Hebben pony's minder kans op been gebreken dan paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Hebben pony's minder kans op been gebreken dan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 17:25

Mijn vraag staat hier boven al.

Mijn gedachtes zij dat grote paarden een grotere kans hebben op been gebreken dan pony's, omdat grote paarden sowieso boven 1.70m over fokt zijn om zo groot te worden, als je bekijkt hoe groot wilde paarden zijn. Worden grote paarden hierdoor zwakker op de benen? en zijn pony's dan veel taaier?

Nordique

Re: Hebben pony's minder kans op been gebreken dan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:33

Goeie vraag, ben er ook wel benieuwd naar. ik heb wel eens gelezen dat pony's veel minder OCD hebben dan paarden.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:37

Hmm, hele goede vraag. Ik heb ook altijd het idee dat een sobere pony veel meer kan hebben dan een doorgefokt wedstrijdpaard. Maar of dit in werkelijkheid ook zo is? Geen idee. Ben benieuwd of er iemand is die hier een goed onderbouwd antwoord op kan geven. Ik volg even dus.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:39

Interessant! Ik ben ook best wel benieuwd naar een antwoord. Bij andere dieren is dat namelijk ook wel vaak zo. (Honden)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:43

Veel pees weinig spier is een recept voor blessures.
De pijp hoort 1/3e van de bovenarm te zijn. Bij hoogbenige dieren is die verhouding soms veel kleiner, dus langere pijp en langere pezen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:48

Er was ergens een stuk over op voorpagina nieuws dat paarden met een bepaald gen aanleg hebben voor peesblessures. Ik denk dat het dus ook grotendeels genetisch is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:50

De mijne is nu 10 jaar, hoogbenig en meet 1.82 m, maar vanaf veulen af nog nooit wat
aan de benen gehad, zelfs geen hoefzweer :D hij is echt keihard op de benen!

Dus dat zegt niet altijd wat...lijkt mij meer een genetisch/erfelijk bepaald iets, net zoals sterke en zwakke mensen/dieren.
+ slecht management/training draagt mi ook bij tot beengebreken/blessures.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 17-02-15 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:55

Ik zie dat ik een fout getypt heb.
Moet zijn 1/3 van het been. Dus onderarm de helft van de bovenarm.

Overigens heb ik ook het idee dat voor een gemiddelde pony minder DA kosten wordt uitgegeven maar gewoon even terug op de wei gezet wordt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:06

De manier van omgaan ermee speelt zeker een belangrijke rol.
Denk dat pony's in verhouding toch minder snel meegenomen worden naar de dierenarts dan een sportpaard.
Hier helaas toch wel wat pech de laatste jaren met mijn sobere pony's.. Qua beengebreken valt het wel mee, maar toch wel een lichte peesblessure etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:13

Er stond op mijn vorige stal een katsverrotte pony met 2 kapotte buigpezen. De voorbeentjes stonden helemaal bol. Maar hij was volgens de eigenaar niet kreupel...

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 19:22

Sizzle schreef:
Er stond op mijn vorige stal een katsverrotte pony met 2 kapotte buigpezen. De voorbeentjes stonden helemaal bol. Maar hij was volgens de eigenaar niet kreupel...

Dat kan ook een uitzondering zijn natuurlijk. En natuurlijk gaan niet alle pony's blessure vrij door het leven. Maar volgens mij toch wel veel....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:49

Ik zal hem trouwens even van MD naar BEH verplaatsen omdat het vooral om de benen gaat.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 18:58

Ja, wist niet precies waar ik het onder moest plaatsen.

Zijn er nog mensen met reacties op mijn vraag?

