Voedingshypes van deze tijd en de onkunde van de paardenmens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tes22

Voedingshypes van deze tijd en de onkunde van de paardenmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 12:05

Er bestaan zowel in de paarden als de mensenwereld veel voedingshypes; wat is nu wel gezond en goed, en wat niet?

Er wordt gefocust op de verkeerde dingen, waardoor veel paarden aan de ene kant tekorten krijgen van diverse nutriënten en essentiële voedingsstoffen en anderzijds (eenzijdig) overgesuppleerd worden op andere nutriënten (lees; onbalans tussen nutriënten). Tel daar grote hoeveelheden zetmeel uit krachtvoer bij op, tegenover te weinig ruwvoer, en je hebt een hoop gezondheidsaandoeningen van deze tijd.

Nu ben ik benieuwd welke voedings hypes en vraagstukken jullie kennen?

Ook ben ik benieuwd wat jullie je paard nu voeren, en wat daar de reden toe is?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:18

Ik voer (al ruim 15jr) ruim hooi en ponybrok aan mijn shetlanders. In tijden dat ze intensief aan het werk waren heb ik nog weleens kentucky bijgevoegd en aan drachtige en zogende merries merriebrok maar verder geen toevoegingen. Ik ben van het type doe maar gewoon dat is gek genoeg.
Hier doen ze het al ruim 15jr prima op, zien er goed uit, nooit koliek (afkloppen) dus het zal vast goed zijn.

Mijn groninger ruin kreeg ook ruim hooi en basisbrok.

Ruim hooi betekend overigens niet dat ze onbeperkt hebben, gewoon ruim, ze doen er een poos mee en als het weer het toelaat ook gras.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 17:30

Lijkt mij een goede nuchtere instelling Polly, maar mocht een van jouw pony's nu ergens last van krijgen. Het maakt niet uit wat; jeuk, hoefbevangenheid, diarree, brokkelhoeven, atrose, etc. Is de voeding van de pony dan iets wat jij onder de loep neemt om te kijken of daar het probleem vandaan komt, en/of dat je iets m.b.t. de voeding kunt verbeteren zodat het probleem verholpen of verminderd wordt?

In hoeverre verdiept de paardeneigenaar zich (preventief) in de nutriënten behoefte van zijn of haar pony of paard? Of vertrouwt men er op dat er wel voldoende in krachtvoer en ruwvoer zit?
Laatst bijgewerkt door Tes22 op 18-02-15 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_00_0

Re: Voedingshypes van deze tijd en de onkunde van de paardenmens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:33

ik probeer mij erin te verdiepen. Ik heb een pony die gevoelig is voor maagzweren waarbij krachtvoer geven dus eigenlijk lastig is.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:34

Mijne krijgt al 2 jaar alleen ruwvoer gevoerd en als ie wat intensief gedaan heeft een klein beetje muesli en szomers de wei op dan krijgt ie niks bij

Er staat er hier een op stal waarbij nu verboden is dat ze het beest nog wat geeft (der bijrijd paard)
Beest was helemaal ellendig, koliek etc omdat ze die vol duwde met allerlei poeders en vitamines

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:35

Mijn pony krijgt 2 grote handjes muesli, 2 nog wat grotere handjes basisbrok en een handje haver 4x per dag. Daarnaast nog hooi van goede kwaliteit (ook 4x per dag) en heeft een altijd savonds gevuld net met kuil in de stal hangen. Over het voer krijgt hij in periodes ook een schepje magnesium. Hij is inmiddels bijna 20 en blijft hiermee goed gezond, actief en vrijwel ongevoelig voor koliek. Zijn eten wordt netter en nauwkeuriger in de gaten gehouden dan dat van mijzelf. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:44

Ik ben nog steeds op zoek naar HET voer omdat Mijn paard s' winters zo invalt. Ik heb het idee dat het voer "vroegah" veel hoogwaardiger was. Ik heb nooit te kampen gehad met een dunner wordend paard.

