mager oudje met diaree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

mager oudje met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 18:10

Beste bokkers,

mijn fjorden merrie van 24 jaar en een verleden met hoefbevangenheid is sinds 2 jaar met pre pensioen. Naast haar verleden met hoefbevangenheid heeft zij tevens een zeer slecht gebit dit is eind 2014 nog gecheckt door de paardentandarts ze heeft nog wel kiezen maar haar tanden is ze zo goed als kwijt. Ik heb haar in december nog ontwormd op aanraden van de dierenarts.

Jarenlang had ze last van overgewicht maar sinds dit jaar hebben we dit goed onder controle. Ze staat nu samen met mijn ruin in een privé stalling met een shetlander. Ze staan 's nachts op stal en overdag staan ze buiten. Buiten is nu geen gras meer dus hier worden ze bijgevoerd. Het voerschema is:
08.00 uur hooi. 8.30 bietenpulp (krijgt 500 gr) 9.00 uur buiten met hooi. 16.30 binnen gehaald en opnieuw hooi. 20.00 uur opnieuw hooi en om 23.00 uur krijgen ze hun laatste keer hooi. Verder krijgen ze onbeperkt vers water.

In december begon ze te vermageren ik heb haar toen eerst seniorenslobber gegeven maar hiervan raakte ze aan de diarree. In overleg met DA toen gestopt en haar darmen tot rust laten komen. Toen dat weer goed ging heb ik rondgesnuffeld en kwam ik bij speedibeet uit. Daar zaterdag mee begonnen ze vind het lekker vandaag kwam ik op stal en zag ik dat ze echt hele erge diarree heeft het is echt water. Ze is verder niet futloos maar trekt wel haar buik op en nu twijfel ik of ik morgen wel of geen speedibeet moet geven. Ze gaat vanaf morgen apart op de weide met extra hooi maar moet ze nu morgen ochtend juist wel die speedibeet hebben ivm vocht of juist niet? Dierenarts haal ik er uiteraard zo snel mogelijk bij

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:52

Ik zou de speedybeet ff weglaten om te kijken hoe de darmen zich weer herstellen.
Oudjes hebben nu eenmaal darmen die wat minder worden en ik denk dat jouwe dat vocht niet kan hebben of de overgang gewoon ff te veel is.
Maak je er echt een papje van? Ik maak van mij senioren priores eigenlijk nooit een papje meestal is het droog(na het weken uiteraard)

Misschien kun je als extra eens Lucerne bij gaan geven.

Ik heb vandaag voor mijn oudje , ook 24 en haflinger, een zak 18+ gehaald van pavo.
Hij heeft verder nog nergens last behalve wat artrose waar hij een supplement voor krijgt. Hij is soms nog zo gek als een deur.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 18:57

Cowgirl schreef:
Ik zou de speedybeet ff weglaten om te kijken hoe de darmen zich weer herstellen.
Oudjes hebben nu eenmaal darmen die wat minder worden en ik denk dat jouwe dat vocht niet kan hebben of de overgang gewoon ff te veel is.
Maak je er echt een papje van? Ik maak van mij senioren priores eigenlijk nooit een papje meestal is het droog(na het weken uiteraard)

Misschien kun je als extra eens Lucerne bij gaan geven.

Ik heb vandaag voor mijn oudje , ook 24 en haflinger, een zak 18+ gehaald van pavo.
Hij heeft verder nog nergens last behalve wat artrose waar hij een supplement voor krijgt. Hij is soms nog zo gek als een deur.

Ze houd niet van papjes, ik laat het altijd een dag weken dan is het echt weer 'droog' ze heeft ook dikkere substanties nodig anders valt het zo weer uit haar mond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:00

Denk inderdaad ook dat haar darmen even rust moeten hebben.
Als ik zo lees wat jij voert zou het goed kunnen dat ze misschien niet tegen graan kan.
Zou dat dus uit het rantsoen schrappen.
Zit er ook graan in de speedibeet?
Even overleggen met de veearts.denk dat die ook adviseert om nu even niks in de voeding te veranderen :j

Blon_D

Re: mager oudje met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 19:02

nee speedibeet is het afval van bieten zitten volgens mij geen granen in verwerkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:06

Vreemd..want er staat al 500gram bietenpulp in het rantsoen...dus zou ze daar toch tegen moeten kunnen?

Of bedoelde je juist dat nieuwe voer daarmee.

