Nek scheef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

Nek scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 18:26

Hoi allemaal!

Ik wist niet zeker waar ik dit moest plaatsen, excuses als het verkeerd staat

Sinds vorig jaar mei heb ik een nieuwe pony, genaamd Bart. Door ziekte heb ik nog niet veel op hem kunnen rijden, maar wat me vooral opvalt is dat hij af en toe ontzettend scheef loopt met zijn nek/hoofd, en dat vooral tijdens het rijden. Hij doet dit gelukkig minder niet dan wel, en nooit in stap, alleen in draf. Onder het rijden doet hij dit een stuk meer dan tijdens grondwerk enz, en ik heb ook het idee dat hij het met neckrope minder doet, maar dit kan toeval zijn. Het zit echt voor geen meter en het ziet er erg lachwekkend uit. :+

Het meest voor de hand liggende vond ik dat hij ook gewoon ergens in zijn lichaam scheef is, en daarom dacht ik aan rechtrichten (iemand ervaring? is een les nodig?). Maar voor de zekerheid wou ik het hier even navragen: wat denken jullie waar dit vandaan komt? Is hij scheef? Of komt het door mij? En het belangrijkste: wat doe ik eraan?

Hier nog een filmpje, eerst van dat hij wel zijn hoofd scheef houdt en dan dat hij dit niet doet.

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:35

ik heb echt geen idee, geen ervaring mee. Wel had ik op mijn vorige manege een pony die dat ook deed, maar hij deed het alleen in galop. Het was niks ergs, volgens mij wilde hij meer teugel, (waarschijnlijk vond hij het bit vervelend) en dat gaven we hem ook en dan werd het vaak minder of stopte. Jou pony kan niet meer teugel willen omdat hij het ook doet zonder dat hij in zijn mond word getrokken. Maar ik vind het wel lijken alsof hij ergens pijn heeft
Laatst bijgewerkt door Maaike02 op 13-02-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Re: Nek scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:42

Ik weet nog van vroeger dat een pony op de manege dit deed, die had erg last van de tanden en rug. Maar aangezien dat je bitloos rijd lijkt me dat niet logisch.
Wel zal ik de rug/nek na laten kijken

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:43

SindyKaya schreef:
Ik weet nog van vroeger dat een pony op de manege dit deed, die had erg last van de tanden en rug. Maar aangezien dat je bitloos rijd lijkt me dat niet logisch.

Ook als je zonder bit rijd kan een paard nog steeds last van zijn tanden hebben. Zou dus zowel rug/nek als gebit laten nakijken. :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:49

Nustice schreef:
SindyKaya schreef:

Ook als je zonder bit rijd kan een paard nog steeds last van zijn tanden hebben. Zou dus zowel rug/nek als gebit laten nakijken. :)

Oh dat wist ik niet :)
In dat geval ook gebit na laten kijken ;)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:51

Oei, deze pony heeft zichbaar last van zijn rug. Misschien ook wel van zijn nek en tanden. Eerst eens flink onder handen laten nemen door een osteopaat! En daarna een tandarts naar laten kijken. Dat is overigens nooit verkeerd. ;)

En tot die tijd echt even niet meer op gaan zitten, deze pony heeft duidelijk ergens pijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:58

Borisje schreef:
Oei, deze pony heeft zichbaar last van zijn rug. Misschien ook wel van zijn nek en tanden. Eerst eens flink onder handen laten nemen door een osteopaat! En daarna een tandarts naar laten kijken. Dat is overigens nooit verkeerd. ;)

En tot die tijd echt even niet meer op gaan zitten, deze pony heeft duidelijk ergens pijn.

Helemaal mee eens, ziet er grappig uit maar is het helaas niet.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:00

draait ie z'n hoofd altijd dezelfde kant op? Zo op het eerste gezicht lijkt 'ie ook in z'n lopen niet rad.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:01

Bedankt allemaal!

Dan ga ik eens opzoek naar een goede osteopaat, als iemand nog suggesties heeft voor iemand die in Noord Holland komt (de kop), graag. :)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:01

Bambolina schreef:
draait ie z'n hoofd altijd dezelfde kant op? Zo op het eerste gezicht lijkt 'ie ook in z'n lopen niet rad.

Ja, altijd dezelfde kant.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:02

In de eerste seconden van het filmpje lijkt hij ook onregelmatig te lopen. Poeh, heb er verder geen verstand van of ervaring mee, maar succes iig!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:13

Maar je hebt hem al bijna een jaar? En hij doet dit ook al bijna een jaar?
Waarom zoek je er dan nu pas raad mee ?
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 13-02-15 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:13

Bambolina schreef:

Ik vind ook iets aan zijn lopen niet fijn ogen, vooral als hij wat over zijn tempo heen loopt.

