Gespannen paard sederen voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

Gespannen paard sederen voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 10:25

ik had er nog nooit van gehoord, maar heeft iemand van jullie ervaring met het sederen van een paard voor het rijden? Dit wordt schijnbaar toegepast omdat het paard in kwestie enorm gespannen is tijdens het rijden en hierdoor in een patroon is geraakt waardoor hij niet kan ontspannen. Kan dit helpen? de meningen op stal lopen sterk uiteen...

Edit: de sedatie is met iets als tranquigel, dus niet iv.
Laatst bijgewerkt door Gwahir op 05-03-15 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Re: Gespannen paard sederen voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:28

Vaak verbloemd de sedatie alleen de reactie, maar ervaart het paard de stress zelf nog steeds hetzelfde. Voor de ruiter is het met sedatie dus wel veiliger, maar het paard zelf zal nog steeds in de stress schieten. Als die stress heel veel wordt, dan kunnen ze ook door de sedatie heen breken.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:30

Ik zou het zelf veel te gevaarlijk vinden.
Stel dat de sedatie minder werkt op een gegeven moment.
Ik zou liever er alle tijd voor nemen en onder de grens van het dier blijven en zo telkens uitbreiden.
Plus dat het dier zoer veel minder van leert.
Plus stel je bent zeer gespannen en ze ontnemen je ook nog de kans om te reageren en stukken krijg je mee, wat gaat erdan wel niet in je om?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:47

Ik vind zoiets jammer, misschien denk ik te makkelijk maar het kan imo ook anders opgelost worden door meer tijd in een dier te steken.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:53

Door hem half suf te maken doorbreek je het patroon m.i. niet.
Dit lijkt meer op symptoom bestrijding dan op het aanpakken van de oorzaak....
Professionele hulp inschakelen zou ik zeggen!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:54

Wat is de reden van deze spanning? Is dit wel echt een oplossing of moet je blijven sederen?

Imo is dit niet de juiste weg.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:19

Ja, te gek idee, in een paard waar je op gaat zitten Tranquigel stoppen. De werkzame stof daarvan is Acepromazine. Dat is dezelfde meuk die in ouderwetse "muisjes" zit en tevens in die pilletjes, die tot voor kort gepromoot werden voor honden en katten met vuurwerkangst. Het enige wat dat doet is het remmen van de lichamelijke reactie. Voor de rest is de lijst van negatieve bijwerkingen vrij eindeloos: http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NZSOOOL1BL2o.php Ff naar beneden scrollen.

Dit is dus pure symptoombestrijding en het draagt echt helemaal niets bij aan een mogelijke oplossing voor het probleem. Het zou mij zelfs niet verbazen, als het op termijn alleen maar averechts werkt, dat er na verloop van tijd helemaal niets meer met dat paard kan, zonder 'm eerst half plat te spuiten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:25

In aanvulling op mijn eerdere post:

Omdat het paard de stress zelf nog wel ervaart zal het paard zodra er geen sedatie meer gegeven wordt, direct hetzelfde gedrag als voorheen laten zien.

Het wordt op sommige stallen standaard gebruikt bij paarden die ingereden worden. Vaak doen dat soort stallen niet aan voorbereiding en gaat de ruiter er gewoon direct op. Alles is dan nieuw voor het paard. Hun idee erachter is het volgende: Paard ervaart de eerste keer met ruiter stress door de nieuwe situatie, maar leert al tijdens die situatie dat er niets aan de hand is. Door de sedatie krijgt de ruiter gemakkelijker de kans om te blijven zitten (want paard kan door de sedatie minder sterk reageren), en daardoor went het paard aan iemand op z'n rug. Als het paard dat een aantal keer heeft meegemaakt, dan zal het daarna ook zonder sedatie niet meer reageren, omdat het gewend is aan de situatie van een ruiter op z'n rug.

Nu denk ik persoonlijk dat voorbereiding de juiste manier is, en je daardoor stress kunt vermijden, waardoor sedatie ook niet "nodig" is.

Het paard wat jij echter beschrijft ervaart al stress onder het zadel. Dat kun je op deze manier niet wegnemen, het zal immers nog steeds de stress ervaren. Een onbeleerd paard kent het niet, en dat maakt de situatie daarmee anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:26

Ik zou ook niet zo snel naar de tranquigel grijpen. Er zijn nog wel andere middelen om nerveuze, gespannen paarden wat rustiger in de kop te krijgen, waaronder magnesium.
Ook zou je Zenn oral solutions kunnen proberen. Hoor ik veel goede resultaten van.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:27

Telpeva schreef:
Ik vind zoiets jammer, misschien denk ik te makkelijk maar het kan imo ook anders opgelost worden door meer tijd in een dier te steken.

