Bloedworm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djoopie

Bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 11:49

-O-
echt niet leuk. Moet gewoon even mijn verhaal kwijt. Ik zou tijdelijk een pony opvangen in de zoektocht naar een eigen pony. Toch verliefd geworden op opvangpony en hoewel ze niet aansluit bij onze wensen hebben we besloten haar te houden. Nu bleek vrijdag dat ze (ondanks omtwormen) bloedworm heeft en niet zo'n beetje ook! Gelijk actie ondernomen maar heb zo het gevoel dat nu het zwaard van damocles boven haar hoofd hangt en het morgen afgelopen kan zijn. Ik baal er zo verschrikkelijk van en vind het zo zielig voor mijn poown.......
Het gekke is dat je niks aan haar merkt. Ze is niet dunner geworden zit goed in haar vacht, oogjes helder veel energie enzovoort.
nu alleen rustig poetsen en evt wat wandelen en afwachten maar....
alle andere tips zijn welkom alle acties zijn in samenwerking met veearts genomen natuurlijk!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:52

mijn new forest had ook bloedworm toen ik hem kocht (11 januari).
Nu vind ik nog af en toe een rood wormpje in de mest terug. Ondanks het feit dat hij bij aankoop meteen ontwormd is en deze week nog eens ontwormd is.
Hij is wel heel wat opgewekter dan bij aankoop.
Volgende maand moet ik hem nog een x ontwormen.
Het middel dat mijn DA geeft is Equest.
Het was roze van kleur en rook naar bessen vond ik.

Equest

Werkzame stof: Moxidectine
Werkzaam tegen een breed scala van inwendige en uitwendige parasieten, zoals kleine (volwassen en intraluminale stadia) en grote strongyliden, spoelwormen, lintworm, veulenworm, aarsmaden en horzellarven.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-02-15 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:57

soms zie je het inderdaad niet een bloedworm infectie.
De darm kan zich gewoon herstellen hoor,ligt er aan hoeveel ingekapselde er in zitten.Het probleem met bloedworm is dat je echt een strak schema van ontwormen moet aanhouden,met de goede doseringen en de juiste werkzame stof gelang het jaargetijde/weergesteldheid.
Weilanden goed schoonhouden of omweiden.
Maar je dierenarts weet hier gelukkig iets van...toch?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:01

Bloedwormen hoeven niet meteen het einde te betekenen hoor, heb hier opvangertjes gehad die rood poepte, een en al bloedworm.
Ponies waren vaak al zwak, maar hebben het allemaal overleeft. Het duurt even voordat je ze schoon hebt maar met goed ontwormen kom je er wel.
De dierenarts kan je hier verder bij helpen.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:21

Ja ontwormt met equest pramox.besloten de wei nog langer leeg te laten en strak wormschema

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:27

Mijne reageerde destijds niet op de equest, inmiddels behandel ik met Panacur poeder ( 5 dagen lang) en haal ik qua besmetting een goed resultaten.

Moet er wel bij zeggen dat ik ontworm op basis van regelmatig mestonderzoek, als ik ontwormt heb wordt de mest na 9 weken nogmaals onderzocht en vanuit daar ga ik verder. Standaard iedere 3 maanden een mestonderzoek.

Mijne was wel een scharminkel met zijn flinke uitbraak en was ook erg traag. Als je een fikse besmetting te pakken hebt is het misschien wel verstandig even zijn bloed te laten controleren :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:28

oh equest pramox, wat is het verschil tussen equest en equest pramox dan?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:30

De werkzame stoffen en dus het soort wormen dat je er mee kan behandelen.

