Voer voor dik en koliek gevoelig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenora_C

Voer voor dik en koliek gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 19:43

Gisteren avond was het weer raak de derde keer in 9 maanden, koliek.... Vorige keren was colosan en stappen genoeg. Maar nu was ze een hoop ellende. Ze liet zich tijdens het stappen gewoon neerstorten, zonder een waarschuwing. Dierenarts erbij, eerste prik sloeg niet aan, twee prik gelukkig wel. Al was het minimaal. Vanmorgen was ze wonder boven wonder weer de oude.
Maar haar baasje gaat het niet overleven als dit steeds terug blijft komen, het is erg slecht voor mijn hart.

Dus wil ik haar iets gaan voeren waardoor ze hopelijk een wat betere darmflora gaat krijgen. Maar verstand van voer heb ik niet, dat laat ik namelijk gewoon over aan de stalbaas! En aangezien dit mijn eerste paard is, dat ik nu bijna een jaar heb, was er ook nooit noodzaak om me er in te verdiepen.

Ik lees dingen als, lijnzaad, lijnzaad olie, bietenpulp, slobber ect ect. En ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ze nu krijgt is 2x per dag een halve schep basis brok, 3 (of 4) maal per dag voordroog (ongeveer 2 kilo per keer? vind het gewicht lastig te schatten) en 2 plakken stro. En toch weet ze het te presteren om het formaat van een nijlpaard te hebben. Ze word namelijk dik van lucht, en als eten je grootste passie is, dan is dat erg lastig. Haar voordroog gaat er op een tempo in alsof ze in geen maanden te eten heeft gekregen en ook haar stro heeft maar een kort leven. Er is nooit 1 sprietje terug te vinden in de stal....

De Pavo Speedibeet zag ik wel zitten om te voeren, maar mijn stal genoten vrezen dat ze dan helemaal een vetzak word. Maar wat dan? Ze moet niet meer energie krijgen, dat is nu perfect. Maar ze moet ook niet dikker worden....
Lijnzaad dan? Maar eigenlijk heeft ze altijd gaskoliek, al zat er nu een minimale hoeveelheid zand in haar mest. Toch tijdelijk lijnzaad voeren dan? En wat is dan het verschil met lijnzaadolie?

Waarschijnlijk zal van het voordroog af stappen wat kunnen helpen, maar omdat ik op een pensionstal sta is dit moeilijk te realiseren. Ik zou graag eerst iets proberen bij te voeren, voor ik zo'n verzoek bij mijn stalbaas neer leg.

In de samenvatting:
- voer dat koliek (kan) verminderen
- niet dik maakt
- geen extra energie levert

Dus wie weet raad voor mijn lieve dikke koliekerige merrie?

Shirley

Re: Voer voor dik en koliek gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:48

Kan ze geen last hebben hebben van zand?
Wormen?

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 19:56

Ik wil voor de zekerheid zandweg geven. Wormen verwacht ik niet, ze is een in november ontwormt.

Haar vorige eigenaar had me hier voor gewaarschuwd. Daar had ze vooral last van koliek als ze weer de weide op gingen. Dan vreet ze namelijk in 10 minuten de hele weide leeg. In mei 2014 was daarom ook de eerste keer koliek in het rijtje van de afgelopen tijd.
November 2014 ging ze weer van de weide af, waardoor ze weer koliek kreeg.

Waarom ze gisteren zo'n last had kan ik niet raden. ik heb haar 2 dagen geleden even aan de hand laten grazen (max 10 minuten). Ze vond het heerlijk. Veder had ik haar gisteren een wortel gevoerd. Dat kan ook niet het probleem geweest zijn.

De dierenarts kon ook echt geen verstopping vinden. Ze had ook gewoon gemest (wel waterig) tijdens de koliek en heeft ook 3 enorme scheten gelaten. Dat heeft alleen niet voor verlichting gezorgd. Tijdens de tweede keer opvoelen leek haar dikke darm wel een beetje gekanteld. Ook kon hij haar dunnen darm voelen, en dat hoort blijkbaar niet.

