Zandetersss........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmyKabal

Zandetersss........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 17:27

Beste bokkers!

Mijn pony is in de zomer bevallen van een veulen, en toen heb ik haar een hymalaya ( of hoe je het ook schrijft :P ) liksteen gegeven, alles ging goed met mijn pony Bloem. vitamientje had ze genoeg, zout had ze genoeg en ze voelde zich op en top...

maar.... toen had ze haar liksteen op, en had ik er verder niet aan gedacht om een nieuwe te kopen, aangezien ze het een maand later nogsteeds goed deed.

maar afgelopen tijd gaat ze achteruit. ze is best gespierd door paar keer in de week 5 uur inspanning door de duinen. alleen heeft ze alsnog een hangbuik.... en heeft ze een doffe vacht en niet meer zo actief als eerst, niet zo... helemaal niet eigenlijk. zou het kunnen dat ze ipv. de liksteen dus nu zand aan het likken is? zoja?! hebben jullie tips en tops voor mij wat ik daar allemaal aan kan doen?

ik ga wel weer een liksteen aanschaffen. en raden jullie dan een liksteen met extra vitamines aan?
bloem staan 24/7 op het weiland met haar nogsteeds zogende veulen.

Alvast bedankt!!!!

Vriendelijke groetjes,

Amy, Pony Bloem, en straks melk loze veulen Ollie :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:49

Doffe vacht, sloom, hangbuik...wat mij betreft de symptomen van een (flinke) wormbesmetting.
Wanneer voor het laatst ontwormt.
Ook kan het veulen natuurlijk enorm veel energie vergen, hoe oud is het veulen nu en wat krijgt de merrie te eten. Je hebt het paard behoorlijk aan de arbeid dus er moet wel voer in.

Voor likstenen moet je eens kijken op www.paardnatuurlijk.nl daar staat een goede test waaruit blijkt dat die himalaya stenen gewoon niks toevoegd. Beter is gewoon een witte, rode of de steen van paardnatuurlijk zelf die speciaal is samengesteld.

Bloemmeke

Re: Zandetersss........

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:51

Ik ben heel benieuwd hoe oud het veulen is.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:49

het veulen word 20 feb 9 maanden oud.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:59

Ik denk idd dat ze wat te kort komt. Je kan naast een liksteen ook kiezen van een supplement en wat extra olie. Maar dat is natuurlijk net wat je wilt. Verder zou ik mestonderzoek en bloedonderzoek willen aanraken om op wormen en tekorten te kunnen omderzoeken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:12

Wat krijgt moeders te eten?

En misschien is het toch verstandig het veulen te gaan afspenen. Of is de merrie weer drachtig want dan zal dat afspenen vanzelf gaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:00

Ik vroeg me ook al af of ze alleen het gras op het weiland te eten krijgt of dat er nog iets bij krijgt? Als dat veulen van 9 maanden nog bij haar drinkt, is dat inderdaad een behoorlijk aanslag op haar lijf. De optie van wormen is ook nog een mogelijkheid. Hoe oud is Bloem eigenlijk?

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 12:07

ze eet op het land gras, en word 2 x daags gevoerd met hooi. bloem krijgt dagelijks muesli. en als ze word gereden ook haver met olie.
hier en daar een worteltje en een snoepje. dus eten te kort is het niet denk ik zelf.

ze krijgt dit voorjaar geen veulen meer nee. maar zoveel drinkt het veulen ook niet meer hoor, ze heeft bijna geen uier meer.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:07

IK las de titel Amy en dacht zal even een linkje naar je sturen maar jij bent de gene die dit topic heb geopend ;) hihi.

Je kan Bloem misschien ook wel een beetje daily plus geven hier komt Martje erg van aan en het is net dat beetje extra wat ze nodig heeft.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:15

teiger150 schreef:
IK las de titel Amy en dacht zal even een linkje naar je sturen maar jij bent de gene die dit topic heb geopend ;) hihi.

Je kan Bloem misschien ook wel een beetje daily plus geven hier komt Martje erg van aan en het is net dat beetje extra wat ze nodig heeft.

Heey haha.

Ik zal het allemaal even opzoeken, morgen komt m'n opa weer thuis dus kunnen we kijken wat we gaan doen! Dankje!