Kan wel van alles gaan roepen.maar denk dat de veearts even moet kijken..diarree kan ook met het gebit de maken hebben
Laatst bijgewerkt door ellepel op 12-02-15 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:06

dieetmix van subli geen granen. Mijn merrie had (oke is een jonkie) ook last van diarree... maar nu echt niets meer. Denk dat je het ook kan weken als ze er moeite mee heeft, maar tanden zijn om te snijden en kiezen om te kauwen.. dus gewoon proberen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:13

Zand in de darmen? Oudjes hebben al een verminderde darmwerking en het zand hoopt gemakkelijk op...vermageren en af en aan diarree kunnen daarvan symptomen zijn. Misschien proberen met een goeie kuur psylliumvezels ?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 19:16

pipo schreef:
dieetmix van subli geen granen. Mijn merrie had (oke is een jonkie) ook last van diarree... maar nu echt niets meer. Denk dat je het ook kan weken als ze er moeite mee heeft, maar tanden zijn om te snijden en kiezen om te kauwen.. dus gewoon proberen.
Dit kan zij dus niet eten omdat ze geen voortanden meer heeft, het is niet in haar mond te houden valt er bij het kauwen zo weer uit ;) Brokken etc allemaal hetzelfde probleem.. De speedibeet is een zachtere stevige substantie waardoor zij het wel binnen houdt. Ze kreeg namelijk vroeger dieetmix maar het verlies daarvan is zo groot dat het niet voldoende effect gaf

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 19:17

Pandora2 schreef:
Zand in de darmen? Oudjes hebben al een verminderde darmwerking en het zand hoopt gemakkelijk op...vermageren en af en aan diarree kunnen daarvan symptomen zijn. Misschien proberen met een goeie kuur psylliumvezels ?

Ik heb echt geen enkele ervaring met zand in de darmen zag het inderdaad bij googel voorbij komen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:24

Is vaak een probleem als ze op kale weides grazen. Hier ook kort gegraasde landjes en al jaren om de 6 weken een kuur psyllium...better safe than sorry :D
Ik bestel ze altijd bij makana in Duitsland ( goedkoop ! :D ) Maar je kan misschien een pot zandweg of iets dergelijks halen in de ruitersportzaak om alvast mee te beginnen, want als je bestelt via internet, duurt de levering alweer enkele dagen uiteraard :P
Dat spul bindt ook overtollig vocht in de darmen, dus kwaad kan het zeker niet.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 19:27

Pandora2 schreef:
Is vaak een probleem als ze op kale weides grazen. Hier ook kort gegraasde landjes en al jaren om de 6 weken een kuur psyllium...better safe than sorry :D
Ik bestel ze altijd bij makana in Duitsland ( goedkoop ! :D ) Maar je kan misschien een pot zandweg of iets dergelijks halen in de ruitersportzaak om alvast mee te beginnen, want als je bestelt via internet, duurt de levering alweer enkele dagen uiteraard :P
Dat spul bindt ook overtollig vocht in de darmen, dus kwaad kan het zeker niet.

Bedankt voor je reactie! Ik zag ook dat zand in de waterbak een aanwijzing kan zijn! Laat dat nu net de afgelopen tijd wel het geval te zijn. Hoop dat dit het is! Morgen even langs de ruitersportzaak inderdaad want bestellen duurt nu inderdaad te lang

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:30

Die van mij kreeg daar een jaar geleden ook last van (wordt dit jaar 24). Ik dacht dat het was omdat ze misschien teveel zand binnen zou krijgen. Na een sandclear kuur had ze het nog steeds.

Toen heb ik goed gekeken op internet en in boeken. Via een paar bronnen kwam ik erachter dat het vitamine tekort kon zijn.

Omdat ze ziekte van cushing heeft wil ik zo min mogelijk krachtvoer geven.
Daarom geef ik vitamine korrels, sindsdien is de diarree over.
Als ik die korrels niet in huis hebt krijgt ze gelijk weer diarree.

Het schijnt dat ze voedingsstoffen minder goed kunnen opnemen op latere leeftijd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:36

Ja, dat klopt ook wel charmaine. Het is altijd uitproberen en dingen proberen uit te sluiten...en al helemaal met oudjes :j Mijn eerste paardje is 30 geworden en het laatste jaar had hij ook last van af en aan diarree, maar dat kwam dan weer omdat zijn kiezen slecht waren en het voedsel niet meer voldoende gekauwd werd, wat voor gisting in de darmen zorgde...

