Ervaring gezocht jong paard die links absoluut niet op wilt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Ervaring gezocht jong paard die links absoluut niet op wilt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:35

Oke mischien een beetje raare titel maar wist eventjes niet goed hoe ik het moet verwoorden. Ik hoop ook dat ik het hier goed neer zet het gaat immers over iets medish.
Onze bijna 4 jarige ruin ben ik aan het beleren/doorrijden ( in het verleden een twee tot drie keer iemand op gezeten) Ik was vooral bezig bij het begin met de basis het opstappen wat hij namelijk eerst dood eng vond, het gaat nu steeds beter en al een aantal keren een stukje door de bak gestapt.

Nu kreeg ik in de gaten dat als we rechtsom gaan en ik hem links wil sturen hij enorm tegen gaat werken op je rechterteugel is hij echt op je pinkje te sturen maar links is echt een drama krijg hem met geen mogelijkheid links. Ik was bang dat het zijn tanden waren dus heb met een halstertje geprobeerd vandaag.. en het probleem was precies hetzelfde.

De tandarts komt zoiezo, en de eigenaarresse die hem zelf niet rijd etc maar wel flink wat ervaring heeft zou zijn nek en rug eventjes na kijken en dan eventueel een fisio/osteo te laten komen.

Nou vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft ? Zou het vanuit zijn rug komen ? Of neck ?
aan de longe merk je niks aan hem behalve dat hij zoals elk paard een iets slechtere kant heeft. Ook kan hij met zijn snoet makkelijk naar zijn schouder komen ook als ik erop zit ( hij krijg daat een snoepje zodat hij leert stilstaan met opstijgen en als ik eenmaal zit, aangezien hij hier enorme problemen mee heeft)

Iemand nog ideeen , tips oefeningen etc die ik kan proberen uit te voeren om er zo achter te komen wat er aan de had is ? De eigenaar vroeg zich al af of hij niet gewoon stout is maar ik geloof daar niet zo in aangezien dit pas de 5 de keer op zijn rugje was voor mij en het helemaal geen lui of vervelend paard is, eerder wat rillerig en schrikkerig van sommige dingen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:41

Heb er ook eens 1 beleerd die het rechtsom allemaal prima vond maar linksom dacht ie dat ie in een andere wereld terecht gekomen was. Ook na laten kijken maar lichamelijk alles in orde. Heb het toen wat tijd gegeven en met andere ervaren paarden van stal aantal keer mee naar t bos genomen zodat ie langere stukken rechtuit kon lopen. Toen weer in de bak geprobeerd en begonnen met kleine stukjes linksom en ook niet te scherpvan hand veranderen. Toen ging het steeds beter en uiteindelijk was er geen verschil meer tussen links en rechts.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:51

hesterve schreef:
Heb er ook eens 1 beleerd die het rechtsom allemaal prima vond maar linksom dacht ie dat ie in een andere wereld terecht gekomen was. Ook na laten kijken maar lichamelijk alles in orde. Heb het toen wat tijd gegeven en met andere ervaren paarden van stal aantal keer mee naar t bos genomen zodat ie langere stukken rechtuit kon lopen. Toen weer in de bak geprobeerd en begonnen met kleine stukjes linksom en ook niet te scherpvan hand veranderen. Toen ging het steeds beter en uiteindelijk was er geen verschil meer tussen links en rechts.

Helaas hebben wij geen beschikking tot een bos hier, en een paard waar ik nog geen ronde door de bak gedraafd heb bij gebrek aan stuur , ga ik liever niet mee langs de weg met alle auto's , bussen etc die hier rijden. Daarnaast is het een bange poepert lol ook met andere erbij.

Kreeg je die van jou wel naar links of helemaal niet ? Als ik 40 cm van de hoefslag af zit en ik stuur hem naar links gaat hij tegentrekken en gaat echt naar rechts, hij wil gewoon niet naar links, ik weet het is fout maar ik heb geprobeerd het met ophouding te doen of met iets meer druk, teugel iets meer om hoog , maar krijg hem met geen mogelijk heid meer naar links. Daardoor gaat hij ook steeds kleinere rondjes lopen.