Mee eens. Als die stress zo ernstig is moet er toch meer achter steken, dat is toch fijner gewoon op te lossen dan het probleem maar uit te stellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:28

Symptoombestrijding vind ik dat..en enigzins gevaarlijk ook. Ik zou persoonlijk bezig gaan vanaf de grond om het paard te desensibiliseren en zo de spanning weg te nemen. (Even in het kort :D )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:29

@Angela: wordt met zadelmak maken wel vaker gebruikt idd. Wij gaan dit weekend voor het eerst opstappen op onze gup en overweeg toch om hem een paar streepjes te geven. Niet omdat er niet goed voorbereid is, maar om er zeker van te zijn dat t goed gaat. Voor het "echte" rijden zou ik het toch niet zo snel gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:30

Maar babootje, als je nog niet zeker bent dat het goed gaat, is het dan niet te vroeg om al op te stappen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:34

Bij de eerste keer het paard op is het het aller-aller-belangrijkste dat de ruiter de gehele rit blijft zitten, en positief voor het paard kan afsluiten. Als de ruiter valt zal de keer daarna voor het paard nog veel meer stress zijn, met alle gevolgen van dien. Ik kan me dan ook wel vinden in het op dat moment gebruiken van sedatie, enkel als alle randvoorwaarden (goede voorbereiding waardoor kans op stress al minimaal is, veel ervaring in inrijden, weten wat te doen, wanneer te belonen, wanneer te stoppen) is voldaan. De sedatie "doet" in zo'n geval niet veel, enkel het afvlakken van eventueel reacties, wat de kans op succesvol en stressarm inrijden vergroot (omdat de ruiter niet snel zal vallen).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:41

Een oud stalgenoot van mij gebruikte het om het paard op te kunnen bouwen na een blessure. Dit kan ik juist alleen maar toejuichen, het paard heeft zelf namelijk veel karakter en kon op deze manier veilig opgebouwd worden zonder zichzelf en de ruiter te beschadigen.

Naar mate de training opgebouwd werd, bouwde ze de tranquigel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:41

Angela, oneens, het belangrijkste is dat het paard er klaar voor is, psygisch gezien. Als je van te voren al bedenkt dat je je paard moet sederen omdat je er anders af zou kunnen vallen vind ik dat je paard er nog niet klaar voor is en jij zelf ook nog niet genoeg vertrouwen in je paard hebt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:44

niet doen....ik zou een aantal stappen terug doen.Eerst weer eens beginnen met longeren,wandelen aan de hand.Vermoed dat er ergens iets fout is gegaan?Of te snel?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:45

Inderdaad Cowgirl je haalt de woorden uit mijn mond. Wij hebben vijf jaar geleden een merrie gekocht die achteraf ook altijd werd vol werd gestopt met Sedatie. Ik kan je zeggen we hebben een hele kluif er aan gehad om alles met haar te kunnen doen zonder. Sedatie is geen opvoed middel alleen soms nodig voor mediche redenen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:04

Vergeet niet als je paard sedatie heeft gekregen en wat suf is en dan bv schrikt kan struikelen en dan lig je eronder.

Je hebt ook producten die je kan geven ivm stress.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:15

Ik vind het een beetje een laatste redmiddel voor dat je het paard bijvoorbeeld uit handen geeft.
Heb het ooit 1x gedaan bij een paard dat bleef exploderen. Daarna was het patroon doorbroken en hoefde het niet meer. Maar mijn voorkeur heeft het niet en ook echt niet voor de eerste poging.
Om een paard echt mee verder te rijden :n
Medische redenen uitgesloten uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:21

Bizzar zeg.
Waarom dan niet even eerst wat rustiger aan doen en werken aan dat probleem of waarom geen minder heet paard kopen/fokken?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:26

Ik heb dat ook wel eens gehoord. Werd toen verteld dat het was om een paard te leren ontspannen zodat hij uiteindelijk zonder kon. Geen idee wat ze erin stopten overigens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:34

VivaLaVida schreef:
Maar babootje, als je nog niet zeker bent dat het goed gaat, is het dan niet te vroeg om al op te stappen?

Nee hoor, hij is er verder klaar voor. Maar het is natuurlijk geen hobbelpaard :D :D en ook al voldoe je aan alle voorwaarden kan er altijd iets gebeuren waardoor het mis gaat. Ik wil gewoon die kans zo klein mogelijk maken.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:41

Ik ken het vooral met muisjes geven na blessures. De eerste periode van stappen onder het zadel bij paarden die echt te heftig zijn. Maar die ervaren geen stress van de ruiter.
Het gevaar van sederen vind ik altijd dat de reflexen ook verminderd zijn, het paard zal sneller zijn balans verliezen als ze toch wat gek willen gaan doen.

Ik heb het ook regematig zien gebeuren bij inrijden, de eerste keer ruiter erop. Aan de ene kant ben ik er geen fan van, als je echt denkt dat sedatie nodig is moet je een stap terug doen en het paard wat langer de tijd geven. Aan de andere kant heb ik ook wel paarden gezien waar ik zonder 1 of 2 streepjes (ook) niet zo snel op zou stappen. We kunnen nou eenmaal niet allemaal zo goed plakken als Gert van den Hof.

En sommige paarden blijven gespannen, vaak door een slechte ervaring ooit. Dat moet je zien te doorbreken maar door de spanning van het paard gaat dat niet. Dan kan het helpen.

Oftewel, liever niet maar ik kan me paarden en situaties indenken en herinneren waarbij het er toch van komt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:46

Ik heb een tijdje gereden bij een handelaar waar dit regelmatig toegepast werd. Intraveneuze verdoving voor het zadelmak maken. Als het paard na de eerste testrit gevaarlijk gedrag bleef vertonen, bleef hij verdoofd worden tot dat over was. Let wel: dit is 10 jaar geleden en de handelaar was nogal van de boerse aanpak.

Het helpt natuurlijk wel, maar de meeste paarden waar dit bij nodig was, waren na het weglaten van de verdoving nog even geflipt ;) Het lijkt me zinvoller om rustig en met beleid je paard op te bouwen.

(edit: dit waren vaak 'gevaarlijke' paarden die binnen het handelaarswereldje van hand tot hand gingen en geen doorsnee gedrag vertoonden)