Welke hoefschoenen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jen

Welke hoefschoenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 20:24

hoi bokkers, misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik zit na te denken om hoefschoenen aan te schaffen voor mijn haflinger. Normaal gesproken heb ik hem voor op ijzers staan alleen maar voor de slijtage aan zijn voeten door de vele km's die we rijden. Nou is hij een tijd kreupel geweest en heeft de smid de ijzers eraf gehaald en aangezien we nou minder rijden loopt hij nog steeds op blote voeten. Dit gaat tot nu toe super goed maar ik weet dat als we van het voorjaar weer meer km's gaan maken z'n voorvoeten weer zo hard gaan slijten dat ik niet meer naar buiten kan. Hierbij komt ook het probleem dat hij heel vaak z'n ijzers eraf tikt en iedere keer die nieuwe nagelgaten niet echt bevordelijk zijn voor z'n hoeven (m'n smid slaat ze zo strak eronder dat dit eigenlijk niet moet kunnen maar hij doet zo achterlijk dat ze alsnog eraf vliegen). Ik denk dat hoefschoenen dan een mooi alternatief zijn voor ijzers. Mijn smid vond dit ook een mooie optie aangezien hij verder super goede hoeven heeft op het scheef afslijten na. Maar naar welke schoenen moet ik gaan kijken? Ik heb al verschillende sites bekeken en informatie opgezocht. ik wil ze alleen maar voor de voorvoeten, deze zijn behoorlijk smal en lijken kwa vorm veel op een achterhoef. Ik wil even rustig rondsnuffelen en info opdoen voordat ik iets aan ga schaffen. Wie kan me helpen *D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Welke hoefschoenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:30

Pb bokker delphi2 eens. Zij neemt allerlei schoenen mee en dan kun je alles eens lekker passen. Wel raad ik je aan om te leren om met een vijl de hoeven tussen de bekapbeurten door in vorm te houden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:43

Er is een hoefschoen topic waar indrdaad delphi ook zit.
ik zou zelf altijd kiezen voor een schoen die onder de kroonrand zit,maar als eerste moet je kijken welk model bij de voet van je paard kan.
ik zelf vind renegade en easyboot het beste.zelf zou ik grag de dallmer clogs ook eens proberen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:58

Je kunt ook klaas feuth mailen. Zit in uden. Komt thuis te passen

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 20:59

Zelf de voet vijlen is geen probleem. Dit doe ik nou ook geregeld +:)+ ik zal eens contacten met Delphi. Bedankt voor de tips :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:56

Hoi Jen, ik heb inderdaad een hoefschoenenpasservice, ik kan alle schoenen van hoofwear.com leveren. Welke schoenen geschikt zijn hangt o.a. af van de maat en vorm van de hoeven en ook van de stand van de hoeven. En dan hebben de meeste paarden vaak ook een duidelijke voorkeur, je ziet vaak meteen met welke schoen ze het beste lopen.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 07:17

Hoi Delphi, ik zal jou binnenkort dan eens contacten :)) dank je wel alvast

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:43

Ik had voor mijn tweespan pony's eerst ijzertjes. Maar omdat ik anders wilde heb ik ze sinds vorig jaar zonder lopen. Aangezien we in het seizoen veel lange ritten maken, 30 tot 40km per rit, en zo'n 150km per maand, heb ik in het begin hoefschoenen van equine fusion aangeschaft. Ik ben hier zeer! Tevreden over. 400km mee gelopen en er is nauwelijks slijtage te zien aan de schoenen.
ze gaan nooit uit, schuren niet en ze lopen er zo mee weg. Wel aan laten meten!

nu ben ik zover dat ze veel op blote voeten lopen. Ook langere stukken op de weg. Steeds meer opbouwen. En ik heb nooit stukjes uit de hoeven of wat dan ook. Je ziet ook geen slijtage na een rit. Af en toe doe ik de schoenen nog aan maar mijn doel is om komend seizoen de ritten zonder schoenen te doen. Ze gaan uiteraard wel mee als het niet zou gaan.

ik ben ook anders gaan voeren. Voer met zeer weinig zetmeel, (granen) , en suikers. En ik moet zeggen dat ze hierdoor nog betere voeten hebben als ze al hadden.
gewoon proberen zonder ijzers dus.!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 23:38

Hij heeft verder super hoeven alleen staat hij wat toontredend en slijt hij z'n hoeven scheef af. Helemaal zonder iets is dus geen optie omdat dan de hoefwand en zool gewoon wegslijt aan de buitenkant en dan zo erg dat hij gevoelig gaat lopen. Korte ritjes zou ik best zonder kunnen maar de lange ritten waar ik veel verharde weg tegenkom zal hij toch echt schoenen aan moeten. Zal eens even die schoenen opzoeken, even goed researchen kan nooit geen kwaad +:)+

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:10

@Jen, het kan zijn dat de Equifusion gaat draaien als je paard toontredend is.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:07

dat probleem kan je dan met iedere schoen hebben. en hij slijt sneller denk ik.
het is wel zo dat hoe langer je paard op blote voeten loopt, hoe minder de hoeven scheef afslijten. het past zich aan kwa groei.

je moet bij schoenen zorgen dat ze goed passen. niet te groot, niet te klein. daarom altijd aan laten meten.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:13

@dingogirl, de Eauifusion is een ronde schoen die zeker bij de wat grotere hoeven sneller draait, ook vanwege de zachte materialen, waardoor de schoen heel felxibel is maar ook sneller kan draaien. Dit geldt zeker niet voor alle hoefschoenen, het ene model kan daar meer last van hebben dan het andere.

