gigantische stalbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crystallady

gigantische stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 11:08

hallo

mijn paard heeft in de winter gigantische stalbenen. normaal heb je een mooi dun been bij de pees dan iets boller de kogel en dan loopt het weer wat af naar de hoef. oftewel iedereen weet wel hoe een normaal been eruit ziet. echter heeft mijn paard in de winter als ik heb uit zen stal haal elke dag de achter benen die vanaf de knie als 1 bonk vocht door loopt naar de hoef er zit verder geen vorm meer in. het is niet warm ze heeft er geen pijn of last van. ze loopt alleen wat stugger tot het vocht er weer uit is. nu weet ik dat stal benen te verhelpen zijn met beweging. mijn paard heb ik normaal elke dag onder het zadel of aan de longeerlijn. daarnaast stond ze normaal 4 uur perdag buiten dit is nu 6 uur geworden. maar nog heeft ze elke keer de achter benen giga dik. dit is voor haar ook niet fijn maar ik weet niet meer wat ik er mee moet doen. somigen zeggen strakke bandage om doen. maar dit lijkt me ook niet echt goed voor de benen om altijd in de winter maar die strakke bandages er om te doen. we hebben helaas geen stapmolen dus dat is geen optie. voor benen is niks mee aan de hand. en zomers heeft ze ook nergens last van. wat kan ik hier nou het beste aan doen. ik weet me geen raad meer. ik heb de dierenarts wel de bij gehad als het echt te erg word. dan krijgt ze weer een week vochtafdrijvers dan gaat het goed. maar daarna komt het zo weer terug. normaal staan de paarden bij ons op stal met vorst binnen ivm gladheid maar die van mij staat nu ook dan buiten omdat ik me geen andere oplossing weet. vind het vooral ook heel sneu voor haar. iemand enig idee wat ik kan doen.

Gr

RianneH

Re: gigantische stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:11

Wat voor voer wordt er gevoerd?

6uren is al aardig wat maar blijkbaar nog te weinig. Hoeveel uur staat ze zomers buiten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:13

Wat krijgt ze gevoerd?
Mijn paardje heeft er wat last van als zij (te) veel kuil op stal krijgt.
Daarnaast staat ze van 8:00 - 23:00 (soms 17:00) buiten.

Weer of geen weer; vorst/gladheid/sneeuw is hier geen reden om de paardjes binnen te laten staan.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:14

Ze staat dus snachts al wel buiten? Dat zou namelijk mijn eerste handeling zijn. Heb je de DA er al eens bij gehad en heeft hij bloed getrokken? Misschien heeft ze wel ergens een ontsteking en is het met een simpel antibiotica kuurtje te verhelpen.

Mijn pony heeft het 2 nachten gehad en daarna eigenlijk nooit meer dus vermoed dat ze gewoon niet 100% lekker was, maar die van jou heeft het langer? Vaker? Hoe lang nu?

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 11:17

RianneH schreef:
Wat voor voer wordt er gevoerd?

6uren is al aardig wat maar blijkbaar nog te weinig. Hoeveel uur staat ze zomers buiten?

ze krijg op moment per dag 2 kilo basis brok, 1 kilo Kentucky lite, 2 grote scheppen luzerne, en 2 keer perdag een grote berg hooi.

ik heb al heel veel met voer geprobeerd maar aan de benen verandert het niks. kwa gewicht en energie doet ze het hier precies goed op.

meer buiten is geen optie omdat we te weinig paddock over houden voor de andere paarden die van mij loopt al 3 uur meer buiten dan de andere paarden.

In de zomer staat ze weer gwn tussen de 4 en de 5 uur buiten

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 11:19

Rubber_Duck schreef:
Ze staat dus snachts al wel buiten? Dat zou namelijk mijn eerste handeling zijn. Heb je de DA er al eens bij gehad en heeft hij bloed getrokken? Misschien heeft ze wel ergens een ontsteking en is het met een simpel antibiotica kuurtje te verhelpen.