Michel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:01

Ik denk dat dyonne ook een goed punt heeft

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:43

Vaak is het ook zo dat pony's dichterbij de natuur staan. Een blessure tonen dan ben je voer voor de roofdieren. Wat ik gemerkt heb is dat pony's vaak harder zijn. Ze tonen minder vlug dat er wat is.

tessaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:59

interessante vraag, ik zou het zo niet weten maar blijf dit topic volgen om op de hoogte te blijven :) :) :) :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:05

Dit vind ik ook een interessante vraag, dus blijf ook even meelezen.
Kan wel zeggen dat mijn 20-jarige merrie van 1.58m nog hele mooie droge benen heeft en op 1x een blauwe plek na, nog nooit iets heeft gehad aan haar benen.
Ik denk zelf ook dat het genetisch bepaald is. En misschien ligt het ook wel aan de manier van fokken? Paarden worden vind ik met steeds langere benen gefokt.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 16:03

Jammer dat dit topic heel stil blijft

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:17

Mijn A pony van 35 jaar heeft nog nooit een blessure aan zijn benen gehad en is ook nog nooit echt ziek geweest. Vroeger heeft hij kleine concoursen gelopen en daarna bestaat zijn leven uit ruiters leren rijden, lekker rond hobbelen en genieten van zijn pension. Elke week loopt hij nog trouw mee met gehandicapt paardrijden en er rijdt elke week nog een meisje op die er alles mee doet: springen, dressuur en buiten rijden. De pony heeft nooit heel hard gewerkt en kent veel vrije dagen.

Mijn andere pony (e pony) heeft altijd concoursen gelopen. Ze heeft meerdere malen in de Z2 gelopen. Ze wordt dit jaar 20 jaar en haar benen zijn helaas op voor het werk. Ze geniet nu van haar welverdiende pension die ze zeker heeft verdiend!

Daarnaast heb ik nog mijn rijpaard. Hij is op dit moment 1.85 m. Hij wordt dit jaar 6. De eerste 2,5 jaar heeft hij heerlijk kunnen genieten in de opfok en nu doen we het lekker rustig aan, omdat hij ook zo groot is. Deze reus heeft gelukkig nog nooit kreupel gelopen of iets in die richting.

Ik denk dat het vooral ook te maken heeft met de belasting van de benen van het paard. Mijn A pony heeft zijn hele leven lekker rustig aan gedaan met weinig zwaar werk. Mijn e pony daar in tegen heeft altijd concoursen gelopen en meerdere malen op hoog niveau. De benen hebben dan natuurlijk ook veel meer te 'lijden' gehad dan mijn A pony. Natuurlijk hebben sommige paarden/ pony's er ook eerder 'aanleg' voor dan anderen.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:20

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat pony's over het algemeen behendiger zijn (krabbelen makkelijker op, kunnen meestal krapper draaien). Waar paarden bijvoorbeeld onderuit glijden omdat minder behendig zijn in de meeste gevallen, zo lopen paarden misschien eerder blessures op?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:24

Pony's groeien in verhouding vaak ook minder dan paarden (verhouding veulen - volwassen paard). Dat betekent dus dat de botten, spieren en pezen dus ook minder snel moeten meegroeien.
Laatst bijgewerkt door Ryder op 03-03-15 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:30

Ik weet eigenlijk zeker, en kan het niet onderbouwen dat shetlanders sterker zijn dan paarden. Minder ziektes, gebreken en stalondeugden. Maar hoe groter en luxer de pony, hoe zwakker alweer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:39

Een Shetlander of een Fjord zijn veel steviger gebouwd en wordt in algemeen minder meer in de topsport gereden waardoor ze minder te verduren hebben.

Terwijl bij sport paard bijna iedereen een top prestatie van het dier verwacht wat de nodige risco's met zich mee brengt.
En dan heb je ook nog categorie paarden die liever lui zijn dan moe tegen over een categorie paarden die je tegen zich zelf moet beschermen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:01

Shetten en fjorden moeten in verhouding vaker met te zware ruiters rondtorsen en zullen gezien het recreatieve gebruik vaker ongelijkmatig belast worden. Iemand die voor wedstrijden oefent, zal eerder geneigt zijn om dagelijks te trainen en spieren op te bouwen in een fijne bak dan de gemiddelde boshobbelaar die alleen in het weekend met zijn fjord 2 uur de bossen ingaat over ongelijke bodem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:03

Pony's krijgen weer vaker hoefbevangenheid.