Pramox : Moxidectine en Praziquantel
Equest : Moxidectine

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:32

Ik kocht mijn paard ook met een fikse bloedwormeninfectie, en ik moest hem om de zes weken ontwormen met Equest Pramox, en dat zes weken lang. Ik heb daarna opnieuw een bloedonderzoek laten doen, in plaats van mestonderzoek: in mest zie je niet altijd wormen zitten, terwijl ze er wel zijn. Opletten dus, want ook al leek hij schoon, hij had nog steeds een besmetting. Hij heeft toen twee keer een intraveneuze ontworming gekregen, en daarna was alles in orde.
Laatst bijgewerkt door liesd op 16-02-15 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:32

oh ok maar ik zag wel dat de Equest die ik gebruik ook tegen de ingekapselde beestjes werkt.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:33

Jullie verhalen geven me gelukkig een wat positiever beeld.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:36

Bloedwormen zijn ernstig, maar hoeven niet noodzakelijk het einde te betekenen, gelukkig :)

Ons succesverhaal? Wij gingen op een dik jaar van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 14:01

Wauw! Wat een verschil!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:05

Zo heb ik ook nog een voorbeeld wel over een iets langere periode aangezien ik toch wel meer als een jaar bezig ben geweest om hem weer op de rit te krijgen :j

Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:07

Hoe vaak moet je nu ontwormen? Kennis had er 1 met fikse besmetting en moest 3 weken later nog een keer ontwormen

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:08

Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is met waarmee je ontwormt Marjan :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:15

Ik heb mijne ontwormd bij aankoop op 11 januari. Dan vorige vrijdag en volgende maand moet ik nog een x

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:16

MarjanB schreef:
Hoe vaak moet je nu ontwormen? Kennis had er 1 met fikse besmetting en moest 3 weken later nog een keer ontwormen

maar dan ben je er nog niet vanaf hoor...je krijgt een paard redelijk wormvrij bij minstens 4x per jaar ontwormen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:27

Hier ook een pony staan die bloedwormen heeft gehad. Helaas was het bij hem al in zodanig stadium dat hij chronisch ontstoken darmen heeft. Hij is nu vrij van bloedwormen, maar zijn darmen zijn blijvend beschadigd. Gelukkig is hij verder gewoon fit en betekende dit niet het einde voor hem. Als ik jouw verhaal zo lees ben je er op tijd bij. Je dierenarts kan je vast verder helpen :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:32

geerke schreef:
MarjanB schreef:

maar dan ben je er nog niet vanaf hoor...je krijgt een paard redelijk wormvrij bij minstens 4x per jaar ontwormen.

Dat snap ik :D maar ze moesten eerst twee of zelfs 3 keer ontwormen met equest met tussenpoos van 3 weken. Daarna weer volgens normaal schema.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:38

Mijn destijds 2 jarige is er zowat aan doodgegaan. Ook hij toonde gezond tot het zowat te laat was. Hij heeft een week in de kliniek in wolvega gestaan en was er toen doorheen.
Nu 2 jaar later doe ik elk half jaar een bloedtest en heb hem anderhalf jaar om en om ontwormd met equest en pramox.

Hij is er goed uitgekomen alleen wel darmbeschadiging. Gelukkig geen koliekklachten, maar het kost heel veel moeite om hem op gewicht te krijgen en te houden. Pas nu na 2 jaar is hij gewoon slank in plaats van mager en dat terwijl ik onbeperkt ruwvoer geef en drie keer per dag muesli met olie en luzerne.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:49

tipje: blijf regelmatig zowel bloed als mestonderzoek doen. Beide methods zijn namelijk niet waterdicht en je wilt niet dat je last blijft houden.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 10:14

Pfff het zijn kennelijk zoveel wormen dat ze er nog steeds massaal uitkomen? Is dit normaal?
Ga zo voor een second opinion nog even een andere veearts bellen denk ik.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:17

Als je net ontwormt hebt, kan dat prima :j neem aan wel dood..
Zou voor de zekerheid wel even contact opnemen met je dierenarts dat dit gebeurd, dan heb je wel met een flinke wormbesmetting te maken en moet je je paard goed in de gaten houden. Als ze er zo massaal uit komen heb je kans op koliek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:40

in de mest van mijn hengst zit er ook altijd wat meer na de ontworming maar sommigen bewegen toch nog even hoor.