Mijn paardje heeft nu last van Rotstraal op 4 voeten.
D.m.v. een vieze en een natte stal.
Beetje een vies paard

Rotstraal is een veel voorkomende aandoening van de straalhoorn die meestal ontstaat door een vieze, natte stalvloerbedekking.
Met een schone, droge stal en het regelmatig grondig reinigen van de onderkant van de hoeven kunt u rotstraal voorkomen.
Gebruik een middel dat goed diep indringt voor het grondig reinigen van de zool, de witte lijn en oude hoefnagelgaten (Hoef & Zool).
Als een droge schone bodem niet mogelijk is, gebruik dan vervolgens hoefteer of Egyptische zalf.
Hiermee beschermt u de zool tegen vocht en vuil.
Ik gebruik tegen de Rotstraal ;
Absorbine HOOFLEX
Maar ik zal tegen de urine de zool en straal ook dagelijks onderhoud moeten plegen.
De meesten zeggen TEER.
Maar hier ben ik totaal geen voorstander voor.
Ik vind het vies en je krijgt het totaal niet van je handen en laat staan je kleding.
Ik zat zelf te denken aan Hoef en Zool.
Een zinksulfaat oplossing voorde grondige reiniging van het straalhoorn. Hoef & Zool is vloeibaar (waterbasis), bevat geen vet- of olie en reinigt grondig. Veel hoefsmeden gebruiken Hoef & Zool na het bekappen.
Hoef & Zool is zeer geschikt voor paarden met gevoelig straalhoorn, een zachte, droge/poederachtige of juist een stinkende/rottende zool- en straalhoorn. Geeft rotstraal en hoefzweren minder kans.
Een andere optie is Egypitsche zalf.
Maar hier heb ik totaal geen ervaring mee.
Wat denken jullie, of wat gebuiken jullie.
Ben heel benieuwd.
Groetjes
Noureyev