Ataxie? met filmpjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arwen21

Ataxie? met filmpjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 19:58

Sinds enkele weken heb ik er een paard bij. Ik wist op voorhand al dat hij onder stress gekke bewegingen maakt (soort piaffe met de voorbenen en ik gestrekte stand gaan staan).
Blijkbaar is stress toch niet de enige oorzaak voor zijn problemen. Hij doet het heel vaak tijdens het eten van hooi, maar vooral op het gras is het duidelijk.
Willen jullie eens kijken naar dit filmpje en me laten weten of jullie dit ooit eerder hebben gezien?
https://www.youtube.com/watch?v=aMT7qBD ... e=youtu.be
Verder heeft hij wel een heel goed evenwicht. Kan heel goed accelereren, van galop naar stilstand om dan 180 graden te draaien en weer weg te galopperen, ... Hij crost en bokt op een hellende en gladde ondergrond zonder problemen..
Verder heeft hij ook een 'tik' met zijn hoofd/hals, vaak in combinatie met een voorbeen.
In het filmpje hieronder te zien.
https://www.youtube.com/audio?v=Mm9RHqS ... rrer=watch
Zijn bloed is ok. Binnenkort ga ik met hem naar het ziekenhuis voor een mep-test..
Verder gaan er ook foto's genomen worden van zijn achterknieën en hals.

Anoniem

Re: Ataxie? met filmpjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:00

Ik zit te kijken naar zij rug, hij heeft een behoorlijke karperrug, kan wel ontlasten van de rug zijn.
2e filmpje klopt de link niet.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:02

Joh wat bizar. Ik ken het niet maar ik ga dit even volgen. Sterkte

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:07

Heb je hem laten keuren bij aankoop? Het strekken van de benen deed me eerst denken aan op slot staande knieën. Maar later doet hij wel erg typisch.. het paard van Lorette op bokt heeft ook last van tics dacht ik, kijk even tussen haar berichten. Haar paard kan volgens mij ook prima gek doen in de wei maar krijgt met spanning ook gekke tics. Als je zoekt naar Lorette en Frummel vind je haar wel, weet haar exacte boktnaam zo even niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:09

essie_blue schreef:
Heb je hem laten keuren bij aankoop? Het strekken van de benen deed me eerst denken aan op slot staande knieën. Maar later doet hij wel erg typisch.. het paard van Lorette op bokt heeft ook last van tics dacht ik, kijk even tussen haar berichten. Haar paard kan volgens mij ook prima gek doen in de wei maar krijgt met spanning ook gekke tics. Als je zoekt naar Lorette en Frummel vind je haar wel, weet haar exacte boktnaam zo even niet.

[VVDD] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:13

Op het tweede filmpje -dat zal deze wel moeten zijn lijkt me:
https://www.youtube.com/watch?v=Mm9RHqSc23o
staat zijn rechtervoorbeen wel erg vreemd naar buiten gedraaid. Ik ga mee met Joolien, inzake de karperrug. Bij het grazen is het net alsof er een zenuw bekneld raakt waar hij zelf van schrikt, een soort seintje wat doorkomt wat niet hoort...?
Vertel eens wat over evt. keuring of wat je van hem weet, is hij bereden en wat is zijn historie enzo?

Casarell

Ik zou dit paard heel zijn wervelkolom op de foto zetten, als je toch bezig bent.. :o
Kan je daarop niks vinden, heb je dat iig uitgesloten..

Nouvel

Dit ziet er volgens mij niet helemaal als ataxie, dan gaan ze meer zwabberen en hebben ze coördinatie problemen.

Dit lijkt meer een soort tic of verkramping ofzo...

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:14

Ik zie een paard die z´n rug opzet en de benen ver uit elkaar heeft staan.
Dit is geen ataxie, dat moet je echt zien als ´dronkenmansgang´.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:17

Dit zou inderdaad best weleens neurologisch kunnen zijn. Ataxie zou ik het niet direct willen noemen.

Een dierenarts kan je vast beter helpen dan mensen via bokt!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:18

Ik heb er helemaal geen vrstand van maar het eerste wat in me opkwam was '' Au'' weet niet waarom maar lijkt alsof hij/zij het een en ander probeert te ontlasten door dus zo met de beentjes te spartelen als ik het maar noem x0x

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:20

Het lijkt inderdaad meer op ontlasten ofzo, soort dwangbeweging om even onder pijn of druk uit te komen misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:20

Die trekken met dat hoofd lijkt ook een pijnreactie.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:25

