Staakgedrag, oorzaak onbekend

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jaravwamel

Staakgedrag, oorzaak onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:11

Hallo,

Ik heb 2 jaar mijn eigen paard, gelderlander (parcivalxwagenaarxgoudsmid) van ondertussen 8 jaar. Het is nooit een makkelijk dier geweest en gaf wel eens een bok.
Dit gedrag verdween na een jaar, alleen helaas kwam het sinds 2,5 maand geleden weer terug. Hij vertoont staakgedrag, dit houd bij hem in: bokken, stijgeren, achteruit rennen, weg rennen en weer heel het richeltje over nieuw. Mijn instructeur zei dat het 'in zijn hoofd zit' en er niks aan te doen is, maar ik dacht dat het lichamelijk was.

Ik kon niet geloven dat het in zijn hoofd zit en heb daarom er een dierenarts bij laten halen. De DA zei dat hij helemaal vast zat in zijn rug en verwees me door naar een chiropractor / osteopaat. Daar is hij vorige week dinsdag (24 Februari 2015) door behandeld. Er is ook naar het zadel gekeken, maar deze lag goed. De osteopaat gaf me advies om hem 2 dagen stil te laten staan, dan te longeren en als het er goed uit zag dat ik dan weer rustig op kon bouwen.
Zondag (1 maart) liep hij fantastisch fijn, los door het lichaam en geen stap verkeerd gezet. Dit deed hij Maandag (2 maart) ook.

Maar toen kwam dinsdag.... Ik had zo'n hoop dat het de goede kant op ging, maar hij vertoonde weer hetzelfde gedrag als de maand ervoor, maar dan nog erger... Ik was nog 5 minuten aan het stappen en vroeg helemaal niks, niet eens nageeflijkheid ;(
Ik ben nu radeloos en weet niet goed waar ik nu naar verder moet zoeken.

Heeft iemand dit ook mee gemaakt, en wat deed je toen? Of weet iemand waar dit gedrag eventueel nog meer vandaan kan komen? :(

Groetjes,
jaravwamel

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:21

Je topic staat niet goed hier en ik verplaats het naar medisch waar je denk ik beter antwoord zal krijgen op je vraag.
ED → MD

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:25

Verder onderzoek laten doen in de kliniek en foto's laten maken . Mijn paard begon een jaren geleden ook met dit protest , er zijn veel mensen bij geweest en iedereen had er een mening over ( paard is je aan het testen , de ander kon hem er wel even door heen rijden , wat we gelukkig niet hebben gedaan . Hadden we maar gelijk foto's laten maken , dat had ons veel geld gescheeld . Mijn paard bleek onder andere kissing spines te hebben .
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 04-03-15 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:26

Rug op foto...?

Jamiejoyce

Re: Staakgedrag, oorzaak onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:33

Wie heeft het zadel nagekeken de osteo of een zadelmaker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:45

Kan zijn dat ie al langer ergens last van heeft. Dat ie de rug zo heeft vastgezet dat ie er zo min mogelijk last van heeft. Nu door de kou weer last krijgt en door het losmaken helemaal weer pijn heeft. Dus ja, ook ik zou verder onderzoeken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:52

Je paard heeft jarenlang pij geassocieerd met rijden. Nu is de pijn misschien minder omdat de osteopaat de boel los heeft gemaakt, maar je paard is nog steeds bang om pijn te krijgen tijdens het rijden. Dus hij vlucht. Hier zul je heel veel tijd in moeten steken om met heeeel kleine stapjes je paard weer vertrouwd te maken onder het zadel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:54

Zit jij er misschien scheef op?Loopt hij aan de longe wel goed dus?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 04:14

Ik zou de osteopaat opbellen en hem vertellen dat het probleem na 2 dagen lekker lopen weer terug is..

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:10

Dus als ik het goed begrijp heb je 2x fijn kunnen rijden en was het daarna weer mis?
In dat geval zou ik mijn eigen rijden eens goed onder de loep nemen (en de instructeur erbij).
Het vertrouwen in mijn instructeur zou behoorlijk gedaald zijn als hij zou zeggen dat het tussen de oren van mijn paard zit en mijn paard blijkt vervolgens lichamelijk van alles te mankeren, dat hoor je als instructeur toch te herkennen?

jaravwamel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 08:37

Jamiejoyce schreef:
Wie heeft het zadel nagekeken de osteo of een zadelmaker?

De osteo, maar het zadel moet weer naar de zadelmaker voor jaarlijkse controle, dus kijkt hij er nog een keer naar.

GMekkes schreef:
Dus als ik het goed begrijp heb je 2x fijn kunnen rijden en was het daarna weer mis?
In dat geval zou ik mijn eigen rijden eens goed onder de loep nemen (en de instructeur erbij).
Het vertrouwen in mijn instructeur zou behoorlijk gedaald zijn als hij zou zeggen dat het tussen de oren van mijn paard zit en mijn paard blijkt vervolgens lichamelijk van alles te mankeren, dat hoor je als instructeur toch te herkennen?

Ja dat klopt, maar het kan toch niet dat ik nog geen 5 minuten bezig ben met alleen stappen en daarna iets op wil pakken, zodat hij wat meer nageeflijker gaat lopen en dat hij dan zo gaat doen..

Iemand anders nog suggesties wat het misschien kan zijn?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:00

Ik hoop toch wel dat je de zadelmaker naar jou laat komen ipv zadel naar de zadelmaker? :)

Vervelend probleem maar denk dat je het probleem voornamelijk in de rug van je paard moet zoeken, idd osteo nog eens laten komen want als er een groot probleem zit is dit meestal met 1 behandeling niet opgelost.
Heeft ze je geen huiswerk gegeven in de vorm van je paard laten buigen allerlei kant op?
Dat moest ik nl wel en vanaf de grond hem zijn rug laten bollen enz. en dat elke dag.

