Bah, wormen ! Hoe kan dat nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Bah, wormen ! Hoe kan dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 18:47

Hallo Bokkers,

Vandaag mestte mijn pony tijdens het opzadelen en ik schrok enorm toen
ik naar de mest keek toen ik het wilde opruimen; er krioelde allemaal witte wormen in!

Klikken op eigen risico, het een vreselijk onsmakelijke foto. Maar misschien heeft een bokker
hier verstand van en kan mij (alvast) vertellen om welke wormen het gaan.

http://s1167.photobucket.com/user/xAppl ... u.jpg.html

Ik begrijp er niets van, mijn pony's staan aan huis en komen niet in aanraking met andere paarden
en/of mest. Ik heb ze beide in oktober nog ontwormd met een ruime hoeveelheid Equest Pramox.
Ik mest de weide/bak elke dag of om de dag uit. Hoe kan dit? Ik heb ook nooit eerder
in de mest wormen gezien terwijl ik bijna elke dag uitmest. In de mest die in de trailer lag zag
ik ook geen wormen. Ik heb vorige week een nieuwe partij ruwvoer gekocht wat van iets andere
structuur is dan mijn vorige partij, kan dat er iets mee te maken hebben?

Uiteraard bel ik morgen direct de DA en zal waarschijnlijk mest mee moeten nemen zodat er
direct iets aan gedaan kan worden.

zwartepaerd

Re: Bah, wormen ! Hoe kan dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:40

Ik kan het niet heel erg goed zien op de foto, maar kunnen het geen aarsmaden zijn? Heeft je paard jeuk aan zijn staart? Kijk eens op google afbeeldingen, jij hebt ze "in het echt" gezien en zal het wat beter kunnen beoordelen ;)
Aarsmaden zijn niet te bestrijden met pramox, maar met een wormspuit op basis van fenbendazol of pyrantel. Ze kruipen echt letterlijk naar buiten als je paard een poosje stil staat. Ook kun je vaak de eitjes rond de anus zien zitten ;) Als het aarsmaden zijn dan doen ze gelukkig niet veel schade aan de darmen- heel erg vervelend is de jeuk natuurlijk wel!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:42

Ik zie het heel goed zijn geen aarswormen, zijn te groot.
Waars spoelwormen kan via hooi komen

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:50

Ik lees even mee, de mijne hadden precies dezelfde wormen in hun mest zitten een poos terug.
Kan dat echt door hooi komen ja?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:52

dat zijn spoelwormen. Equiworm P doe ik ze dan meestal mee ontwormen. Als het heel erg is laat ik ze spuiten met Dectomax ( zo uit mn hoofd) door de dierenarts, daar gaan alle parasieten van dood

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:54

Spoelworm idd, even ontwormen met een wormenkuur waar phyranthel in zit.
Heb je een jonge pony of paard ? Vaak tref je ze wel bij het jonge spul.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:00

Ik kan slecht zien of het aarsmaden of spoelwormen zijn.

Schuurt ze met haar staart? Dat is iets dat neigt naar aarsmaden, dan ontwormen met Panacur (Fenbendazole)

Schuurt ze niet? Dan zijn het hoogstwaarschijnlijk spoelwormen, dan ontwormen met Strongid P (Pyrantel).

Zowel bij aarsmaden (ook wel aarswormen genoemd) als spoelwormen is er resistentie tegen de dectine-groep (moxidectine en ivermectine, zit veel kruisresistentie tussen). Praziquantel heeft nooit gewerkt tegen deze wormen (doodt alleen lintworm). Daarom ben ik ook geen fan van ontwormschema's met alleen ivermectine en moxidectine/praziquantel.

Onze shet had na 2x ontwormen met 2 weken tussentijd met ivermectine (ruim ontwormt, bijna 2x lichaamsgewicht) nog altijd dit soort wormen. De dierenarts schreef in eerste instantie nogmaals ivermectine voor. Pas toen we daar echt niet akkoord mee gingen, kregen we pyrantel mee. Later hebben we nog ontwormt met Panacur en geëindigd met Pramox.

