Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Blingh schreef:Ik ben nog steeds op zoek naar HET voer omdat Mijn paard s' winters zo invalt. Ik heb het idee dat het voer "vroegah" veel hoogwaardiger was. Ik heb nooit te kampen gehad met een dunner wordend paard.
Ik zoek op internet naar voors en tegens wbt bepaalde merken. Omdat ik een koudbloed heb weet ik dat hij van teveel eiwitten rasp krijgt en van teveel suikers jeuk. Ik moet dus echt opzoek.
Blijheid schreef:Ik heb juist het idee dat het tegenovergestelde waar is.
"Vroeger" (tussen aanhalingstekens, want er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk) kreeg elk paard een schep brok en een pluk hooi/kuil en that's it. Diaree? "tja, hij is wat gevoelig" Brokkelhoeven? "doe maar een ijzertje" etc.
Tegenwoordig word er véél meer gekeken naar voeding, wat ik om me heen zie in elk geval. Eerder overdreven de andere kant op, bijna elk paard lijkt wel een allergie, poedertje of pastaatje nodig te hebben, of juist noooit iets te mogen krijgen, omdat alles onzin is. Het zijn echt twee uitersten.
Het nut van veel en goed ruwvoer is inmiddels ook wel overal bekend, heb ik het idee.
Wat ik zelf voer?
Ik heb een E-pony, erg sober type die snel te dik word. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer (heel arm, stengelig hooi, gemixt met stro in een slowfeeder) een vitaminebrokje en wat lijnzonolie . Hij staat op een zandpaddock (hooi wel in een bak) dus ik geef preventief af en toe een zandkuurtje.
Dit levert een niet te dikke, glimmende, vol appeltjes staande, energieke pony op, dus ik hou het zo
Tes22 schreef:Lijkt mij een goede nuchtere instelling Polly, maar mocht een van jouw pony's nu ergens last van krijgen. Het maakt niet uit wat; jeuk, hoefbevangenheid, diarree, brokkelhoeven, atrose, etc. Is de voeding van de pony dan iets wat jij onder de loep neemt om te kijken of daar het probleem vandaan komt, en/of dat je iets m.b.t. de voeding kunt verbeteren zodat het probleem verholpen of verminderd wordt?
In hoeverre verdiept de paardeneigenaar zich (preventief) in de nutriënten behoefte van zijn of haar pony of paard? Of vertrouwt men er op dat er wel voldoende in krachtvoer en ruwvoer zit?
essie_blue schreef:Onbeperkt ruwvoer, vrij schraal op het moment. Jonge paard 2 scheppen Pavo Podogrow n.a.v. het voedingsadvies van, uiteraard, Pavo en ook de dierenarts. Hij is 2.5, maar loopt wel wat achter en kan het beetje extra goed gebruiken. Paard die ZZ-Z loopt krijgt nu anderhalf kilo brok per dag, strucomix van Cavalor (dus onderhoudsmuesli en geen prestatiemuesli), simpelweg omdat hij hier fijn op gaat. Ook die krijgt de hele dag door hooi. Als toevoeging krijgt hij elke dag gelatinaat voor zijn knieën. De hoefsmid merkt precies aan mijn paard of hij dat krijgt of niet. Ook is zijn bloed nagekeken nadat hij regelmatig spiertrillingen had, daaruit bleek dat hij een magnesium tekort heeft dus daarvan krijgt hij een kleine hoeveelheid bij zijn brok. Zo lang mijn paarden goed mesten, fijn lopen, goed er uit zien en geen complicaties hebben ga ik mijn heel eigenwijs niet verder verdiepen.
Zie steeds vaker voorbij komen dat het geven van supplementen gezien wordt als een hype, en dus onnodig? Is het dan geen nieuwe hype om alles zo natuurlijk mogelijk te houden, denk ik dan? Is 'zo natuurlijk mogelijk' dan wel goed? Dat vraag ik me echt af, want mijn paard heeft dus 'van nature' te weinig magnesium?
Tes22 schreef:Blingh schreef:Ik ben nog steeds op zoek naar HET voer omdat Mijn paard s' winters zo invalt. Ik heb het idee dat het voer "vroegah" veel hoogwaardiger was. Ik heb nooit te kampen gehad met een dunner wordend paard.
Ik zoek op internet naar voors en tegens wbt bepaalde merken. Omdat ik een koudbloed heb weet ik dat hij van teveel eiwitten rasp krijgt en van teveel suikers jeuk. Ik moet dus echt opzoek.
Wat voer je je paard nu dan precies?
Heb je al eens een olie geprobeert? Lijnzaadolie met vitamine E, en verder onbeperkt ruwvoer en een vitamine korrel.
ons andere paard daarentegen hebben we nog maar kort en is echt te magertjes, maar denk dat dat met voldoende ruwvoer en wat podogrow vanzelf bijtrekt. Kan bij hem binnenkort ook wel eens bloed laten afnemen.