Droge hoeven, snel scheuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRomelia

Droge hoeven, snel scheuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 16:19

Hoihoi!

Mijn haflinger (merrie, 11 jaar) heeft al lange tijd last van erg droge hoeven. Als ze ergens tegenaan schopt brokkelen er stukjes af.
Het is niet dat de hele hoef afbrokkelt maar alleen het bovenste laagje zegmaar. Ook komen er snel scheuren in deze laag.

De hoefsmid heeft gezegd dat ik de hoeven nat moet houden (met water) en er een keer in de week een flinke laag vet op moet doen.
Nu is mijn ervaring dat haar hoeven hier alleen nog maar droger van worden...

Heeft iemand tips?

kiwiwitje

Re: Droge hoeven, snel scheuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:24

Er juist geen vet op doen, vet sluit af waardoor er juist geen vocht meer opgenomen kan worden.. Een vocht inbrengende creme werkt wel goed. Denk aan Hoofwall hydro cream.. Weet niet of het nog verkocht word. Anders is nivea uit de blauwe blikken ook goed. Dat een paar keer in de week met een kwast insmeren.

xRomelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 16:58

Bedankt voor de tip! Ik ga maar eens kijken of ik dat goedje nog ergens kan krijgen! En anders gaan we aan de slag met nivea cream :D

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:08

Mijn hoefsmid zei dat je de hoef eerst schoon maakt met water en een borstel en dan de nog vochtige hoef invet. Zo sluit je het vocht in zei hij.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:09

Maar kan er geen nieuw vocht meer bij. En van even een beetje borstelen met water word de hoef niet minder droog... Dat is cosmetisch minder droog maar ook maar voor hele korte duur.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:13

Ik heb goede ervaringen met Biotine. Misschien dat eens proberen?

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:18

Je neemt een halve liter azijn en een halve liter zonnebloemolie meng dit en smeer dat 1 x per week op de net schoongemaakte hoeven.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:25

heeft je paardje ijzers of niet?
kan goed zijn dat de nagels de hoefwand teveel beschadigen

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:28

Hier helpt het net wel zeer goed om eerst de hoef goed nat te maken (ook de onderkant) en vervolgens de buitenkant (niet de onderkant dus) in te smeren met hoefolie, op een week tijd zag je al dag en nacht verschil!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:14

Laat als het even kan de pony dagelijks ook door water (modder of vochtig hoger gras kan ook) lopen. Als dat meerdere keren per dag (of gedurende minimaal een kwartier aan 1 stuk) gebeurd, blijven de hoeven wel mooi vochtig. Voordat het paard naar binnen gaat kun je de hoeven even afspoelen (zodat ze schoon zijn, vocht zit er al in van door de zooi lopen) en daarna invetten met olijfolie. Tip van onze hoefsmid om olijfolie te gebruiken, blijkt beter te werken als andere oliesoorten in dat soort gevallen (zelf geen ervaring mee).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:20

inochiyo schreef:
heeft je paardje ijzers of niet?
kan goed zijn dat de nagels de hoefwand teveel beschadigen

En zo ja, word je pony warm of koud beslagen?
Mijn vorige Haflinger werd warm beslagen en had ook erg last van droge, snel scheurende hoeven. Toen hij koud beslagen werd had hij al snel nergens meer last van.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 06:53

De tip van de pot blauwe nivea zou ik laten gaan. Nivea sluit ook volledig af, kan niets in of uit door oa de parafine die we in zit.
Meerdere keren per dag weken en dan olie, hoefcreme (h2o heb ik 1 van) en/of biotine. Biotine merk je wel pas na 3 maanden of het werkt.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 06-03-15 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:05

Nivea zeker niet doen erg slecht voor de hoeven!

Elke dag nat door modder voor de waterbak en insmeren met textura dit sluit juist niet af heeft mijn haflinger met slechte voeten nog wat geholpen.

xRomelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 16:10

Ze heeft geen ijzers en staat 24/7 op de weide. Door modder lopen doet ze genoeg als dat er ligt, als het buiten droog is maak ik haar hoeven 3 keer per dag nat met een spons en wat water.
Bedankt voor de tips, ik zal eens op zoek gaan naar wat zalfjes bij de ruiterzaak!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:11

Rainmaker wil ook wel goed helpen :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:17

Problemen met de structuur van de hoeven heeft niet altijd alleen met de hoeven te maken.
De kwaliteit van de hoeven zegt veel over de gezondheid van het paard.
Kijk dus eens naar de voeding. Krijgt dit paard werkelijk alle benodigde voedingsstoffen binnen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:20

Er bestaan speciale springschoenen welke je in het water legt. Deze geven dan het vocht af.

xRomelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 20:38

mirim schreef:
Problemen met de structuur van de hoeven heeft niet altijd alleen met de hoeven te maken.
De kwaliteit van de hoeven zegt veel over de gezondheid van het paard.
Kijk dus eens naar de voeding. Krijgt dit paard werkelijk alle benodigde voedingsstoffen binnen?