En ik zou idd eens kritisch kijken naar je manier van rijden, soms doen we onbewust dingen die niet correct zijn en waardoor je paard weer dezelfde problemen kan krijgen.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:25

Dit had ik ook bij mijn paard. Iedereen wist het beter... Hij was me aan het uittesten en ik pakte niet genoeg door. Heel wat therapeuten waaronder chiropraktor en ostheopaat erbij gehad. Uiteindelijk bij een holistisch dierenarts terecht gekomen waar hij met een lecherantenne nagemeten is. En jawel, mijn gevoel zei het al... KS. Rug op de foto gezet voor mijn eigen beeldvorming. Plaatsen van KS kwamen precies overeen met de plekken die de lecherantenne had aangegeven! Heb hem laten behandelen dmv goudkorrel implantatie bij Den Hoek. Gaat nu stukken beter :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:41

kun je het eens laten filmen door iemand als je rijdt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:46

Eerst eens goed door laten lichten op de kliniek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:48

Ik zou inderdaad met een DA eens kijken wat de problemen zijn. Wellicht de rug op de foto.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:51

Als ik je tekst goed begrijp dan loopt je paard met een los teugeltje wel normaal, alleen als jij je teugels meer op maat gaat pakken dan gaat hij in protest.

Probeer dan eens een periode met een los teugeltje te rijden.
Het zou dan ook heel goed zijn gebit kunnen zijn of Kissing spines

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:54

Heb je een filmpje, zodat we mee kunnen kijken wanneer hij het doet, en wat hij dan precies doet en uitstraalt?

Even voor de zekerheid hoor: doet hij het ook bij andere (goede) ruiters?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:19

Heb je de dierenarts en/of de osteopaat al gebeld voor advies?
Zij kunnen vast beter dan wij beoordelen of verder onderzoek noodzakelijk is.
Door gaan met rijden heeft op deze manier geen zin.
Maar wie weet lukt het na nog een behandeling van de osteopaat en een aangepaste manier van rijden wel? Hoe heb je die 2x gereden? Zoals vanouds of enkel aan een lange teugel zonder iets te vragen?

Even heel banketstaaf gezegd, maar als jij hem die 2x na de behandeling uit zijn stal gehaald hebt en hem zonder goede warming up in de krul getrokken hebt en omdat hij zo fijn liep nog even extra getraind hebt dan sta ik er niet van te kijken dat hij de 3e keer weer staakt.
Begrijp me goed, ik zeg absoluut niet dat je dat gedaan hebt maar het is misschien wel goed om ook kritisch naar jezelf te kijken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:13

Laat het van alle kanten bekijken. Laat je paard dus op de foto zetten (rug en hals). Als daar niets uit komt, en je paard aan de longe wel goed loopt, dan kan het maar aan 2 dingen liggen. De eerste is je zadel (dus andere zadelmaker, op bokt kan daar goed advies over gegeven worden) en de tweede ben je zelf. Gezien de opmerking van je instructeur, en daarna de bevindingen van je DA, zou ik in ieder geval op zoek gaan naar andere instructie. Goede instructie ziet het meteen wanneer een paard de rug vast zet, en dat heeft jou instructie dus echt gemist.

Verder helpen filmpjes. Genoeg deskundigen hier op bokt die kunnen vertellen waar het goed, en waar het niet goed gaat. Als er 20 bokkers aangeven dat je een bepaalde fout maakt, en je instructie heeft daar nooit iets van gezegd, dan zoek je instructie die die fout ook ziet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:16

Als de problemen zo kort na de osteobehandeling weer terug zijn, dan is er vaak toch wel iets aan de hand.
Zou idd ook rug en hals op de foto laten zetten ivm mogelijkheid van kissing spines

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:25

Onze Kwiny deed gewoon letterlijk en figuurlijk geen stap meer of zette mijn dochter tegen de bakrand met haar been. Tandarts, osteopaat, DA, hoefsmid, zadelmaker alles is langs geweest maar niets noemenswaardig. Als laatste idee voor dat moment is geweest een reading met baat het niet dan schaadt het niet. Foto's verstuurd en binnen een week bericht. Daar kwam uit dat Kwiny vond dat mijn dochter haar niet genoeg aandacht gaf, geen ECHTE aandacht. Dat gaan aanpakken en binnen een dag geen staken, rennen stoppen of iets. Ze loopt weer als een zonnetje en paard kijkt ook weer veeeeel blijer uit haar ogen!! Het is alleen een idee. Mocht het je wat lijken kun je me gerust een pb sturen!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:30

Babootje schreef:
Als de problemen zo kort na de osteobehandeling weer terug zijn, dan is er vaak toch wel iets aan de hand.
Zou idd ook rug en hals op de foto laten zetten ivm mogelijkheid van kissing spines

Volledig mee eens. De osteo was dus symptoombestrijding.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:37

Waarom wil je na zo'n behandeling gelijk weer 3 dagen achter elkaar gaan rijden?
Het paard moet leren zijn lichaam opnieuw te gebruiken. Rij hem om de dag en zet hem de andere dagen lekker los en ga aan de hand wandelen. Het lichaam wil ook tijd hebben om tot rust te komen.
Na een week of 2 rij je hem 2 dagen achter elkaar en dan 1 dag rust. Zo bouw je dat op.
Daarbij heb je kans dat 1 behandeling niet genoeg is. Misschien moet ze nog wel 2 keer komen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:57

Al ideeën hoe of wat je gaat doen of waar het nu weg komt?