schurft mijt..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje20

schurft mijt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 09:43

Ik heb zo'n 1,5 week geleden allemaal bultjes op de binnenkant van de benen van mijn haflinger merrie gevonden. Hiervoor had mijn verzorgster een X al lichte plekjes in haar kootholte gevonden. Eerst dacht ik wat is dit schimmel? En ben haar gaan wassen met imaverol. Na paar dagen ontdekte ik het ook onder haar kin op dr nek en op haar buik. Toen heb ik afspraak gemaakt met de veearts. Want vond het wel heel veel. Ze is nu geënt tegen schimmel en schurft mijt afgelopen vrijdag. Ik zelf ben er van overtuigd dat het schurft mijt is. Na alles wat ik er over opgezocht heb. Nou heb ik gelezen dat vlooienshampo voor honden zou helpen. Is dat zo? En welke middelen die je zo kunt kopen helpen goed. Ik weet dat sebacil goed helpt maar dat kun je bijna nergens kopen.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:49

Als het mijt is, is echt het enige wat helpt Sebacil. :j Dit kan je alleen nog krijgen bij de DA.

smileydees

Re: schurft mijt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:54

Sebacil bestaat niet meer, tenminste mag in Nederland niet meer verkocht worden. Hier heet het nu By Mite en kan alleen via dierenarts :P

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:55

De Haflinger die ik rij heeft dit ook gehad. Wij hebben inderdaad By Mite gebruikt en nu is het weg. :) Is overigens wel hardnekkig spul, maar het werkt als een tierelier!

Florionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:56

Die van mij had hele grote schuurplekken op de hals. dacht schimmel, maar ook voor behandeld maar dit hielp niet. Kliniek zei ook mijt, behandeld met een shampoo en toen 2 weken elke dag een soort zalf/creme, na 2 weken weer wassen en weer blijven behandelen. Was een grote bus en de shampoo kreeg ik mee in een klein spuitflesje. bij hem is het zo goed als weg

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:06

Hier staat ook veel informatie:
[TI] Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Ik gebruik zelf Eprinex Pour-On. Dat is eigenlijk een koeienmiddel, ik krijg het via via. Werkt hier als een trein, 12,5 ml per kootholte en dan na 10 dagen herhalen.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:16

Hier in Noord-Holland koop ik het nog steeds bij de DA als Sebacil :)

Behandelen, goed bescherming gebruiken voor je ogen en handen enz, dan na een week weer herhalen.
Ik behandel hem altijd als hij weer begint met stampen meteen sebacil en dan is het weer verdwenen :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:24

En let vooral ook op jezelf. Het is net zo besmettelijk voor mensen.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:27

Mijt besmettelijk? dan moet ik nu toch al heel wat mijt hebben na 10jaar een tinker te hebben met mijt wat telkens terug komt..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:28

Edit: Ben even gaan Googlen. Je hebt veel verschillende soorten mijten. Voor dit verhaal gaat het over de mijt die dus schurft veroorzaakt en ja dat is ook net zo besmettelijk voor mensen. Dus in jouw geval heb je gewoon geluk gehad.
Laatst bijgewerkt door Lous op 03-02-15 14:36, in het totaal 3 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:33

Mijn Fries had ook wel eens mijt. Wassen met Sebacil is het beste.
Ik koop het in Duitsland.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:43

Dan zou het inderdaad mijt moeten zijn die schurft veroorzaakt. het kan ook gewoon mijt zijn ( wat ik dan eerder zou denken na aanleiding van dit verhaal) die veroorzaken ook kale plekken, bultjes ect, als het echt schurft was had het denk ik wel nog wel erger geweest.
Het kan ook heel goed een schimmel zijn.
Mijn paard heeft alleen nooit schurft gehad alleen mijten wat vaak aanwezig is bij tinkers,friezen ect. dus geen besmettings gevaar in mijn geval :)

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:30

Allemaal heel erg bedankt voor de tips. Ik heb net bij de dierenarts by mite gekocht. Wel duur 52,- pffff. Maar goed het moet maar. Gezondheid van me paard gaat voor!

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:33

Ja echt mega duur he :( maar je kan er wel erg lang mee doen! succes met behandelen!

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:05

Dankjewel! En dan heb ik het in elk geval altijd in me kast staan.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:07

dnieSz schreef:
Dan zou het inderdaad mijt moeten zijn die schurft veroorzaakt. het kan ook gewoon mijt zijn ( wat ik dan eerder zou denken na aanleiding van dit verhaal) die veroorzaken ook kale plekken, bultjes ect, als het echt schurft was had het denk ik wel nog wel erger geweest.
Het kan ook heel goed een schimmel zijn.
Mijn paard heeft alleen nooit schurft gehad alleen mijten wat vaak aanwezig is bij tinkers,friezen ect. dus geen besmettings gevaar in mijn geval :)

Oké nou dan hoop ik dat maar! En hopen na aantal x wassen dat het verbeterd.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:02

ik kreeg als advies van de dierenarts 1 x per 3 maanden wassen met by mite herhalen, maar dan heb ik het wel over een tinkerdame =)

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 10:42

Oké dus preventief blijven gebruiken. Ja ik heb een haf merrie. Ook nog een best moderne. Maar in haar wintervacht is ze echt dikbehaard en best veel sok voor een haf. Die ik nu afgeschoren heb.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:37

Ik heb mijn tinkermerrie veel sok,dikke wintervacht behandeld begin december met Eprinex pour on, begin januari herhaald en nergens last meer van. Ideaal, even over rug gieten van schoft tot staart en klaar *\o/* geen bijwerkingen ook gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:48

ik zou eerst een schraapsel laten nemen of het echt schurft is.Beenschurft komt wel regelmatig voor bij sokkenpaarden maar schurft over het hele lijf is vrij zeldzaam.
En die middeltjes zijn best belastend voor een paard.Dus eerst zeker weten...

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:36

Ja op aanraden van dieren arts wou die wachten met een schraapsel nemen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:15

geerke schreef:
ik zou eerst een schraapsel laten nemen of het echt schurft is.Beenschurft komt wel regelmatig voor bij sokkenpaarden maar schurft over het hele lijf is vrij zeldzaam.
En die middeltjes zijn best belastend voor een paard.Dus eerst zeker weten...

Lijkt mij inderdaad een beter plan. Huid afkrabsel laten onderzoeken is niet duur. Bye Mite is rotzooi. Mag je niet eens zonder handschoenen gebruiken en je ogen gaan prikken..

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:48

Mijten kunnen op het hele paard voorkomen, al zie je het meestal alleen op de benen. Mijt begint vaak bij de binnenkant v.d achterbenen en als je paard er vatbaar voor is kan het eveneens in manen en staart voorkomen/uitbreiden.
Ook ik heb een slachtoffer op stal welke snel last heeft van mijt in de wintermaanden, 3x wassen met sebacil en ze zijn zo goed als verdwenen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:51

Nog een tipje... hou de kootholtes van je pony goed in de gaten. Mijt kan namelijk mok veroorzaken.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:03

Waar te koop dat sebacil?