Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
hesterve schreef:Heb er ook eens 1 beleerd die het rechtsom allemaal prima vond maar linksom dacht ie dat ie in een andere wereld terecht gekomen was. Ook na laten kijken maar lichamelijk alles in orde. Heb het toen wat tijd gegeven en met andere ervaren paarden van stal aantal keer mee naar t bos genomen zodat ie langere stukken rechtuit kon lopen. Toen weer in de bak geprobeerd en begonnen met kleine stukjes linksom en ook niet te scherpvan hand veranderen. Toen ging het steeds beter en uiteindelijk was er geen verschil meer tussen links en rechts.

ittheclown schreef:Longeren gaat beide kanten super goed geen problemen mee ook met omkeren niet.
Een longeerzweep is geen goed idee, is nogal een rillerig paard ik longeer hem zelf ook altijd zonder zweep, hij kan keurig overgangen stap draf halt aan de longe ( galop doe ik nog niet vind hij heel erg moeilijk omdat hij zo een groot lijf heef) Ik vrees dat als ik erop ga zitten en iemand met een zweep gaat wapperen hij in volle paniek door de bak gaat racen.
Aan de hand snapt hij het allemaal prima, rechts is hij ook echt op een pinkje te sturen. Nog vergeten te vermelden dat hij 2 was is hij bij zijn fokker een aantal keren aangespannen geweest, dus daar heeft hij ook als het goed is basis sturen al gehad.
De keren dat hij overgens alleen al naar links nijgt te kijken ontspan ik en beloon maar verder dan dat komen we niet, net of hij zijn nek en kaak etc helemaal vast houd op de een of andere manier.
Wilde ik hem terugzetten, durfde hij ook nog finaal overeind te komen. R12312 schreef:ittheclown schreef:Longeren gaat beide kanten super goed geen problemen mee ook met omkeren niet.
Een longeerzweep is geen goed idee, is nogal een rillerig paard ik longeer hem zelf ook altijd zonder zweep, hij kan keurig overgangen stap draf halt aan de longe ( galop doe ik nog niet vind hij heel erg moeilijk omdat hij zo een groot lijf heef) Ik vrees dat als ik erop ga zitten en iemand met een zweep gaat wapperen hij in volle paniek door de bak gaat racen.
Aan de hand snapt hij het allemaal prima, rechts is hij ook echt op een pinkje te sturen. Nog vergeten te vermelden dat hij 2 was is hij bij zijn fokker een aantal keren aangespannen geweest, dus daar heeft hij ook als het goed is basis sturen al gehad.
De keren dat hij overgens alleen al naar links nijgt te kijken ontspan ik en beloon maar verder dan dat komen we niet, net of hij zijn nek en kaak etc helemaal vast houd op de een of andere manier.
Beginnen dus met een zweep longeren. Basis qua opleiding en beleren bij jonge paarden. En misschien niet op internet vragen hoe je iets moet doen, maar een ervaren iemand erbij halen die je erbij helpt.
hoofvision schreef:ook zou je in de bak waar je in longeerd een cirkel af kunnen zetten die groot genoeg is ongeveer het einde van je longeerlijn (gewoon met prikpaaltjes en dat weg gooi lint bijvoorbeeld) zo geef je het paard een begrenzing en wat steun van een zijkant en voorkom je trekpartijen en leert je paard spelenderwijs toch in een cirkel te lopen zonder dat je aan het hoofd trekt. ook als hij er vandoor schiet trekt hij je dan niet de hele bak door (of iemand anders)
ittheclown schreef:Longeren gaat beide kanten super goed geen problemen mee ook met omkeren niet.
hoofvision schreef:ook zou je in de bak waar je in longeerd een cirkel af kunnen zetten die groot genoeg is ongeveer het einde van je longeerlijn (gewoon met prikpaaltjes en dat weg gooi lint bijvoorbeeld) zo geef je het paard een begrenzing en wat steun van een zijkant en voorkom je trekpartijen en leert je paard spelenderwijs toch in een cirkel te lopen zonder dat je aan het hoofd trekt. ook als hij er vandoor schiet trekt hij je dan niet de hele bak door (of iemand anders)
Sjolvir schreef:Schrale troost, had mijn jonkie ook en dat is geen trekpaard, maar een fjord.
Ene kant op leek het heel wat, andere kant was ehhh, heel creatief.
Is al stuk bijgetrokken, ondertussen staat ze paar maanden vakantie te houden,
dus moet nog zien hoe ik er over paar maand weer op stap. ("jong"zijn vakantie)
Hier zie je ons ploeteren, 4e x erop (dat is incl. zadelmak maken en hangen etc.)
Ook besturingsprobleempje.
https://www.youtube.com/watch?v=nLML6Uymshc
En de 23e x erop, je ziet het in galop nog wel terug, maar in draf al stuk verbeterd.
https://www.youtube.com/watch?v=5du_nhoGcZc