Welke vitaminenbrok geef jij als ik vragen mag? Heb hier ook 2 cushies staan namelijk... :(

Blon dat zand in de waterbak kan idd een indicatie zijn.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 19:39

Pandora2 schreef:
Ja, dat klopt ook wel charmaine. Het is altijd uitproberen en dingen proberen uit te sluiten...en al helemaal met oudjes :j Mijn eerste paardje is 30 geworden en het laatste jaar had hij ook last van af en aan diarree, maar dat kwam dan weer omdat zijn kiezen slecht waren en het voedsel niet meer voldoende gekauwd werd, wat voor gisting in de darmen zorgde...

Welke vitaminenbrok geef jij als ik vragen mag? Heb hier ook 2 cushies staan namelijk... :(

Blon dat zand in de waterbak kan idd een indicatie zijn.
vitaminebrok heb ik ook een tijd gevoerd maar door gebrek aan voortanden geen succes ze kan er geen grip op krijgen. Heb het dagelijks vanaf mijn hand opgevoerd maar merkte ook niet echt verschil. Ga morgen sowieso zandweg halen!

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:41

Ik geef multivit15 van pavo. Gaf eerst metazoa, die zijn beter, maar ze is sinds de cushing kieskeuriger geworden dus die wilde ze niet meer. Maar op die van pavo doet ze het goed, en trouwens ook nog een handje dieetmix van subli.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:45

Bovendien is het 50 gram wat ze ervan krijgen. Er zit namelijk wel dextrose in. Van die 50 gram zal ze niet heel veel suikers binnen lijkt mij. De dieetmix bevat ook een lage suiker en zetmeel waarde. En daarnaast krijgt ze ook speedibeet

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:46

Ik duim mee dat het met de zandweg opgelost is Blon !! Misschien toch ook wat extra psyllium vezels bestellen om alsnog de kuur een tijdje te kunnen geven...vraagt vaak wat tijd eer al het zand afgevoerd is.
Met welk middel is ze eigenlijk ontwormd in december ?

Dat kieskeurige herken ik charmaine ;) Ik geef de formula4feet van equilife ofwel die brok van je paard fit en gezond...eten ze hier nog steeds, de ene dag al wat beter dan de andere.. :+
Pavo Multivit is dus nog een oplossing als ze deze niet meer lusten...
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 12-02-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:51

Ik neem aan dat je wel regelmatig ontwormd?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 19:53

Annoya schreef:
Ik neem aan dat je wel regelmatig ontwormd?

ik laat 2x per jaar mestonderzoek doen en zoals in de openingspost staat is ze in december nog ontwormt ;)

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:54

Haha Pandora, dan weet ik ook een goeie voor als ze geen pavo multivitamine meer wilt. Maar goed jij kan nog metazoa proberen. En marstall force schijnt ook nog goed te zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:56

Ah, ik had net tegelijkertijd mijn post aangepast :+ Met welk middel is ze ontwormd in december?
Ik probeer zo snel wat mee te denken en het is nu stilaan ook weer de moment voor de ingekapselde bloedworm, als die er al zijn, om vrij te komen...vandaar mijn vraagje :o
Kan ook diarree geven...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 19:58

Pandora2 schreef:
Ah, ik had net tegelijkertijd mijn post aangepast :+ Met welk middel is ze ontwormd in december?
Ik probeer zo snel wat mee te denken en het is nu stilaan ook weer de moment voor de ingekapselde bloedworm, als die er al zijn, om vrij te komen...vandaar mijn vraagje :o
Kan ook diarree geven...

zo uit mijn hoofd equarell oid bij de dierenarts gehaald neem aan dat t de goede is? een groen doosje

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:03

Bij mijn oudere merrie hang ik de emmer aan haar hoofd omdat ze ook knoeit..Ik haal de hengsel eraf en maak er een koord aan die ik over haar hoofd kan doen..Is ideaal,misschien een idee om dit te proberen?

Zelf doe ik gemalen lijnzaad door de speedibeet,wat helpt voor het zand en ook tegen dunne mest..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:04

Eraquell is ivermectine, maar dat doosje is soort koper/oranje. Groen doosje is equest (moxidectine). Moxidectine werkt inderdaad tegen ingekapselde bloedworm.