Gelukkig was het bij die van jou niets lichaamelijks, ik ga wel voor de zekerheid laten checken of dat hier ook het geval is.. en dan maar bedenken hoe we het op gaan lossen.. hij is overgens een luxe type belgish trekpaard a .. 1000 kilo ( type heethoofd en bange schijterd, hahaah)

LBLGypsyCobs

Re: Ervaring gezocht jong paard die links absoluut niet op wilt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:53

Heb je niet iemand bij de hand die hem even vast kan houden en helpt met het bochtje naar links?

Misschien snapt ie het gewoon niet zo goed en als iemand hem aan de hand heeft wel, dan flink belonen en een paar keer herhalen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:54

Heel normaal bij jonge paarden. Even een paar keer met iemand in de baan rijden die een longeerzweep erbij heeft en hem daarmee voorwaarts houd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:55

hoe gaat het met longeren? wel links en rechts??

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:59

Longeren gaat beide kanten super goed geen problemen mee ook met omkeren niet.
Een longeerzweep is geen goed idee, is nogal een rillerig paard ik longeer hem zelf ook altijd zonder zweep, hij kan keurig overgangen stap draf halt aan de longe ( galop doe ik nog niet vind hij heel erg moeilijk omdat hij zo een groot lijf heef) Ik vrees dat als ik erop ga zitten en iemand met een zweep gaat wapperen hij in volle paniek door de bak gaat racen.

Aan de hand snapt hij het allemaal prima, rechts is hij ook echt op een pinkje te sturen. Nog vergeten te vermelden dat hij 2 was is hij bij zijn fokker een aantal keren aangespannen geweest, dus daar heeft hij ook als het goed is basis sturen al gehad.

De keren dat hij overgens alleen al naar links nijgt te kijken ontspan ik en beloon maar verder dan dat komen we niet, net of hij zijn nek en kaak etc helemaal vast houd op de een of andere manier.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:07

Heb je hem ook gelongeerd met iemand erop en dan linksom en rechtsom? Misschien vind hij het gewoon heel lastig om zijn balans te vinden linksom, en wi ldaarom die kant niet op?
Mijn paard heeft bijvoorbeeld aan de longe ook geen problemen, maar onder het zadel moeite met rechtsom en dan met name het aandraven. Mijn paardje is linksgebogen, en vind het heel erg lastig om naar rechts te buigen onder het zadel. We oefenen dit nu veel vanaf de grond, zodat hij sterker kan worden. Inmiddels kunnen we wel in draf van hand veranderen en draaft hij dan braaf rechtsom verder, maar ga ik dan terug naar stap, en wil ik weer vooruit, dan vindt hij het weer moeilijk.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:22

Helaas heb ik een gebrek aan iemand om me te longeren en of iemand die erop wilt/durft als ik zou longeren. De twee meiden van stal kunnen hem niet longeren want hij gaat met ze aan de race ( hij rent en hun surfen over het zand) Ikzelf kan hem zelfs met halster longeren etc en geen problemen met hem. En erop willen ze al helemaal niet helaas. Zou het hem helpen als ik ga longeren met bijzets ? en ik bedoel dan niet in aan de teugel stand maar met lichte verbinding en dan de binnenste desnoods een gaatje strakker dat hij goed moet buigen ?

Edit Mischien ook een idee om met hem met twee longeerlijnen door de bak te lopen en dan te testen of hij het dan ook heeft of dat het echt een probleem is met als er iemand opzit, of mischien gewoon met zijn rug ?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:37

