Hete sportmerrie sterk aan het vermageren, wat bij te geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sc1990

Hete sportmerrie sterk aan het vermageren, wat bij te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 15:32

Dag iedereen,

Ik heb een merrie in training een ferro x jazz.
Met enorm veel karakter en heel heet.

Voor mijn eigen veiligheid geef ik haar painissimo van Cavalor bij en heeft zij continu hooi.
Zij wordt 5x id week gewerkt en is deze maand sterk aan het vermageren. Ze is nog niet lelijk mager maar op sommige ogenblikken kan men de ribben wel al wat zien.

Qua karakter is zij nog steeds heet maar valt net te rijden, net daarom kan ik haar geen zwaardere brok geven.

Hebben jullie ideeën of opties die ik kan geven om haar wat aan te dikken?

Ik dacht aan bietepulp?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:34

Dierenarts bloed laten trekken? tandarts laten komen?

Kunnen veel dingen zijn

Bietenpulp voeren wij ook aan ip alle paarden met n 75 gram vitamine brok per paard
Maar of ze er nu echt dik van worden? nee dat zou ik niet zeggen aangezien ze t hier alle 24 krijgen altijd al wij voeren dit als buikvulling
Naast hun krachtvoer

sc1990

Re: Hete sportmerrie sterk aan het vermageren, wat bij te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 15:43

Tanden en bloedwaarden zijn ok.

Dit is gewoon van het vele intensieve werk.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:45

Goed dat je dat al uitgesloten hebt

Misschien het werk wat minderen? hoe oud is ze?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:46

Bietenpulp kan mooie aanvulling zijn, maar moet je vaak wel mengen met krachtvoer, anders vinden de meesten het niet echt lekker. Zit maar weinig suiker in en ook laag in eiwit. Het kan in behoorlijke hoeveelheden worden gevoerd maar de kans is dat ze dan minder hooi eet waar eigenlijk meer inzit dan in de bietenpulp.
Iets van luzerne zou je ook kunnen proberen maar ook dat is een ruwvoer vervanger.

Je kan ook olie toevoegen. Dat zet ook aan en levert vaak geen extra energie op. Wel rustig opbouwen zodat darmen er aan kunnen wennen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:48

Wat zonnebloemolie over het voer geven, worden ze niet heter van maar komen er wel van aan. Mooie bijkomstigheid is dat ze er ook een mooie vacht van krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:48

Maismeel is ook een dikmaker. Wel gedoseerd beginnen :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:50

Als ze verder fysiek helemaal in orde is. Dus zeker weet dat er niets anders aan de hand is. Kan je ver voor kiezen om onbeperkt hooi te geven. Vrije beweging zal ze vast wel krijgen en contact soort genoten ook wel. Materiaal past allemaal. Dat allemaal uitgesloten dat er iets is wat kan irriteren.

Zou ik zeggen onbeperkt hooi voeren! Daarnaast een goede vitaminen mineralenbrok. Mijn paard was ook erg mager..(niet heet) en hij krijgt nu bodybuilder van jepaardgezondenfit.nl. daar knapte hij enorm van op. Zit alles in om te ondersteunen en hij kwam weer aan. De vrouw er achter kan je ook om advies vragen wat je het beste kan doen. Ze zal je een zo goed mogelijk advies geven.

kan ook nog zijn dat haar darmen niet genoeg opnemen en dat je misschien een keer een goede kuur moet doen dat haar darmen genoeg voeding uit het eten haal. Zand kan er in zitten, schimmel in darm? Je kan een drainage kuur doen of iets om te reinigen totaal en een pre/pro biotica voor darmen.

Vetrijk dacht ik ook maar dat is wat jij noemt aan voeding nu ook al meer.

Antwoord is lastig te bepalen vanaf pc..
Laatst bijgewerkt door Almighty op 11-02-15 15:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:50

Cayenne schreef:
Maismeel is ook een dikmaker. Wel gedoseerd beginnen :)

Klopt heb het zelf ook bij eentje gevoerd maar hier moet je echt mee uit kijken!
1 deel meel 3 delen water
Echt niet teveel want dit kan verstoppingen veroorzaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:52

Ik vind persoonlijk olie fijn om bij te geven maar mijn merrie word er behoorlijk heet van en die krijgt echt niet veel.
Sinds een maandje overgestapt op omega 3 olie van effektri, echt super fijn spul! En paardlief word er niet heet van :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:55

Staat ze op stal of buiten? Is ze ook zenuwachtig op stal?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:59

Bietenpulp (zonder toegevoegde melasse ;) ) kan een goede optie zijn.