Mijn pony heeft het 2 nachten gehad en daarna eigenlijk nooit meer dus vermoed dat ze gewoon niet 100% lekker was, maar die van jou heeft het langer? Vaker? Hoe lang nu?

nee snachts staat ze binnen ze mag niet buiten blijven bij ons op stal. DA heeft idd al keer bloed onderzoek gedaan omdat ze toen ook einschuss erbij had. antibiotica gehad en einschuss is weg maar dikke benen blijven terug komen

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 11:19

ik heb haar wel voor op ijzers zou dit het verschil kunnen zijn dat ze het voor niet heeft?
lijkt me niet logies maar heb geen idee meer waar ik aan moet denken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:22

Stalbenen komen het vaakst voor bij alleen de achterbenen.
Soms zelfs rondom, maar alleen voor komt zelden voor.

MerleSimone

Kan ze niet in de bak snachts? Ik denk dat dat al voor veel verlichting zorgt. Kun je niet in gesprek met de staleigenaar?

RianneH

Dat is zomers ook kort.. Hmm.

Hier heeft het goed geholpen door minimaal 12 uren naar buiten te gaan en over te gaan op een vitaminekorrel. Waar ze vorig jaar nog wel 's ochtends wat opgevulde benen had heeft ze nu helemaal geen stal benen meer. Ik vermoed dat er toch nog suikers uit de basismuesli boosdoener zijn geweest. Wij voeren verder droge voordroog, als je hooi voert scheelt dat al.

In jouw geval zou ik proberen meer uren eruit en meer beweging. Misschien die 6 uren opbreken in 2x 3uren? Ideaal zou zijn gewoon 24 of 12/7 . En zou kijken naar een krachtvoer met veel minder suikers, vermoed dat dat heel goed kan helpen ;)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:25

Het schijnt dat het helpt om ze 's avonds een flesje bier te geven. Ik heb meerdere mensen gezien die dit doen tegen stalbenen.

Edit; bijvoorbeeld oud bruin. Zelfs dierenartsen 'schrijven' het voor.
Laatst bijgewerkt door DewiRox op 09-02-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:26

Nee, ijzers verhelpen stalbenen niet.

De mijne had in de winter wanneer ze noodgedwongen wat meer binnen staat ook altijd wat stalbenen achter, totdat ik begonnen ben met biergist bijvoeren is dat helemaal weg. Deze winter nog totaal geen last van gehad. En dat met alleen maar wat biergistpilletjes van de Kruidvat elke dag door het voer _/-\o_ Biergist heeft een vochtafdrijvende werking. Daarnaast niet te nat kuil (liever hooi) en weinig krachtvoer.

Zo veel mogelijk naar buiten en goed kunnen bewegen daar (paddockje van 10 bij 10 is niet genoeg bijv) blijft wel het allerbelangrijkst.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:29

Sinds mijn paard echt kurk droog hooi krijgt is hij van zijn stalbenen af! Geen voordroog dus (verpakt in plastic).

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 11:33

bedankt voor alle reacties helaas is meer buiten of in de bak geen optie. ik ben past geleden al verhuis van stal omdat ze op de oude stal maar 1 uur perdag in de paddock mocht.

@ Vientje die biergistpilletjes zit daar dan geen alcohol in dat men paard straks slingerent uit de stal komt :+

@DewiRox is het niet schadelijk voor het paard dan elke avond bier te geven?