Zou dan inderdaad eerder aan de hand gaan werken/longeren met dubbele lijnen (mits je dit kan), en evt rechtrichtende oefeningen met kaptoom. Hij moet gaan leren dat ie ook de andere kant op kan buigen, en aan de lange lijnen kun je makkelijk even belonen door wat ruimte te geven/niks te vragen op moment dat hij het juiste doet...Een bijzet is toch wat vaster/strenger, en ook kans dat ie dan misschien wel buigt in zijn hals, maar niet in zijn hele lijf.
Heb je les met hem? Dan zou je instructrice/instructeur namelijk kunnen helpen ermee ;)
En dan nog een ander vraagje, past het zadel wel goed? Het kan ook zijn dat dat hem belemmerd in het linksaf gaan, ofwel idd iets vanuit zijn rug, wat vooral opspeelt bij ruitergewicht...
In ieder geval goed dat je wil uitzoeken waar het vandaan komt!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:20

Thanks ja lange lijnen wil ik heeel graag gaan doen, heb ook iemand die het aan me wilt leren ( zelf helaas geen ervaring ermee) Probleem is alleen dat ze aanraad het met een kaptoom te doen.. en tot op heden heb ik deze helaas in zijn maat nog niet gevonden.

Ik heb besloten om het gewoon bij losjes longeren zoals we al deeden gewoon met halstertje, en met grondwerken en spelen op de grond ( over zeiltje lopen sla lommen terwijl hij los achter me aan loopt etc) te houden. Totdat de tandarts en de osteo geweest zijn, als die dan niks vinden dan ga ik denk ik zoeken voor een kaptoom die ze op maat voor hem kunnen maken en het dan op die manier hopelijk verbeteren, maar vind het niet eerlijk nu moeilijke dingen te gaan doen terwijl het medishe nog niet uitgesloten is.

Anyway thanks allemaal voor de tips, ideen en suggesties, ik hou jullie op de hoogte, de tandarts komt hopelijk aankomende week of die week erna, en osteo eventjes kijken of we er eentje kunnen vinden in de omgeving.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:16

ittheclown schreef:
Een longeerzweep is geen goed idee, is nogal een rillerig paard ik longeer hem zelf ook altijd zonder zweep, hij kan keurig overgangen stap draf halt aan de longe ( galop doe ik nog niet vind hij heel erg moeilijk omdat hij zo een groot lijf heef) Ik vrees dat als ik erop ga zitten en iemand met een zweep gaat wapperen hij in volle paniek door de bak gaat racen.

Aan de hand snapt hij het allemaal prima, rechts is hij ook echt op een pinkje te sturen. Nog vergeten te vermelden dat hij 2 was is hij bij zijn fokker een aantal keren aangespannen geweest, dus daar heeft hij ook als het goed is basis sturen al gehad.

De keren dat hij overgens alleen al naar links nijgt te kijken ontspan ik en beloon maar verder dan dat komen we niet, net of hij zijn nek en kaak etc helemaal vast houd op de een of andere manier.

Beginnen dus met een zweep longeren. Basis qua opleiding en beleren bij jonge paarden. En misschien niet op internet vragen hoe je iets moet doen, maar een ervaren iemand erbij halen die je erbij helpt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:29

Heel herkenbaar hoor! Aan longe geen probleem, buiten geen probleem, maar bij hem was het rechtsom. En dan ook echt finaal eruit naaien en in volle galop er vandoor vliegen. Enige wat hielp was opbouwen, eerst flauwe bocht in stap. En toen langzaam maar zeker draf en nu ook de galop, hoewel hij het in de proeven nog wel eens durft, als we op wedstrijdterrein zijn.
Puur balans ;) Wilde ik hem terugzetten, durfde hij ook nog finaal overeind te komen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 02:01

ga je eens verdiepen in het rechtrichten, (bijv het gratis e-boek en video op http://www.paardenbegrijpen.nl ) en zoieso zou ik eerst alle gangen dus ook de galop goed aan de longe willen zien voordat je er op stapt. wordt ie ook sterker van. dwingen tot buigen is contraproducktief en maak je het probleem alleen maar erger mee!