Ik zoek op internet naar voors en tegens wbt bepaalde merken. Omdat ik een koudbloed heb weet ik dat hij van teveel eiwitten rasp krijgt en van teveel suikers jeuk. Ik moet dus echt opzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:46

Ik heb juist het idee dat het tegenovergestelde waar is.
"Vroeger" (tussen aanhalingstekens, want er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk) kreeg elk paard een schep brok en een pluk hooi/kuil en that's it. Diaree? "tja, hij is wat gevoelig" Brokkelhoeven? "doe maar een ijzertje" etc.
Tegenwoordig word er véél meer gekeken naar voeding, wat ik om me heen zie in elk geval. Eerder overdreven de andere kant op, bijna elk paard lijkt wel een allergie, poedertje of pastaatje nodig te hebben, of juist noooit iets te mogen krijgen, omdat alles onzin is. Het zijn echt twee uitersten.
Het nut van veel en goed ruwvoer is inmiddels ook wel overal bekend, heb ik het idee.

Wat ik zelf voer?
Ik heb een E-pony, erg sober type die snel te dik word. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer (heel arm, stengelig hooi, gemixt met stro in een slowfeeder) een vitaminebrokje en wat lijnzonolie . Hij staat op een zandpaddock (hooi wel in een bak) dus ik geef preventief af en toe een zandkuurtje.
Dit levert een niet te dikke, glimmende, vol appeltjes staande, energieke pony op, dus ik hou het zo :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-15 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:47

Onbeperkt ruwvoer, vrij schraal op het moment. Jonge paard 2 scheppen Pavo Podogrow n.a.v. het voedingsadvies van, uiteraard, Pavo en ook de dierenarts. Hij is 2.5, maar loopt wel wat achter en kan het beetje extra goed gebruiken. Paard die ZZ-Z loopt krijgt nu anderhalf kilo brok per dag, strucomix van Cavalor (dus onderhoudsmuesli en geen prestatiemuesli), simpelweg omdat hij hier fijn op gaat. Ook die krijgt de hele dag door hooi. Als toevoeging krijgt hij elke dag gelatinaat voor zijn knieën. De hoefsmid merkt precies aan mijn paard of hij dat krijgt of niet. Ook is zijn bloed nagekeken nadat hij regelmatig spiertrillingen had, daaruit bleek dat hij een magnesium tekort heeft dus daarvan krijgt hij een kleine hoeveelheid bij zijn brok. Zo lang mijn paarden goed mesten, fijn lopen, goed er uit zien en geen complicaties hebben ga ik mijn heel eigenwijs niet verder verdiepen.

Zie steeds vaker voorbij komen dat het geven van supplementen gezien wordt als een hype, en dus onnodig? Is het dan geen nieuwe hype om alles zo natuurlijk mogelijk te houden, denk ik dan? Is 'zo natuurlijk mogelijk' dan wel goed? Dat vraag ik me echt af, want mijn paard heeft dus 'van nature' te weinig magnesium?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:50

Mijn paard krijgt lekker overdag de hele dag gras, s nachts hooi en als ze heeft gewerkt een schep kruidenmuesli omdat ze het zo lekker vind :D
Ze heeft nooit ergens last van, is perfect op gewicht in tegenstelling tot de vorige stal waar ze wat hooi en 2 kg brok op een dag kreeg, daar was ze veel te mager.
Ze glanst ook mooi, en heeft verder nooit problemen. Ik snap al die supplementen etc nooit zo heel goed, vaak doet voldoende ruwvoer al wonderen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:43

Mijn 3 fjorden en inmiddels nog maar 1 shet staan altijd op gras i.c.m. hooi/stro. Daarnaast voer ik af en toe wat bij. Meer voor het lekker dan voor iets anders. Momenteel staat er een zak ponybrok en een zak zemelen.
Op dit moment staan ze nog steeds op het gras. Alleen als het echt koud of guur is worden ze momenteel bijgevoerd met 1 plak hooi/1 plak stro gemengd. De afgelopen dagen hadden ze er geen behoefte aan, maar met de sneeuw bijv. wel.