Daarom hoop ik dat er iets bestaat waardoor haar darmen lekker bezig blijven, ze zich voller voelt en rustiger gaat eten en daardoor hopelijk iets minder gevoel wordt voor koliek.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:59

IK denk dat je dit soort dingen niet kunt zien zonder de hele huisvesting erbij te nemen, dit soort zaken is vaak breder...
Een optie zou sowieso kunnen zijn om een slowfeeder te gebruiken, en als ze het land op gaat een graaskorf. Of het je koliek oplost weet ik niet, maar het zal ieg een goed iets kunnen zijn. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:00

Zou eens beginnen met gewoon hooi en dan in een net of slowfeeder, dat zou al best wat kunnen schelen.
En de wei ook alleen op met een graasmasker...

En waarom eigenlijk die basisbrok als het al zo'n vetkwabbel is?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:04

Ik zou die 3e keer brok eraf halen. De ochtend en avond brok halveren. Geen wortels en ook niet grazen aan de hand. Wortels hebben veel water in zich zitten wellicht is dit het geweest (kan bijna niet van 1 wortel).

In plaats van 4 voordroog naar 3 keer hooien en dan wat meer bv in hooinet, slowfeeder. Waarom voeren ze stro bij jullie? Staat ze op vlas?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:09

inderdaad geen voordroog maar hooi geven.
als je toch krachtvoer wil geven kijk dan eens naar marstall vito of marstall force.
dit is voer met minimaal zetmeel (graan) en suikers. ze zijn er energiek genoeg van en worden niet dikker.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 20:19

Ze krijgt 2x brok. De brok krijgt ze voornamelijk voor een beetje energie en de vitamine en minerale. Ik ga overleggen of het goed is om haar minder te geven. De pensionhouder is denk ik niet bewust dat ze nog zo'n dikkerd is, ze heeft al even een deken op.

Van voordroog naar hooi overstappen, is pas een allerlaatste optie. Dat zou namelijk betekenen dat de beste man, alleen voor mij balen hooi moet gaan kopen. Ik weet niet of ze dat zien zitten en ook vind ik dat een aardig groot verzoek. Iets wat ik zeker wil gaan vragen, maar niet voor ik andere dingen heb geprobeerd.

Het stro (en soms het kuil) heb ik een tijdje in een hooinet gehad. Dit ging goed, ze deed iets langer over haar eten. Alleen wist mevrouw vaak de knoop los te krijgen. En geloof me, als ze nog vast zaten, kreeg ik ze zelfs niet makkelijk los. Dit vond ik erg eng, want leeg hooinet dat leeg op de grond ligt is vragen op problemen. Ik wil een hooitas aanschaffen en met een karbijnhaak ophangen.

Ik voer haar zelf de plakken stro. Ze staat op vlas en aangezien ze haar voordroog altijd erg snel op heeft staat ze voor mij zin te lang zonder ruwvoer. Het stro eet ze iets rustiger en ik hoop altijd maar dat ze dan tot diep in de nacht nog te knabbelen heeft.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:25

Wat doet ze aan beweging? Zoals ik het nu lees overvoer je haar. Ik zou het stro weg laten. Is een slow feeder geen optie dan moet ze rustig de tijd nemen en doet ze er langer over.

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:42

Is het gebit van je paard pas nog gecontroleerd? Zo niet zou ik dat wel laten doen.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 20:52

Ze krijgt ongeveer 6x per week beweging. Vaak 5x een uurtje rijden en 1x per week longeren. Veder staat ze overdag in de paddock met 3 paarden.

Ik zie niet zo veel probleem met het voeren van stro, aangezien hier bijna geen voedingswaarde in zit. Het zorgt vooral voor wat vulling en bezigheid in de nacht.

Ik ga zeker weer kijken voor een hooinet of slowfeeder waar ik dan haar stro in doe. Alleen moet ik nog naar een goede bevestiging manier zoeken. De stal heeft drie betonnen wanden (+ een raampje naar haar buurpaard) En een deur die ook in beton zit. Maar nergens echte makkelijke bevestigingspunten voor hooinetten of slowfeeders.

In september is de tandarts geweest. Haar kiezen waren prima in orde, er is alleen een wolfstand verwijderd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:55

Wat mijn dierenarts vorig jaar noemde toen mijn merrie gaskoliek kreeg, was dat ze meer gaskoliekgevallen zag wanneer er een extreme weerswisseling was. Mogelijk de oorzaak van deze koliek?

