paard valt door achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikewendy

paard valt door achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 17:38

Hallo,

de titel zegt het al een beetje maar ik zal het even uitleggen

ik heb een (verzorg) fries van 16 jaar. die toen ze 3 was wel beleerd is maar verder alleen voor de kar gereden is. sinds de zomer ben ik haar nu aan het rijden. alleen valt me op dat , vooral de laatste tijd, ze tijdens het rijden soms door haar achterhand valt.

het is niet dat ze struikelt, want een vriendin rijd er soms op en dan kan ik het zelf zien. het is alsof ze haar achterhand/been niet snel genoeg mee kan krijgen en daardoor er gewoon door heen valt. en dan zit ze soms echt gewoon op haar kont. en sinds een paar weken heeft ze dat ook af en toe met de voorhand. maar voornamelijk met haar achterhand. en het gebeurt sws een paar keer per les.

de eigenaar ziet het niet zo want voor kar heeft ze het minder , omdat met rijden ze moet inbuigen ( wat ze erg moeilijk vind ) . en je ziet dat het vooral op rechts gebeurt. en de eigenaar is niet iemand die snel naar de da gaat. daarom probeer ik wat info te verzamelen van wat het misschien kan zijn.

iemand enig idee ? graag jullie hulp

Yenni

Re: paard valt door achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:40

Niet genoeg balans?

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:42

Heb je les? Zo ja, wat zegt je instructeur?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:42

Bij een vorig paard van mij heb ik dit ook meegemaakt. Dit paard liep ook een beetje met de achterhand alsof hij dronken was, maar het begon mij op te vallen door idd door de achterhand te zakken.
Dit paard bleek ataxie te hebben.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:43

Hoe heb je het paard voorbereid op het rijden? Werk je ook met het paard aan de (dubbel)longe? Heb je les?

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 17:47

mijn instructeur had het ook gezien en die zij ook dat ze er idd door heen valt, maar wist het verder ook niet zo goed. hij zij alleen ook dat ze op rechts ook niet helemaal zuiver liep. en dat is sinds 3 weken ong.

@cinnepin, en hoe zijn jullie daar achter gekomen ? is dat makkelijk te constateren of niet ?

@jetta, ik heb idd les, meteen vanaf het begin. en heb haar ook aan de longe. in gebruik nu ook een longeerhulp omdat ze totaal niet over de rug loopt, en dat word al wel stuk beter maar heb niet het idee dat dat ook helpt voor haar benen.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:47

inderdaad herkenbaar! wil je niet bang maken, maar bij mijn merrie hetzelfde. bleek wobbler te zijn. probeer eens om korte cirkels te lopen ( aan de hand). bij mijn paard zie je dan over duidelijk dat haar achter benen erg onhandig achterblijven en slepen. ook in draf is t slepen goed te zien. achteruit lopen is eveneens lastig. vooral wanneer ze moe wordt, worden de symptomen duidelijker. ze begon ook stedds meer te struikelen en door haar benen te zakken. voorzichtig met rijden! succes met onderzoek. hopelijk valt t mee.

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 18:15

testes76 schreef:
inderdaad herkenbaar! wil je niet bang maken, maar bij mijn merrie hetzelfde. bleek wobbler te zijn. probeer eens om korte cirkels te lopen ( aan de hand). bij mijn paard zie je dan over duidelijk dat haar achter benen erg onhandig achterblijven en slepen. ook in draf is t slepen goed te zien. achteruit lopen is eveneens lastig. vooral wanneer ze moe wordt, worden de symptomen duidelijker. ze begon ook stedds meer te struikelen en door haar benen te zakken. voorzichtig met rijden! succes met onderzoek. hopelijk valt t mee.

kan dit ook op latere leeftijd ontstaan ? ik ken haar natuurlijk pas bijna een jaar, en heb dus geen idee hoe ze vroeger liep. maar de eigenaar herkende het niet. dus denk niet dat ze het altijd al heeft.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:44

Maaikewendy schreef:
mijn instructeur had het ook gezien en die zij ook dat ze er idd door heen valt, maar wist het verder ook niet zo goed. hij zij alleen ook dat ze op rechts ook niet helemaal zuiver liep. en dat is sinds 3 weken ong.

@cinnepin, en hoe zijn jullie daar achter gekomen ? is dat makkelijk te constateren of niet ?

@jetta, ik heb idd les, meteen vanaf het begin. en heb haar ook aan de longe. in gebruik nu ook een longeerhulp omdat ze totaal niet over de rug loopt, en dat word al wel stuk beter maar heb niet het idee dat dat ook helpt voor haar benen.

Ik heb het laten onderzoeken in de kliniek. Mede door het idd door de achterhand heen zakken ( waardoor er tijdens het rijden al regelmatig gevaarlijke situaties ontstonden, b.v een vrij vlotte galop in het bos ). Ook liep hij dis een beetje dronken achtig zoals ik al zei. Toen heb ik een afspraak gemaakt op de kliniek.
Vaak ontstaat ataxie door een val waar ze ongelukkig bij terecht zijn gekomen. Mijn toenmalige paard had het al voor ik hem kende, dus hoe het bij hem is ontstaan weet ik niet.