Ik heb tot afgelopen zomer een chronisch hoefbevangen shet gehad. Ook hij ging gewoon mee het gras op, maar kreeg dagelijks een manenkam check. Zodra die dikker begon te worden ging hij een paar dagen niet met de wei op en kreeg hij alleen arm hooi.

Jeuk zie ik bij een van mijn fjorden weleens bij te rijk gras, als er bijv. gemest is. Dan voer ik dus minder gras en meer hooi. Diarree los ik ook op die manier op.

Brokkelhoeven zoek ik eerst in de manier van bekappen, vaak staat er simpelweg teveel druk op de hoefwand.

Artrose kun je inderdaad ondersteunen met een supplement, maar dan moet je al echt een goede hebben en die zijn fors geprijsd. Vaak denken mensen dat het ook wel voor minder geld kan en dan doet zo'n goedkoper supplement vaak nauwelijks iets omdat het gewoon een te laag gehalte van de werkzame stof bevat.

Ik vertrouw erop dat de paarden voldoende hebben aan het hooi/stro, gras en hun mineralensteen. Serieuze tekorten lees je vaak snel genoeg af aan de buitenkant van het paard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:47

Tja voedingshype, hier krijgen ze voor zover mogelijk gewoon onbeperkt ruwvoer en een handje vitaminebrokjes. Als ze ook aan het werk gaan dan een schepje muesli afhankelijk van de pony, eentje die kan niet drachtig dik van lucht worden en zeker in het voor en najaar doe ik rustig aan met suikers, dus een muesli die zetmeel en suikerarm is. voor de rest krijgen ze gewoon een zo compleet mogelijk voer, zodat ik weinig moet gaan supplementeren. Mijn oudje is vaak een tikje rustiger in zn hoofd met wat magnesium bij, maar dat is ook alleen s winters handig (logisch want s zomers zit er genoeg magnesium in het gras). Ik kijk wel naar het hoe en waarom en voer niet klakkeloos, er moet een logica achterzitten. Wil ik spieropbouw dan probeer ik de goede eiwitten te voeren, wil ik meer energie, dan is iets vetter vaak fijner, voedingsstoffen waar ze energie uit kunnen halen. Wil ik snelle energie, dan is een voer met iets meer suiker handig, enzovoort, het moet wel nut hebben dus.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 08:03

Blingh schreef:
Ik ben nog steeds op zoek naar HET voer omdat Mijn paard s' winters zo invalt. Ik heb het idee dat het voer "vroegah" veel hoogwaardiger was. Ik heb nooit te kampen gehad met een dunner wordend paard.

Ik zoek op internet naar voors en tegens wbt bepaalde merken. Omdat ik een koudbloed heb weet ik dat hij van teveel eiwitten rasp krijgt en van teveel suikers jeuk. Ik moet dus echt opzoek.

Wat voer je je paard nu dan precies?
Heb je al eens een olie geprobeert? Lijnzaadolie met vitamine E, en verder onbeperkt ruwvoer en een vitamine korrel.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 08:04

Blijheid schreef:
Ik heb juist het idee dat het tegenovergestelde waar is.
"Vroeger" (tussen aanhalingstekens, want er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk) kreeg elk paard een schep brok en een pluk hooi/kuil en that's it. Diaree? "tja, hij is wat gevoelig" Brokkelhoeven? "doe maar een ijzertje" etc.
Tegenwoordig word er véél meer gekeken naar voeding, wat ik om me heen zie in elk geval. Eerder overdreven de andere kant op, bijna elk paard lijkt wel een allergie, poedertje of pastaatje nodig te hebben, of juist noooit iets te mogen krijgen, omdat alles onzin is. Het zijn echt twee uitersten.
Het nut van veel en goed ruwvoer is inmiddels ook wel overal bekend, heb ik het idee.