Ik heb zelf goede ervaringen met linamix (krachtvoer met hoog percentage vet + hoge energiewaarde) en luzerne.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:55

Jullie mogen gerust zijn, merrie is perfect gezond, heeft aangepast zadel en tanden zijn ook ok.

Ze staat op stal. Ze komt 1x buiten in vrijheid, dit in de paddock en dan wordt ze in de avond bereden of geloungeerd, of gestapt.

Dit is zeker geen zenuwachtige merrie integendeel, ze heeft gewoon veel bloed; iedereen die de lijnen Jazz en Ferro kent, zal wel weten wat ik bedoel. Ze is ook nog maar een jaar zadelmak. Later als we met het zwaardere werk beginnen kan zij sportbrok krijgen, tegen dan hoop ik dat ze al geleerd heeft om haar energie te gebruiken voor het werk.

Nu gebruikt ze dit eerder om er kei hard van door te gaan. Of bij het doorvragen van een oefening te beginnen bokken en omhoog te gaan. :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:00

Wat is 1 keer buiten, een uurtje in de paddock of gewoon veel langer. Heb jij genoeg ervaring met paarden die een flinke go van zichzelf hebben? En zijn wormen uitgesloten. Verder inderdaad onbeperkt hooi geven. En zo veel mogelijk lekker buiten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:03

Ik denk dat je paard meer gebaat is Bij meer uit de stal zijn,zodat ze energie kwijt kan met vriendjes . in mijn ervaring is een paard dat bij oefeningen gaat bokken of vluchten niet toe aan dat wat gevraagd wordt of het wordt 'verkeerd' gevraagd
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 11-02-15 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:06

min elke dag 6 uur uit de stal ( liever langer zelfs ) , dan kan je miss ook wat 'zwaarder' voer bijvoeren .
ik dacht zelf aan 18+ , maar daar zit dus wel veel suiker in .

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:08

Ik ben het eens met bovenstaande
Beestje moet eruit het is jong en moet kunnen spelen met vriendjes :j
6 uur vind ik persoonlijk nog weinig
hier staan alle paarden sport paarden en koudbloeden gemixt in kuddes de hengsten staan apart van smorgens tot savonds buiten ook in de winter
Ze komt uit pittige lijnen heb zelf ook een jazz x obelisk gehad precies hetzelfde gedrag
Voor een jaar zadelmak zou het niet slecht zijn om haar gewoon eens wat terug te pakken in de training
Of een maandje (of misschien langer) een stop te geven het lichaam moet ook de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:17

knollentuin schreef:
Ik denk dat je paard meer gebaat is Bij meer uit de stal zijn,zodat ze energie kwijt kan met vriendjes . in mijn ervaring is een paard dat bij oefeningen gaat bokken of vluchten niet toe aan dat wat gevraagd wordt of het wordt 'verkeerd' gevraagd

Helemaal mee eens!
Paard moet naar buiten in een kudde, en geen sportbrokken meer geven, maar veel hooi.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:24

Het voeren van olie is een goede mogelijkheid. Olie bevat ongeveer 3x zoveel MJ als krachtvoer (per kg). Dus je kan een kg krachtvoer vervangen door 300mL olie. Ik gebruik zelf zonnebloemolie, voor mijn paard was 100mL voldoende (kortstondig ook wel 150mL per dag gevoerd). Ik heb geen heet paard, maar wel een groot paard (750kg) dat in zeer slechte conditie was toen ik hem kocht. Bij olie is het zo dat bij testen is gebleken dat het paard tot 1mL/kg paard goed kan verteren, mits het rustig is opgevoerd. Zelf raad ik over het algemeen aan om niet boven de 0.5mL/kg paard te gaan zitten (bij mijn paard zou dat dus 375mL zijn) en eventueel een Vit. E supplement erbij te voeren. Zolang het paard geen bewezen tekort heeft aan selenium, raad ik een supplement met selenium af. Selenium is al bij relatief lichte overdosering giftig.

Daarnaast is bietenpulp een goede optie. Afhankelijk van de gewenste weektijd kan dit gewone bietenpulp zijn of Speedibeet (van Pavo). Bij gewone bietenpulp wel opletten dat het suikergehalte niet boven de 15% zit. Bij meer dan 2kg bietenpulp (droog gewogen, bij 10kg hooi) zou ik gaan corrigeren voor de scheve Ca-P verhouding. Dit kan beperkt met mais(meel), daarvoor moet je namelijk 1.5kg mais voeren per kg bietenpulp. Met zemelen kan dit makkelijker, dan is de verhouding 0.25kg zemelen per kg bietenpulp. Uiteraard kan dit ook gecombineerd worden.