Ik heb dit paard door omstandigheden gekregen van iemand. Ik werk op die plek vanwaar hij komt.
Hij heeft daar zo'n 6 maanden gestaan. Hij moest niet weg omdat hij niet gezond zou zijn (volgens haar dierenarts was er niets aan de hand) maar omdat het niet klikte met de eigenares vanwege zijn 'rare gedrag'.
Ik heb hem dan ook niet laten keuren.
Er zijn een jaar geleden wel foto's genomen van zijn knieën. Hij zou OC hebben en misschien een fragmentje in zijn linkerachterknie. De foto's zijn helaas niet superduidelijk en de laatste 4 dierenartsen zagen geen fragment. Eén van de vier twijfelt omdat er een onduidelijke vlek op de foto's is.
Wat ik weet van hem is dat hij tot zijn 3.5 jaar op de weide gestaan zou hebben met een ander paard.
Er zouden geen complicaties geweest zijn, maar het viel de kwekers wel op dat zijn benen precies te lang waren voor zijn lichaam waardoor hij wat gek stond.
Dan is hij doorverkocht naar, ik vermoed, een handelaar. Hier heeft hij een paar maanden gestaan.
Hij is toen 'zadelmak' gemaakt. Er zou alleszins iemand opgezeten hebben.
Zeer waarschijnlijk hadden die mensen hem verdoofd toen ze hem doorverkochten naar de volgende eigenaar.
Hij is dan op de dressuurstal terecht gekomen waar ik werk. Daar heeft hij eerst een tijd rust gekregen en dan zijn ze begonnen met hem te longeren en later ook te rijden. Hij werd zo'n 3 keer per week gewerkt.
Zowel op de dressuurstal als bij de handelaar stond hij voornamelijk op stal.
Sinds hij bij mij is (begin januari) staat hij zo vaak mogelijk buiten. Bij slecht weer gaat hij 'snachts op stal.
Hij was ook heel mager toen hij hier aankwam en had bijna geen spieren. Zijn hals en billen zijn opvallend onbespierd..

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:26

mij lijkt dit een (zenuw)probleem in de hals, je ziet dat als het paard het hoofd omlaag doet om te grazen het lijkt alsof hij wel wil lopen maar hij zn voorbenen niet kan vezetten met zn halds naar beneden, hij probeerd het wel telkens iets.

opvallend is dat hij tijdens het grazen dus niet zichzelf verplaatst zoals een normaal paard doet elke keer een stapje en een hapje. moet eerst zn hoofd omhoog doen en kan dan pas weer lopen. zeker de hals op de foto plus de rug en neurologisch laten nakijken!
Laatst bijgewerkt door hoofvision op 19-02-15 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:26

Ok, en is er wel eens iets gezegd over de karperrug?

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:28

Ja, de tic met zijn hoofd doet me ook aan een pijnreactie denken.
Een paardje dat ik kende met zware arthrose (en heel kreupel) maakte ook zo'n hoofdbeweging..
Hij lijkt alleszins wel ergens last van te hebben, vooral als hij stilstaat.
Dat verklaart misschien ook waarom hij zo veel rondwandelt..
Hij is de hele tijd onderweg. Neemt een paar happen hooi en begint weer rond te stappen..
Hij lijkt geen rust te kunnen vinden

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:28

Op het eerste filmpje zie ik een paard wat 'vierkant' staat te grazen, dus met zijn twee voorbenen recht naast elkaar, dit is opvallend omdat een paard normaal met een been meer naar voren en eentje meer naar achteren staat te grazen waardoor ze beter bij het gras kunnen (als je begrijpt wat ik bedoel). Dit duid meestal op problemen met het bewegingsapparaat, ik zou dit paard even goed laten onderzoeken door iemand die hier verstand van heeft (een osteopaat of iets in die richting). Wie weet zit er iets vast of bekneld in zijn spieren of botten. Het kan ook best dat hij door het probleem aan zijn bewegingsapparaat en de pijn daarvan, bij stress (meer spierspanning) rare bewegingen maakt vanwege de pijn, en dat het daardoor lijkt of hij een soort tic heeft.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:30

Over de rug is nooit iets gezegd geweest. Het was me eerlijk gezegd ook nooit opgevallen..
Maar het is inderdaad wel zichtbaar..
Hij moet inderdaad eerst z'n hoofd naar boven doen voor hij kan bewegen, zo lijkt het.
Wel interessant om anderen hun visie hierover eens te horen.
Als ik dan toch in het ziekenhuis ben, laat ik inderdaad beter ineens ook foto's van z'n rug nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:33

Ja ik zou eerst naar die rug kijken, is een redelijk extreme karperrug imo. Voroal als hij naar de grond gaat, is in de eerste seconden van het filmpje goed te zien. Als die rug zo raar bewegelijk is moet dat al een fout teken zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:33

In het eerste filmpje doet het me denken zoals hij staat als een paard met hoefkatrol.Alleen die spatische bewegingen horen er dan niet bij.
Verder heeft het paard een zeer vreemde bouw,niet alleen de rug maar ook de nek aanzet ziet er niet lekker uit.

Een bloedtest had je al gedaan hè ,anders zou je nog kunnen denken aan een vit E of selenium te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:36

Ik zou zijn spieren en zijn rug eens na laten kijken. Door iemand die er verstand van heeft en niet door een veearts die denkt wat te zien op een foto en er verder niks mee doet. Dit paard heeft pijn.

Fijn dat jij hem over mocht nemen. Veel succes :)

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:48

Zijn bloed is idd getest. We hadden gehoopt op een zwaar vit E tekort.
Het was wel aan de lage kant, maar zeker niet erg genoeg om dit gedrag te verklaren.
Zijn leverwaarden waren wat aan de hoge kant, maar ook zeker niet extreem..
De dierenarts die hem op de vorige stal heeft nagekeken doet aan acupressuur..
Hij heeft op de verschillende (druk?)punten gevoeld en paard was volgens hem helemaal ok..

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:49

Ik denk aan een probleem bij een of beide voorbenen. Hij lijkt afwisselend zijn voorbenen te ontlasten. Hoefkatrol? D.A. bellen en buigproef laten uitvoeren. Hoe is op de kleine volte op het harde?

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:54

Ik zou de rug laten checken, idd niet door een dierenarts maar osteopaat