng. Ook als we er 10 minuten stonden. En dan de dag erna niets aan de hand en de dag daarna weer super eng.
Plus als ik nu naar de wei toeloop is hij helemaal in de "joepie ik mag naar de wei stemming". Dan is er niet zoveel eng hoor :+ Toevallig moesten we vandaag langs een vrachtwagen die werd geladen en zeilen etc bovenop. Daar hebben een tijdje naar staan kijken en toen redelijk relaxed erlangs.

Maar ik wil zo graag de oorzaak weten. Is dat idd het zolang op stal staan ? Maar waarom gebeurt het dan ook op stal ? Of toch wat anders ?

ah ik snap het, het is juist het onverklaarbare. Wat ik wel weet hier is dat mijn projectpaard de ene dag (met koud en winderig weer) heel anders reageert dan met lekker warm en rustig weer.
Mijn aanpak op die dagen is dan ook heel anders.
Maar misschien zit het bij jou in iets heel anders. Is de mogelijkheid 24/7 op de wei mogelijk? Dan komt er vaak ook veel rust.

Voer je krachtvoer? Anders zou je dat ook kunnen minderen/stoppen. En dan meer ruwvoer + supplement
En hoe zit het met weidemaatjes? Zijn dat dezelfde? En hoe is dat op stal?
Is er bij overgangen/naar de wei gaan een ander paard bij? Kan het verlatingsangst zijn?

Misschien is dit allemaal al genoemd. Je kunt ook een keer filmen/laten filmen dan zie je misschien dingen die je anders niet ziet.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 11-03-15 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:01

Mijn paard kreeg zulke 'aanvallen'/ gedragingen toen hij een maagzweer had. Daarvoor was hij altijd heel cool buiten en opstal.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:02

En zijn bol? Het lijkt dat er meer aan de hand is. Wat zegt de dierenarts?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 16:03

Mijn paard krijgt alleen hooi en ruwvoervervangers ( seniores priores en masters ). In sp zit wel wat krachtvoer geloof ik ( ponybrok ), maar die kan ik er moeilijk tussenuit gaan vissen :+

Maagzweer ? Maar dan had je paard ook nog wel andere klachten of niet ?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:05

Maris schreef:
Mijn paard krijgt alleen hooi en ruwvoervervangers ( seniores priores en masters ). In sp zit wel wat krachtvoer geloof ik ( ponybrok ), maar die kan ik er moeilijk tussenuit gaan vissen :+

Maagzweer ? Maar dan had je paard ook nog wel andere klachten of niet ?

Wat voor paard is het eigenlijk? Hoe oud? Ras etc?
Wat doe je met je paard?
Misschien heel gek, maar kan het evt zo zijn dat je paard het koud heeft? Ik weet van iemand die een paard had wat tijdens de winter niet te hanteren was, bleek het koud te hebben/last van spieren. Deken erop en het was helemaal opgelost.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 18:34

Inmiddels een engels topic ergens gevonden met mogelijke oorzaken van angst, ik zal ze hier ook noemen voor andere lezers :
Mbt voer/supplementen :- msm zwavel
- glucosamine en gelatinaat
- lucerne
- bepaalde granen

Meer medisch :
Magnesium tekort
Maagzweren
Oogproblemen
Pijn
TMJ gewricht
Lyme
EPM