Paard zit vast, wat nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daniquebyoux

Paard zit vast, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 11:17

Hallo,

Mijn paard zit sinds een aantal dagen vast in zijn rug en loopt hierdoor kreupel.
We laten al een osteopaat komen maar wat kan ik in de tussentijd doen om de pijn te verlichten?

Wil de osteopaat zo snel mogelijk laten komen want hij kon amper rollen van de pijn zei een stalgenoot.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:19

Misschien ook eens een DA laten komen?
Een osteopaat kan ook niet alles, misschien is er wel meer aan de hand als alleen 'vastzitten' wat een osteopaat kan verhelpen.
Als je kunt zien dat hij pijn heeft zou ik altijd een DA laten komen kijken.
Die kan misschien ook nog wel wat aan de pijn doen.. :)

Anoniem

Re: Paard zit vast, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:04

Als je paard zo'n pijn heeft zou ik liniarecta doorgaan naar een kliniek. Snap de stap naar de osteo niet helemaal als t paard blijkbaar zoveel pijn heeft. :?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:07

ZOu ook accuut een dierenarts bellen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:09

Als het KS is heeft een osteo ook niet veel zin zonder die diagnose. Zo maar een voorbeeldje.
Eerst een diagnose, dan gaan behandelen.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:10

Ik zal als ik jou was gelijk de dierenarts bellen.

Suc6 en beterschap met je paard!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:12

Idd de juiste weg volgen, eerst regulier en dan het andere. De DA kan wellicht wat geven wat de spieren ontspant en de pijn verlicht. Verder zou ik hem zoveel mogelijk in de wei of op de paddock laten lopen en de rug warm houden.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:13

Ik zou bij zoveel pijn de dierenarts en alvast de osteopaat bellen. Dan kan de dierenarts onderzoek doen en evt iets van pijnstilling geven en zo nodig kan daarna de osteopaat erop los.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:14

Een goede osteopaat zal toch eerst vragen of er al een DA bij is geweest als je dit vertelt. Mijn paard liep ook licht onregelmatig doordat ze vastzat maar als hij echt zoveel pijn heeft zou ik inderdaad eerst naar de DA gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:14

Als hij geen deken op heeft dan wel op doen. Het kan gewoon kou op de spieren zijn, het kan ook erger zijn, verkeerde beweging en een wervel die goed scheef zit bvb. Maar als je paard er kreupel van loopt en zelfs niet meer over de rug kan rollen dan zou ik toch eerst regulier gaan kijken voor ik een osteo er aan laat werken.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 12:39

Ik ben er zelf niet bij geweest en heb dus niet gezien tot hoever hij kan rollen enz maar kreeg het advies om osteopaat te doen, misschien dat k idd ook de dierenarts laat komen. Maar zit nu op school en kan eigenlijk niet weg.

Zal vragen of ze zijn dekentje op willen doen, die heeft hij net een dag af vanwege de warmte. Maar hij liep vanaf vrijdag kreupel maar ik dacht dus een misstap dus gekoeld enz, maar niet dus. Voel me schuldig dat k t niet heb opgemerkt

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:51

Ik weet niet hoe warm het bij jullie is en hoeveel zon er staat, maar ik zou een beetje oppassen met een deken. Warmte voor een stijve rug is goed, maar in de volle zon is het behoorlijk warm en gebakken paard is ook zo wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:52

Ik zou ook geen gevoerde deken op gooien maar bijv een regendeken ofzo. Maar ik zou snel zelf even kijken en dan de da bellen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 14:13

Normaal gesproken was k vroeg uit maar het rooster is beetje omgeklapt en komt me nu dus extreem slecht uit.
Ik heb voor hem alleen een 0 grams regendeken met fleece erin, deed hij t prima mee maar wordt me geadviseerd door stalgenoten om niks op te gooien omdat de zon er nu vol op staat.

Vanmiddag er dus snel heen en kijken, osteopaat komt sws, want hij schijnt sws vast te zitten. Maar hij rolde sws weinig om want dat lukte hem nooit. Dus k laat hem vanmiddag ff apart van de groep los en ga dan ff kijken voor mezelf.

Is er verder niks wat k kan doen? Evt zelf beetje masseren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:15

Eerste wat je leert bij masseren is dat je van blessures, ontstekingen, e.d. afblijft.
Rustig alles navoelen of er ergens warme en of gevoelige plekken zijn is wel een optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:19

Voordat een paard zo vast zit dat hij niet eens meer kan rollen van de pijn, heb je toch wel heel wat voortekenen moeten negeren...
En als die er niet waren, is het zeer waarschijnlijk dat er meer aan de hand is dan alleen vast zitten.
Dierenarts bellen is prioriteit nummer 1 nu.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:22

Als het heel plotseling begonnen is dat vastzitten en die pijn is er dikke kans dat er sprake is van een blessure, en dan moet je echt als een spéér een goede paarden-DA laten komen, en er zéker niet zelf aan gaan masseren of wat dan ook.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 14:26

KoudbloedKim schreef:
Voordat een paard zo vast zit dat hij niet eens meer kan rollen van de pijn, heb je toch wel heel wat voortekenen moeten negeren...
En als die er niet waren, is het zeer waarschijnlijk dat er meer aan de hand is dan alleen vast zitten.
Dierenarts bellen is prioriteit nummer 1 nu.