Ik wil je niet bang maken hoor, het kan makkelijk wat anders zijn. Mocht je het echt niet vertrouwen bel gewoon even een da ;)

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 18:53

Cinnepin schreef:
Maaikewendy schreef:

Ik heb het laten onderzoeken in de kliniek. Mede door het idd door de achterhand heen zakken ( waardoor er tijdens het rijden al regelmatig gevaarlijke situaties ontstonden, b.v een vrij vlotte galop in het bos ). Ook liep hij dis een beetje dronken achtig zoals ik al zei. Toen heb ik een afspraak gemaakt op de kliniek.
Vaak ontstaat ataxie door een val waar ze ongelukkig bij terecht zijn gekomen. Mijn toenmalige paard had het al voor ik hem kende, dus hoe het bij hem is ontstaan weet ik niet.

Ik wil je niet bang maken hoor, het kan makkelijk wat anders zijn. Mocht je het echt niet vertrouwen bel gewoon even een da ;)

Okee, ja het is lastig met de eigenaar, ik vertrouw het niet helemaal. Maar de eigenaar is zo van , Ag we kijken het wel aan.

Maar zij loopt idd soms ook zo 'dronken' en als we buiten rijden loopt ze heel onregelmatig

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:57

Dan zou ik met rijden toch uitkijken. Ik ben wel achterover geklapt met dat toenmalige paard. Vanuit de galop wat ik zei, door de achterbenen gezakt en zo kats achterover.

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:28

Okee, ja heb het idd al paar x in draf gehad dag we bijna languit lagen. Galopperen doen we niet , want dat kan ze niet/snapt ze niet onder het zadel.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:33

Ok, ik zou dan toch ff aan de eigenaar vragen of hij echt niet onderzocht kan worden, want het kan echt hele nare situaties geven. ;) En dan heb je toch zekerheid

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:42

Ja precies. Proberen het idd ook. Gaan ook proberen om via onze instructeur hem te overtuigen, want die geeft hem ook les met mijn paard voor de kar.m

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:16

Ok, hoop dat het gaat lukken :)

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 20:26

Hmm met berichtje van instructeur gehad en die zegt alleen, ja heb ik ook gezien bij de merrie, ze is zwak in de achterhand., maar toch zegt mijn gevoel dat het meer is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:26

Een instructeur is geen dierenarts...

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 20:28

Nee daarom idd, heb toch wel liever dat er naar gekeken word

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:29

klinkt toch een beetje als ataxie?Ik zou er even niet meer opstappen voordat je weet wat het is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:30

Maaikewendy schreef:
Nee daarom idd, heb toch wel liever dat er naar gekeken word

Snap ik, ook voor je veiligheid

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 20:35

Vind het wel lastig allemaal, aangezien het niet mijn eigen paard is. En de eigenaar het niet ziet. Of niet wil zien ?!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:36

Daar kan ik geen antw opgeven. Is het geen geld kwestie? Da kost natuurlijk geld.
Maar wat de rede is, kan vanalles zijn.

Maaikewendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 20:38

Ja idd. Zou ook kunnen, maarja in ieder geval bedankt voor de berichtjes :) ben er nu wel zeker van dat ik er wel wil naar laten kijken

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:39

Wat knap dat iedereen aan de hand van het verhaal van ts al kan zien wat dit paard mankeert. Terwijl er anders altijd wordt gezegd dat wij op bokt geen dierenarts zijn. En TS, ik zou gewoon naar de eigenaar luisteren. Die kent het paard beter dan dat jij haar kent. Paard kan heel goed een zwakke achterhand hebben. Hier heeft hij voor de kar minder last van dan onder het zadel. Je bent haar nu nog maar ongeveer een half jaar aan het rijden. Weet niet hoe fanatiek je dat doet. Maar kan heel goed zijn dat dat wat jij doet te zwaar voor haar is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:41

FriesWytske schreef:
Wat knap dat iedereen aan de hand van het verhaal van ts al kan zien wat dit paard mankeert. Terwijl er anders altijd wordt gezegd dat wij op bokt geen dierenarts zijn. En TS, ik zou gewoon naar de eigenaar luisteren. Die kent het paard beter dan dat jij haar kent. Paard kan heel goed een zwakke achterhand hebben. Hier heeft hij voor de kar minder last van dan onder het zadel. Je bent haar nu nog maar ongeveer een half jaar aan het rijden. Weet niet hoe fanatiek je dat doet. Maar kan heel goed zijn dat dat wat jij doet te zwaar voor haar is.

knap dat jij ziet dat wij een diagnose stellen ;) Nergens geeft iemand aan wat het is.