Wat ik zelf voer?
Ik heb een E-pony, erg sober type die snel te dik word. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer (heel arm, stengelig hooi, gemixt met stro in een slowfeeder) een vitaminebrokje en wat lijnzonolie . Hij staat op een zandpaddock (hooi wel in een bak) dus ik geef preventief af en toe een zandkuurtje.
Dit levert een niet te dikke, glimmende, vol appeltjes staande, energieke pony op, dus ik hou het zo :)

Ik weet niet hoever geleden je met 'vroeger' bedoeld, maar echt 50-70 jaar geleden was de grond veel minder uitgeput dan dat hij nu is, veel minder arm aan verschillende nutriënten (selenium, magnesium onder andere). Hooi, gras en kuil was op die manier ook veel minder arm aan nutriënten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:06

De hele dag gras of hooi en 1x dd een handje brok om te zorgen dat ik hem niet achterin de wei hoef te halen.
Verder in de winter wat wortelen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:22

Tes22 schreef:
Lijkt mij een goede nuchtere instelling Polly, maar mocht een van jouw pony's nu ergens last van krijgen. Het maakt niet uit wat; jeuk, hoefbevangenheid, diarree, brokkelhoeven, atrose, etc. Is de voeding van de pony dan iets wat jij onder de loep neemt om te kijken of daar het probleem vandaan komt, en/of dat je iets m.b.t. de voeding kunt verbeteren zodat het probleem verholpen of verminderd wordt?

In hoeverre verdiept de paardeneigenaar zich (preventief) in de nutriënten behoefte van zijn of haar pony of paard? Of vertrouwt men er op dat er wel voldoende in krachtvoer en ruwvoer zit?

Jazeker, een van mijn dieren heeft een poosje een supplement gehad wegens epilepsie en ook naar herstel van bevangenheid maar een supplement geef ik om een tekort aan te vullen of ze ergens doorheen te helpen en niet permanent. ik dacht dat de bevangenheid van de voeding kwam maar dat bleek iets anders te zijn.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:29

Pfff ... voer ik breek me bek er niet over.Ik ben van Pavo naar fibra gegaan En Voer nu vital bix daily complete. Dit omdat 1 van mijn beestjes afgelopen zomer IR is geworden. EN mijn merrie altijd veelste dik bleef. Ze krijgen natuurlijk wel voldoende ruw voer bij. En het IR Patientje heeft ook nog ZE. wat nu heel goed onder controle is, dat reageert bij hem ook giga op suikers.

in het ergste geval mag je hierbij nog melasse vrije luzerne perrlijnzaad bij geven. Die van mij krijgen alleen lijnzaad. En vind ik dat ze aan die 300 gram genoeg hebben ( voedingsadvies)

Ze zijn mega fit, uh dat patientje iets te! En ik rij toch redelijk fanatiek 5 keer per week en 1 keer longeren.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 08:47

essie_blue schreef:
Onbeperkt ruwvoer, vrij schraal op het moment. Jonge paard 2 scheppen Pavo Podogrow n.a.v. het voedingsadvies van, uiteraard, Pavo en ook de dierenarts. Hij is 2.5, maar loopt wel wat achter en kan het beetje extra goed gebruiken. Paard die ZZ-Z loopt krijgt nu anderhalf kilo brok per dag, strucomix van Cavalor (dus onderhoudsmuesli en geen prestatiemuesli), simpelweg omdat hij hier fijn op gaat. Ook die krijgt de hele dag door hooi. Als toevoeging krijgt hij elke dag gelatinaat voor zijn knieën. De hoefsmid merkt precies aan mijn paard of hij dat krijgt of niet. Ook is zijn bloed nagekeken nadat hij regelmatig spiertrillingen had, daaruit bleek dat hij een magnesium tekort heeft dus daarvan krijgt hij een kleine hoeveelheid bij zijn brok. Zo lang mijn paarden goed mesten, fijn lopen, goed er uit zien en geen complicaties hebben ga ik mijn heel eigenwijs niet verder verdiepen.

Zie steeds vaker voorbij komen dat het geven van supplementen gezien wordt als een hype, en dus onnodig? Is het dan geen nieuwe hype om alles zo natuurlijk mogelijk te houden, denk ik dan? Is 'zo natuurlijk mogelijk' dan wel goed? Dat vraag ik me echt af, want mijn paard heeft dus 'van nature' te weinig magnesium?