Hij is jong en het gaat er soms ruig aan toe in de groep, ik dacht dat hij daarbij een misstap had gemaakt en vandaar niet lekker riep. Nu merkte een stalgenoot met wat meer ervaring met dat soort blessures op dat hij niet lekker met zn rug zat.
Boux zat al tijdje in een dipje maar kwam er weer uit, zag dus geen paniek en ben met hem gaan wandelen voor de kreupelheid.
Ik zie zelf de nood niet om direct de dierenarts te bellen, heb er niet eens zelf naar gekeken nog. Ik gok dat het ergens meevalt aangezien overdrijven snel gebeurd. Grote kans dat hij zich straks gewoon lekker op de grond gooit en gaat rollen. En anders is hij flink toegetakeld door de groep. Maar als er een belgisch trekpaard door je heen beukt dan kan je flink vast zitten met een verkeerde beweging.

Ik ga ervan af blijven en mocht een dierenarts vanmiddag nodig zijn dan haal ik hem erbij. Al lijkt het mij dat een osteopaat (ik wil Yvonne Groven laten komen) ook weet wat die moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:29

Als er een Shetlander door je heen beukt, kun je net zo goed iets oplopen.
En wandelen met een kreupel paard als je de oorzaak van de kreupelheid niet kent, is ook niet zo handig, maar goed, het is al gebeurd.
In ieder geval goed dat je iemand laat kijken die ervoor geleerd heeft. :)
Succes.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:29

Dus omdat je paard niet om kon rollen zit hij nu ineens vast? Of lees ik het verkeerd?

1 van mijn paarden kan ook niet omrollen (nooit gekund overigens). Heeft ze pijn? Nee, otseo en DA zijn er diverse keren bij geweest. En ze zit nergens vast oid. Kan uiteraard bij de jouwe wel het geval zijn. Maar ik zou dan niet wachten tot de osteo kan komen. En al een DA bellen voor advies

Waarom mijn pony niet kan omrollen weten we niet. Ze rolt, staat op en gaat vervolgens op de andere kant rollen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:34

Een belgisch trekpaard wat door je heen beukt?

Euh ja... Ik zou dan toch Z.s.m. zelf gaan kijken hoe het uitziet... En dan beslissen wat de volgende stap is. Niet zelf gaan klooien als je niet weet wat er aan de hand is. Zeker als je vermoed dat een trekpaard met flink wat kilo's en kracht voor de blessure gezorgd heeft...

En voor wat betreft overdrijven en dat dit vaak gebeurd.... Dat klopt... Maar je zegt zelf dat iemand met veel paardenervaring er een blessure in zag... Dus wellicht toch even serieus nemen...

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 14:35

De shetlander loopt onder hem door :+ Het belgische trekpaard dat hier nieuw is is alleen een beetje te grote uitdaging voor hem, de rest weet hij nog wel te ontwijken en kan ie aan. Maar blijkbaar te hoog gegrepen.
Hij loopt kreupel op links voor, dus ik die koelen en lopen.

Ik kreeg Yvonne aanbevolen en keek op haar website. Ze scheen erg rustig met de dieren om te gaan, iemand op stal heeft haar al een keertje eerder laten komen dus dan ga ik voor haar. Mijn moeder belt straks of ze vanmiddag nog kan.

rienne schreef:
Dus omdat je paard niet om kon rollen zit hij nu ineens vast? Of lees ik het verkeerd?

1 van mijn paarden kan ook niet omrollen (nooit gekund overigens). Heeft ze pijn? Nee, otseo en DA zijn er diverse keren bij geweest. En ze zit nergens vast oid. Kan uiteraard bij de jouwe wel het geval zijn. Maar ik zou dan niet wachten tot de osteo kan komen. En al een DA bellen voor advies

Waarom mijn pony niet kan omrollen weten we niet. Ze rolt, staat op en gaat vervolgens op de andere kant rollen.

Byoux kon sws weinig omrollen, maar blijkbaar toonde hij nu ook pijn klachten. Dus daarom vind k de nood voor dierenarts te klein. Daarbij wil ik eerst zelf bekijken, want had ik dus nog niet gedaan.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 14:37

Neon schreef:
Een belgisch trekpaard wat door je heen beukt?

Euh ja... Ik zou dan toch Z.s.m. zelf gaan kijken hoe het uitziet... En dan beslissen wat de volgende stap is. Niet zelf gaan klooien als je niet weet wat er aan de hand is. Zeker als je vermoed dat een trekpaard met flink wat kilo's en kracht voor de blessure gezorgd heeft...

En voor wat betreft overdrijven en dat dit vaak gebeurd.... Dat klopt... Maar je zegt zelf dat iemand met veel paardenervaring er een blessure in zag... Dus wellicht toch even serieus nemen...

Het spelen gaat er hier ruw aan toe en dan beuken ze op elkaar in als malle, maar daar kan hij natuurlijk niet tegenop.
Helaas is dat pas rond 4 uur. En elk paard kan natuurlijk het hebben veroorzaakt maar van de andere had hij alleen maar een ei op zijn borst van een trap een jaar geleden.

Ik neem het ook serieus, anders had ik ook geen stap genomen voor osteopaat. Maar iedereen kan het fout hebben weetje, daarom wil ik het zelf zien. Ervaring geeft geen 100 % garantie

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:38

Tuurlijk snap ik dat je het zelf eerst wilt zien, doe ik ook altijd. Wij kennen onze paarden nog altijd het beste.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 14:39

rienne schreef:
Tuurlijk snap ik dat je het zelf eerst wilt zien, doe ik ook altijd. Wij kennen onze paarden nog altijd het beste.

Deze! :j