Een goede osteopaat lijkt me de eerste stap :)

Mocht het dan niet over zijn, dierenarts er bij. Die kan meer dingen uitsluiten door goed voelen, kloppen, etc.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:14

SindyKaya schreef:
Maar je hebt hem al bijna een jaar? En hij doet dit ook al bijna een jaar?
Waarom zoek je er dan nu pas raad mee ?

Hij is ongeveer 5 maanden van de tijd dat ik hem heb gehad hoefbevangen geweest, en daarna ben ik heel rustig weer gaan opbouwen. Ik heb het gewoon simpelweg niet eerder gemerkt/gezien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:01

OPG → MD

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:46

Ik heb dit is bij een tinker gezien die een probleem had met het atlasgewricht. Is op zich goed behandelbaar, maar weet wel dat het paard er flinke hoofdpijn van kan hebben. En idd de rug even goed laten bekijken. Zou ook nog het gebit kunnen zijn, maar zou eerst eens een osteopaat proberen.
http://www.fysio-osteo-paard.nl/ Heleen Slebos is een hele goede.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 21:02

Indy29 schreef:
Ik heb dit is bij een tinker gezien die een probleem had met het atlasgewricht. Is op zich goed behandelbaar, maar weet wel dat het paard er flinke hoofdpijn van kan hebben. En idd de rug even goed laten bekijken. Zou ook nog het gebit kunnen zijn, maar zou eerst eens een osteopaat proberen.
http://www.fysio-osteo-paard.nl/ Heleen Slebos is een hele goede.

Oké! Ik las ook veel dat paarden die hun hoofd scheef houden in hun lichaam gewoon scheef waren dus daar ging ik maar van uit.. Ik ben heel erg blij dat ik toch dit topic heb geopend, niemand wilt dat hun paard met pijn rondloopt natuurlijk.

Ik heb haar inderdaad even geleden al gemailt :).

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:07

Leg er eens een zadel op, dat je zijn rug niet zo belast. Dat je niet direct op zijn rugwervels zit.
Verder heeft kantelen verschillende dingen waar het uit voor kant komen. Hij kan scheef zijn waardoor hij kan verkantelen (maar dat is meestal iets subtieler kantelen als jouw pony doet), het kan komen uit pijn, uit stress....

Zou hem eens goed laten nakijken.
Zie Helen Slebos getipt worden, ben k zelf geen fan van gezien mijn paard na haar behandeling kreupel was, maar je hoort er wel veel goede verhalen over.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:10

Oei, deze pony is pijnlijker dan jij misschien denkt, hoor. In het eerste deel van het filmpje is ie ook gewoon niet rad. Het enige juiste advies; grondig laten onderzoeken door fysio/chiropractor

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 21:18

@Joscaa zadel ging even niet, hij had een klein wondje net waar zijn zadel ook nog op ligt. Maar met zadel doet hij precies hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:22

Hij is inderdaad echt niet rad, ook ik denk aan een flink rugprobleem.
Hoe reageert hij als je over zijn ruggegraat gaat met wat druk?

Ik zou hier een dierenarts of Osteopaat bij halen.
Er niet meer op gaan tot die tijd.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 21:28

Osteopaat is gemailt, dierenarts en tandarts haal ik erbij als het na de behandeling van de osteopaat niet over is.

Ik kijk morgen even hoe hij daarop reageerd @Koudbloedkim.

Wat denken jullie wat ik nu wel met hem kan doen? Een beetje wat grondwerken, gewoon samen zijn en wandelen, en dan niet te veel van hem vragen? Aangezien ik nu ook vermoed dat draven ect. ook niet lekker is voor hem.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:36

Zou hem lekker even paard laten zijn, laat hem zijn eigen ding doen. Beetje wandelen kan natuurlijk nooit kwaad en tutten en poetsen, maar verder zijn lichaam gewoon even met rust laten. Als hij wilt rennen en springen doet hij dat zelf wel in de paddock/weide.

Goed dat je zoveel actie onderneemt +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:15

Goede actie ts. Al zou ik ook laten kijken naar de hoeven, ik vind m niet enkel onregelmatig maar ook ontzettend vlak en hij maakt totaal geen zweefmoment.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 23:25

Joolien schreef:
Goede actie ts. Al zou ik ook laten kijken naar de hoeven, ik vind m niet enkel onregelmatig maar ook ontzettend vlak en hij maakt totaal geen zweefmoment.

DA is 3 weken geleden nog langs geweest voor zijn hoeven (hij liep weer slecht toen er vorst was en ik was bang dat hij weer hoefbevangen liep) en hij is ook bekapt ong. 5 weken geleden.. Als hun iets hadden gezien/gevoelt zouden ze het wel gezegt hebben lijkt mij dan.