Verder zou ik ook gaan werken met slowfeedernetten. De hele dag toegang tot ruwvoer, maar minder vol proppen om daarna weer zonder te staan.
Bietenpulp helpt de darmflora, maar is ook een voer dat aan zet. Je hebt ook speciaal koliekvoer van Sanéqui, ontwikkelt door een da.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 16:33

IK heb haar vorige eigenaar maar even gevraagd wat die haar voerde. Daar had ze namelijk alleen koliek als ze de weide weer op gingen.

Ze kreeg daar 1 schep basisbrok met muesli per dag en veder wat hooi (minder als dat ze nu krijgt).

Er is dus, wat dat betreft bijna niks veranderd in het voer. Het voordroog zou misschien per baal verschillend kunnen vallen. Mijn stalbaas vertelde me dat ze nu wel een andere sneede voordroog hebben. Maar ook die voeren ze nu al een paar weken.

Iemand misschien ervaring met NAF Haylage Balancer? Dat zou helpen voor paarden die last hebben van voordroog.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:42

Paarden die last hebben van voordroog moet je hooi voeren!
Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan :?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:54

Laura1982 schreef:
Wat doet ze aan beweging? Zoals ik het nu lees overvoer je haar. Ik zou het stro weg laten. Is een slow feeder geen optie dan moet ze rustig de tijd nemen en doet ze er langer over.

Het stro weglaten? Stro is vooral veel vezels en bevat nauwelijks energie waarom zou je dat weglaten bij een dik gevoelig paard kan je meestal beter de dingen met veel energie en weinig vezels beperken volgens mij.

Ik zou toch eens navragen hoe moeilijk of makkelijk het voor je stalbaas is om voor jou hooi te kopen of hooi te voeren misschien vind hij het wel helemaal niet zo'n probleem onze stalbaas was bijv ook heel flexibel toen we ons paard tijdelijk op vlas moesten hebben terwijl we dat niet echt verwacht hadden, soms vallen ze wel mee die stalbazen ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:01

Lenora_C schreef:
IK heb haar vorige eigenaar maar even gevraagd wat die haar voerde. Daar had ze namelijk alleen koliek als ze de weide weer op gingen.

Ze kreeg daar 1 schep basisbrok met muesli per dag en veder wat hooi (minder als dat ze nu krijgt).

Er is dus, wat dat betreft bijna niks veranderd in het voer. Het voordroog zou misschien per baal verschillend kunnen vallen. Mijn stalbaas vertelde me dat ze nu wel een andere sneede voordroog hebben. Maar ook die voeren ze nu al een paar weken.

Iemand misschien ervaring met NAF Haylage Balancer? Dat zou helpen voor paarden die last hebben van voordroog.

Eigenlijk is er heel veel veranderd in het voer...er is niets hetzelfde.

Ik zou echt stoppen met stro geven. En 2 plakken is nog veel ook. Er bestaat ook zoiets als strokoliek. Je zegt dat je het zielig vindt als ze te lang staat zonder iets te knabbelen te hebben. Dat is hetzelfde als een te dik kind een pak rijstwafels geven want daar zit niets in en dan heeft hij toch wat te eten.

Ik zou voorlopig alleen hooi geven, in kleine porties. En de tandarts laten komen. Als ze haken hebben slikken ze te grote stukken (en stro!) door en dat kan ook koliek veroorzaken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:07

Kijk eerst eens echt hoeveel voordroog het paard per dag krijgt. Meten, in dit geval wegen, is weten. Als je paard werkelijk 6 kg hooi voordroog op een dag krijgt is dat niet overdreven veel, eerder weinig. Ze mag gerust 1,5 % van haar lichaamsgewicht aan hooi hebben. Daarbij bevat voordroog meer vocht dan hooi dus zou je er nog meer van moeten geven.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:13