Meer over Ca-P: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Mais zou ik maar beperkt voeren, het bevat zo'n 75% koolhydraten en een paard kan maar beperkt koolhydraten verteren. Alles wat hij in een voerbeurt te veel aan koolhydraten binnenkrijgt, wordt niet vroeg genoeg verteerd in het spijsverteringsstelsel en geeft daardoor voeding aan slechte bacteriën, waardoor de kans op koliek en hoefbevangenheid flink vergroot wordt. Meer dan 1kg mais zou ik niet voeren, en dan het liefst ontsloten mais (dus geen maismeel), zoals dat er bijvoorbeeld van Marstall is.

Hier leg ik het ook uit, met nog wat andere voorbeelden:
Mizora @ [MD] Mijn pony is veel te mager...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:10

Met maismeel zou ik uitkijken bij een paard dat als snel heet is, mijn ervaring is dat ze daar nog heter van kunnen worden.

Ik heb goede ervaringen met lucerne, bietenpulp (subli senioren priores) en omega 369 mix om ze dikker te krijgen.
Daarnaast weinig krachtvoer (vitaminebrokje) en heel veel goed hooi.
Evt kun je magnesium bijgeven voor wat meer rust.

En verder inderdaad waar mogelijk naar buiten om even de benen te kunnen strekken en de stress/spanning eruit te gooien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:29

Evelijn schreef:
Bietenpulp kan mooie aanvulling zijn, maar moet je vaak wel mengen met krachtvoer, anders vinden de meesten het niet echt lekker. Zit maar weinig suiker in en ook laag in eiwit. Het kan in behoorlijke hoeveelheden worden gevoerd maar de kans is dat ze dan minder hooi eet waar eigenlijk meer inzit dan in de bietenpulp.
Iets van luzerne zou je ook kunnen proberen maar ook dat is een ruwvoer vervanger.

Bietenpulp is 80% opneembaar. Hooi ligt rond de 50%. Kan ook eigenlijk niet anders, want 1% lichaamsgewicht aan hooi is eigenlijk een afvaldieet, terwijl paarden van 1% lichaamsgewicht bietenpulp (+zemelen voor de c/p) op gewicht blijven/aankomen. Daarom kan het ook als vervangend voer dienen voor oude paarden die hooi niet meer kunnen kauwen zonder dat de hoeveelheden onwerkbaar worden.

Meer vrije beweging helpt vaak voor rust in het hoofd. Mentaal bezig zijn kan daar ook aan bijdragen (VD/schriktraining). Juist omdat dit vraagt om zelf nadenken, maar ook concentratie. Rijden is meer fysieke inspanning en als die balans zoek is krijg je ook stuiterballen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:39

Hier ook een hele hete merrie die ik op de pianissimo had gezet, viel heel extreem af, dus ben snel weer naar havens draversbrok gegaan. Wijze van rijden aangepast en daarna ging het stukken beter :D

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:40

Onze krijgt nu 275 gram vitamine brok (metazoa), met 0,75 kg appelmuesli van horsefood en 2 kg slobber (havervrij). Dit ook met een scheut zonnebloemolie er overheen.

Ze is ook jong, heet, groot en schraal. Ik moet zeggen dat ze vooral ook van de slobber in 1,5 week tijd super bij is gekomen en niet heter is geworden. Daarentegen juist, ze gaat zich steeds lekkerder voelen en is ook een stuk beter hanteerbaar.

En daarnaast krijgt ze nog 0,75 kg sportbrok. Maar dat is niet echt aan te raden in dit geval denk ik..

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:42

voer zelf ook pyanissimo, en gewoon hele simpele basis brok.
heel lang gezocht naar iets waar die van kon groeien op een bepaald moment 2schep slobber, 1schep maismeelbrok, 1schep meusli sochtends en savond, hij groeide iets maar na een week intensief trainen was t weer weg. bloed onderzocht en niks uit gekomen alles goed, veearst gaf t advies om gewoon brok te geven en binnen een paar weken was die super opgeknapt.
hij krijgt nu pianissimo vanwege vrij hete acties van hem tijdens het rijden in de winter.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:54

Hoe oud is dit paard? Of lees ik eroverheen?