Bij een toontreder is het heel belangrijk om de hoeven zo gelijk mogelijk te houden, dus de lange kant niet te lang laten worden.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:25

ik heb voor onze fjord verschillende schoenen gehad, van cavallo tot easyboot.
aan 1 hoef draaide alle schoenen. van te voren had ze smid hoefschoenen. die zaten perfect maar waren veel te zwaar dus daarom niet fijn.
en je weet het pas als je ze in gebruik hebt helaas.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:41

Ik ben toch van plan om Delphi langs te laten komen, moet even kijken of ik dat kan combineren met m'n hoefsmid aangezien deze heel graag bij een passessie wilde zijn.

Wat jij zegt kwa groei dingogirl gaat bij mijn pony niet op. Hij heeft een seizoen op ijzers gestaan, daarvoor altijd zonder maar dan moet ik zo'n rekening houden met z'n voeten waar ik rij. Wij moeten hier behoorlijke stukken over het hard en meeste tijd probeer ik de berm wel op te zoeken maar dat gaat niet overal. Nog slijt het zo erg dat een groot stuk hoefwand en zool gewoon weg is. Hij loopt nooit gevoelig maar dan wel. Ik ben een echte buitenrijder en wil ook dat m'n pony gewoon normaal kan blijven lopen. Met m'n andere pony rijd ik blootsvoets flink wat km's aangespannen, die heeft nergens last van.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:59

Interessant topic, ik zit ook aan hoefschoenen te denken voor mijn merrie. Zijn er ook passers in het noorden van het land?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:57

Is er ergens een centraal hoefschoenen topic? :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:08

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:27

Hoorde van de floating boots , een concept van Spaanse makelarij ..
Miss is dat wat ...
Weet niet of Delphi dat ook heeft ?
Ben me zelf ook aan t inlezen over hoefschoenen . Maar maat groot en ook licht toontredent paard . Volg je topic even daarom Jen

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:21

Diaan floating boots heb ik ook, ik ben zelfs bezig met testschoenen daarvan. Floatingboots zijn ontwikkeld voor endurance.ze kunnen door verhitting aan de hoef aangepast worden en zijn daardoor geschikt voor afwijkende hoefstanden. Het is een schoen die je eigenlijk niet kan verliezen dat is ook erg prettig. Ze zijn er alleen iet voor Super grote hoeven.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:56

Dat is wat ik ook las Delphi ...
Ik heb wel interesse in hoefschoenen voor mijn Zinti
Met name de voorvoeten hebben wat extra protectie nodig . Ze heeft wat vlakke zolen daar . En ze durft net niet voldoende te bewegen , de beweging komt zonder ijzer niet voldoende vanuit de schouder .
Maar heb haar nu ijzer loos en wil dat graag zo houden .
Ze heeft wel grote voeten , ze wordt nu NB bekapt .
Wat raad jij aan ? Welke merken zou ik eens naar kunnen kijken ?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:58

Ik heb bijna alle schoenen in diverse varianten gehad maar ben weg van de equine fusion schoenen! Kijk eens op de hoofwear site, staat ook veel interessants op.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:07

Equifusion raad ik niet aan voor grote ronde voeten die wat vlak zijn, de kans is dan groot dat ze gaan draaien, bij vlakke voeten hoe je te veel ruimte over.

Meet haar hoeven eens op, de floating boot is er inmiddels in een wat grotere maat en heeft rolt erg makkelijk af, paarden gaan er echt fijn mee bewegen, eventueel moet bij vlakke hoeven wel de zool worden afgevlakt aan de binnenzijde, daar zit een straalvormpje in.

Easyboot, epic of trail of glove allemaal met een zooltje, Old mac met een zooltje, dat zijn eigenlijk de schoenen die geschikt zijn voor paarden met grote ronde hoeven en niet te hoge hielen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 06:51

Equifusion was wel zo mijn eerste keus na wat leeswerk !
Floating boots , is een optie idd maar zou niet aan de zool willen werken ervoor door daar wat weg te moeten halen !
De andere Zal ik eens over lezen .
En idd de voeten eens meten ...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:06

Ik lees even mee...ik ben met mijn shet begonnen met mennen en tot nu toe heeft hij geen problemen met slijten, maar mocht dit wel gaan gebeuren wil ik ook voor hoefschoenen gaan :-)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:02

naar mijn ervaring zijn de equine fusions ook prima voor ronde hoeven. ze draaien niks. ook niet als de schoenen iets te groot zijn. ik ben zeer tevreden.
maar inlezen over allerlei merken is prima.