Ik ben het eens met janderegelaa,
mijn pony had het namelijk ook, door het gas in stro kreeg ze elke keer ophoping van gas en hier koliek van. ze kreeg 1 plakje in de avond en op den duur was het zelfs 3 avonden na elkaar raak. zijn direct gestopt met stro voeren (krijgt nu zelden wat, soms een handje als ze langer op stal staat) & sindsdien heeft ze nooit meer koliek gehad. en dat is toch al zo'n 5 jaar geleden.
Ik raad je dus ook echt aan om geen stro meer te geven

Edit; wist je veearts ook om wat voor koliek het ging? die van mij was meerdere keren op zandkoliek getest, elke keer negatief. Hij wist dus niet goed waarvan maar toen we vertelden van het stro achtte hij de kans groot dat het daardoor was.
Laatst bijgewerkt door Anne_vD op 28-02-15 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:14

Vito van marstall?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:15

Klinkt meer als een gasgevoelig paard.
Dat dik zijn, tja... heb je een foto? Is het niet vooral veel mest en lucht?

Ik zou vooral terug gaan naar de basis:
gewoon hooi (geen voordroog), elke dag beker bietenpulp met hoogwaardige balancer (Equilin bijvoorbeeld), om de boel even op weg te helpen mogelijk wat Yeasacc (levende gist).
Brok weg.
Stro kan uitstekend, graszaadhooi ook... wat grover spul om te zorgen dat ze een beetje kan blijven knabbelen, maar doe dat eventueel in een net. Hoe grover het ruwvoer, hoe meer tijd je neemt om dat op te bouwen.
Maar uiteindelijk wennen 99% van de 100 paarden aan grover ruwvoer, mits je het rustig opbouwt.
Wanneer ze het gras op gaan, eventueel rustig opbouwen met masker.

Het is zaak te achterhalen welk type koliek het exact was. Was het gaskoliek, dan kom je een heel eind met bovenstaande aanwijzingen.
Bij verstoppingskoliek pak je het weer anders aan.

HEEL belangrijk voor alle koliekgevoelige paarden: zoveel mogelijk bewegen, zoveel mogelijk buiten, zomin mogelijk op stal!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:17

Anne_vD schreef:
Ik ben het eens met janderegelaa,
mijn pony had het namelijk ook, door het gas in stro kreeg ze elke keer ophoping van gas en hier koliek van. ze kreeg 1 plakje in de avond en op den duur was het zelfs 3 avonden na elkaar raak. zijn direct gestopt met stro voeren (krijgt nu zelden wat, soms een handje als ze langer op stal staat) & sindsdien heeft ze nooit meer koliek gehad. en dat is toch al zo'n 5 jaar geleden.
Ik raad je dus ook echt aan om geen stro meer te geven

Edit; wist je veearts ook om wat voor koliek het ging? die van mij was meerdere keren op zandkoliek getest, elke keer negatief. Hij wist dus niet goed waarvan maar toen we vertelden van het stro achtte hij de kans groot dat het daardoor was.

Stro moet je rustig opbouwen.... in principe kan ieder paard hier goed tegen.
Paarden die teveel stilstaan op stal raken sneller verstopt, maar paarden die normaal kunnen bewegen hebben daar zelden last van.
De overgang van heel zacht ruwvoer naar grover spul moet je echter altijd rustig opbouwen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:25

Als je in november voor het laatst ontwormd hebt word het nu wel weer tijd....zou dat eerst eens doen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:26

geerke schreef:
Als je in november voor het laatst ontwormd hebt word het nu wel weer tijd....zou dat eerst eens doen

Welk middel zou jij nu inzetten Geerke?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:27

Januari februari pramox...tegen ingekapselde bloedworm en volwassen bloedworm en lintworm

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:30

Brok stoppen, vitamine bijvoeren in supplement. Kijk eens bij BIO Ron of naar Metazoa.
Dan hooi in slowfeeder om de hele nacht te kunnen eten. Stro ken ik ook als middel om wat te knabbelen te hebben. Maar ik weet idd niet of dat voor ieder paard, en in welke hoeveelheid geschikt zou zijn.

Kun je niet zelf voor hooi zorgen, dat dat bezorgd kan worden?

En als het met op de wei gaan te maken heeft, dan zou je de uren meer op kunnen bouwen. Van 10 minuten op de wei naar een paar uur etc
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 28-02-15 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt