hoefijzer verloren onderweg, kan dit kwaad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lopke69

hoefijzer verloren onderweg, kan dit kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 21:38

Allemaal vragen over het verliezen van een ijzer onderweg, dit was mijn eerste ervaring hiermee..Tijdens een korte buitenrit ( ruim half uur) ben ik een hoefijzer verloren, ik heb niets gemerkt, terwijl de nagels gebogen waren, het ijzer er dus a.h.w. afgeslagen ( ?) is.. we vonden het later. Het paard liep ook niet kreupel daarna. Het ijzer zat er al langere tijd onder, ruim 3 maanden, bijna 4. Kan dit kwaad? Ze had alleen voor ijzers en liep dus nog met 1 ijzer. is het vreemd dat ik niets heb gemerkt? we hebben daarna nog gegaloppeerd en voornamelijk over zachte ondergrond gereden. Is het gevaarlijk als je onderweg een ijzer verliest? Of moet je dit eigenlijk voor zijn?
Laatst bijgewerkt door lopke69 op 07-03-15 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Re: hoefijzer verloren onderweg, kan dit kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:40

Ruim drie maanden, bijna 4 maanden een ijzer? Is dat met een speciale reden? Anders vind ik t niet heel gek dat hij eronder uit is gekomen :=

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:40

Zolang aan ijzer onder een voet????? Die dingen worden normaal gesproken om de 8 weken verwisseld. Als je ijzers te lang laat zitten kunnen de voeten vergroeien.

En het niet merken kan gebeuren, maar nu je het weet zou ik niet gaan rijden tot ze weer gelijk staat.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:42

Zolang de nagels er maar uit zijn is er niks aan de hand.
Als ze er pijn aan had dan had je dat wel gemerkt nu.

En nu hoefsmid bellen he

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:43

Zolang je niet te veel over een harde ondergrond rijdt/hebt gereden, kan het niet zo veel kwaad. Ijzer zat er wel erg lang onder, dan is de kans dat dit gebeurt ook wel groter.

lopke69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 21:44

Ja, zolang zat het eronder, waren wel hele goeie winterijzers en ik heb hier geen ervaring mee en ben afgegaan op datgene wat de eigenaresse zei, dat dit wel kon... maar ik begrijp dus dat je dit kunt voorkomen door er op tijd nieuwe ijzers onder te zetten. Maar mijn vraag is eigenlijk ook, is het gek dat ik het niet gemerkt heb onderweg en kan dit problemen geven. want dit kreeg ik te horen, dat ik dit had moeten merken, het is niet mijn eigen paard.
we rijden er niet meer op en idd de hoefsmid komt.
Laatst bijgewerkt door lopke69 op 07-03-15 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:45

Nee vind het niet gek, ik ben ook wel eens met een ijzer minder thuis gekomen op mn paard zonder dat ik het merkte. Kijk fijn voor het paard id wat anders, maar vaak kan het geen kwaad hoor

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:46

Nee is niet gek dat je het niet merkte, als je op zachte ondergrond hebt gereden kun je het ook niet horen, en als je paard er niet onregelmatig door is geworden, voel je het ook niet. Kan niet zo veel problemen geven verder. Als het andere ijzer los zit kun je het er nog onderuit halen, dan staat ie in ieder geval gelijk op de voeten, maar zoals het nu is maakt dat voor een paar dagen echt niet uit.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:47

enigste probleem is dat er scheuren in de hoef kunnen komen/ stukken uit kunnen breken doordat het ijzer er niet netjes vanaf wordt gehaald. En daarop doorlopen is niet handig.
Als de hoef heel is kan het weinig kwaad, even een halve cm verschil is niet zo erg.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:48

Ook als het een 'goed' ijzer is moet dit ongeveer om de acht weken worden vervangen. :)
lopke69 schreef:
Ja, zolang zat het eronder, waren wel hele goeie winterijzers. Maar mijn vraag is eigenlijk meer, is het gek dat ik het niet gemerkt heb onderweg en kan dit problemen geven. het is niet mijn eigen paard.
we rijden er niet meer op en idd de hoefsmid komt :-)

Dat je het niet hebt gemerkt kan gebeuren. Heb je niet gevoeld dat hij even onregelmatig liep? Hoeft natuurlijk niet maar lijkt mij wel voor de hand liggend. Als jullie er niet meer op rijden en de hoefsmid komt is er niets aan de hand en is het gewoon afwachten wat de smid zegt

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:49

Zolang je nu niet meer rijdt tot de hoefsmid is geweest kan het niet zoveel kwaad. En het kan best hoor, dat je het niet gemerkt hebt.
Als het paard netjes op tijd naar de smid gaat heb je wel minder kans dat je een ijzer kwijt raakt onderweg.

Goede ijzers betekent niks trouwens. De hoeven van je paard blijven groeien en moeten daarom bekapt worden. Als de hoef groeit komt het ijzer anders te zitten en gaat het er makkelijker onderuit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:50

Volgende keer optijd opnieuw laten beslaan want bijna 4 maanden is echt veel te lang! Dat kan echt schadelijk zijn ivm het stand verschil. 8 weken is een goede richtlijn(sommige moeten ook echt vaker), bijna 2x zo lang is veel te lang. Je moet dit echt voor zijn!