Bij twijfel, eerst ontwormen met Strongid P en na 6-8 weken dan met Panacur. Aarswormen veroorzaken jeuk, maar spoelwormen veroorzaken schade.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:01

Dat zijn aarsmaden, dat kan je zien aan de taugé-vorm (bij de linkerworm kan je dat zien), ze hebben een dun puntje aan het uiteinde. Aarsmaden komen er ook makkelijk levend (en dus krioelend) uit, ze leven namelijk vlakbij het rectum en zitten los in de darm. Ze zijn niet gevaarlijk, maar geven alleen jeuk. De eitjes gaan niet met de mest mee, ze kleven aan de anus en worden overal aan afgesmeerd door schuren.
Je kan pyrantel geven om er vanaf te komen en het liefst daarna elke dag de anus goed schoonmaken om de eitjes goed weg te halen. Ik doe dat zelf het liefste met babydoekjes :D

Spoelwormen komen er niet levend uit en zijn groot en dik. Komen vaak alleen in grote hoeveelheden als je ontwormd hebt. Ook hier helpt pyrantel prima tegen trouwens, dus in die zin maakt het niet uit. Spoelwormen zijn wel gevaarlijk in tegenstelling tot aarsmaden, komen vooral voor bij jonge paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:11

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:14

Lijken mij ook aarsmaden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:18

hoe lang zijn die wormpjes ongeveer?Aarsmaden zijn vrij lang,een centimeter of vier soms langer.
Strongylus is ongeveer 1.5 cm.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:32

geerke schreef:
hoe lang zijn die wormpjes ongeveer?Aarsmaden zijn vrij lang,een centimeter of vier soms langer.
Strongylus is ongeveer 1.5 cm.

Niet heel lang maar wel meer dan 1,5 cm heb ik 't idee. Ze lijkt wel wat jeuk te hebben want ze zwaait meer met haar staart en dat doet ze anders nooit.
Ik heb ook een jaarling (1,5) lopen inderdaad. Bij haar nog niets gezien maar zij wordt uiteraard ook ontwormd.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:53

Die van mij zwaaien niet met hun staart, schuren niet hun billen, en aan hun anus kun je ook niks zien....
Ook ik haal dagelijks mest van de wei en ontworm, dierenarts snapte niet hoe ze er aan konden komen.
Ik had helaas niet gevraagd wat voor worm het was.....
De wormen bij mijn paarden waren denk ik een centimeter of 3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:05

Ik heb van de dierenarts Equinmectin gekregen, hij wist niet precies welke wormen het waren dus met pech moeten ze allebei nog een keer als dit niet aanslaat -O-

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:27

Op de foto zijn rondwormen te zien. Een 'ondersoort' hiervan zijn spoelwormen. Spoelwormen leven doorgaans in het maag-darm stelsel.

geerke schreef:
volgens mij zijn het gewone strongylus
http://www.vetbook.org/wiki/horse/index ... ngylus_spp
Strongylus is een bloedworm. Deze verplaatst zich door darmwand, langs de slagaders van de dikke darm naar de grote lichaamsslagader of aorta. Ze kunnen een ontsteking in de darmslagader veroorzaken, wat kan leiden tot een bloedvat afsluiting of infarct (stukjes darmwand kunnen afsterven. Dit gaat gepaard met heftige koliek die vaak fataal afloopt). De laatste 15 jaar is Strongylus sterk afgenomen omdat paardeneigenaren steeds beter hun paarden (preventief) ontwormen.

Ik denk (en hoop) dat het om spoelwormen gaat. Om dit zeker te weten kun je een mestonderzoek laten doen bij de dierenarts.

Equest Pramox is 3 maanden werkzaam, even weer ontwormen dus ;)

Pyrantel (Strongid-P) werkt (ook) goed tegen spoelwormen.

Succes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:30

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het aanslaat, dat is namelijk ivermectine en dit valt in dezelfde groep als moxidectine.