Jij hebt in ieder geval nagedacht over de voeding van je paard, en zo nodig advies ingewonnen van je dierenarts of hoefsmid. Dat is natuurlijk al heel iets anders als mensen die zo maar wat doen, die zelf gaan testen en aanrommelen.

Je zegt dat je paard ZZ-L loopt, paarden die intensief getraind worden zweten veel, en zweten dus veel mineralen en spoorelementen uit (waaronder magnesium, natrium, chloride, kalium). Jouw paard heeft niet 'van nature' een magnesium tekort, magnesium is een mineraal wat je met de voeding binnen moet krijgen en een tekort in het lichaam komt dus ook alleen via een tekort in de voeding. De bodem is arm aan magnesium en bevat een scheve Ca:Mg verhouding, wanneer een weide niet zo bemest wordt dat die tekorten en scheve verhoudingen worden opgeven bevat ruwvoer en gras dus ook een relatief tekort aan magnesium. De Cavalor structomix is een muesli met een aardig scheve calcium:magnesium verhouding, hier haalt een intensief getraind sportpaard dus ook niet voldoende magnesium uit. Calcium is het mineraal wat ervoor zorgt dat een spier zich kan aanspannen, magnesium is het mineraal wat ervoor zorgt dan een spier zich kan ontspannen. Het verbaast mij niets dat jouw paard last had van spiertrillingen; veel zweten, veel calcium, en een tekort aan magnesium.

Een sportpaard heeft een hogere behoefte aan een heel aantal vitaminen en mineralen, door zweten maar ook omdat bij intensievere training een hogere behoefte is aan voedingsstoffen die er voor zorgen dat het lichaam zich optimaal kan herstellen, zoals anti-oxidante vitaminen en mineralen. Is er een tekort in de voeding, dan merk je dat niet direct in de mest, vacht, of doordat ze minder gaan lopen. Complicaties als gevolg van tekorten in de voeding ontstaan langzaam, en merk je vaak pas op langere termijn. Waarom zou je je preventief niet goed verdiepen in de voeding van je paard? Een paard wat op ZZ-L niveau loopt is een sportpaard, waarbij voeding minstens net zo belangrijk is als training.

Mijn kritiek is overigens opbouwend bedoeld. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:43

Tes22 schreef:
Blingh schreef:

Wat voer je je paard nu dan precies?
Heb je al eens een olie geprobeert? Lijnzaadolie met vitamine E, en verder onbeperkt ruwvoer en een vitamine korrel.

Onbeperkt hooi plus ze staan buiten 24/7. Slobber 1/2 schep per keer, 2x daags schep brok gemengd met mais lijnzaadbrok.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:53

Wowie dankjewel haha. Wat een uitgebreid berichtje. Wist dat niet dat van strucomix, dus wel goed dat hij dus extra magnesium krijgt? Nu is hij, volgens zijn, bloedwaardes wel in balans. Echter zweet hij niet of amper met rijden, ik rij hem ook maar zelden echt helemaal buiten adem. Hij heeft een ijzersterke conditie denk ik haha, het kost hem weinig moeite heb ik het idee. Overigens is dit ook geen sportbrok, daarvan wordt hij echt te heet (ondanks dat hij de hele dag buiten loopt). Dat we eigenlijk ook niet verder zoeken naar wellicht nog beter voer is omdat hij best een tijd gekwakkeld heeft, dan weer te dik en dan weer te dun, slecht in het haar en dan weer te heet en dan weer matjes. Nu is hij eigenlijk precies goed :) ons andere paard daarentegen hebben we nog maar kort en is echt te magertjes, maar denk dat dat met voldoende ruwvoer en wat podogrow vanzelf bijtrekt. Kan bij hem binnenkort ook wel eens bloed laten afnemen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:02