Gr. Ierland buddy :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:27

AmyBaltus schreef:
ze eet op het land gras, en word 2 x daags gevoerd met hooi. bloem krijgt dagelijks muesli. en als ze word gereden ook haver met olie.
hier en daar een worteltje en een snoepje. dus eten te kort is het niet denk ik zelf.

ze krijgt dit voorjaar geen veulen meer nee. maar zoveel drinkt het veulen ook niet meer hoor, ze heeft bijna geen uier meer.

Maar hoeveel kg hooi is dat? Beetje D-pony heeft al zo'n 8 a 10kg hooi nodig alleen om van te leven. Dan hebben we het dus nog niet over de arbeid die zo'n dier verricht.
Gras kun je in deze tijd niet meerekenen, dat is momenteel leuk voor de knabbel maar er zit nu niks in.
Hoeveel kg muesli?

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 21:39

zoals ik al zij, ik denk niet dat het aan de voeding ligt. Bloem was in de zomer enorm dik en ineens is ze in het na jaar enorm afgevallen. Voeding komt ze niet te kort. Mijn opa is een hobby boertje dus al onze dieren zijn eigenlijk dik :p mijn opa verwend de dieren graag!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 05:26

Hoe oud is Bloem eigenlijk? Soms kan het daar ook wel mee te maken hebben hoor, dat ze dunner worden en niet voldoende hebben aan waar ze daarvoor wel voldoende aan hadden. Ook al drinkt het veulen niet veel meer, als je zegt dat ze vanaf het najaar al dunner wordt, kan dat toch ook een goede reden zijn, het drinken van het veulen. Toen dronk hij ngo wel volop neem ik aan. Als ze al met een achterstandje de winter in gaan halen ze dat slecht meer in in de winter. Verder vraag ik me af of ze 24/7 buiten lopen ( heb je misschien wel verteld, maar dat ben ik even kwijt) en of ze een deken op heeft. Zonder deken moeten ze zichzelf ook warm houden en dat kost veel energie, die ze dan niet in dik blijven/worden kunnen omzetten.
Hoop dat je een goede oplossing vindt voor haar, het is gewoonweg jammer als je alles er aan doet ( in elk geval voor zover je weet) en als de pony daar niet goed op reageert.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 08:57

Bloem is 6 jaar oud, loopt 24/7 buiten zonder deken, ze heeft een goeie wintervacht. Ze kunnen schuilen onder bomen. Ze loopt in een 'kudden' met z'n 6e gevarieerd van 8 maanden oud naar 24 jaar oud. Rangorde is er zeker. In het najaar gingen we het veulen juist minder later drinken, aangezien we paar dagen in de week de duinen in gingen. Dus dan bleef het veulen thuis.

Ik weet op het moment ook niet wat ik moet doen... :n

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:00

Wanneer is ze voor t laatst ontwormd?

Zit er zand in de mest?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:03

Ik zou een goede vitamine korrel gaan geven, daar zit toch net wat meer in. En daarover 30 ml lijnzaadolie. Daarnaast zou ik een kuur met phsyllium zaad (pfff hoe spel je dat... ) doen, paard natuurlijk heeft heel fijn spul.

edit: en idd even ontwormen, better safe than sorry!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:52

AmyBaltus schreef:
Bloem is 6 jaar oud, loopt 24/7 buiten zonder deken, ze heeft een goeie wintervacht. Ze kunnen schuilen onder bomen. Ze loopt in een 'kudden' met z'n 6e gevarieerd van 8 maanden oud naar 24 jaar oud. Rangorde is er zeker. In het najaar gingen we het veulen juist minder later drinken, aangezien we paar dagen in de week de duinen in gingen. Dus dan bleef het veulen thuis.

Ik weet op het moment ook niet wat ik moet doen... :n

Als je het niet meer weet moet je maandag de dierenarts bellen en het dier uitgebreid laten onderzoeken.
Vooralsnog neig ik naar een flinke wormbesmetting , veulen wat nog steeds drinkt en voeding.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 18:49

Sinds eer gister heb ik een Himalaya liksteen in de hooibak gelecht, alle paarden likken eraan. Ik heb een klein proefpakketje met extra vitamine voeding & bloem gaat nu al vooruit! Vandaag was ze zelfs aan t spelen met d'r veulen! Dat heb ik al maanden niet gezien!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:20

Nogmaals die himalaya stenen voegen niks toe. Moeten ze kilo's van likken om aan hun dagelijkse behoefte te komen.

