Paard kan niet eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Paard kan niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:43

Iemand een idee wat er kan zijn met een paard wat haast niet kan eten? Wil wel, gaat niet. Ruwvoer komt er meteen als prop uit. Krachtvoer gaat heel moeilijk. Slobber lijkt nog te lukken. Duurt alleen heel lang en moet heel veel water bij. Da is al geweest. Tanden ok, sonde slikte ze makkelijk door, niets gevonden wat de oorzaak kan zijn.

Morrie

Re: Paard kan niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:46

als ie drinkt, komt het er dan door de neus weer uit?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:46

Lijkt het of de kaak op slot zit?
Anders misschien calcium tekort, maar dat had dedierenarts normaal wel kunnen concluderen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:48

Nee, er is niets te ontdekken. Wel oedeem onder buik en ik vond net drie rare bultjes op een rij. Maar er is niets wat direct aan het niet eten te linken is.

Kaakgewricht is ok. Bloed is afgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:50

Slokdarmverstopping?

Drinkt ie wel? Wij hadden op stal een paard die had er ook last van, bleek afsterving te hebben in de darmen en heeft het ook niet gered.
Ik zou m direct op de trailer zetten naar de kliniek.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:54

Slokdarmverstopping is het niet. Wat was de reden van afsterven? Ik heb wel ooit een touwtje tussen het hooi gevonden, zat helemaal verweven door het hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:56

Weten ze niet , waarschijnlijk een bacterie. Darm werkte gewoon niet meer. Paard werd snel mager en futloos.
Maar ik zou met een niet etend paard niet afwachten, ik neem aan dat t al een paar dagen zo is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:21

Hoe is de temperatuur en is de kleur van de slijmvliezen ok?
Is de zwelling onder de buik ook warm, beweegt het paard goed?

Kan zoveel zijn waardoor ze niet eten en oedeemvorming onder de buik krijgen.
Acute leverproblemen of een virus, vergiftiging van bepaalde planten, buikpijn inderdaad ook..
Niet fijn. Wanneer weet je meer over het bloed?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 21:07

Rode bloedlichaampjes ok, witte te laag. Dus toch iets van een ontsteking.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:11

Zijn de achterste kiezen en kaak wel goed nagekeken? Die kunnen ook voor flinke problemen zorgen en zijn moeilijker te controleren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:15

Maagzweer misschien?
Komt toch best vaak voor bij paarden :j

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:42

Joolien schreef:
Slokdarmverstopping?

Drinkt ie wel? Wij hadden op stal een paard die had er ook last van, bleek afsterving te hebben in de darmen en heeft het ook niet gered.
Ik zou m direct op de trailer zetten naar de kliniek.

Dat had mijn paard ook. Vage klachten niet willen eten, wel met water spelen, kon het niet echt drinken noemen. Koliekerig, maar ook weer niet. Tot hij ineens zeiknat van het zweet in z'n box stond, toen hebben we hem ook meteen naar de koliek gebracht, hoop onderzoeken gehad, zelfs opgevoeld en toen kwamen er vage zwarte stukjes uit, hij had matten in de stal, dus was eerst bang dat hij aan die matten had gegeten.
Uiteindelijk besloten tot opereren en na 3 kwartier kwamen ze ons vertellen dat zijn blindedarm voor zeker 85% was afgestorven, zijn dunne darm was ook al dood en niet meer doorbloed en zijn dikke darm zat vol bloedingen en zou ook afsterven. Ik heb hem niet meer wakker laten worden. Hoe dit is gekomen konden ze ons ook niet vertellen. Het was gewoon "dikke pech"zoals een professor ons zei.
Er is nooit een andere arts, professor of wat dan ook geweest die het heeft kunnen verklaren. Zou, als je naar de kliniek wil, dus niet te lang wachten. Hoe sneller ze kunnen ingrijpen, hoe groter de kans is dat ze het redden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:45

Zijn er andere oorzaken te vinden voor proppen dan het niet kunnen vermalen van het hooi. En dat ligt toch echt aan het gebit...

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:47

Staat toch in de opening van ts dat de tanden oke zijn....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:56

mrie schreef:
Zijn er andere oorzaken te vinden voor proppen dan het niet kunnen vermalen van het hooi. En dat ligt toch echt aan het gebit...