Arabier matig in het werk( ca 5x per week een uur redelijk intensief rijden (bak of buiten) en 1x longeren en 1 dag vrij. krijgt onbeperkt hooi en in de ochtend hand care 4 life met beetje luzerne
avond ook weer beetje care 4 life en luzerne aangevuld met 180 gr balancer = vitamine/mineralen
Het blijkt dat mijn paard niet voldoende vitamine/mineralen uit zijn hooi haalt ondanks dat het goed hooi is(na analyse)
Dus vandaar de aanvulling en daar doet hij het erg goed op, ziet er goed uit in prima conditie en niet te dik of te mager.
Tijdens het werk zweet hij behoorlijk ook door de dichte haren.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 10:22

Essie_blue: Haha, ik weet ook lang niet alles hoor! Zit niet in de paardenvoedingswereld maar in de mensenvoedingswereld, ben alleen enorm geïnteresseerd. Heb je wel eens een rantsoenberekening voor je paard laten doen? en een ruwvoeranalyse van de partij ruwvoer die je voert? Dan weet je veel gedetailleerder wat hij nodig heeft, en wat er in het ruwvoer zit dat je voert. Weet je de behoefte, de eventuele tekorten vanuit de bloedwaarden, en de gehalten in het ruwvoer dat je voert, kun je daar veel gedetailleerder het krachtvoer op af stemmen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:29

leuk topic. De opmerkelijke hypes en kronkels die ik ken:

- de suiker-hype: mieren over een procentje meer suiker in een mineralenbrokje waar je nog geen handje van voert. En dan niet beseffen dat je feitelijk over evenveel suiker zeurt als er in een half plakje hooi zit.
- de "als het goedkoop voer is, is het niet goed"-hype: alsof paarden al vele duizenden jaren overleven dankzij hun dikke portemonnee....
- de "natuurlijk is altijd het beste"-hype: hé, zoutzuur is ook een natuurlijk product. En dat flikkeren ook niet in de voerbak van ons paard, toch?
- de "ik heb gelezen dat het slecht is, dus als het in voer zit is het slecht voer"-hype: of iets slecht is, hangt vooral af van de dosis waarin je het voert. Zelfs water is in een te hoge dosis riskant (drink zelf maar eens 50 liter in een uur...). Maar dat er granen, mais, zetmeel of suikers in je voer zitten maakt het nog niet meteen slecht voer. Het gaat erom hoeveel erin zit en hoeveel je geeft. Paarden kunnen bijvoorbeeld best granen verteren en het kan ze voedingsstoffen leveren die ze nodig hebben. Maar ze kunnen geen grote hoeveelheden tegelijk verteren. Dat betekent nog niet dat je je muesli radicaal in de vuilnisbak moet gooien. Maar het betekent wel dat je geen drie kilo granenmix aan een paard moet geven.
- de "het is mooi voer"-hype. Dat het in een mooie zak zit en jij het zo lekker vind ruiken dat je het in je eigen bakje yoghurt zou doen, betekent niet dat het goed voor is of past bij de behoefte van je paard.

Er zijn er vast nog meer....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:38

Haha safina +:)+

Wat ik ook wel een hype vind tegenwoordig is dat iedereen op zoek is naar het perfecte vitaminen/mineralen brokje..Heb het zelf ook gedaan hoor,maar eigenlijk weet je niet echt wat je paard tekort heeft als je bijv geen bloedonderzoek hebt gedaan..Paarden hebben weinig nodig en als je zomaar vanalles toevoegt om er zeker van te zijn dat het paard geen tekorten krijgt kan dat ook meer kwaad dan goed doen..Alles wat niet nodig is is een belasting voor de organen en er kunnen ook overschotten ontstaan..Er zijn wel wat dingen bekend over wat een paardAan gehaltes nodig heeft,maar wie zegt er dat dit klopt?Het is geen vaststaand feit..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:43

3x per dag ruwvoer (totaal zo'n 12 / 13 kilo) en 1x per dag een kwart schep Pavo Care for Life met een schepje magnesium.

Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik Vital Complete of een andere vitaminekorrel moet gaan bijgeven.