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 02:06

ook zou je in de bak waar je in longeerd een cirkel af kunnen zetten die groot genoeg is ongeveer het einde van je longeerlijn (gewoon met prikpaaltjes en dat weg gooi lint bijvoorbeeld) zo geef je het paard een begrenzing en wat steun van een zijkant en voorkom je trekpartijen en leert je paard spelenderwijs toch in een cirkel te lopen zonder dat je aan het hoofd trekt. ook als hij er vandoor schiet trekt hij je dan niet de hele bak door (of iemand anders)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 09:10

R12312 schreef:
ittheclown schreef:

Beginnen dus met een zweep longeren. Basis qua opleiding en beleren bij jonge paarden. En misschien niet op internet vragen hoe je iets moet doen, maar een ervaren iemand erbij halen die je erbij helpt.

Ehrm sorry maar ik vind dit een beetje vervelend overkomen, ik vraag alleen om ervaringen of mensen dit eerder gezien hebben, gelukkig dat andere mensen wel gewoon kunnen reageren. Ik vind de zweep echt het minst belangrijke wat er is, heb liever dat hij op mijn stem reageerd en dat gaat prima dus ik vind een zweep onnodig. Mocht het ooit nodig zijn zal ik hem er aan laten wennen, maar ik vind een zweep zeker niet bij de basis opleiding horen, maar zo heeft iedereen gelukkig zijn eigen manier van de omgang.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 09:14

hoofvision schreef:
ook zou je in de bak waar je in longeerd een cirkel af kunnen zetten die groot genoeg is ongeveer het einde van je longeerlijn (gewoon met prikpaaltjes en dat weg gooi lint bijvoorbeeld) zo geef je het paard een begrenzing en wat steun van een zijkant en voorkom je trekpartijen en leert je paard spelenderwijs toch in een cirkel te lopen zonder dat je aan het hoofd trekt. ook als hij er vandoor schiet trekt hij je dan niet de hele bak door (of iemand anders)

Sorry ik weet niet of ik het duidelijk vermeld heb, maar het gaat hier om een belgish trekpaard van bijna 4 die op het moment rond de 1,74 groot is en nog behoorlijk in de groei zit. Ik vind dat hij eerst wat goede balans in stap en draf moet krijgen voor ik hem op een kleine volte ( longeer volte is voor hem klein aangezien hij zo flink is) vraag ook omdat hij nogal onhandig is. Hij kan wel galop maar dan los in de bak op stukken rechtuit dat gaat prima, maar maakt hij zelf een kleinere volte dan gaat hij ook zowat op zijn snoetje. Mijn plan was dus werken vanuit stap en draf onder zadel en dan de galop uitbouwen eerst rechtuit ( langs de weg) en dan langzaam aan steeds wat kleinere wendingen vragen, dit is echt iets wat hij heel moeilijk vind en zijn groeiende lijf hem nog in de weg zit.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 09:16

Whoops blijkbaar maakt hij steeds aparte qoutes x0x

Bedankt Leonoor steld me wel wat gerust dat er meer paarden zijn die het heeel moeilijk vonden om een bepaalde kant op te gaan, zodra we lichaamelijke pijntjes 100% uitgesloten hebben ga ik zeker de hier genoemde tips die ik veilig acht uitproberen om te kijken wat het prettigste voor ons werkt.

Ik heb idd net van iemand een PB gehad over iemand die hier in de omgeving rechtricht lessen aanbied, ga ook zeker eventjes rondzoeken prijzen vergelijken etc en als hij dan gecheckt is en probleem blijft gaan we zeker weten iemand zoeken om ons te helpen. Het belangrijkste vind ik dat hij plezier heeft en dat heeft hij op het moment.. zodra we weg stappen dus helaas niet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:19

Mijn jonkie heeft hetzelfde (heeft vast gezeten in haar rug) maar dan rechtsom, bij sturen valt ze compleet naar binnen en ze wil niet op de hoefslag blijven. Ook aan de hand heeft ze hier moeite mee dus daar ben ik nu op aan het oefenen. Op de hoefslag en dan binnenstelling vragen terwijl haar achterhand op de hoefslag blijft, gaat steeds beter!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:36

ittheclown schreef:

vind zelf dat de longeerzweep er bij hoort als aanwijsstokje - dus raad je aan om het paard daar ook aan te laren wennen voor zijn "opleiding"