Mijn hafje heeft in de zomer een heel weiland aan gras tot haar beschikking, in de winter krijgt ze onbeperkt hooi. Verder krijgt ze na het werken wat vitaminebrokjes als gezonde beloning en eens in de week een lekkere emmer slobber. Een haflinger is een sober ras en kan normaal gesproken gewoon op enkel hooi of gras, dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze vitaminen of mineralen te kort komt?

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:43

Honing!

gaat ontstekingen tegen en voet erg goed!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:47

ik las in 1 of ander paardentijdschrift een artikel over hoeven en hoefproblemen en die hoefsmid adviseerde ook Nivea. "Dit is net zo goed als een product met een paard erop, alleen veel goedkoper", zei ie....

Het verbaasd met dat je pony in dit jaardgetijde last heeft van droge, afbrokkelende hoeven. De mijne heeft dit in een droge zomerperiode ook wel, dan adviseert mijn hoefsmid een plas te maken bij bv de drinkbak...

xRomelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 21:08

max66 schreef:
ik las in 1 of ander paardentijdschrift een artikel over hoeven en hoefproblemen en die hoefsmid adviseerde ook Nivea. "Dit is net zo goed als een product met een paard erop, alleen veel goedkoper", zei ie....

Het verbaasd met dat je pony in dit jaardgetijde last heeft van droge, afbrokkelende hoeven. De mijne heeft dit in een droge zomerperiode ook wel, dan adviseert mijn hoefsmid een plas te maken bij bv de drinkbak...

Het is in deze periode inderdaad een stuk minder! Maar toch zijn haar hoeven duidelijk droog en scheuren ze als ze bijvoorbeeld tegen een paaltje schopt ofzo

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:12

Zeker weten dat zelfs een haflinger of een ander sober ras wel vitaminen of mineralen tekort kan hebben.
Ons ruwvoer bevat niet voldoende mineralen en zelden voldoende vitaminen.
Alleen na het werk wat vitaminenbrokjes en eens in de week een slobber zou wel eens te kort kunnen zijn.
Deze tekorten uiten zich meestal in de kwaliteit van de hoeven.
Met alleen iets op de hoeven smeren terwijl een tekort de oorzaak is is dan een beetje zonde van alles wat je erop smeert.
Je kunt beter de oorzaak aanpakken.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:24

Van onze hoefsmid kregen we ook de tip om azijn en zonnebloemolie te gebruiken zoals "Syl1612" eerder al vermeldde.
Werkt prima, kost je bijna niets en resultaat is er veel sneller dan met de dure smeersels van de ruitersportzaak.
Is ook natuurlijk, want zit geen extra rommel in.
Verder moesten wij voor onze tinkers ook een geutje zonnebloemolie onder het voer mengen en dat zou ook prima helpen.
Dat heb ik wel eerst nagevraagd bij de DA of dat geen kwaad kon.
Mochten we rustig doen, maar niet teveel per dag omdat olie je paard ook dikker maakt.

Met de zonnebloemolie onder het voer ben ik gestopt, want ze werden inderdaad te rond.
Het zijn tinkers en ze hebben aanleg om snel bij te komen.
Maar het smeerseltje van azijn/olie gebruiken we nog wekelijks en doet wonderen.
Ze lopen al anderhalf jaar rond zonder scheuren en hebben allebei geen ijzers onder.
We "vreten" heel wat kilometers als recreatie ruiters, ook op verharde weg.
Toch blijven hun hoeven mooi.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:01

mmmm, lijkt mij dat het zuur van de azijn juist "invreet" in de hoeven en de olie zorgt dat er geen vocht in de hoeven kan (je legt er toch een laagje overheen met olie) en je wil juist vocht in die hoeven...

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:00

Ik ben het eens met mirim. Kijk eerst naar de kwaliteit van je ruwvoer. Je hebt best kans dat daar net van een bepaald iets te weinig aanwezig is.,
Daarbij zou het zo kunnen zijn dat je paardje iets onder zijn leden heeft wat zich uit in de gesteldheid van de hoeven. In deze periode zouden de hoeven juist te vochtig moeten zijn en niet te droog.