Er is resistentie tegen dectines (moxidectine en ivermectine) bij zowel spoelwormen als aarsmaden. Als je de spuit nog niet gebruikt heb zou ik hem dus terugbrengen en ruilen voor Strongid P.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:33

xApple schreef:
Ik heb van de dierenarts Equinmectin gekregen, hij wist niet precies welke wormen het waren dus met pech moeten ze allebei nog een keer als dit niet aanslaat -O-
Equinmectin heeft als werkzame stof Ivermectine en werkt tegen aarswormen (Oxyuris equi), spoelwormen (parascaris equorum) en zelfs tegen Strongylus (vulgaris, edentatus en equinus). Dus dat zit wel goed TS. Mits de worminfectie niet resistent is tegen de werkzame stof Ivermectine.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:35

Dat is helaas dus niet zo Sabini:

Resistentie bij spoelwormen
Onderzoek aan de faculteit Diergeneeskunde In Utrecht heeft aangetoond dat 63% van de spoelwormen aanwezig bij Nederlandse veulens resistent zijn tegen ivermectine, het actieve bestanddeel in veel gebruikte wormkuren als bijvoorbeeld: Eraquell, Eqvalan, Noromectine en Equimectine. Het is van groot belang om te weten of ook uw veulens te maken hebben met resistente spoelwormen. Laat hiervoor een mestonderzoek onderzoek uitvoeren.

En bij aarsmaden:
De effectiviteit van ivermectines is nogal eens onvoldoende tegen aarsmaden, en na behandeling kunnen deze wormen nog steeds op de mest gevonden worden!

http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm06.html

Edit: bloedwormen worden inderdaad wel juist bestreden met ivermectine/moxidectine.

sharon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:36

Volgens mij zijn aarsmade een stuk kleiner, zijn gewoon spoelwormen. Zou idd een wormenkuurtje geven.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:38

Bedankt Mizora :) Ik was nog niet op de hoogte van de huidige resistentie tegen de werkzame stof Ivermectine.

Dan zou de werkzame stof pyrantelpamoaat (van Strongid-P) beter zijn in dit geval.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:46

Ben ik de enige die nu denkt.... uhm je dierenarts wist het niet? ?? :oo

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:55

Sabini schreef:
Op de foto zijn rondwormen te zien. Een 'ondersoort' hiervan zijn spoelwormen. Spoelwormen leven doorgaans in het maag-darm stelsel.

geerke schreef:
volgens mij zijn het gewone strongylus
http://www.vetbook.org/wiki/horse/index ... ngylus_spp
Strongylus is een bloedworm. Deze verplaatst zich door darmwand, langs de slagaders van de dikke darm naar de grote lichaamsslagader of aorta. Ze kunnen een ontsteking in de darmslagader veroorzaken, wat kan leiden tot een bloedvat afsluiting of infarct (stukjes darmwand kunnen afsterven. Dit gaat gepaard met heftige koliek die vaak fataal afloopt). De laatste 15 jaar is Strongylus sterk afgenomen omdat paardeneigenaren steeds beter hun paarden (preventief) ontwormen.

Ik denk (en hoop) dat het om spoelwormen gaat. Om dit zeker te weten kun je een mestonderzoek laten doen bij de dierenarts.

Equest Pramox is 3 maanden werkzaam, even weer ontwormen dus ;)

Pyrantel (Strongid-P) werkt (ook) goed tegen spoelwormen.

Jij hebt het over de grote bloedworm,maar in Nederland hebben we voornamelijk last van de kleine bloedworm.En die komt nog regelmatig voor hoor.En die zijn behalve rood ook wit.Wel dezelfde lengte.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 21:06

dots83 schreef:
Ben ik de enige die nu denkt.... uhm je dierenarts wist het niet? ?? :oo

Dat vind ik zelf ook echt super irritant !! Ik had gebeld, alles beschreven, een foto gemaakt en had zelfs mest van beide pony's mee.. Ik moet zeggen dat ik ook zwaar teleurgesteld was over zijn 'advies'.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:10

Het lijken mij spoelwormen die kunnen idd via het hooi komen

Als ik jou was zou ik per direct een andere dierenarts zoeken en contacteren
Ivermectine gaat in dit geval niet helpen vrees ik
Ik zou ontwormen met Pyrantel als bestandsdeel of via het bloed door een dierenarts
Ten allen tijden 100 over doseren dus als je een pony hebt van ongeveer 500 kilo altijd een kuur voor 600 geven enz

Auk1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:15

Ik zou als ik jou was toch even een andere dierenarts bellen dan, je wilt het toch wel zeker weten?