Of stomweg aan het toch niet lusten. (hier als bijwerking van de pergo voor cushing) TA heeft alles geheel nagekeken, niks ontstoken, stuk of haken, gewricht heeft ook de normale bewegingsvrijheid, maar wel proppen maken, soms meteen en soms na een aantal minuten kauwen om even later toch gewoon te kunnen eten :roll:

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:00

Wouden jouw paard nog wel eten, Indy?
Want een ontsteking in een darm verklaard het proppen niet lijkt mij?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:01

2005 schreef:
Da is al geweest. Tanden ok, sonde slikte ze makkelijk door, niets gevonden wat de oorzaak kan zijn.

Is deze DA ook tandarts? Anders zou ik er toch een echte TA bij halen. Die kan beter bepalen of er iets minder of niet visueels aan de hand is waardoor ze proppen maalt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:04

Indy29 schreef:
Staat toch in de opening van ts dat de tanden oke zijn....

Yep, dat staat er. Dat wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is.

Concreet: mijn paard at heel slecht, wilde duidelijk wel, ging niet. Bleek uit eindelijk twee losse kiezen te hebben die ook nog eens boven het kauwvlak lagen. Tandarts was vorige maand nog geweest, had zelfs het hoger liggen van een van de kiezen vastgesteld en opgeschreven in het rapport maar dat die kies dus ook los stond, is niet opgemerkt.
Tandarts stond binnen 48 uur op de stoep en stelde dus vast dat ie dat over het hoofd had gezien; loste het alsnog op, paard eet weer.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:28

Dank je Ikke, ik twijfel daar inderdaad aan. Ken paard met EOTRH syndrome. Daar leek ook alles helemaal prima. Nou wil ik niet gaan dreigen met allerlei enge ziektes. Maar ik wil maar zeggen dat als het probleem niet gevonden is je soms nog een keer moet zoeken waar je al gezocht hebt. Als en paard iets niet lust gooit hij het er uit, hij maakt er dan geen proppen. Byzonder verhaal Tamary die Pergo waar je het over hebt is medicijn begrijp ik?

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:37

Vulina schreef:
Wouden jouw paard nog wel eten, Indy?
Want een ontsteking in een darm verklaard het proppen niet lijkt mij?

Nee, hij at ook al dagen niks meer. En van het ene op het andere moment. Ik had hem s'avonds binnen gezet en er was niks aan de hand, gewoon gegeten en de volgende morgen stond hij met z'n hoofd boven de waterbak en wilde echt niks meer hebben.
De laatste morgen voor we naar de kliniek gingen heb ik er een klein beetje slobber in gekregen, dacht ik, want het meeste zat nog in z'n mond en een klein beetje hebben ze uit z'n maag gehaald. Hij moet een gigantische pijn gehad hebben, maar veel te laat iets aangegeven. Toen hij pijn aan ging geven was het eigenlijk al te laat!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:56

Overigens de dierenarts van de kliniek is geweest. Ze worden op de hoogte gehouden hoe het gaat. Ze heeft nu injectie gehad. Mocht er geen verbetering komen, dan moet ze naar de kliniek.
Ze eet sinds vandaag niet.
Ik ga nu alle reacties lezen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:42

@ Indy, dat bedoel ik; die van probeerde het niet eens. En dat vind ik het grote verschil met dit verhaal. Een paard wat wel wíl eten, maar het niet kán, dan lijkt het mij toch echt een gebitsprobleem...

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:07

Vulina schreef:
@ Indy, dat bedoel ik; die van probeerde het niet eens. En dat vind ik het grote verschil met dit verhaal. Een paard wat wel wíl eten, maar het niet kán, dan lijkt het mij toch echt een gebitsprobleem...

Nou, hij heeft het echt wel geprobeerd hoor, maar zoals later blijkt dat zijn hele darm stelsel aan het afsterven was en wie weet wat nog meer, dan kan het eten nergens naar toe hé!! Ze hebben zijn maag leeggepompt, er zat wel wat eten in, onverteerd!! Ook eerder waren zijn tanden nagekeken, ook niks aan de hand en mijn paard kwam minstens 1x per jaar en bij verdenken van een probleem natuurlijk vaker bij de tandarts!!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 11:58

Ik heb dit gevonden in het hooi van de stal. Iemand die zeker weet wat dit is? Ik neem het mee naar kliniek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paard heeft mijn eigen hooi nu wel wat van gegeten. De tanden lijken het probleem niet.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:26

Ik bedoelde aan te geven dat er een verschil in verhaal zit Indy, meer niet ;) Voor jou natuurlijk heel erg, dat begrijp ik!

Ik zie geen foto TS... Wat gek dat hij wel van je eigen hooi wil eten! Hoe is zijn temperatuur?