Voor nu, de smid zo snel mogelijk laten komen en niet rijden tot het weer voor elkaar is. Als je paardje nu goed loopt zou ik me niet meteen druk maken.

lopke69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 22:14

oke, bedankt voor jullie reacties... ik heb inderdaad eerst een tijd op zachte ondergrond gereden, nadat ze hem was kwijtgeraakt, zelfs nog gegaloppeerd en het laatste stukje op de weg gelopen, maar niets gemerkt. ook had ik afgelopen maand al eens aangegeven of de ijzers er niet af moesten nu, maar dit is goed om te weten. Dit was mijn eerste ervaring hiermee, ik leer.. dank jullie!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:40

Als ik de ijzers van mijn paard er 4 maand op laat dan kan is ze er waarschijnlijk met de hand afhalen. :')
maar het is helemaal niet gek dat je het niet gemerkt hebt. Zeker niet als ze maar op 2 ijzers staat :)

lopke69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 22:51

Brittneyx schreef:
Als ik de ijzers van mijn paard er 4 maand op laat dan kan is ze er waarschijnlijk met de hand afhalen. :')
maar het is helemaal niet gek dat je het niet gemerkt hebt. Zeker niet als ze maar op 2 ijzers staat :)

dat stelt me gerust omdat ik het als kritiek kreeg en dat ik te horen kreeg dat het zorgelijk was dat ik het niet had gemerkt... terwijl ik best oplettend ben volgens mij. Het werd vergeleken met een lekke autoband, maar dat kan je toch niet vergelijken?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:52

Nee dat kan je niet vergelijken, ik zou het zelf zeer waarschijnlijk ook niet gemerkt hebben :)
Geen zorgen!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:03

je kan het helemaal niet vergelijken. En als je voornamelijk op zachte ondergrond hebt gereden is het ook moeilijk om het te merken.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:08

Zeker als ze zo lang er onder zitten en je op zachte grond hebt gereden, kan het gebeuren dat je het niet merkt. Goed dat de hoefsmid nu komt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de hoef met ijzer eruit ziet. Een hoef wordt niet alleen langer maar ook breder. Je ijzer moet altijd iets breder/groter zijn dan de hoef vanwege de drukverdeling oa. Als het ijzer er te lang onder zit. Kan de hoef even breed worden als het ijzer of zelfs iets breder maar meestal is tegen die tijd de hoef wel bijgewerkt en voorzien van een ander ijzer. Zijn haar hoeven nu niet heel lang of valt dat mee?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:08

In de winter groeien hoeven minder hard maar 4 maanden is wel heel lang. Gewoon maandag de smid bellen.

lopke69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 23:16

ik heb het via een app te horen gekregen en zelf daarna even gebeld. Helaas kan ik het nu niet zien... en volgens mij gaan ze eerst zelf het ijzer eraf halen nu. Dus ik weet het niet.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:35

Enige tip die ik kan geven als de ijzers er weer onder zitten : luisteren tijdens het rijden/wandelen op verharde ondergrond naar hoe het klinkt als de voeten de vloer raken, welk tempo het gaat.

Als dit een gewoonte is om met enige regelmaat te luisteren ga je horen als er iets niet klopt. Onregelmatige stappen gaat je opvallen, mis je een ijzer dan mis je die klik. Zelfs losse ijzers ga je op gegeven moment horen, die klik is weer anders.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:48

Je hebt zelf niet achteraf gezien dat hij er niet meer onder zat? Omdat je een app kreeg..
Ik denk dat de eigenaren dat bedoelden.. Stukje nazorg is dat soort dingen altijd wel checken na t rijden (afzadelen, hoeven uitkrabben, etc.) daarmee zie je dat soort dingen..

lopke69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 10:47

Celiien schreef:
Je hebt zelf niet achteraf gezien dat hij er niet meer onder zat? Omdat je een app kreeg..
Ik denk dat de eigenaren dat bedoelden.. Stukje nazorg is dat soort dingen altijd wel checken na t rijden (afzadelen, hoeven uitkrabben, etc.) daarmee zie je dat soort dingen..

Nee, heb het inderdaad niet gezien.. Ook niet bij het afzadelen en wortels geven, nou ja, weer wat geleerd, het gaat denk ik twee kanten op. Ik merkte wel een tijdje dat ze wat weg gleed, maar toen reden we over een heel modderig pad, dus dat leek me logisch.. ik wil ook niet te zorgelijk zijn en ik ben pas sinds kort met haar alleen buiten aan het rijden, dus dan heb je eerst veel meer waar je op let. Langzaamaan ga je dan meer de verfijning in is mijn ervaring. De ijzers hadden er ook beter wat eerder afgekund denk ik, ik had dat vorige maand nog aangegeven/gevraagd. De volgende keer zal ik sowieso alerter zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:57

we hebben hier ook een eigenaar die ze er zo lang onder hield dus het gebeurd wel vaker. wonderbaarlijk bleven ze er nog onder zitten ook. Ik heb wel helpen herinneren.. meerdere keren dat het wel weer eens nodig was.. beestje werd kreupel.. toen belde ze pas eens de smid..

lopke69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 11:29

de eigenares is wel goed voor haar paarden, maar had het een beetje druk ook.