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:38

Kijk eens naar de stalbeschermers van Back on Track en zie mijn advertentie op bokt.
Ik heb ze nu (nog tijdelijk) in de aanbieding. Gegarandeerd geen dikke benen meer doordat de benen continue doorbloed worden.

www.backontrack.nl

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:42

crystallady schreef:
@ Vientje die biergistpilletjes zit daar dan geen alcohol in dat men paard straks slingerent uit de stal komt :+

Nee hoor, de biergist is niet het alcoholdeel van het bier :D Mijn paard merk ik iig niks aan behalve dat haar benen mooi dun blijven en ze makkelijker door haar vacht komt, terwijl ze van het bruine biertje wat ze heel af toe ook nog eens krijgt juist altijd wel érg vrolijk wordt :=

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 11:47

frutsels schreef:
Kijk eens naar de stalbeschermers van Back on Track en zie mijn advertentie op bokt.
Ik heb ze nu (nog tijdelijk) in de aanbieding. Gegarandeerd geen dikke benen meer doordat de benen continue doorbloed worden.

http://www.backontrack.nl

je zegt gegarandeerd houd dat in dat als het niet werkt dat ik ze terug kan sturen?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:52

crystallady schreef:
bedankt voor alle reacties helaas is meer buiten of in de bak geen optie. ik ben past geleden al verhuis van stal omdat ze op de oude stal maar 1 uur perdag in de paddock mocht.

@DewiRox is het niet schadelijk voor het paard dan elke avond bier te geven?

Nee hoor, volgens mij niet. Dat kleine beetje alcohol op zo'n groot lijf dit niet zo veel. Anders een paar keer per week of het een keer proberen?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:56

peterselie en appelazijn zijn ook vochtafdrijvers

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:59

kaatjemuts schreef:

Bleekselderij werkt nog beter. Of bedoel je dat ipv peterselie?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:07

DewiRox schreef:
kaatjemuts schreef:

Bleekselderij werkt nog beter. Of bedoel je dat ipv peterselie?

Nee, wij gaven altijd een handje peterselie

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:10

Persoonlijk zou ik oppassen met oplapmiddeltjes en liever de oorzaak weg nemen. Biergist, bruin bier en appelazijn heeft hier nooit geholpen tegen de dikke benen. Lekker vond ze het wel ;)

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:12

RianneH schreef:
Persoonlijk zou ik oppassen met oplapmiddeltjes en liever de oorzaak weg nemen. Biergist, bruin bier en appelazijn heeft hier nooit geholpen tegen de dikke benen. Lekker vond ze het wel ;)

maar wat zou ik er nog aan kunnen doen dan kwa oorzaak wegnemen dit is de stal waar ze het meeste buiten kan staan in onze omgeving. ik zit nu elke dag minimaal een half uur op de snel weg om op stal te komen en de stalling is een stuk duurder. heb het er ruimschoots voor over hoor. maar verder kan ik op moment niet veel denk ik

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:13

Probeer in eerste instantie eerst eens met veel minder eiwit te voeren. Werkt dat paard echt zo hard dat ze 2 kg basisbrok + 1kg Kentucky lite + 2 scheppen luzerne nodig heeft? De luzerne dus al weglaten en de brok halveren misschien? Ideaal zou zijn hooi met een vit en min brokje...
En verder is meer naar buiten natuurlijk de 2e stap, maar niet haalbaar op de stal waar je staat naar ik begrepen heb.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:17

Pandora2 schreef:
Probeer in eerste instantie eerst eens met veel minder eiwit te voeren. Werkt dat paard echt zo hard dat ze 2 kg basisbrok + 1kg Kentucky lite + 2 scheppen luzerne nodig heeft? De luzerne dus al weglaten en de brok halveren misschien? Ideaal zou zijn hooi met een vit en min brokje...
En verder is meer naar buiten natuurlijk de 2e stap, maar niet haalbaar op de stal waar je staat naar ik begrepen heb.

het voer heeft ze echt nodig ben hier pas geleden juist op overgestapt om dat ze anders heel dun werd en niet vooruit te branden was nu is ze weer vrolijk en normaal in gedrag. had haar eerder op 1,5 kilo brok en 0,5 kentycky lite staan. men paard begon toen heel erg in te vallen en de benen waren net zo dik als nu