www.paardnatuurlijk.nl > likstenen test

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:28

Een liksteen is echt geen wondermiddel hoor. Wat voor muesli krijgt ze, krijgt ze daar genoeg van om alle vitamines en mineralen uit te halen? Een worminfectie zou ook goed mogelijk zijn. Je zou ook het bloed kunnen laten checken, dan weet je zeker of ze iets te kort komt en ook precies wat. Maar jouw liksteen gaat hier echt niets aan veranderen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:35

Nog maar eens de vraag... al vaak gesteld, maar hier komt blijkbaar geen antwoord op :? : wanneer is ze voor het laatst ontwormd ? Met welk middel en voor hoeveel kg ???
Want als ze wormen heeft, kan je erin stoppen wat je wil, ze zal er niet beter van worden...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:46

En voor wat betreft ontwormen: Worden ze allemaal tegelijk ontwormd?
Ik kan me niet voorstellen dat twee dagen en vitamine toevoegen al resultaat heeft hoor, ik denk dat dat toeval is.
Ze kan best een dikke vacht en wat schuilmogelijkheden hebben, maar het kan te weinig zijn zonder deken.
Minder laten drinken door met haar het duin in te gaan stelt niet echt vele voor hoor. Tenzij je een hele dag met haar weg bent, maar dan is dat ook wel een verklaring voor het dunner worden, dan moet ze teveel doen in verhouding tot wat ze aan voer binnenkrijgt.
De mest kan je testen op zand: een paar dagen drie bolletjes mest van haar oplossen in een emmer water, rustig laten staan en als de bolletjes opgelost zijn het water met de vaste stukje voorzichtig afgieten, dan zie je of er zand in de emmer achterblijft. Dit mag niet meer dan een kleine theelepel zijn.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 09:26

Bloem en onze tinker rijden veel dagen in de week door de duinen, dan praat ik over 5 uur op zo'n dag. De tinker ziet er mooi slank uit & is goed gespierd.

Wat de naam is van het voer weet ik zo even niet, het is niet een bekent merk.

De laatste keer ontwormt is 3 maanden geleden door de dieren arts. Wat hij gebruikte weet ik niet.

En ja, ze worden allemaal tegelijkertijd ontwormt :j

Laten we wel vriendelijk blijven aub :)
Ik doe ook mijn best..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:58

Volgens mij blijft iedereen vriendelijk. Ik zou alleen als ik jou was wel willen weten welk wormmiddel er is gebruikt en ook welk voer ze krijgt. Misschien is dit niet het juiste voer voor jouw pony en heeft ze iets anders nodig.

Mijn pony heeft ook eens een fikse worminfectie opgelopen ondanks regelmatig ontwormen. Dit kwam naar boven in een bloedonderzoek. Ik zou jouw dier testen op tekorten in het bloed en op wormen.

Ik begrijp echt wel dat je je best doet, maar het komt nogal laks op mij over. Dit is geen aanval uiteraard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:33

Mijn reacties zijn absoluut niet als aanval bedoeld hoor.

Als Bloem drie maanden geleden ontwormd is ( en de rest dus ook), dan kan het best zo zijn dat ze nu weer wormen hebben. Een ontwormingsmiddel doodt nooit alle wormen, dus een deel blijft leven en zorgt weer voor nieuwe wormen. De ene wormsoort vermeerdert zich snel, de andere wat langzamer, maar met drie maanden zijn er van alle mogelijke wormsoorten weer nieuwe ontwikkeld. Het ene paard heeft daar veel meer last van dan het andere. Dat kan te maken hebben met de weerstand van het paard. Als het paard door iets anders al wat zwakker is ( bijvoorbeeld door een zogend veulen, dat kost energie), dan hebben wormen bijvoorbeeld ook een veel grotere kans om zich te vermeerderen.

Verder schrijf je dat je meerdere keren zo'n 5 uur op pad bent door de duinen, dat is voor ieder paard zwaar. Dat de Tinker dat goed aankan en netjes op gewicht is wil zeggen dat die een goede conditie heeft en waarschijnlijk een hele goede weerstand. Maar Bloem heeft er kennelijk wat problemen mee op het moment. Je kan de ritten wat korter maken voor haar, zeker als ze nu wat te dun is en haar vacht niet mooi is.

En in niet alle voer zitten voldoende vitamines en mineralen om een paard dat hard werkt ( en dat doet ze best wel als ik het zo lees) te voorzien. Hoeveel van dat voer krijgt ze ook al weer per dag? Krijgt ze op de dagen dat je rijdt nog extra?

Ik probeer alleen maar met je mee te denken en je te helpen hoor, hoop dat je dat wil snappen.