En verder denk ik dat je het eens kunt proberen om een combinatie te maken van rijden en longeren en daarbij dus een hulpje nodig hebt die de longeerlijn vast houdt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:57

hoofvision schreef:

Dit heb ik destijds bij de mijne geprobeerd, en ik raad het af. Hij ging er gewoon doorheen en raakte in paniek erdoor, ging dus alleen maar nog harder rennen...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:08

Mijn jonkie "vergeet" wel eens onder het zadel haar achterbeen onder haar lijf te zetten. Doordat ze niet genoeg ondertreed is ze alleen maar aan het stuwen en dan kan je de bocht natuurlijk niet om.

Ik leg dan mijn zweepje tegen haar kont/achterbeen. Niet eens een tik, maar gewoon een klein beetje druk zodat ze weer bedenkt waar het achterbeen heen moet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:30

Schrale troost, had mijn jonkie ook en dat is geen trekpaard, maar een fjord.
Ene kant op leek het heel wat, andere kant was ehhh, heel creatief.
Is al stuk bijgetrokken, ondertussen staat ze paar maanden vakantie te houden,
dus moet nog zien hoe ik er over paar maand weer op stap. ("jong"zijn vakantie)

Hier zie je ons ploeteren, 4e x erop (dat is incl. zadelmak maken en hangen etc.)
Ook besturingsprobleempje.
https://www.youtube.com/watch?v=nLML6Uymshc

En de 23e x erop, je ziet het in galop nog wel terug, maar in draf al stuk verbeterd.
https://www.youtube.com/watch?v=5du_nhoGcZc

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 16:35

Sjolvir schreef:
Schrale troost, had mijn jonkie ook en dat is geen trekpaard, maar een fjord.
Ene kant op leek het heel wat, andere kant was ehhh, heel creatief.
Is al stuk bijgetrokken, ondertussen staat ze paar maanden vakantie te houden,
dus moet nog zien hoe ik er over paar maand weer op stap. ("jong"zijn vakantie)

Hier zie je ons ploeteren, 4e x erop (dat is incl. zadelmak maken en hangen etc.)
Ook besturingsprobleempje.
https://www.youtube.com/watch?v=nLML6Uymshc

En de 23e x erop, je ziet het in galop nog wel terug, maar in draf al stuk verbeterd.
https://www.youtube.com/watch?v=5du_nhoGcZc

Ten eerste wat een knappe pony <3

Joep heeft het helaas wel in een extreemere vorm dat jou pony heeft, ik zie dat jou pony namelijk wel door blijft lopen en zijn hoofd buigt. En het vreemde is dat joep als hij eenmaal zijn lastige kant op gaat ook geen problemen meer heeft, het is echt als we bv op de binnen hoefslag lopen en we willen naar de hoefslag, vraag ik zachtjes hij klemt zijn kaken op elkaar, je ziet zijn neckspier links enorm op poofen en zijn buik spieren voel ik ook zelfs aan die kant klemmen, hij probeert dan naar rechts te gaan maar dat hou ik dan tegen vooral met mn been uiteindelijk gaat hij dan stilstaan en wilt hij alleen nog maar naar rechts. Heb het met zowel hoofdstel als met halster geprobeerd, bij beide het zelfde probleem rechts op een pink te sturen hoef je amper wat te doen maar links is echt een drama, de tandarts word overgens vanavond gebeld hopelijk hoor ik dan waneer hij kan komen.

Joep is eigenlijk zo hyper en snel onder de indruk dat hij al zowat verschoot bij het begin als je met het overige van je longeer lijn iets teveel bewoog, dat is gelukkig nu beter, vandaar ook de keus niet met zweep te longeren tot hij wat kalmer word, uiteindelijk zal ik hem er rustig aan laten wennen het is gewoon geen paard waarbij je op het moment een zweepje nodig heb , eerder iets om hem wat af te remmen, al gaat het al een stuk beter dan het begin.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:47

Hoe activeer jij momenteel de achterhand?
Dus niet tempo verhogen, maar achterhand activeren?